Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-01-11, 14:45   #51
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.


Jeg kjøpte slow cookeren min for 4 mnd siden og den er i bruk hver uke

Hvor kjøpte du den? Og hva kostet det? (Har du link kan jeg finne pris selv, altså...)

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 15:19   #52
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Dersom man har barn som faktisk spiser rent kjøtt, fisk osv så er det null problem å lage mat som alle kan spise.
Hos oss har vi to problem
1. 7, snart 8 år, blitt tilbudt ren kjøtt, fisk, fugl o.l. hele livet, brekker seg og klarer ikke å svelge slik, det går bare ikke. Det eneste av rent protein han klarer er gulost og egg.
2. 4 år, sondemates ca 50%, klarer ikke å tygge kjøtt o.l., kun farsert og spedd mat( mykere enn bare farsert), potet, pasta, ikke klart å få til å spise grønnsaker enda.

Nr 2 på snart 6 år har blitt tilbudt samme mat som nr 1 og spiser alt, hun elsker ribbe, koteletter, blomkålmos( og broren blir helt hvit og løper for å ikke kaste opp når jeg koker blomkål), hun mauler laks og makrell i tomat og elsker kokte egg.

Nr 1 er dog akkurat henvist til PPT for videre utredning da, han har virkelig sanseforstyrrelser av mange slag og jeg tvinger ikke mitt barn å spise noe. Mine spiseproblemer i dag kommer mye av at jeg ble tvunget til å smake på ting jeg ikke klarte.
Å si at barna MÅ smake og tvinge de og si kategorisk at sultne barn spiser er det mest idiotiske jeg hører. Storebror her får raserianfall av stress og løper på rommet og kan gjerne hoppe over alle dagens måltider, enda så sulten han er... Og Dokka vår hadde definitvt sultet i hjel uten sondemat.
Jeg lager ofte 2 middager, en til de to med spisetrøbbel og en til oss andre(jeg kutter karbokilden i måltidet, de spiser så lite av det at de får spise slik).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 15:29   #53
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Dersom man har barn som faktisk spiser rent kjøtt, fisk osv så er det null problem å lage mat som alle kan spise.
Hos oss har vi to problem
1. 7, snart 8 år, blitt tilbudt ren kjøtt, fisk, fugl o.l. hele livet, brekker seg og klarer ikke å svelge slik, det går bare ikke. Det eneste av rent protein han klarer er gulost og egg.
2. 4 år, sondemates ca 50%, klarer ikke å tygge kjøtt o.l., kun farsert og spedd mat( mykere enn bare farsert), potet, pasta, ikke klart å få til å spise grønnsaker enda.

Nr 2 på snart 6 år har blitt tilbudt samme mat som nr 1 og spiser alt, hun elsker ribbe, koteletter, blomkålmos( og broren blir helt hvit og løper for å ikke kaste opp når jeg koker blomkål), hun mauler laks og makrell i tomat og elsker kokte egg.

Nr 1 er dog akkurat henvist til PPT for videre utredning da, han har virkelig sanseforstyrrelser av mange slag og jeg tvinger ikke mitt barn å spise noe. Mine spiseproblemer i dag kommer mye av at jeg ble tvunget til å smake på ting jeg ikke klarte.
Å si at barna MÅ smake og tvinge de og si kategorisk at sultne barn spiser er det mest idiotiske jeg hører. Storebror her får raserianfall av stress og løper på rommet og kan gjerne hoppe over alle dagens måltider, enda så sulten han er... Og Dokka vår hadde definitvt sultet i hjel uten sondemat.
Jeg lager ofte 2 middager, en til de to med spisetrøbbel og en til oss andre(jeg kutter karbokilden i måltidet, de spiser så lite av det at de får spise slik).

Du har endel å stri med...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 21:22   #54
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Opprinnelig lagt inn av Jadasåneidaså, her.

Spiser jo ikke baaaare pølse da, også grøntfor.
Jeg kjøper sånne store bokser med medisterdeig som jeg steker opp. Uten egg, fløte og alt det der...
Uansett, hvorfor er det så farlig om jeg spiser det når jeg holder meg i ketose lurer jeg på nå?

