Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-09-10, 14:54   #26
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.

Det har jeg skjønt, men om du er klar over hvordan du selv får deg til å fremstå det er jeg mer usikker på.

Har et meget godt inntrykk av Iset jeg... Liker mennesker med sterke meninger - som tør å uttrykke de!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 16:07   #27
Minimeg78
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 59
Minimeg78 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands, her.

Vi er vel på et diskusjonsforum vel? Et forum som heter Lavkarbo.no. Da må det nesten være lov å si at man ikke syns frukt er så fantastisk. Greit at noen kan spise det, og frukt kan inneholde mye bra (men man må også ta i betraktning at mye frukt er langreist, og ikke er av optimal kvalitet), MEN for mange, inkludert meg selv, er jo frukt en skikkelig trigger da. Det er veldig lett for meg f.eks. å spise 15 plommer, men to - det er vanskelig det...

Det er stor forskjell på å mene at frukt ikke er så fantastisk til å mene at alle som spisr frukt så og si er dumme mennesker.

__________________
Minimeg78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: salig blanding;) Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 16:14   #28
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Vel...
Hvis man vil reise til sted A, men folk viser vei til sted B. Er ikke det litt.... hva skal jeg si... dumt av de som viser veien til sted B?

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 16:17   #29
Minimeg78
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 59
Minimeg78 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Jeg har forøvrig utført en ekstrem diett en gang som besto kun av epler i to uker. Deretter var magesekken så liten at det var ikke all verdens det var mulig å putte i den. I løpet av 6 uker hadde jeg gått ned fra 66 kg til 50(en vekt jeg mer eller mindre holdt i 2-3 år). For all del jeg gjør det aldri igjen, men alt er relativt. Jeg syns lavkarbo er en genial enkel måte å ta av seg kilo på, derfor bruker jeg den. Ikke fordi alle andre veier er så dumme og teite.

__________________
Minimeg78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: salig blanding;) Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 16:59   #30
Øystein
Medlem
 
Øystein sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 196
Øystein er på en erverdig vei

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.

Det har jeg skjønt, men om du er klar over hvordan du selv får deg til å fremstå det er jeg mer usikker på.

Anbefaler deg å lese gjennom tråden en gang til så innser du kanskje hvem den kommentaren egentlig burde hvert rettet mot

__________________

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 17:40   #31
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.

Øh, det står da virkelig ikke det? Svarene er korrekte nok de. Ja det finnes mye fruktsukker i frukt, men det finnes jammen meg mye annet og som kroppen har godt av. Og ja det er summen av hva man putter i seg som er avgjørende i vanlig tradisjonell forstand. Selvom man selv har falt ut på lavkarbo blir det litt teit å rolle over alle andre. Det finnes mange veier til Rom.. Noen spise lavkarbo, noen reduserer kaloriinntaket og andre igjen slankeopperer seg.

Jo, det står faktisk det:
"Ja, du kan nyte det når som helst på dagen".
"Det er summen av kalorier som er avgjørende i forhold til vektøkning og ikke type matvarer eller når på døgnet du spiser."

Og nei, svarene er ikke "korrekte nok":
"Vi trenger faktisk flere gram karbohydrater i løpet av en dag, sammenlignet med fett og proteiner."
Nevn ett essensielt karbohydrat er du snill. Vi trenger null niks nada karbohydrater, men vi trenger de to essensielle fettsyrene (omega-3 og omega-6) og vi trenger de åtte essensielle amionsyrene. Til nå har de ikke funnet ett eneste essensielt karbohydrat. Wonder why?
"Grønnsaker kan du spise rå eller koke og innholdet av karbohydrater ar lavt i grønnsaker. Du trenger ikke å tenke på tilberedningen. Du skal spise veldig mange gulrøtter for å få til en økning i blodsukkeret ditt."
100g kokt gulrot påvirker blodsukkeret MER enn 100g rørsukker. Rørsukker! Og så påstå at det skal veldig mange gulrøtter til for å få en økning i blodsukkeret?

Du finner INGEN vitaminer eller mineraler i frukt som du ikke finner i grønnsaker, og i tillegg slipper du mye av sukkeret. Skal du ha i deg c-vitamin, så dekker 35g rød eller gul paprika dagsbehovet. 100g rød eller gul paprika inneholder FIRE ganger så mye c-vitamin som 100g appelsin! 100g grønn paprika (umoden paprika) inneholder "bare" dobbelt så mye c-vitamin som 100g appelsin.

