Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Velkommen til spørsmål & svar

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-06-11, 10:44   #601
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Bare vent til kaldsvetten hagler, hjerte banker i vilden sky, kvalmen slår i store bølger, søvnen aldri kommer og matlysten er totalt fraværende mens tørsten driver deg til vanvidd sammen med suget etter noe søtt. Hva som helst, bare det smaker søtt!

Har sett mye stygge abstinenser i min forrige jobb og sukkerabstinenser står ikke tilbake for svært mange mange av dem, tro meg!

Ikke alle som får det så ille, da, men mange er nok litt innom de aller fleste etter hvert!

Uffda, skulle ønske jeg kunne si at Kitt overdriver men noen har det virkelig ille i starten... klarer du holde ut den første uken, prøve og spise så MYE mat og ikke minst fet mat som mulig - så pleier det gå greit. Fint å være obs på dette med abstinenser - mange faller av når de starter på lavkarbo uten og ane at det kan være tøft i starten

MEN det går over! Og da blir sulten vekke, du føler deg mett og fornøyd, og livet smiler atter igjen

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 17:40   #602
Sokbibi
Gjest
 
Innlegg: n/a
Smile

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Uffda, skulle ønske jeg kunne si at Kitt overdriver men noen har det virkelig ille i starten... klarer du holde ut den første uken, prøve og spise så MYE mat og ikke minst fet mat som mulig - så pleier det gå greit. Fint å være obs på dette med abstinenser - mange faller av når de starter på lavkarbo uten og ane at det kan være tøft i starten

MEN det går over! Og da blir sulten vekke, du føler deg mett og fornøyd, og livet smiler atter igjen

Ok, litt betryggende Har vært litt småkvalm, men det går som regel over så fort jeg får spist litt. Merker forløpig ikke noe til det andre dere nevner, bortsett fra at hjertet banker litt "hardt" om man kan kalle det det, noen ganger Bra det er normalt i hvert fall! Da skal jeg forsette med hart og målrettet arbeid

  Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 22:03   #603
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Er novise i dette gamet og lurer på hvor jeg kan få kjøpt fiberhusk? Jeg må nok bare innrømme at dette, blandt flere, er fremmedord for meg...

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 22:06   #604
Rikkem0r
Medlem
 
Rikkem0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Porsgrunn
Alder: 37
Innlegg: 480
Rikkem0r er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Lindemor, her.

Er novise i dette gamet og lurer på hvor jeg kan få kjøpt fiberhusk? Jeg må nok bare innrømme at dette, blandt flere, er fremmedord for meg...

Helsekosten=)

__________________
A moment on the lips, forever on the hips - no more




Rikkem0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 22:09   #605
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Lindemor, her.

Er novise i dette gamet og lurer på hvor jeg kan få kjøpt fiberhusk? Jeg må nok bare innrømme at dette, blandt flere, er fremmedord for meg...

Hei,
Fiberhusk får du i de aller fleste velassorterte dagligvarebutikker, sjekk hylla for allergi/glutenfri mat. Fiberhusk er en av de tingene som er vesentlig billigere i Sverige.
Anbefaler deg å ta en tur innom: Til alle nybegynnere på lavkarbo…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 22:15   #606
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Tusen takk for svar! Jeg skal lese den anbefalte tråden en gang til.

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 23:29   #607
oscillate_wildly
Juniormedlem
 
oscillate_wildly sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Verden
Innlegg: 34
oscillate_wildly er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Anta at er vannvekt du - skal du evt ha mens snart? De første kiloene er jo vannvekt fra glukoselagerene i kroppen, disse kommer jo gjerne på + renter om du har i deg litt ekstra karbo igjen, og om du samtidig ikke drikker nok vann.

Jeg antar du vet det allerede, men det er ikke anbefalt at du spiser lite karbo en uke og så øker på kraftig en dag eller to og så spiser lite igjen, kroppen trenger fra 2-8 uker for å komme ordentlig i gang med fettforbrenning og den kan lett bli litt forvirret i starten

Vær også veldig obs på at om du spiser oppimot 100 karbo en dag - MÅ du redusere fettmengden ihvertfall denne dagen, siden så høyt inntak av karbo vil øke insulinutskillelse og dermed lagre den overflødige energimengden du inntar denne dagen. Så spiser du 100 gram karbo en dag og like mye fett som på en dag med svært lite karbo - og dette tilsammen er mer energi enn du forbruker, vil dette overskuddet faktisk kunne lagres i fettcellene dine...

