Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Fullverdig kosthold? -Egenkomponert...

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-05-08, 19:02   #1
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Fullverdig kosthold? -Egenkomponert...

Hei, er ny her, og har en hel haug med spørsmål..

Kan man ha et fullverdig, godt kosthold bestående av grønnsaker og bær og kjøtt/fisk? Altså ingen kornprodukter og ikke frukt. Får man nok fiber kun ved å spise masse salat?

Noen som har erfaring ved slikt kosthold? Eventuelt vekttap og andre endringer av betydning? Ønsker å spise så "rent" som mulig, vurderer også å kutte ut kjøtt og fisk, men er usikker på om tofu er et godt proteintilskudd. (Tåler ikke egg, og bønner lager så mye uro i magen at det vil jeg helst unngå). Finnes det andre, gode alternative proteinkilder?
Ønsker ikke gå på diett egentlig, men å finne frem til et kosthold som fremmer best mulig helse, og som er praktisk, økonomisk og fysiologisk mulig å leve med. Er allergisk mot alt mulig, og sukker er gift for kroppen min tror jeg.

Noen som har litt god greie på sånt?

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 19:34   #2
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Fullverdig kosthold? -Egenkomponert...

Det beste rådet jeg kan gi er : SKAFF DEG EI BOK !!!!!!!

Ketolyse-Skaldemann-Fedon, samma det. men start med ei bok. Så får du forklaring på hvorfor vi ikke trenger korn-poteter-ris-pasta.

For å ta kortversjonen: I flere milioner år har vi levd som aper/mennesker på savannen. Spist det som kom i vår veg. Når en fellte et dyr var det naturlig at det kom i kontakt med gress, så litt salat er ok mat ( Til og med råvdyr i dyrehager får blanda litt gress i maten)
og se på tarmsystemet ditt, likner det mest på kua eller ulven ?????
Det skal vel gi den beste forklaringa på hvilken mat du bør ha.

Men som sagt : BOOOOOOK :-)
Lån av venner, bibliotek etc., men det lønner seg stort å lese litt først.

Så ønsker jeg deg lykke til (kom gjerne med "undervegs "rapporter)
og ønsker deg feit fin mat og lite karbohydrater.
Mvh Grovsnus
Ha en fin dag

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 19:53   #3
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Fullverdig kosthold? -Egenkomponert...

Takk for svar!

Problemet med å "bare" lese bøker om kosthold/ernæring er at ulike kilde kommer med til dels motstridende "sannheter", og da er man jo like langt. At vi får i oss altfor mye stivelse/karbohydrater er jeg helt enig i, men vi trenger da fiber? Og det er en god del næringsstoffer i grønnsaker (og bær) som vi ikke kan få fra proteiner og fett. I alle tilfeller kommer jeg til å spise en del grønnsaker, fett er heller ikke vanskelig å få i seg synes jeg (avokado, nøtter, oljer mv.), det er proteinkilder som er det største problemet, i og med at jeg vurderer å kutte kjøtt/fugl/fisk. I så tilfelle trenger jeg en bok som tar for seg kosthold uten egg, melk, kjøtt, fisk, fugl, korn og frukt/rotfrukt. Vet ærlig talt ikke om den boken finnes, så derfor spør jeg etter erfaringer her..

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 19:57   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Fullverdig kosthold? -Egenkomponert...

Hvis du sløyfer "kjøtt" fra den listen din, har du steinalderdietten (tror jeg). Det er en diett uten melkeprodukter, egg, korn og frukt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 20:01   #5
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Fullverdig kosthold? -Egenkomponert...

Anbefaler "Bedre uten brød" av Lutz og Allan. Der står det veldig godt forklart om hva man trenger av forskjellige næringsstoffer. Men vil anbefale deg å spise kjøtt og fisk.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 20:23   #6
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Fullverdig kosthold? -Egenkomponert...

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Anbefaler "Bedre uten brød" av Lutz og Allan. Der står det veldig godt forklart om hva man trenger av forskjellige næringsstoffer. Men vil anbefale deg å spise kjøtt og fisk.