Hvis målet er vektnedgang, så skal jeg være enig at det er flere veier til Rom. Hvis målet er bedre helse, så er det en annen sak. Greit å få i seg vitaminer og mineraler, men ikke greit å få i seg så mye sukker. For mye sukker (brød, frukt, pasta blir til sukker i kroppen og går også under dette) er skyld i de fleste livsstilssykdommene vi har. Og nesten alle som er overvektige er det fordi de ikke tåler karbohydrater så godt. Når kroppen er i konstant fettlagring på grunn av overproduksjon av insulin, så går fettlagrene bare en vei - oppover.

Men jeg ser du er ny på lavkarbo, og forhåpentligvis tilegner du deg mer kunnskap om lavkarbo etterhvert. De fleste av oss har vært der du er nå. Det tar litt tid å omstille seg etter å ha blitt "hjernevasket" av GR og sånne folk, men kroppen er ikke så enkel som "spis mindre og tren mer, så går du ned i vekt".

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 17:47   #32
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.

Det er stor forskjell på å mene at frukt ikke er så fantastisk til å mene at alle som spisr frukt så og si er dumme mennesker.

Hæ? Hvis det er DET du har lest ut fra det jeg har skrevet så skjønner jeg at du reagerer. Jeg har imidlertid aldri noensinne verken sagt eller skrevet noe sånt, så du må nok ta på deg brillene og lese igjen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 18:00   #33
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Jeg har da holdt på med lavkarbo i et par år og vet hvorfor ikke frukt er bra og alt det der. I "min" filosofi er det jo lov med frukt innimellom, så skjønner ikke hvorfor det skal fremstilles som om folk som spiser frukt er kunnskapsløse, høykarbiske, lavkarbosvikere, men det får så være

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk gidder fyre seg opp over såkalte ernæringsfysiologer hver gang de sier noe gærnt. Vi vet vel det nå at de ikke helt vet hva de snakker om og jeg er rimelig sikker på at ingen er feite pga at de har spist 2 frukt om dagen.

Hva med å komme over det og prøve å gjøre noe med det isteden? Hvorfor skal man holde kjeft? Send en mail til henne da vel? Ikke sitt her og prøve å overgå hverandre med kunnskap isteden for å faktisk gjøre noe. Ellers så finnes det så mye annet å ta tak i..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 18:18   #34
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Tviler på at det er lett å gjøre noe med dette når man ikke har noen utdannelse innen ernæring. Hvis dere husker noen år tilbake hvor mye pes Fedon fikk, så tror jeg ikke egen erfaring med lavkarbo teller noe særlig. Det eneste er vel hvis man er villig til å bli portrettert av et ukeblad, men den sitter nok langt inne for mange.

Er enig med deg at det er bedre å gjøre noe enn å snakke om det, men i dette tilfellet tror jeg det skal MYE til for å oppnå noe som lekmann/kvinne.

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 18:23   #35
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Nå er jo Fedon nesten regnet som høykarbokongen da.. Siden jeg er hans største fan, så provoserer det meg litt at han blir tråkka ned i driten og avfeid
Spesielt med tanke på at det faktisk var han som starta å kjempe for detta lavkarboopplegget i media, her i landet.
Var kanskje noen før han, men han var den første jeg så da

Jeg spiser ikke mye frukt, men når jeg gjør det så får jeg overhodet inget søtsug. Spiser det jo da sammen med nøtter, så det er vel derfor jeg ikke får det store sukkerkicket.
Klarer meg helt fint uten også, men innimellom er det så gooodt med et halvt eple med noen mandler til.

Spiser på INGEN måte høykarbo av den grunn. Ikke gjør meg det feit heller. Har jo gått ned 16.5 kilo, så så feil kan ikke det jeg holder på med være..

Når det gjelder at noen mennesker får veldig søtsug av frukt, vel.. Da lar man selvfølgelig være å spise det. Enkelt og greit det vel? Men det betyr vel ikke at folk som spiser det er kunnskapsløse, braindeads eller at vi har misforstått hele lavkarbo-opplegget?

__________________

Sist redigert av nellie : 12-09-10 kl 18:30.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 18:33   #36
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands, her.

