Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-10-11, 20:12   #1
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!

I dag fikk jeg streng beskjed om at en MÅ IKKE ta metformin når en kjører lavkarbo. Han ble faktisk litt opprørt fordi han hadde nettopp fortalt meg at jeg måtte begynne på met igjen men så i en bisetning kom det frem at jeg kjører lk og da ble han nesten hyper.. Met fungerer jo som insulinregulerende og når en kjører lk kunne en få for lite insulin (?? om jeg forstod han rett) og bli veldig veldig syk...

Er det flere som har hørt dette?

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 20:16   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!!

Da skulle jeg ha vært død for lengst!!!!
Etter 4 år på tildels store doser metformin OG lavkarbo!

Man kan IKKE få føling av metformin alene, da den ikke senker blodsukkeret, bare øker kroppens følsomhet for insulin!

At legen ikke vet det, er klanderverdig, faktisk!


De med PCOS får jo både metformin og beskjed om å leve lavkarbo!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 20:37   #3
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!!

Jeg trodde også det men han var så klar over at de to tingene ikke måtte blandes at jeg ble litt satt ut.. Tør ihvertfall ikke ekspirimentere... Hva sier din lege om dette Kitt? Kan det være negativt for noen?

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 20:53   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!!

Det finnes et utall med folk her inne som tar metformin. Og som har tatt det lenge.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 20:53   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!!

Duverden. Jeg fikk metformin samtidig som jeg begynte på Eurodietten (ketogen diett) for noen år siden - foreskrevet av lege ved Lindbergklinikken i Bergen. Tror neppe hun prøvde å ta livet av meg.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 21:37   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!!

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Jeg trodde også det men han var så klar over at de to tingene ikke måtte blandes at jeg ble litt satt ut.. Tør ihvertfall ikke ekspirimentere... Hva sier din lege om dette Kitt? Kan det være negativt for noen?

Min diabeteslege er helt på det rene med at jeg bruker metformin, langtidsvirkende isnulin og en annen diabetesmedisin i sprøyteform og SAMTIDIG spsier lavkarbo. ALT med hans fulle velsignelse!

Den eneste restriksjonen jeg har, er å ikke ta vanndrivende, fordi endringer i plasmakonsentrasjon da kan gi føling pga den langtidsvirkende insulinen!

Den fastlegen som ga meg dia- diagnosen var svært bekymret for at jeg skulle få føling av metforminen til å begynne med. Han ble mer enn en smule flau da jeg kunne fortelle han at det slett ikke var mulig!
Nå har jeg som sykepleier aldri vært redd for å foretlle en lege at de også kan ta feil, men akkurat den var bare såååå digg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 22:09   #7
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!!

Så hvem kan jeg spørre om dette? Ingen her virker til å ha peiling... :P Er så mye motstridene info ute å gå at jeg kjenner meg forvirret...

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 22:12   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!!

Ring diabetesklinikken ved nærmeste sykehus og be om å få snakke med diabetessykepleier! De pleier å ha tid og er svært dyktige!
(Om du ringer Bærum sykehus, be om å få snakke med Elsa!)

Tror du ikke på meg, eller?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 22:14   #9
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!!

JO det gjør jeg!

Er bare at jeg har ikke dia, jeg har "bare" en fucked up menssyklus og ble gitt met for å prøve hjelpe med vektnedgang og til å bli gravid. Ble litt satt ut over reaksjonen hans og usikker.. Liker ikke når leger sier det motsatte av det jeg tror (eller ønsker).

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 22:14   #10
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!!

Føler at det hadde vært uansvarlig av meg å bare ta dem på tross av det han så ettertryktlig fortalte meg?

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 22:32   #11
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!!

Kan dette innlegget være noe til hjelp for deg? Det er et spørsmål og et svar fra en av legene på lommelegen.no

http://www.lommelegen.no/842524/pcos...s-og-metformin

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 22:36   #12
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!!

Kitt som er sykepleier sammen med det innlegget hjelper veldig! Takk dere! Skal tygge på det litt til, kanskje snakke med fastlegen om det når jeg skal dit neste uke, men kanskje det er en ide å begynne på met igjen likevel?

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 22:54   #13
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!!

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Føler at det hadde vært uansvarlig av meg å bare ta dem på tross av det han så ettertryktlig fortalte meg?


Dessverre er det slik at det noen ganger er uansvarlig å gjøre som legen sier. Problemet er selvsagt bare å vite når...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 23:02   #14
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!!

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Dessverre er det slik at det noen ganger er uansvarlig å gjøre som legen sier. Problemet er selvsagt bare å vite når...


-

So true!

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 13:01   #15
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Tror du ikke på meg, eller?



