Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Når bør jeg spise de døgnene jeg har nattevakt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-04-11, 03:53   #1
Upperdog
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 2
Upperdog er på en erverdig vei
Question

Når bør jeg spise de døgnene jeg har nattevakt?

Dette her virker veldig interessant, og jeg ønsker å prøve en diet.

Men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal legge opp måltidene, når jeg har en arbeidsperiode.

Jeg er nattevakt og er våken om natta, og sover om dagen.
Vil prioritere middag sammen med familien, ca. kl. 15.30, videre et måltid ca. kl. 20 før jeg drar på jobb. Men døgnet blir jo uansett litt turbulent, så når tid bør jeg ta de andre måltidene ?
Kanskje fornuftig med et måltid om morgenen før jeg legger meg også ?

Upperdog er avlogget   Min kostholdsfilosofi: prøve Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 06:45   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Når bør jeg spise de døgnene jeg har nattevakt

Når du er sulten og når du føler det naturlig å spise

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 07:18   #3
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Når bør jeg spise de døgnene jeg har nattevakt

Som nellie sier: når du er sulten.

Hvor lenge sover du om dagen? 15:30 passer kanskje som frokost? Eventuelt en liten frokost for å døyve sulten og så ta ett skikkelig måltid sammen med familien? Jeg jobber også nattevakter, men jeg har bare meg å tenke på så jeg spiser når det passer meg. Liker ikke å spise kort tid før jeg skal sove, så jeg spiser siste måltidet sånn i to-tiden om natta.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 23:43   #4
Upperdog
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 2
Upperdog er på en erverdig vei

Sv: Når bør jeg spise de døgnene jeg har nattevakt

Jeg står opp 14.30, tar noe lite da og spiser middag ca. 15.30.
Videre et måltid ca. 20 og et ca 02 som deg.
Høres dette ok ut ?

Upperdog er avlogget   Min kostholdsfilosofi: prøve Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 23:54   #5
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Når bør jeg spise de døgnene jeg har nattevakt

Opprinnelig lagt inn av Upperdog, her.

Jeg står opp 14.30, tar noe lite da og spiser middag ca. 15.30.
Videre et måltid ca. 20 og et ca 02 som deg.
Høres dette ok ut ?

Det høres OK ut, ja. Jeg regner med at du spiser nok til at du ikke går sulten?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 02:46   #6
LibraGirl
Seniormedlem
 
LibraGirl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Bodø
Alder: 35
Innlegg: 688
LibraGirl er ny på veien

Sv: Når bør jeg spise de døgnene jeg har nattevakt

Så tidlig dere er oppe da :P Sover til 18 etter nattevakt, drikker vann når jeg står opp, "middag" rundt kl 20.30 å gjerne 2måltider ila natten, sjeldent jeg spiser når jeg kommer hjem om morgenen
Lurer litt på hvordan dere fordeler karbohydratene de dagene dere går av vakt? Jeg velger gjerne å være våken til kvelden for å komme inn i rett døgnrytme, men siden jeg bare spiser 50-60g karbohydrater i døgnet så er det litt vanskeli å få i seg nok mat slik at jeg blir mett

__________________


LibraGirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca 50-60gkh pr dag Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 03:31   #7
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Når bør jeg spise de døgnene jeg har nattevakt

Opprinnelig lagt inn av LibraGirl, her.

Så tidlig dere er oppe da :P Sover til 18 etter nattevakt, drikker vann når jeg står opp, "middag" rundt kl 20.30 å gjerne 2måltider ila natten, sjeldent jeg spiser når jeg kommer hjem om morgenen
Lurer litt på hvordan dere fordeler karbohydratene de dagene dere går av vakt? Jeg velger gjerne å være våken til kvelden for å komme inn i rett døgnrytme, men siden jeg bare spiser 50-60g karbohydrater i døgnet så er det litt vanskeli å få i seg nok mat slik at jeg blir mett

Det varierer når jeg står opp. Siden jeg bare har megselv å passe på, så sover jeg til jeg våkner av meg selv. Det betyr ingenting om det er kl 13 eller kl 19. Når jeg jobber natteskift, så jobber jeg vanligvis sju natteskift på rad for så å ha fri i 10 dager etter det. Jeg pleier å holde meg våken til kvelden jeg også og vips så er man i normal døgnrytme igjen. Ikke alltid så lett da... Fort gjort å sovne litt for tidlig... Men det er lettere å forskyve det den veien.

