Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er egg farlig?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-08-12, 17:12   #1
lav1
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 4
lav1 er på en erverdig vei

Er egg farlig?

Leste idag at egg er farlig i KK, og at det kan være like farlig som røyking. Burde jeg slutte å spise dem?

lav1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eget Svar med sitat
Gammel 18-08-12, 17:25   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er egg farlig=

Her kan du lese kommentarene til den "studien"!

Bare spis eggene dine med god samvittighet, du!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-08-12, 23:37   #3
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Er egg farlig=

Bare hvis de er nedgravd i sand, og det ligger en mamma-krokodille i elva en meter unna.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 12:54   #4
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Er egg farlig=

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Bare hvis de er nedgravd i sand, og det ligger en mamma-krokodille i elva en meter unna.


Uæææææææ

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 13:47   #5
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Er egg farlig?

Personlig ville jeg ikke spist flere egg daglig om jeg hadde mye hjerte- og karsykdommer i familien.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 14:07   #6
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Er egg farlig?

Og jeg mener egg er noe av det sunneste jeg spiser og det med en far som døde av hjertesvikt og en mor som ble operert for angina før fylte 60. Jeg har bedre kolesterolverdier nå (om det betyr noe) enn da jeg var 29, og da spiste jeg mest grønnsaker, frukt og litt fisk og kylling.
Det er ikke lett å vite når mange mener så forskjellige ting, Jeg har lest en god del og føler meg trygg på mitt ståsted. Tror det er viktig å ikke gå rundt og være redd, nesten viktigere enn hva du faktisk putter i munnen.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 18:21   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er egg farlig?

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Det er ikke lett å vite når mange mener så forskjellige ting, Jeg har lest en god del og føler meg trygg på mitt ståsted. Tror det er viktig å ikke gå rundt og være redd, nesten viktigere enn hva du faktisk putter i munnen.

Ja, og selv søke kunnskap - fordi man da selv avgjør hva man tror på - og ikke.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 20:17   #8
mrs kishty
Medlem
 
mrs kishty sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: hordaland
Innlegg: 333
mrs kishty har en fantastisk aura rundt segmrs kishty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er egg farlig?

Jeg har funnet ut at jeg skal kutte ut eggene for å kunne fortsette å røyke med god samvittighet

__________________


mrs kishty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 22:44   #9
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Er egg farlig?

Jeg tror så absolutt det er farlig å røyke egg ja! Å spise dem derimot, det er kjempebra! Ren helsekost, jeg spiser skjelden mindre enn 4-5 om dagen...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 00:27   #10
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Er egg farlig?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Jeg tror så absolutt det er farlig å røyke egg ja! Å spise dem derimot, det er kjempebra! Ren helsekost, jeg spiser skjelden mindre enn 4-5 om dagen...

DER har du det. En klar metodefeil. Deltakerne hadde røyka eggene og spist røyken.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 10:53   #11
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er egg farlig?

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Personlig ville jeg ikke spist flere egg daglig om jeg hadde mye hjerte- og karsykdommer i familien.


Hvorfor ikke?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 15:22   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er egg farlig?

Opprinnelig lagt inn av lav1, her.

Leste idag at egg er farlig i KK

Da ville jeg hatt eggene mine andre plasser enn i KK....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 16:07   #13
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Er egg farlig?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Hvorfor ikke?


-

Fordi det åpenbart er er usikkert hvorvidt massiv eggespising er helt trygt for folk som er arvelig belasted iht disse sykdommene. Hjerte og karsykdommer er faktisk en realitet.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 16:14   #14
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Er egg farlig?

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Fordi det åpenbart er er usikkert hvorvidt massiv eggespising er helt trygt for folk som er arvelig belasted iht disse sykdommene. Hjerte og karsykdommer er faktisk en realitet.

Åpenbart usikkert - hvor har du det i fra? Har du relevante kilder utenom denne fjasestudien?

Massiv eggespising? Hva vil det si? 1 egg til dagen, 2 egg til dagen, 1 egg i uka? Og ikke minst hva spiser man i tillegg til disse eggene - store mengder brød?

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 16:20   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er egg farlig?

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Fordi det åpenbart er er usikkert hvorvidt massiv eggespising er helt trygt for folk som er arvelig belasted iht disse sykdommene. Hjerte og karsykdommer er faktisk en realitet.

Jeg har faktisk ennå ikke funnet noe som jeg kjøper som tydelige bevis på at kolesterol i egg (eller annen kolesterolrik mat) øker kolesterol i blodbanen/plakk i arteriene (som heller ikke er det samme.) Om du har tilgang til forskning som viser en sånn sammenheng så er jeg interessert i å lese mer.
Familiær hyperkolesterolemia forekommer hos sånn ca 1 av 500 iflg NTNU og er utvilsomt en risikofaktor ifht til tidlig død og som bør tas på alvor.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 16:25   #16
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Er egg farlig?

Når medisinere og andre som har greie på helse og sykdom er uenige seg i mellom om mye egg er farlig eller ikke for de som er arvelig belastet for karsykdommer, så er det helt åpenbart for meg at her er det usikkerheter. Siden jeg ikke er verken medisiner eller forsker selv, forholder jeg meg til hva de som faktisk er det sier. Denne studien virker ikke veldig overbevisende, men det er da ikke nytt at de som f.eks. har medfødt sykelig høyt kolesterol blir tilrådd å ikke spise veldig mye egg.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 16:27   #17
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Er egg farlig?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Familiær hyperkolesterolemia forekommer hos sånn ca 1 av 500 iflg NTNU og er utvilsomt en risikofaktor ifht til tidlig død og som bør tas på alvor.