Så fortsett med lavkarbo - men vær litt obs på at du holder deg noenlunde stabil i karboinntak de første ukene slik at endringer som skjer i kroppen får lov til å komme i orden. Hormonbalansen din endres, kroppen begynner og hente energi fra kroppsfettet, og den skal tilvennes at energi ikke lengre er så lett tilgjengelig. Et par uker er vanlig at man har litt abstinenser i forhold til karbohydrater.

Håper det ble noenlunde forståelig?

Hei, så ikke dette før nå - tusen takk for svar! Det var veldig forståelig og belysende. Har mistet vannvekten og mer til, og har veldig rent kosthold nå, så alt er strålende. Skal aldri gå tilbake til høykarbo, woho.

__________________

oscillate_wildly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 19:00   #608
komatøs
Medlem
 
komatøs sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 76
komatøs er ny på veien

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Kjære medsammensvorne!

Jeg er en ganske ny "lav-karboner", og gleder meg til å utforske dette. Jeg er normalvektig og trener mye. Men etter en traumatisk opplevelse (som desverre fortsatt henger i) for ca 2 år siden, har kroppen min endret seg (dårlig fordøyelse bla, kan se ganske høygravid ut og dårlig søvn om nettene m.m) og det er hovedårsaken til at jeg endrer livsstil.
Det blir ikke de helt store endringene fra før, men det vanskeligste er å unngå frukt og smågodt. Merker at det også er helt nytt å fokusere og hive innpå fett!! Du store! Spesielt siden jeg er vant -og vokst opp med at mettet fett tetter årene og gjør at man blir stor, men jeg har bare godt av å få rokket ved de vedtatte sannhetene jeg har vokst opp med (er 32 og det er mange år med anti -fett)

Jeg håper jeg kan stille dere garvede lav-karboner et par spørsmål -kunne ikke se at de har blitt stilt;
C -vitamin er jo kjempeviktig, og med et kosthold nærmest uten frukt bruker jeg "Trane -bær" fra Biopharma (kosttilskudd). Kjøper den i vanlig butikk til ca 90 kr og er rik på c- vita, men det opplyses ikke noe om karbo på innholdslisten? Har dere noen erfaring vdr karbo innhold? Den ser slik ut:

http://www.nordsveen.as/index.php?page=tranebaer

Og er det vanlig å svette mye den første tiden? Kan nesten ikke røre meg uten at jeg er skikkelig svett, spesielt på kvelden ved leggetid

komatøs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 20:43   #609
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av komatøs, her.

Kjære medsammensvorne!

Jeg er en ganske ny "lav-karboner", og gleder meg til å utforske dette. Jeg er normalvektig og trener mye. Men etter en traumatisk opplevelse (som desverre fortsatt henger i) for ca 2 år siden, har kroppen min endret seg (dårlig fordøyelse bla, kan se ganske høygravid ut og dårlig søvn om nettene m.m) og det er hovedårsaken til at jeg endrer livsstil.
Det blir ikke de helt store endringene fra før, men det vanskeligste er å unngå frukt og smågodt. Merker at det også er helt nytt å fokusere og hive innpå fett!! Du store! Spesielt siden jeg er vant -og vokst opp med at mettet fett tetter årene og gjør at man blir stor, men jeg har bare godt av å få rokket ved de vedtatte sannhetene jeg har vokst opp med (er 32 og det er mange år med anti -fett)

Jeg håper jeg kan stille dere garvede lav-karboner et par spørsmål -kunne ikke se at de har blitt stilt;
C -vitamin er jo kjempeviktig, og med et kosthold nærmest uten frukt bruker jeg "Trane -bær" fra Biopharma (kosttilskudd). Kjøper den i vanlig butikk til ca 90 kr og er rik på c- vita, men det opplyses ikke noe om karbo på innholdslisten? Har dere noen erfaring vdr karbo innhold? Den ser slik ut:

http://www.nordsveen.as/index.php?page=tranebaer

Og er det vanlig å svette mye den første tiden? Kan nesten ikke røre meg uten at jeg er skikkelig svett, spesielt på kvelden ved leggetid

Jeg har de fra complete og tar de om jeg kjenner tegn på uvi, og de er det ikke sukker i i hvert fall. Det er jo bare snakk om små kapsler, så jeg tror ikke du skal behøve å tenke så mye på hvor mange gram kh det er i. Tranebær har ellers ca 8-10 gram kh pr 100 gram. Ellers er rød paprika proppet med c-vitaminer, tre ganger så mye som i f.eks appelsin!