Liten digresjon her:
...Det er jo riktig at man ikke skal stole på hva folk på nettet sier - i alle fall ikke hvis de skal hjelpe deg medisinsk

Når det gjelder deg, Kitt, så selv om jeg personlig ikke VET om du er sykepleier, så har jeg lest så mange av de kloke svarene dine at jeg tror på deg!

Men som i så mange andre henseender av livet: Tillit er bra, men kontroll er bedre: Sjekk alltid med flere kilder (på nettet) hvis du lurer på noe.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 13:06   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!!

Metformin er noe aav det minst farlige du kan ta. De virker kun dersom kroppen trenger det. I følge min lege har de blitt brukt som placebo i medisinske forsøk fordi de passerer rett gjennom for de som ikke har resistent insulin.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 13:21   #17
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!

Jeg selv ble for to år siden satt på metformin, og det etter strikt lavkarbo i tre år som alene bare stabiliserte langtidsblodsukkeret og insulinet på et fortsatt for høyt nivå. Hun som skrev det ut til meg var dr Willumsen, gynokolog og spes. på kvinnesykdommer, og dette i konsultasjon med dr S. Hexeberg. Nå er verdiene mine mer eller mindre normale. Man kan IKKE få føling av metformin, som Kitt påpeker.
Metformin senker produksjonen av glukose i leveren (glukoneogense), øker følsomheten av insulin, og forsinker opptaket av glukose i tarmen, og det kun dersom man alt har et for høyt blodsukker og insulinnivå, aldri ellers.
Det verste som kan skje for et ellers friskt menneske på metformin er at den kan påvirke b12-opptaket i kroppen, men sjeldent radikalt, så det bør man følge opp jevnlig. Man skal heller ikke gå på metformin om man har svikt i nyre eller lever. Bortsett fra det er metformin det snilleste dia-medikamentet du kan ta.
Jeg tror ærlig talt at gynokolen din er litt på bærtur ...! Ingen av alle spesialister jeg har vært innom, eller noen her inne for den saks skyld, har noensinne sett noen kontraindikasjoner på å leve lavkarbo og ta metformin.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 13:41   #18
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!!

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.



Liten digresjon her:
...Det er jo riktig at man ikke skal stole på hva folk på nettet sier - i alle fall ikke hvis de skal hjelpe deg medisinsk

Når det gjelder deg, Kitt, så selv om jeg personlig ikke VET om du er sykepleier, så har jeg lest så mange av de kloke svarene dine at jeg tror på deg!

Men som i så mange andre henseender av livet: Tillit er bra, men kontroll er bedre: Sjekk alltid med flere kilder (på nettet) hvis du lurer på noe.

Ja og en sykepleier på nett vet mange ganger mindre om sykehistorien til den som spør en legen gjør.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 13:46   #19
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!!

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Ja og en sykepleier på nett vet mange ganger mindre om sykehistorien til den som spør en legen gjør.

Men en god sykepleier vet akkurat det og svarer deretter!

Jeg ville heller aldri ha skrevet noe har om det bare er noe jeg tror! Sjekker alltid det jag kan om jeg er usikker, eller skriver at det er noe jeg tror eller er usikker på om er korrekt!
Man har da yrkesstolthet, selv på nett!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 18:03   #20
mizzim
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Vennesla
Innlegg: 149
mizzim er på en erverdig vei

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!

jeg tar metformin å lever ketogent. ikke skjedd meg moe iallefall

mizzim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 21:08   #21
Brünnhilde
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 11
Brünnhilde er på en erverdig vei

Sv: Gyn sa at metformin og lavkarbo er farlig!

Jeg har brukt metformin mot PCO siden 1997 er det vel. Da fikk jeg det av gynekologen. Det siste året har jeg hatt kontakt med 4m-klinikken og får oppfølging der - både når det gjelder lavkarbokosthold og medisiner (bla a metformin). Jeg har aldri vært diagnostisert med diabetes.

I følge legen på 4M er det akkurat kombinasjonen av mat (lavkarbo) og medisiner (bla metformin) i tillegg til mosjon og mestring (derav 4M) som er hemmeligheten til suksess

Enig i at du ikke nødvendigvis skal stole på informasjon på nettet, men jeg synes du kan stole på rådet om å få en second opinion.

Brünnhilde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo - i samarbeid med 4m-klinikken Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin? Photobscura Stoffskifte / hormonproblemer 78 23-04-13 22:05
PCOS, lavkarbo og metformin nightly PCOS og karbohydratkontroll 8 28-07-11 14:51
Lavkarbo er farlig! Chiquita Generell diskusjon 3 11-02-10 13:31
Metformin + lavkarbo = smør på flesk? LilleVille PCOS og karbohydratkontroll 3 31-05-07 15:04
Lavkarbo og metformin Albertine PCOS og karbohydratkontroll 14 28-01-06 13:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no