Tviler på at det er lett å gjøre noe med dette når man ikke har noen utdannelse innen ernæring. Hvis dere husker noen år tilbake hvor mye pes Fedon fikk, så tror jeg ikke egen erfaring med lavkarbo teller noe særlig. Det eneste er vel hvis man er villig til å bli portrettert av et ukeblad, men den sitter nok langt inne for mange.

Er enig med deg at det er bedre å gjøre noe enn å snakke om det, men i dette tilfellet tror jeg det skal MYE til for å oppnå noe som lekmann/kvinne.

Synes det er fabelaktig at Fedon har medgang etter all motbøren han fikk noen år tilbake!

Og som nevnt tidligere, det ER mange veier til ROM!!

Det er bare jeg som spiser lavkarbo i heimen; sambo og alle unga spiser stort sett det de vil, men jeg prøver styre dem så godt jeg kan..

Dvs at jeg kjøper fullkornpasta og naturris. Grovt brød baker jeg selv og vet dermed hva de får i seg på den fronten. OG de får frukt! Jeg skjærer opp frukt i båter og bærer ut på rommene til unga. Jeg VET nemlig at hvis jeg ikke gjør det er det alltids en eller annen som har penger som fyker fort til butikken og kjøper sjokkis og annet supersøtt snål. Jeg kutter også opp grønnsaker og lager dip som de får, det går ikke BARE i frukt.

Jeg kjøper også frokostblandinger, men er bevisst på at det IKKE er disse med massevis av karber og lite fiber. Kjøper alltid dem med mest fiber og unga liker det....hvis det er en oppkutta banan oppi sammen med naturell yoghurt .

Jeg er IKKE nazi når det gjelder karber, verken i frukt eller i maten ellers, men vi spiser det jeg mener der det sunneste altnernativet av det som finnes i matveien og JEG holder meg til lavkarbo (uten frukt da jeg i utgangspunktet ikke er glad i frukt) og jeg tror ikke de andre er så langt etter.. lavkarbo ala Fedon vil jeg tro..

Når det gjelder verdien av frukt så vil jeg prise bananen.. Det HAR hendt at jeg har fått disse skjelvingene i kroppen grunnet lite kalium og da er faktisk en banan eller to nok til å få bukt med det.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 18:56   #37
Minimeg78
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 59
Minimeg78 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Hvis målet er vektnedgang, så skal jeg være enig at det er flere veier til Rom. Hvis målet er bedre helse, så er det en annen sak. Greit å få i seg vitaminer og mineraler, men ikke greit å få i seg så mye sukker. For mye sukker (brød, frukt, pasta blir til sukker i kroppen og går også under dette) er skyld i de fleste livsstilssykdommene vi har. Og nesten alle som er overvektige er det fordi de ikke tåler karbohydrater så godt. Når kroppen er i konstant fettlagring på grunn av overproduksjon av insulin, så går fettlagrene bare en vei - oppover.

Men jeg ser du er ny på lavkarbo, og forhåpentligvis tilegner du deg mer kunnskap om lavkarbo etterhvert. De fleste av oss har vært der du er nå. Det tar litt tid å omstille seg etter å ha blitt "hjernevasket" av GR og sånne folk, men kroppen er ikke så enkel som "spis mindre og tren mer, så går du ned i vekt".

Det er da fullt mulig å ha god helse selvom man spiser frukt, ja til og med om man spiser karbohydrater. Grunnen til at jeg har veid mer enn jeg egentlig vil er fordi jeg har spist for mye, ikke noe annet. Jeg har forsåvidt forstått at alle overvektige er det fordi de ikke tåler karbohydrater så godt.

Ja jeg er forholdsvis ny her inne, men nå skal det sies at jeg har lest i mange måneder før jeg registrerte meg(det finnes fantastisk mye bra kunnskap her inne og det er mye og lære). Men jeg har også lest såpass at jeg har fått med meg at hovedinnlegger ikke kan spise frukt, men fint kan spise all mulig sukkererstatning som finnes. At man kan gå god for å kutte næringsstoffer som faktisk har mange gode egenskaper men fint kan putte i seg ting som overhodet ikke inneholder noe foruftig, det virker nokså søkt helt uavhengig om man mener man trenger karbohydrater eller ei.