Det er jo individuelt hvor få karbo man må ned i for å gå ned i vekt. Jeg synes du skal unne deg ei pølse i ny og ned så lenge du vet hva du kjøper. Det er jo ikke dramatisk blodsukkerstignig i ei pølse akkurat, fettet og kjøttet sørger for det. Ketolysekuren selger jo faktisk også pølser på utvalgte plasser. (gjorde tidligere ihvertfall)

For øvrig er jo cayenne pepper et MUST i tacokrydder :-)

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 22:27   #55
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Opprinnelig lagt inn av nonta, her.

Det er jo individuelt hvor få karbo man må ned i for å gå ned i vekt. Jeg synes du skal unne deg ei pølse i ny og ned så lenge du vet hva du kjøper. Det er jo ikke dramatisk blodsukkerstignig i ei pølse akkurat, fettet og kjøttet sørger for det. Ketolysekuren selger jo faktisk også pølser på utvalgte plasser. (gjorde tidligere ihvertfall)

Hehe, jeg overdrev kanskje litt for å skremme, men ca 6g stivelse i 100g pølse er ikke det man putter i seg til vanlig hvis man skal følge ketolyse. Det er forskjell på pølser da. Ketolysepølsene har 0,2g kh per 100g, men inneholder soya som flere vil si er verre enn stivelsen. Rene kjøttpølser har ca 0,5g kh per 100g, og det er jo bare krydderet.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 22:47   #56
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Hva er galt med soya? Det kan da umulig være verre enn stivelse Det er jo mye bra med soya...

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 22:48   #57
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Opprinnelig lagt inn av nonta, her.

Hva er galt med soya? Det kan da umulig være verre enn stivelse Det er jo mye bra med soya...

Vel, noe av greia med lavkarbo er hormonbalanse. Soya inneholder veldig mye østrogen (som jo er et hormon) og gjør at noen hopper ut av menssyklusen for eksempel.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 22:52   #58
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Opprinnelig lagt inn av nonta, her.

Hva er galt med soya? Det kan da umulig være verre enn stivelse Det er jo mye bra med soya...

Sykdommer? Infertilitet? Nyrestein? Hjerneskader? Utviklingsskader på foster og små barn? Utmattelse?

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 22:53   #59
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Sykdommer? Infertilitet? Nyrestein? Hjerneskader? Utviklingsskader på foster og små barn? Utmattelse?

Menn utvikler bryster?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 22:56   #60
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Menn utvikler bryster?

Og ett ubrukelig vitamin b12 som får kroppen til å kreve mer b12

und so weiter.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 08:10   #61
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Opprinnelig lagt inn av martefie, her.

Hvor kjøpte du den? Og hva kostet det? (Har du link kan jeg finne pris selv, altså...)

JEg har denne: http://www.pixmania.com/no/no/102726...yte-cp658.html

Det finnes også en på 4,5 L som man kan programmere start/stop på. Jeg valgte denne fordi jeg lager mye buljong og det er greit å lage det i slow cooker.

Har ikke sett den på 4,5L på pixmania men har sett den på større coop mega, coop bygg o.l.


Elsker denne gryten!

Putter maten oppi på morgenen, går ut jobb/skole og er ferdig når jeg kommer hjem.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 22:01   #62
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Sykdommer? Infertilitet? Nyrestein? Hjerneskader? Utviklingsskader på foster og små barn? Utmattelse?

Så lenge ikke det er babymaking på gang kjenner jeg mange menn som kunne ha godt av et litt roligere gemytt... Det må vel temmelig store overdoser soya til for at de skal utvikle pupper.. Hjerneskader? Nyrestein kan du også få av tomater, men de regnes jo som sunne fordi om (lykopen)og slike er det vel med soya og det meste annet også, variasjon og måtehold i matinntak kommer en langt med...

(Positive ting med soya: http://www.lommelegen.no/393913/soya-mer-enn-en-bonne )

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 08:20   #63
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

At soya inngår i kosthold som er sunne på andre måter, japansk feks, er ikke helt overførbart. Soyaen de spiser i asia er for det første fermentert, soyasaus, natto, miso, og for de andre spiser de kanskje en spiseskje om dagen, som tilbehør, ikke som erstatning for en hel rett.