Det er nok ganske vanlig med svetting og økt kroppstemperatur. Husker selv at det haglet nærmest, samt at jeg lukta skikkelig vondt i et par uker, fordi kroppen rensa seg for slagg og alskens gammel drit. Nå svetter jeg nesten ikke lenger, men det har nok både sammenheng med at jeg har levd med dette kostholdet i snart fem år, samt at jeg er omtrent tjuefem kilo lettere.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 17:33   #610
komatøs
Medlem
 
komatøs sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 76
komatøs er ny på veien

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Hei, takker for godt og morsomt (vertfall svette biten) svar! Siden jeg er ganske grønn på posting, postet jeg innlegget under generell diskusjon også -så derfor ikke de3t herlige svaret ditt før nå :-)
Nei, det er nok litt hysterisk å telle karber i piller! Men det er en ny matverden, og det tar litt tid å aktivere godt skjønn. Kjøpte c - og B vitaminer på apoteket i dag for sikkerhets skyld. Gratulerer med 25 kg mindre forresten!

komatøs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 18:47   #611
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av komatøs, her.

Hei, takker for godt og morsomt (vertfall svette biten) svar! Siden jeg er ganske grønn på posting, postet jeg innlegget under generell diskusjon også -så derfor ikke de3t herlige svaret ditt før nå :-)
Nei, det er nok litt hysterisk å telle karber i piller! Men det er en ny matverden, og det tar litt tid å aktivere godt skjønn. Kjøpte c - og B vitaminer på apoteket i dag for sikkerhets skyld. Gratulerer med 25 kg mindre forresten!

Takk! Det har "bare" tatt ca fire og et halvt år!
Om du trykker på kontrollpanel-knappen, så kommer alle tråder du har startet eller svart i opp dersom noen har skrevet i dem etter deg.
Greit å være obs på om det er sukker/dextrose o.l i ting som kosttilskudd, men igjen så er det marginalt, og om det er Complete du har (som vel er de vanligste?!) så er det i alle fall ikke tilsatt ekstra sukker i dem.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 11:30   #612
BirtheTrengerHjelp
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Bergenserjente, men bor i Oslo
Innlegg: 19
BirtheTrengerHjelp er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Hei Jeg søker en som har litt peiling på Ketolysekuren, er nybegynner å vil bare sette opp en typisk dag for meg og evt få tilbakemelding på om det ser bra ut?

Frokost: Kokt skinke (2-3 stk), Norvegia ost rullet rundt selleri + vann til drikke

Lunsj: Eggerøre (1 plomme og 2 eggehviter) og bacon, litt kremfløte og ost

Mellom: 100 % Whey proteinshake m/sjokoladesmak

Middag: Kylling uten skall, brokkoli, championg, ost, issalat

Kvelds: 1/2 cottage cheese med 1-2 ss fun light saft.


Det er selvfølgelig ikke dette jeg kommer til å spise hver dag, men bare trenger litt hjelp til om jeg hvertfall tenker i riktig retning Kommer til å bli mye god fisk, gratinerte grønnsaker osv

Setter utrolig stor pris på svar

BirtheTrengerHjelp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 12:24   #613
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av BirtheTrengerHjelp, her.

Hei Jeg søker en som har litt peiling på Ketolysekuren, er nybegynner å vil bare sette opp en typisk dag for meg og evt få tilbakemelding på om det ser bra ut?

Frokost: Kokt skinke (2-3 stk), Norvegia ost rullet rundt selleri + vann til drikke

Lunsj: Eggerøre (1 plomme og 2 eggehviter) og bacon, litt kremfløte og ost

Mellom: 100 % Whey proteinshake m/sjokoladesmak

Middag: Kylling uten skall, brokkoli, championg, ost, issalat

Kvelds: 1/2 cottage cheese med 1-2 ss fun light saft.


Det er selvfølgelig ikke dette jeg kommer til å spise hver dag, men bare trenger litt hjelp til om jeg hvertfall tenker i riktig retning Kommer til å bli mye god fisk, gratinerte grønnsaker osv

Setter utrolig stor pris på svar

Det er INGEN poeng og poste samme spørsmål i flere tråder... du har allerede begynt og få inn svar i den andre tråden, så kutt dobbeltpostingen så har du bedre oversikt over svarene du får inn.

