Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketoner i kveldsurin, men ikke ketoner i morgenurin?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-03-09, 11:17   #1
Afrodithe
Seniormedlem
 
Afrodithe sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Akershus vest
Alder: 61
Innlegg: 664
Afrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt likt

Ketoner i kveldsurin, men ikke ketoner i morgenurin?

Nå lurer jeg veldig...
Synes dette er litt underlig og hvordan det evt henger sammen...
Jo jeg har jo fått med meg at jeg skal måle ketosen på kvelden noen timer etter siste måltid.. og det har jeg gjort... med fint utslag.. !!
Men så har jeg også tatt en ketosjekk om morgenen og da har det IKKE vært utslag.... Har målt flere morgener på rad... men med samme resultat...
Utfra det jeg har forstått så skulle jo sjansen for å få påvist ketoner om morgenen være større enn om kvelden... Kroppen er jo fastende og jeg har hverken drukket eller spist noe i løpet av natten... (går ikke i søvne å besøker matskapet eller noe..!!)
Kan dette komme av at kroppen fordøyer det som er i tarmen, men siden man sover så forbrukes lite energi så det ikke kan påvises ketoner i morgenurinen?
Kanskje jeg da må spise mindre om kvelden (spiser ikke noe etter kl 20/21..)
Jeg har prøvd å søke og se om jeg fant noe om det her på forumet, men med negativt resultat så langt...
Lurer veldig altså!

Afrodithe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 22:29   #2
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketoner i kveldsurin, men ikke ketoner i morgenurin?

Hjernen bruker fryktelig mye energi selv om du sover, og hjernen lever at glukose. Og glukose fås via nedbrytning av fett hvis du ikke spiser karbo. Og ketoner er vel et biprodukt i den prosessen hvis jeg husker korrekt.

Vet ikke hvorfor du ikke får utslag.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 10:15   #3
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Ketoner i kveldsurin, men ikke ketoner i morgenurin?

Hei
I ketose bruker hjernen ketoner til å dekke ca 75% av energibehovet, resten kommer fra glukose som skaffes fra nedbrytning av proteiner (i maten) og det kommer litt fra nedbrytningen av triglycerider (fett)
Triglycerid er glycerol som har bundet tre fettsyrer til seg. Ved forbrenning spaltes fettsyrene fra glycerol og forbrennes. Glycerol kan i leveren omdannes til glukose. Dette er bakgrunnen for at man alltid har glukose i blodet, selv om man hadde spist rent fett og ikke noe annet.

Ketonutskillelsen kan øke ved fysisk aktivitet og derfor kan utslaget være større om kvelden enn om morgenen.
Binder man vann i kroppen om dagen, utskilles dette normalt om natten og dermed fortynnes urinen.

Uansett blir dette en litt akademisk diskusjon så lenge du er i ketose og forhåpentligvis går ned i vekt.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 10:28   #4
Afrodithe
Seniormedlem
 
Afrodithe sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Akershus vest
Alder: 61
Innlegg: 664
Afrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt likt

Sv: Ketoner i kveldsurin, men ikke ketoner i morgenurin?

Hei Torkil!

Takk for svar og forklaring - da kan du se bort fra at jeg nettopp sendte deg dette spørsmålet som PM.

Med hensyn til denne personlige ketoanalysen så kan jeg opplyse om at det var ketoner i morgenurinen i dag.

Ha en strålende dag!

Afrodithe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse, lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketoner uten ketose. Fjonken Spørsmål og svar 9 16-07-10 09:10
Ketoner *anne* Ketolysekuren 4 15-05-07 09:17
Ketoner i urinen Sniff Ketolysekuren 2 15-08-06 23:13
Ketoner Atkins-Anne Atkins kosthold 1 08-03-05 21:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no