I Asia spises overhodet ikke soya slik soya blir presentert i vesten. Soyabønner har trasisjonelt vært dyrefor - bla fordi det virkelig ikke er særlig godt. Og veldig velegnet dyrefor fordi det også har den bivirkningen at det gjør feet roligere. Jeg ser rikignok ut som en ku selv, med svære jur, men jeg vil ikke bare stå rolig på båsen fordi det er så praktisk for noen andre.

Soya forrykker hormonbalansen og regnes som uheldig for stoffskftet.

Menn som trenger roligere gemytt kunne prøve mindre blodsukkersvingninger. Det virker her hjemme i hvertfall. Tiden fra 'H$%lvete! F$%&n! J#$%&vla XXX! GRumlegrumlegrumle' til 'unnskyld' har gått ned fra flere dager til ca 10 min. Det kaller jeg fremskritt. Se ellers: http://www.forskning.no/kortnytt/275597

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 16:43   #64
skalaren
Juniormedlem
 
skalaren sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oppland
Innlegg: 10
skalaren er ny på veien
Talking

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Hei. Jeg er en mamma som har to barn som idag er 11 og 15 år.
Samt at min samboer har tre barn som idag er 9 og 10 og 16 år.
Så i alt så er vi to voksne og 5 barn.

Men for 6 år siden så var dem 3, 4, 5, 9 og 10 år.

Og den ene spiste ikke kjøtt m.m,
den andre ville ikke ha fisk m.m,
den tredje ville ikke ha ris/potet eller pasta m.m,
den fjerde ville ikke ha saus m.m,
den femte ville ikke ha pølser m.m osv.
Ingen ville ha grønsaker.
Så i dette tilfellet så skulle jeg egentlig behøvd å lage 5 middager om dagen om alle skulle bli fornøjde. Men jeg forstod ganske raskt at dette kommer ikke til å fungere.

Så vi tok et familjeråd rundt kjøkkenbordet "uten mat på bordet" også snakket vi om at dette fungerer ikke, så snakket vi om at vi alle har forskjellige ting ikke alle liker.
Og at foskjellig mat på forskjellige måter er nødvendig for kroppen selv om vi elsker det eller ikke.
Så da blev vi enige om at vi ikke skulle knelldre eller grine vid matbordet og alle skulle smake på alt. En gulrotbit, en liten brokkoli osv.

Med dette så blev det ingen knelldring eller grining vid matbordet, og alle smakte på alt selv om det ikke blev så mye til å begynne med.
Men nå 6 år seinere så spiser alle alt og dem er glad i alt.
Før kunne jeg koke en 1/2 kg med grønnsaker og nå må jeg koke minst 1 1/2 kg.

Også førte vi inn at dem fikk hjelpe til med å lage mat.
For eksempel, kjøttsaus som den ene var så glad i, men som ikke spiste tomater eller gulrot eller løk.
Men som fikk være med å lage kjøttsaus fra bunnen av.
Og han likte jo fortsatt kjøttsaus selv om det var ting oppi som han ikke likte.
Viktig at dem får lære at ting smaker forskjellig i kombination og at mat er godt.

Jeg skjønnte ikke dette når jeg var alenemor i et års tid, og mine barn fikk servert det dem ville ha, den ene fisk hver dag og den andre kylling.
Men den dagen vi blev så mange så gikk det ikke å skjemme dem bort med spesialmat.
Men vi fikk bli enige om at all mat egentlig er god mat.

Men for at den ene ikke skulle bli sur for at han aldrig fikk det han likte.
Så startet vi med at dem fikk velge noen matretter som den enkelte likte. Også lagde vi en matliste der alle fikk bestemme en dag i uken.

Og nå når vi er borte hos andre så blir folk sjokkerte for at alle barnen er så flinke til å spise det dem får servert.

skalaren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Synes frokost uten brød er vanskelig jeg Melkerull Dr Lindbergs 26 27-01-09 11:56
Er det vanskelig synes dere? Mellon Lavkarbo generelt 37 10-12-08 17:13
Om du skulle mangle inspirasjon til å lage middag.... Adriane Oppskrifter 0 01-10-08 18:51
Uff jeg får ikke tid til å lage middag hver dag ... geysirland Ketolysekuren 14 19-09-07 23:39
Dersom jeg skulle lage nachos til middag. Bee Oppskrifter 4 20-04-07 16:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no