Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Noen som vet dette ang havregrøt?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-03-11, 10:13   #1
Hennni
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 7
Hennni er på en erverdig vei

Noen som vet dette ang havregrøt?

Sitter og lurer på en ting...
Hvis jeg legger inn 200 g. havregrøt med vann på diett.no gir det 88 kalorier og ca. 14 gram karbo.

Men jeg tenker jeg brukte ca 4 ss til å lage den grøten , legger jeg inn det så blir det 175 kalorieb og 29 gram karbo.

Noen som kan hjelpe meg med å forstå dette??

Isåfall, tusen takk!

Hennni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn og glad! Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 10:24   #2
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Noen som vet dette ang havregrøt?

Opprinnelig lagt inn av Hennni, her.

Sitter og lurer på en ting...
Hvis jeg legger inn 200 g. havregrøt med vann på diett.no gir det 88 kalorier og ca. 14 gram karbo.

Men jeg tenker jeg brukte ca 4 ss til å lage den grøten , legger jeg inn det så blir det 175 kalorieb og 29 gram karbo.

Noen som kan hjelpe meg med å forstå dette??

Isåfall, tusen takk!

200gr er MED vann, tsskjeien er tørr vare?

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 10:37   #3
Hennni
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 7
Hennni er på en erverdig vei

Sv: Noen som vet dette ang havregrøt?

200 gram med vann ja, men mengden det er laget eav er jo strengt tatt den samme???

Hennni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn og glad! Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 10:44   #4
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Noen som vet dette ang havregrøt?

Opprinnelig lagt inn av Hennni, her.

200 gram med vann ja, men mengden det er laget eav er jo strengt tatt den samme???

Nei

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 10:47   #5
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Noen som vet dette ang havregrøt?

Vei det du lager tørt, ikke med vann.

Hvis du er usikker er det ikke verre enn at kaloriene per 100 gram står utenpå havregrynpakken din og så regner du deretter.

__________________
Loading Swag...
████████████████ 100%
ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 10:48   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Noen som vet dette ang havregrøt?

Hvor mye vann bruker du får å lage grøt av de 4 spiseskjeene, da?
Har du veid den ferdige grøten du lager med 4 ss?
Vet du hvor mye av de 200g med ferdig grøt som er gryn og hvor mye som er vann?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 10:48   #7
Hennni
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 7
Hennni er på en erverdig vei

Sv: Noen som vet dette ang havregrøt?

ok, så da fører jeg altså opp 4 ss havregryn, ikke 200 gram ferdig kokt grøt da!

Hennni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn og glad! Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 10:50   #8
Hennni
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 7
Hennni er på en erverdig vei

Sv: Noen som vet dette ang havregrøt?

Kitt; Forklarte meg sikkert dårlig... Men jeg tok 4 ss havregryn og en dæsj med vann... Tilsammen ble det 200 gram ferdig grøt! Det er da hodet mitt stopper opp og jeg ikke skjønner den store forskjellen hverken i kalorier eller karb innhold...

Hennni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn og glad! Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 10:54   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Noen som vet dette ang havregrøt?

Opprinnelig lagt inn av Hennni, her.

Kitt; Forklarte meg sikkert dårlig... Men jeg tok 4 ss havregryn og en dæsj med vann... Tilsammen ble det 200 gram ferdig grøt! Det er da hodet mitt stopper opp og jeg ikke skjønner den store forskjellen hverken i kalorier eller karb innhold...

Nå ble jeg forvirret også, men tallene på diett.no er ikke alltid til å stole på, da! Er derfor jeg aldri har giddet å bruek det, for mange variabler!
Er nok best som du sier, hold deg til å veie tørrvarene, så vet du i hvert fall hva DU har puttet oppi!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 11:26   #10
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Noen som vet dette ang havregrøt?

Du må tenke tørr vare. Vekten på grøten er inkl. vann, og vannet har jo ikke noen kalorier, karbs, proteiner eller fett.

En klut som har blitt våt veier mer enn en tørr klut, men det betyr ikke at den plutselig inneholder mer tråd/tøy enn en som er tørr.

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 11:35   #11
Hennni
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 7
Hennni er på en erverdig vei

Sv: Noen som vet dette ang havregrøt?

