Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Frokost og kveldsmat

Spinatomelett med ostelokk

Frokost og kveldsmat Forum for å dele gode tips og oppskrifter til frokost og kveldsmat på de ulike lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-07-10, 15:58   #1
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

Spinatomelett med ostelokk

Hei!
Skal man bli sterk må man spise spinat. Dette er en av mine standardfrokoster:

Sett på grillen i stekeovnen til varmings først.

Tin 8-10 kuler med frossen spinat. Jeg pleier nuke dem i microen ett par minutter. Har du ikke micro kan du legge spinaten i en bolle, helle kokende vann over dem og la de ligge der noen minutter til de er tinte. Den tinte spinaten har jeg i ei finmaska sikt, og trykker ut overflødig væske med en skje. Ha bittelitt salt og sort pepper i spinaten, og rør rundt.

Smelt et par-tre store ss meierismør i ei lita stekepanne, visp sammen 3 egg og litt salt og sort pepper. For en ekstra luftig omelett kan du ha i bittelitt bakepulver. Har du litt bacon, skinke eller andre proteinkilder kan du surre det litt i panna, før du heller over eggeblandinga. (litt løk/purre er heller ikke å forakte) Jeg bruker høy varme på panna, og drar eggeblandinga fort rundt i panna med en steikespade før det stivner, slik blir omeletten fin og luftig. Når bunnen begynner å sette seg, sprer jeg spinaten over toppen av omeletten i små klatter. Har jeg en tomat, deler jeg den gjerne i småbiter og fordeler den over omeletten. Jeg synes det er godt å ta vekk tomatkjernen og bare bruke tomatkjøttet, men det er et spørsmål om smak og ikke minst tid.... Når bunnen har fått fin farge (løft med steikespaden og sjekk) tar jeg panna av plata og kjører på med et ganske tjukt ostelokk. Hele panna settes under grillen i stekeovnen, og herligheten tas ut når osten er smelta og har fått litt farge.

Denne porsjonen holder til 1 kjempesulten/ 2 småsultne sjeler. Jeg har gjerne litt salat eller lavkarboknekkebrød til, og kanskje litt majones/hjemmelaget remulade, ketchup o.l til.

Håper andre får glede av denne ideen.

Vel bekomme!

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
egg, frokost, lunsj, omelett, spinat


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tunfisk med ostelokk Hjørdis Middag 0 15-10-07 22:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no