__________________
Minimeg78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: salig blanding;) Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 18:59   #38
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Nå er jo Fedon nesten regnet som høykarbokongen da.. Siden jeg er hans største fan, så provoserer det meg litt at han blir tråkka ned i driten og avfeid
Spesielt med tanke på at det faktisk var han som starta å kjempe for detta lavkarboopplegget i media, her i landet.
Var kanskje noen før han, men han var den første jeg så da

Det jeg prøvde å si er at til tross for at Fedon må regnes som en vel kvalifisert fagmann så fikk han VELDIG mye motbør da han begynte å snakke om GI og at bruken av poteter og brød med fordel kunne reduseres! Jeg har i alle fall ikke sagt at fruktspisere er dumme, jeg kjøper jo frukt til resten av familien som ikke har problemer med det. Men her på lavkarbo er det jo mange som ikke takler karbo særlig godt, det er vel derfor de fleste av oss er her?

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 19:01   #39
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Sitat:

Men jeg har også lest såpass at jeg har fått med meg at hovedinnlegger ikke kan spise frukt, men fint kan spise all mulig sukkererstatning som finnes.

Du, av og til er det faktisk reelle grunner til hvorfor noen ikke kan spise sukker, denne gangen i form av frukt.. Og da er det jo flott at det finnes sukkererstatninger!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 19:04   #40
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands, her.

Det jeg prøvde å si er at til tross for at Fedon må regnes som en vel kvalifisert fagmann så fikk han VELDIG mye motbør da han begynte å snakke om GI og at bruken av poteter og brød med fordel kunne reduseres! Jeg har i alle fall ikke sagt at fruktspisere er dumme, jeg kjøper jo frukt til resten av familien som ikke har problemer med det. Men her på lavkarbo er det jo mange som ikke takler karbo særlig godt, det er vel derfor de fleste av oss er her?

Jeg takler karbo bra... Men jeg går IKKE ned av det.. Grunnen til at jeg er på lavkarbo er alle andre fordelene det gir. Vektnedgang er bare en positiv bivirkning!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 19:04   #41
Minimeg78
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 59
Minimeg78 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Du, av og til er det faktisk reelle grunner til hvorfor noen ikke kan spise sukker, denne gangen i form av frukt.. Og da er det jo flott at det finnes sukkererstatninger!

Det har jeg da aldri nektet for. Problemet er at ts gjør dette til en allmenn sannhet som gjelder alle mennesker.

__________________
Minimeg78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: salig blanding;) Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 19:08   #42
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Jeg skjønner godt hvorfor Iset la inn det første innlegget her. Synes det var et prima eksempel på glorifisering av frukt! Jeg kan egentlig aldri huske å ha lest noe negativt om frukt fra "offisielt" hold. Og det ER faktisk mange som ikke bør spise frukt, som meg selv f.eks. Var det ikke det som var poenget da?

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 19:08   #43
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Nei, jeg er enig med trådstarter som mener at frukt blir glorifisert! Jeg hører ikke annet enn; "sørg nå for at unga får nok frukt i seg..." HVORFOR skal de få nok frukt i seg når det finnes grønnsaker som gir dem de riktige stoffene?? Grunnen til at jeg gir unga frukt er fordi at det tross alt er BEDRE enn ostepop og nonstop.. Men jeg gir dem grønnsaker og annet snadder fra moder natur for å gi dem det de trenger.. Frukt er snop!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 19:10   #44
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.

Det har jeg da aldri nektet for. Problemet er at ts gjør dette til en allmenn sannhet som gjelder alle mennesker.

Problemet er vel at ernæringsfolkene prøver å gjøre FRUKT ER FANTASTISK til en allmen sannhet?

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 19:14   #45
Minimeg78
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 59
Minimeg78 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands, her.

Jeg skjønner godt hvorfor Iset la inn det første innlegget her. Synes det var et prima eksempel på glorifisering av frukt! Jeg kan egentlig aldri huske å ha lest noe negativt om frukt fra "offisielt" hold. Og det ER faktisk mange som ikke bør spise frukt, som meg selv f.eks. Var det ikke det som var poenget da?

Det har faktisk jeg fått med meg, uten at det har kommet fra lavkarbohold

__________________
Minimeg78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: salig blanding;) Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 19:15   #46
Minimeg78
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 59
Minimeg78 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands, her.

Problemet er vel at ernæringsfolkene prøver å gjøre FRUKT ER FANTASTISK til en allmen sannhet?

Jeg leser virkelig ikke det ut av sitatene det er henvist til her jeg altså. Noen spør om frukt er greit og de får svar at det er det?