De fleste her inne har god oversikt over nye innlegg ved og velge "uleste innlegg" eller "kontrollpanel" - den siste får man oversikt over nye innlegg i tråder man enten har svart på eller abonnerer på.
Dobbelt- og trippelposteringer skaper bare irritasjon blant de som bruker tid på og svare deg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 12:48   #614
BirtheTrengerHjelp
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Bergenserjente, men bor i Oslo
Innlegg: 19
BirtheTrengerHjelp er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Oi, det var absolutt ikke meningen å lage frustrasjon Kom igår å vet ikke helt hvordan forumet fungerer enda! Beklager

BirtheTrengerHjelp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 13:18   #615
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av BirtheTrengerHjelp, her.

Oi, det var absolutt ikke meningen å lage frustrasjon Kom igår å vet ikke helt hvordan forumet fungerer enda! Beklager

Det går så fint så - jeg bare svarte på den andre tråden din og ble overrasket over og finne samme spørsmål i denne tråden

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 13:28   #616
BirtheTrengerHjelp
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Bergenserjente, men bor i Oslo
Innlegg: 19
BirtheTrengerHjelp er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Bare godt med tilbakemeldinger uansett hva )

BirtheTrengerHjelp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 00:38   #617
Annars
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2
Annars er på en erverdig vei
Smile

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Hei! Jeg har akkurat startet, for to dager siden faktisk. Var på apoteket og kjøpte den Keto-Diabur testen. det jeg lurer på er om det er bra om du får frem den mørkeste lilla-fargen? Eller betyr det at du har fått i deg over 15 karbo om dagen?? Altså er det positivt med den mørkeste ketose fargen eller den lyseste lilla? Jeg vil fort ned i vekt, og til mer fett jeg spiser og mindre karbo vil dette gå fortere. Om jeg har forstått det rett? Sitter her å spiser mye god ost.. Slik jeg får i meg mye fett. setter stor pris på svar!! Tusen takk

Annars er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 11:23   #618
Rikkem0r
Medlem
 
Rikkem0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Porsgrunn
Alder: 37
Innlegg: 480
Rikkem0r er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Annars, her.

Hei! Jeg har akkurat startet, for to dager siden faktisk. Var på apoteket og kjøpte den Keto-Diabur testen. det jeg lurer på er om det er bra om du får frem den mørkeste lilla-fargen? Eller betyr det at du har fått i deg over 15 karbo om dagen?? Altså er det positivt med den mørkeste ketose fargen eller den lyseste lilla? Jeg vil fort ned i vekt, og til mer fett jeg spiser og mindre karbo vil dette gå fortere. Om jeg har forstått det rett? Sitter her å spiser mye god ost.. Slik jeg får i meg mye fett. setter stor pris på svar!! Tusen takk

Utslag er utslag og det betyr at du er i ketose, eller for å si det på en annen måte; det betyr at du har overskuddsketoner som går ut i urinen .. Hvis du får den mørkeste lillafargen har du sannsynligvis drukket for lite i løpet av dagen, så drikk mer vann og husk at utslag er utslag uansett =) Du kan forøvrig være i ketose selv om du spiser mer enn 15g karbohydrater om dagen, men hvis det er 15g som er grensa du har satt må du jo bare telle for å vite sikkert antall karbohydrater

__________________
A moment on the lips, forever on the hips - no more




Rikkem0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 12:21   #619
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Annars, her.

Hei! Jeg har akkurat startet, for to dager siden faktisk. Var på apoteket og kjøpte den Keto-Diabur testen. det jeg lurer på er om det er bra om du får frem den mørkeste lilla-fargen? Eller betyr det at du har fått i deg over 15 karbo om dagen?? Altså er det positivt med den mørkeste ketose fargen eller den lyseste lilla? Jeg vil fort ned i vekt, og til mer fett jeg spiser og mindre karbo vil dette gå fortere. Om jeg har forstått det rett? Sitter her å spiser mye god ost.. Slik jeg får i meg mye fett. setter stor pris på svar!! Tusen takk

Det er mange ketose/ketostix tråder med samme spørsmål - søk opp i søkefeltet og les litt hva andre har erfart

Ellers legger man ofte ALTFOR mye vekt på den stixen, så min anbefaling er at så lenge du har noenlunde kontroll på kh-inntaket ditt - trenger du ikke stixen, da den ikke sier deg så mye egentlig... annet enn at fettforbrenning av mat eller kroppsfett gir overskuddsketoner som skilles ut i urinen din
Mange på "normalt" kosthold vil også være i ketose om morgenen om man spiste middag tidlig kvelden før