Jeg kan noe særlig om libra, men det er vel lavkcal og høykarbo egentlig? Jeg teller ikke karbohydrater, men holder meg til lovlige matvarer. Det blir ca 15g kh per døgn for meg. Men jeg spiser jo masse fett og teller jo ikke kcal. Spiser til jeg er mett.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 08:36   #8
solihjerte
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 82
solihjerte er ny på veien

Sv: Når bør jeg spise de døgnene jeg har nattevakt

Jeg jobber også som nattevakt, og spiser vel egentlig som noen over her sier, når jeg er sulten. Min erfaring er at det går helt supert å spise lavkarbo på natt. Jeg brukte å småspise mye på nattevakter, men nå har jeg ett til to måltider i løpet av vakten (10 timers vakter), er god og mett og ikke fysen på natt.

Hvis jeg spiser middag i fem-seks tiden på ettermiddagen, så spiser jeg gjerne litt rundt midnatt, og så igjen i fire-tiden. Da trenger jeg ikke noe mer mat før jeg legger meg, og så spiser jeg når jeg står opp i tre-tiden.

Har med middagsrester på jobb . Synes gryteretter er godt å ha med på jobb.

solihjerte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 17:40   #9
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Når bør jeg spise de døgnene jeg har nattevakt?

Vi har fullt kjøkken på jobb, så jeg pleier å ta med meg råvarer og lage mat på jobb. Jeg gjør dette på alle skift bortsett fra dagskift.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 18:27   #10
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Når bør jeg spise de døgnene jeg har nattevakt?

Jeg ble rådet av legen til å spise "kveldsmat" enten før jeg gikk på nattevakt eller på jobben men senest kl 24. Deretter skulle jeg ikke spise før i sekstiden igjen, da frokost.

Dette for at kroppen skal slippe å omstille seg i døgnrytme ang. maten hele tiden.

Dette har jeg fulgt i mange og for meg fungerer det helt utmerket.

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:57   #11
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Når bør jeg spise de døgnene jeg har nattevakt?

Opprinnelig lagt inn av bevaremegvel, her.

Jeg ble rådet av legen til å spise "kveldsmat" enten før jeg gikk på nattevakt eller på jobben men senest kl 24. Deretter skulle jeg ikke spise før i sekstiden igjen, da frokost.

Dette for at kroppen skal slippe å omstille seg i døgnrytme ang. maten hele tiden.

Dette har jeg fulgt i mange og for meg fungerer det helt utmerket.

Dette sier også min mann, hans far og hans far igjen. De er tre generasjoner med skiftarbeidere. Mannens farfar var plaget med mye magesmerter og det skulle visst skyldes at han spiste midt på natta når han jobbet. Mannen min spiser derfor siste måltid ca midnatt og så igjen gryyytidlig frokost. (Jeg sover om natta så jeg bare videreformidler. )

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 02:29   #12
Fluke83
Medlem
 
Fluke83 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Røyken
Alder: 40
Innlegg: 81
Fluke83 er på en erverdig vei

Sv: Når bør jeg spise de døgnene jeg har nattevakt?

Slenger meg på her, siden jeg også jobber natt

Har en heltidsturnus hvor jeg kun jobber kveld og natt, og jeg prøver å spise når jeg er sulten, det er meg knekkende likegyldig hva klokka er eller hva måltidet heter

Jeg har aldri vært opptatt av "reglene" for hva slags mat man skal spise til hvilken tid på døgnet, heller ikke da jeg hadde "vanlig" høykarbokosthold og spiste gjerne fulle middager med kjøtt, saus og pottit til frokost, til andres forskrekkelse, he he.

Har ikke opplevd noe fordøyelsesbesvær med tanke på når på døgnet jeg spiser måltidene mine, men så har jeg forsåvidt også en ganske "flytende" døgnrytme, eller dvs jeg har *ingen* døgnrytme, siden jeg må sove til forskjellige tider ut i fra om jeg jobber kveld, natt eller jeg har fri og må ha samme våkentid som datteren min så lenge hun ikke er på skolen.