__________________
Minimeg78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: salig blanding;) Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 19:23   #47
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands, her.

Det jeg prøvde å si er at til tross for at Fedon må regnes som en vel kvalifisert fagmann så fikk han VELDIG mye motbør da han begynte å snakke om GI og at bruken av poteter og brød med fordel kunne reduseres! Jeg har i alle fall ikke sagt at fruktspisere er dumme, jeg kjøper jo frukt til resten av familien som ikke har problemer med det. Men her på lavkarbo er det jo mange som ikke takler karbo særlig godt, det er vel derfor de fleste av oss er her?

Jeg sa vel ikke at du sier det heller Men hvis du leser litt tilbake her så er det endel som liker å ta på seg ovenfra og ned hatten sin og bruke kunnskapen sin til å tråkke litt ned på "stakars uvitende folk".

Her på LK.no finnes det vel folk som overhodet ikke tåler karber, folk som tåler litt, folk som tåler endel og folk som tåler mye. Hadde det bare vært for folk som tålte det dårlig så hadde det vel het ketose.no eller noe sånt isteden.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 19:25   #48
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.

Men jeg har også lest såpass at jeg har fått med meg at hovedinnlegger ikke kan spise frukt, men fint kan spise all mulig sukkererstatning som finnes. At man kan gå god for å kutte næringsstoffer som faktisk har mange gode egenskaper men fint kan putte i seg ting som overhodet ikke inneholder noe foruftig, det virker nokså søkt helt uavhengig om man mener man trenger karbohydrater eller ei.

Jeg? Nå blir jeg mer og mer paff her altså. Jeg spiser da frukt jeg? Jeg er på grensen til undervektig og spiser i grunnen akkurat det jeg har lyst på. Jeg har Lutz som hovedfilosofi men følger det ikke slavisk, jeg spiser det meste men prøver å holde en relativt sunn linje. Min mann er slavisk LCHF-er da.

Og jeg kjenner jeg blir mer og mer irritert når folk sier at jeg mener folk som spiser frukt er dumme og teite og whatever. I så fall bør jeg jo mene at JEG er verdens dummeste menneske. Det mener jeg faktisk ofte, spesielt når jeg har PMS eller generelt sett er i dårlig humør. Da er både jeg og alle andre og hele verden teite. Men ikke fordi vi spiser frukt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 19:26   #49
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands, her.

Jeg skjønner godt hvorfor Iset la inn det første innlegget her. Synes det var et prima eksempel på glorifisering av frukt! Jeg kan egentlig aldri huske å ha lest noe negativt om frukt fra "offisielt" hold. Og det ER faktisk mange som ikke bør spise frukt, som meg selv f.eks. Var det ikke det som var poenget da?

Det er vel ganske mange også, som tolker denne "5 om dagen" litt som de vil selv. Det startet vel med at de bare sa 5 om dagen også gjorde de om til at det var 2 enheter frukt og 3 enheter grønnsaker. Noe som vel igjen skal gi et signal om at frukt ikke er det man bør spise ubegrenset av

Synd at disse ernæringsfolka slenger ut med fruktanbefalingene sine, som om det skulle vært grønnsaker det var snakk om. Det er ikke jeg enig i heller. Synes ikke frukt er noe man bør spise hver dag.. Gir ikke frukt til dattern min mer enn kanskje èn gang i uka. Da som lørdagsgodt.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 19:28   #50
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Og jeg kjenner jeg blir mer og mer irritert når folk sier at jeg mener folk som spiser frukt er dumme og teite og whatever. I så fall bør jeg jo mene at JEG er verdens dummeste menneske. Det mener jeg faktisk ofte, spesielt når jeg har PMS eller generelt sett er i dårlig humør. Da er både jeg og alle andre og hele verden teite. Men ikke fordi vi spiser frukt.

Du kan bare slappe av, for du vet vel selv at ikke det er du som har sagt at folk som spiser frukt er dumme og teite

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Frukt andreasoe Ketolysekuren 8 23-02-10 09:04
Frukt anette76 Fase II 0 18-01-10 08:29
ja og nei frukt? leni Spørsmål og svar 4 23-05-07 11:39
Frukt nøtta Lavkarbo generelt 30 25-05-06 13:05
Frukt? Lille Kalori Spørsmål og svar 1 23-05-06 23:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no