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 17:19   #620
BirtheTrengerHjelp
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Bergenserjente, men bor i Oslo
Innlegg: 19
BirtheTrengerHjelp er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Et lite spørsmål Har leitet gjennom hele forumet å finner ille svaret, er på Ketolyse liten å ser etter et godt søtningsmiddel, fant Sukrin på butikken, men det står at den inneholder 100% kh pr.100 g, å på enkelte oppskrifter står det 2ss Sukrin = 0 kh! Hva stemmer? Setter fortsatt veldig pris på svarene her inne

BirtheTrengerHjelp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 18:27   #621
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Sukrin (handelsnamn for stoffet erytritol) er kjemisk sett eit karbohydrat så 100g kh per 100g vare er strengt tatt riktig, men det er av ein slik sort som kroppen ikkje kan ta opp. Det er eit sukkeralkohol, dei finst det fleire av, og enkelte blir delvis tatt opp i større eller mindre grad (som maltitol, for eksempel). Men sukrin går altså 100% ufordøyd gjennom kroppen, og skal derfor ikkje reknast med.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 19:22   #622
BirtheTrengerHjelp
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Bergenserjente, men bor i Oslo
Innlegg: 19
BirtheTrengerHjelp er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Tuusen takk for svar da lager jeg deilige muffins med god samvittighet og nesten 0 kh per stk ( beklager skrivefeil i forrige tekst, brukte iPhone)

BirtheTrengerHjelp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 19:49   #623
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Hvordan får dere i dere nok fiber i løpet av en dag på lavkarbo?
Jeg er helt n00b på det her, så det er sikkert ikke vanskelig å få til, jeg må bare skjønne hvordan.

Jeg har i dag spist både en liten salat bestående av agurk, tomat og salat, samt at jeg nå skal spise 150 g brokkoli til fiskemiddagen. I tillegg blandet jeg litt fiberhusk i cottage cheesen i ren desperasjon, haha. Likevel har jeg bare fått i meg ca halvparten av den anbefalte daglige dosen med fiber, i følge FitDay sine kalkulasjoner.

man nesten spise lavkarbobrød hver dag for å få i seg nok? Må jeg kapitulere å begynne å bake?

  Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 20:04   #624
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

(Litt avhengig av kva lavkarbo retning du følger er det) Ikkje sikkert at du treng på langt nær så mykje fiber som på høgkarbo-kost. Eg har i det siste faktisk spist ganske lite grønsaker, og det er min einaste fiberkilde. Eg har fortært ca 1 1/2 lavkarbobrød på eitt heilt år... Likevel har eg langt mindre problem m å få magen til å halde seg i gang no enn den gongen eg åt "vanleg" mat. Eg vil seie at det i hovudsak ikkje er eit problem lenger, og det har det ellers vore sida eg var omlag 4 år. Du får vere flink m grønsaker og drikke, og så ser du jo korleis det går. Om magen fungerer bra, så er vel det det som er viktig

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 18:02   #625
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

(Litt avhengig av kva lavkarbo retning du følger er det) Ikkje sikkert at du treng på langt nær så mykje fiber som på høgkarbo-kost. Eg har i det siste faktisk spist ganske lite grønsaker, og det er min einaste fiberkilde. Eg har fortært ca 1 1/2 lavkarbobrød på eitt heilt år... Likevel har eg langt mindre problem m å få magen til å halde seg i gang no enn den gongen eg åt "vanleg" mat. Eg vil seie at det i hovudsak ikkje er eit problem lenger, og det har det ellers vore sida eg var omlag 4 år. Du får vere flink m grønsaker og drikke, og så ser du jo korleis det går. Om magen fungerer bra, så er vel det det som er viktig

Takk for svar

Nytt spørsmål: Makrell i tomat, det er helt OK det, når man går på moderat lavkarbodiett? Har oppdaget hvor godt det faktisk er, til og med helt alene, og det er jo en så enkel og grei måte å få i seg litt mettende og næringsrik mat på. Og 3 karbohydrater per 100 gram er jo ikke akkurat så mye?

  Svar med sitat
Svar

Emneord
oppbækking


Aktive brukere som ser på denne tråden: 5 (0 medlemmer 5 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pannekaker (og inspirasjon til bruk) dingpot Middag 35 04-01-12 23:46
Påstand Summer Fysisk og mental helse 46 29-04-05 21:36
5 spørsmål, håper på mange svar *Tussi* Ketolysekuren 5 16-04-05 22:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no