Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Et siste måltid

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-06-15, 13:41   #1
Mate
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 149
Mate er ny på veien

Et siste måltid

Jeg lurer på om det er flere som opplever dette scenariet:

Jeg har endelig bestemt meg for at nå, NÅ, skal jeg virkelig klare å endre kostholdet mitt, og trene litt også. Jeg har bestemt at jeg skal spise et "siste måltid"; hvor jeg ikke nødvendigvis fråtser, neida, men hvor jeg ikke tenker noe på verken kalorier eller karbohydrater. Bare spiser meg mett og vel så det. Og her kommer det: etter dette måltidet føler jeg en helt besnærende lykkefølelse; en følelse av at NÅ er jeg virkelig i gang, en følelse av at det er greit å ikke tenke mer på hvordan jeg har levd, bare på hvor flott alt skal bli.

Er det flere som opplever dette? For i blant lurer jeg på om jeg kanskje liker den følelsen litt for godt, og at det derfor kanskje blir litt for mange "siste måltider". Den følelsen man har når man legger seg om kvelden og har bestemt seg for at i morgen er det alvor. Jeg lurer på om jeg bevisst eller ubevisst lurer meg sjøl til disse øyeblikkene av "lykke", og at de kanskje er en av tingene som ødelegger mest for meg. For det å gå ned i vekt når man er svært overvektig er en så lang prosess, hvor det iallfall for meg er langt mellom de store seirene (men det er mange små). Kanskje disse "siste måltidene" og lykkerusen som følger med er en måte å få føle litt personlig tilfredsstillelse på, en følelse av å lykkes?

Bare noen tanker.

__________________


Mate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 16:08   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Et siste måltid

Ikke gjør en så stor ting ut av det. Fortsett å spise deg god og mett på god mat, men kutt ut de ingrediensene du vet du ikke har godt av. Da er du på rett vei, og har det godt. Kalorier skal du normalt sett ikke behøve å tenke på, ei heller sult. Jeg tror du gjør karbohysdratene til et unødvendig stort offer når du opphøyer dem på denne måten. Så mitt råd er: Spis god mat, og ikke tenk så mye på det du IKKE kan spise! Tenk heller pa alt det gode du KAN spise;-)

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 16:25   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Et siste måltid

Jeg oppfattet innlegget anderledes enn Index, at det ikke er selve måltidet, men følelsen av å inn i noe nytt som trigger lykkefølelsen? At man er motivert og har kontroll, men at dette fort danner av når man begynner å komme inn i det? Isåfall kjenner jeg meg veldig igjen! Trikset da er å kjenne på mestrinsfølelsen og fortsette å være bevisst på valgene man tar. Ikke bare se på de store omveltningene, men også de små daglige seirene.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Når bør siste måltid om kvelden være inntatt? Midnight Choir Spørsmål og svar 17 20-01-11 10:26
Siste måltid xCamilla Ketolysekuren 8 02-04-09 22:38
Må man spise siste måltid innen kl 19 eller noe på ketolyse? miss_chica Ketolysekuren 5 04-01-09 23:41
Når bør jeg spise siste måltid på kvelden? Tittentei Ketolysekuren 7 28-08-07 22:30
Siste måltid pr dag. Ariel Lavkarbo generelt 7 08-11-06 17:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no