Ja, det er vel det som er poenget mitt også.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 16:30   #18
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Er egg farlig?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg har faktisk ennå ikke funnet noe som jeg kjøper som tydelige bevis på at kolesterol i egg (eller annen kolesterolrik mat) øker kolesterol i blodbanen/plakk i arteriene (som heller ikke er det samme.) Om du har tilgang til forskning som viser en sånn sammenheng så er jeg interessert i å lese mer.
Familiær hyperkolesterolemia forekommer hos sånn ca 1 av 500 iflg NTNU og er utvilsomt en risikofaktor ifht til tidlig død og som bør tas på alvor.

Signerer på dette og tilføyer at det strengt tatt heller ikke er funnet noen sammenheng mellom forhøyet kolesterol i en kropp og hjerte/karsykdomer. Det skulle jo i isåfall bety at alle som får f.eks hjerteattakk har høyt kolesterol, hvilket ikke er tilfelle.

http://www.whale.to/a/cholesterol.html

http://www.needs.com/product/The_Cho...ry_A_Rogers_MD

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 16:37   #19
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er egg farlig?

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Når medisinere og andre som har greie på helse og sykdom er uenige seg i mellom om mye egg er farlig eller ikke for de som er arvelig belastet for karsykdommer, så er det helt åpenbart for meg at her er det usikkerheter. Siden jeg ikke er verken medisiner eller forsker selv, forholder jeg meg til hva de som faktisk er det sier. Denne studien virker ikke veldig overbevisende, men det er da ikke nytt at de som f.eks. har medfødt sykelig høyt kolesterol blir tilrådd å ikke spise veldig mye egg.

Faktisk *tror* jeg ikke det er tilfelle lenger. Iallfall ikke i følge det jeg klarer å finne og etter det kollegaen min som er belastet med denne sykdommen sier. Legen hans - som jeg selvfølgelig ikke kan svare for hvor oppdatert vedkommende er - sier at han ikke skal tenke på å regulere dette kolesterolet gjennom mat. Fordi det er arvelig.

Ellers kan det jeg har funnet om kolesterol i mat og kolesterol i blod sammen fattes med at man blir like udiskutabelt tykk av å være i ketose som man får høyt kolesterol av å spise kolesterolrik mat... Mao - kolesterol produseres av leveren og dette styres av andre funksjoner (som vi til d.d ikke har helt oversikt over) enn mat. De studiene jeg har funnet hvor de har forsøkt å heve kolesterolet til folk gjennom å dytte i dem kolesterolrik mat har feilet.

Men igjen - jeg synes at folk som tviler bør forsøke å skaffe seg informasjon selv, og helst fra folk som virkelig forsker på dette, ikke fra hva verken meg eller andre synsere (med eller uten hvit frakk - mange av dem var uteksaminerte for lenge siden og har ikke oppdatert seg siden!) påstår.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 16:41   #20
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er egg farlig?

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Fordi det åpenbart er er usikkert hvorvidt massiv eggespising er helt trygt for folk som er arvelig belasted iht disse sykdommene. Hjerte og karsykdommer er faktisk en realitet.


Aterosklerose skyldes skader i åreveggen som blir helet ved hjelp av, blant annet, kolesterol. Det er de stedene i arteriene med høyest trykk (og dermed mest "slitasje") som er mest utsatt for plakk. Kolesterolet "svever" ikke rundt i blodbanen og fester seg på vilkårlige steder som en tistel på en sau.

Hvordan kolesterolet i eggeplommen skal kunne skade åreveggen er for meg noe uklart. De fleste cellene i kroppen din kan produsere kolesterol. Derfor ville det eventuelt bety at de aller fleste cellene i kroppen din produserer et svært skadelig stoff. Høres det sannsynlig ut?

Bruk sunn fornuft, skaff deg kunnskap, så slipper du å være engstelig for ting som ikke er noe å være engstelig for. Husk at de fleste ernæringseksperter fremdeles hevder at "det er hevet over tvil at man blir feit av fett".


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 16:56   #21
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er egg farlig?

Jeg vil anbefale alle som lurer på hva ulike studier forteller om HDS, LDL og triglyserider bør lytte til og se denne videoen. Her er veldig mange større studier referet http://eatingacademy.com/nutrition/h...are-bad-for-us

Engelsken er ikke verre enn en vanlig film og temaet er interessant. Historikken - når de ulike studiene ble foretatt og det helsepolitiske klimaet rundt er lettere dekket, men ikke mye. Det er mange øyeåpnere her...

(Og ja - den er ikke bare negativ til kolesterolhypotesen, den anerkjenner f.eks at kolesterolsenkende kan redusere dødsrisiko... )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det farlig? Frøkendings Spørsmål og svar 31 23-06-11 10:33
farlig? lisamo Spørsmål og svar 1 07-12-10 21:16
Gravid, hva er farlig, hva er ikke farlig? Forvirra ... KatjaBlå Kosttilskudd 3 25-01-09 01:24
Er det farlig? Lindabtn Ketolysekuren 9 17-08-07 21:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no