Takk - skal se om jeg får tak i den Grunnen til at jeg vurderer å kutte kjøtt og fisk er at jeg ønsker å spise så rent som mulig - mesteparten av kjøtt- og fiskematen vi får kjøpt er full i antibiotika og annen drit, og det har jeg ikke lyst å ha i meg. Vilt er mye dyrere, og jeg må tenke litt på lommeboken også. I tillegg trives ikke fordøyelsen min så godt med masse kjøtt/fisk, så derfor vil jeg gjerne ha alternative proteinkilder, så jeg iallfall kan bytte ut noen kjøttvarer.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 20:25   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Fullverdig kosthold? -Egenkomponert...

Det er synd at vilt og økologisk kjøtt skal være så dyrt, for jeg tenker også på dette med antibiotika og stresshormoner og lignende, for ikke å snakke om det uetiske ved å spise vanlig kjøtt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 20:59   #8
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Fullverdig kosthold? -Egenkomponert...

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er synd at vilt og økologisk kjøtt skal være så dyrt, for jeg tenker også på dette med antibiotika og stresshormoner og lignende, for ikke å snakke om det uetiske ved å spise vanlig kjøtt.

Ja, ikke sant?! Men må jo ha proteiner da, og når man er allergisk mot gud og hvermann er det ikke så lett..

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 23:00   #9
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Fullverdig kosthold? -Egenkomponert...

Opprinnelig lagt inn av Nike, her.

Ja, ikke sant?! Men må jo ha proteiner da, og når man er allergisk mot gud og hvermann er det ikke så lett..

Hei!
har noen tips til deg angående proteiner.
Tåler du melk?...det finnes proteinpulver/tilskudd basert på myse/kasein. Ren myse tåles nok bedre enn kasein(er ofte kaseinet..eller laktosen.. som ikke tåles ved melkeallergi). Finnes også i soya, erter og eggeproteiner som pulver. Det finnes flere forskjellige leverandører.
Ellers vil jeg nevne at jeg tåler heller ikke egg så godt(har også en datter med eggeallergi), men vi tåler altså eggeplommen!..der er jo uansett der proteinene er og næringstoffene. allergenet sitter for det meste i hviten.
Soya er heller ikke anbefalt, men er ok dersom dette er fermentert(brutt ned med bakterier). Tror variasjon er bra uansett...
Håper det var noen tips på veien

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 23:05   #10
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Fullverdig kosthold? -Egenkomponert...

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvis du sløyfer "kjøtt" fra den listen din, har du steinalderdietten (tror jeg). Det er en diett uten melkeprodukter, egg, korn og frukt.


Bare en liten kommentar: steinalder kost er MED EGG, kjøtt, fisk, grønt osv...
men uten melkeprodukter, korn, frukt som du skriver

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 07:03   #11
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Fullverdig kosthold? -Egenkomponert...

Opprinnelig lagt inn av Elisabeth33, her.

Bare en liten kommentar: steinalder kost er MED EGG, kjøtt, fisk, grønt osv...
men uten melkeprodukter, korn, frukt som du skriver

Tror hun mente å sløyfe kjøtt fra "nei"-listen. Altså at jeg burde spise kjøtt..

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 10:25   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Fullverdig kosthold? -Egenkomponert...

Opprinnelig lagt inn av Nike, her.

Tror hun mente å sløyfe kjøtt fra "nei"-listen. Altså at jeg burde spise kjøtt..

Jepp det var det jeg mente.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oppgave om barnehagens rolle (kosthold) Helene Barns kosthold 18 18-06-06 20:22
Angående lavkarbo blandet med vanlig kosthold Kanari Lavkarbo generelt 6 28-03-06 21:15
Mer om "ingers rugbrød" - og tanker om kosthold generelt Zoë Lavkarbo generelt 16 01-02-05 22:19
Vårt kosthold ser ut til å bli mer anerkjent Skorpia Lavkarbo generelt 3 23-02-04 21:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no