Mente jeg Kanskje hadde lest at man kokte bort noe næringstoffer..da kanskje karbo...men som sagt det var kanskje jeg hadde lest!

Takk iallefall for at dere tok dere tid til å svare!

Hennni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn og glad! Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 11:36   #12
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Noen som vet dette ang havregrøt?

når du blander tørrvare med vann så vil jo automatisk karbo bli MINDRE pr 100 gram. Men om du spiser en skje med tørrvare eller om du spiser en skje med tørrvare utblandet i 1dl vann så blir jo den totale karbomengden den samme selv om den pr 100gram blir mindre.

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 11:55   #13
Pøsh
Seniormedlem
 
Pøsh sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Akershus
Alder: 45
Innlegg: 738
Pøsh er ny på veien

Sv: Noen som vet dette ang havregrøt?

Jeg erfarte da jeg hadde svangerskapsdiabetes at blodsukkeret steg veldig etter å ha spist havregrøt. Ble da fortalt at det skjer noe med havren når den blir kokt, på samme måte som gulrøtter.

__________________
Min journal

Pøsh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 12:00   #14
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Noen som vet dette ang havregrøt?

Opprinnelig lagt inn av Pøsh, her.

Jeg erfarte da jeg hadde svangerskapsdiabetes at blodsukkeret steg veldig etter å ha spist havregrøt. Ble da fortalt at det skjer noe med havren når den blir kokt, på samme måte som gulrøtter.

Det skjer med det meste som blir kokt. GI stiger. Det er da man skal balansere det ut med noe proteinrikt og med litt fett. F.eks cottage cheese og en kladd med smør eller noe nøtter Og bruke store havregryn, som er fullkorn, isteden for små.

Havregryn vil påvirke blodsukkeret siden det inneholder ganske mye karbohydrater

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 18:04   #15
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen som vet dette ang havregrøt?

Opprinnelig lagt inn av Pøsh, her.

Jeg erfarte da jeg hadde svangerskapsdiabetes at blodsukkeret steg veldig etter å ha spist havregrøt. Ble da fortalt at det skjer noe med havren når den blir kokt, på samme måte som gulrøtter.

En ernæringsfysiolog forklarte det med at sukkeret er lettere tilgjengelig for kroppen å benytte seg av i "myke" varer. Tenk bare på en banan. Det er like mye sukker i bananen enten den er moden eller ikke, men den brune bananen smaker mye søtere enn den grønne. Den grønne er hard, og den brune er bløt. Det blir ikke mer sukker i bananen når den blir overmoden, men sukkeret er lettere tilgjengelig for kroppen å ta opp.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 20:59   #16
Pøsh
Seniormedlem
 
Pøsh sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Akershus
Alder: 45
Innlegg: 738
Pøsh er ny på veien

Sv: Noen som vet dette ang havregrøt?

Jeg ble litt skremt, så jeg holder meg unna ihvertfall i tilfelle

__________________
Min journal

Pøsh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 09:49   #17
Kira71
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 62
Kira71 er på en erverdig vei

Sv: Noen som vet dette ang havregrøt?

Opprinnelig lagt inn av Hennni, her.

Sitter og lurer på en ting...
Hvis jeg legger inn 200 g. havregrøt med vann på diett.no gir det 88 kalorier og ca. 14 gram karbo.

Men jeg tenker jeg brukte ca 4 ss til å lage den grøten , legger jeg inn det så blir det 175 kalorieb og 29 gram karbo.

Noen som kan hjelpe meg med å forstå dette??

Isåfall, tusen takk!

Det er ikke så komplisert. På diett.no har de lagt inn en "gjennomsnitt-grøt". Det er jo ikke sikkert at den grøten har samme mengde vann som du har brukt. (Og det har den tydligvis ikke) Så det aller riktigste er om du legger inn mengde tørr vare.

Kira71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Havregrøt Minni1 Dr Lindbergs 6 10-03-09 00:13
Havregrøt Tatta Oppskrifter 2 03-11-08 14:09
Havregrøt, noen som har oppskrift? trude.lutt Dr Lindbergs 11 23-02-08 21:05
Havregrøt Kristian Lavkarbo generelt 20 26-01-05 20:05
Havregrøt Skorpia Pre-vedlikeholdsfasen 0 17-02-04 11:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no