Fluke83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent LCHF, stort sett ;) Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 16:00   #13
LibraGirl
Seniormedlem
 
LibraGirl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Bodø
Alder: 35
Innlegg: 688
LibraGirl er ny på veien

Sv: Når bør jeg spise de døgnene jeg har nattevakt?

Solihjertet; Går ikke på Libra nå, gjorde det i fjordhøst da jeg laga profilen min her, funket rett å slett ikke for meg det opplegget der Holder meg til 50-60g karbohydrater for dag, er bare 2uker snart siden jeg startet så er mange ting å ta tak i

Bevaremegvel & Martefie: Om jeg skulle jobbet 6timer uten mat så hadde det blitt ukoselig på jobb, blir forferdelig grinete når jeg er sulten :P


Er foresten stålt av meg selv, 5 nattevakter på rappen uten å raide kjeks-skapet på jobb :P

__________________


LibraGirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca 50-60gkh pr dag Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 16:09   #14
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Når bør jeg spise de døgnene jeg har nattevakt?

Opprinnelig lagt inn av LibraGirl, her.

Bevaremegvel & Martefie: Om jeg skulle jobbet 6timer uten mat så hadde det blitt ukoselig på jobb, blir forferdelig grinete når jeg er sulten :P

Vi er nok alle forskjellige og må finne våres egen måte å få det til å fungere på. Jeg jobbet den gang 3 delt turnus og måtte skifte døgnrytme stadig vekk og det hjalp godt på å magen min å holde på den regelen om å ikke spise mellom 24 og - ca 06.
Nå jobber jeg kun nattevakter og spiser aldri om natten. Jeg spiser vanlige måltider når jeg er våken, og så siste måltid i 23 tiden. Så drikker jeg endel vann og bittelitt Cola Zero om natten, så spiser jeg ikke igjen før jeg står opp etter nattevakten. Dette er mye lettere nå som jeg går på lavkarbokost for jeg er jo så myyye lenger mett etter måltidene nå enn jeg var før.
Jeg er ikke så nøye på om jeg spiser middagsmat til kveld eller frokost, det betyr ikke noe lenger, spiser ofte middagsmat to ganger i døgnet jeg

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 17:03   #15
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Når bør jeg spise de døgnene jeg har nattevakt?

Opprinnelig lagt inn av LibraGirl, her.

Solihjertet; Går ikke på Libra nå, gjorde det i fjordhøst da jeg laga profilen min her, funket rett å slett ikke for meg det opplegget der Holder meg til 50-60g karbohydrater for dag, er bare 2uker snart siden jeg startet så er mange ting å ta tak i

Bevaremegvel & Martefie: Om jeg skulle jobbet 6timer uten mat så hadde det blitt ukoselig på jobb, blir forferdelig grinete når jeg er sulten :P


Er foresten stålt av meg selv, 5 nattevakter på rappen uten å raide kjeks-skapet på jobb :P

Aha. Du vet at du kan oppdatere kostholdsfilosofiboksen din?

Jeg går lett 6 timer uten mat når jeg spiser meg mett på fett og proteiner. Men så spiser jeg store måltider da. Fort ca 1000 kcal i ett måltid.

Flink som ikke har raidet kjeksskapet!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 18:37   #16
LibraGirl
Seniormedlem
 
LibraGirl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Bodø
Alder: 35
Innlegg: 688
LibraGirl er ny på veien

Sv: Når bør jeg spise de døgnene jeg har nattevakt?

Supera; Endret det nå, takk

__________________


LibraGirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca 50-60gkh pr dag Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nattevakt, noen tips? Nurse Ketolysekuren 15 06-03-11 16:55
Når man jobber som nattevakt! marit1983 Mer enn 30 kg overvekt 6 10-02-11 23:44
Er det flere som er på nattevakt? Fofa Generell diskusjon 4 10-09-10 13:17
Nattevakt ... ta med mat? Konkelimonke Spørsmål og svar 25 11-07-10 11:02
Hva spiser en på nattevakt? LindbergSofie Spørsmål og svar 2 07-07-07 12:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no