Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er det mulig?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-03-12, 12:34   #1
Viktor4u
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 87
Viktor4u er på en erverdig vei

Er det mulig?

Heisann LK venner

Er det andre som har hatt en utskeielse og opplevd at vekta har gått opp like mye over en helg som man har tatt av på 2 mnd'r

Storyen er at jeg har gått på LK siden Oktober 2011, hadde en pause i Jula, og startert på igjen 4 Januar. Har gått smått nedover , men har klart å ta av ca 7 kg. I helegen var jeg på hyttetur, og bestemte meg for å ta en "sprekk" dvs ikke LK, spise å drikke "normalt". Det ble loff, ris og alkohol, både Øl, Vin og Brennevin.
Resultatet ble sjokkerende opp igjen med 6,5 kg, dvs hele resultatet borte på en helg, hvordan i all verden er det mulig.
Har sett på leggene mine at det er nok en del vann, men 6,5 kg, i tilegg så har jeg hatt forferdelig med kramper etc.

Er det andre som har hatt tilsvarende opplevelser ?
Hvordan blir det da, når man skal starte med "vanlig" kost ?

Alle betraktininger taes i mot med takk, for jeg gir ikke opp, men motivasjonen fikk jo en knekk

__________________
Viktor4u

Min Journal.. fra kjukkas til kjekkas

Viktor4u er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vet ikke helt Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 12:45   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Er det mulig ?

Trøsten er at du ikke legger på deg 6.5 kg fett i løpet av noen dager

Resten høres meget kjent ut...

Det er bare å komme i gang med lavkarbo igjen og kanskje moderere fremtidige, planlagte sprekker

For meg er alt med mel, særlig hvetemel, hovedsynder nr 1. Skal jeg skeie ut litt er det neverever med noe med mel i, samler vann som en hyper kamel og får magekramper ut av en annen verden...

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 12:48   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Er det mulig ?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Trøsten er at du ikke legger på deg 6.5 kg fett i løpet av noen dager

Resten høres meget kjent ut...

Det er bare å komme i gang med lavkarbo igjen og kanskje moderere fremtidige, planlagte sprekker

Signerer

Sitat:

Hvordan blir det da, når man skal starte med "vanlig" kost ?

Viss du går tilbake til det kostholdet du hadde før lavkarbo, kan du mest sannsynlig regne med å gå opp igjen.

Moderat lavkarbo resten av livet er best

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 12:56   #4
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Er det mulig ?

Jeg tenker som så at om "vanlig mat", altså høykarbo, gjør en så uggen og full av vann, burde det være et greit signal om at den type mat IKKE er noe kroppen trives med? Og at man dermed heller bør gå for en moderat lavkarbo, altså styre unna de store karbbombene

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 13:02   #5
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Er det mulig ?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Jeg tenker som så at om "vanlig mat", altså høykarbo, gjør en så uggen og full av vann, burde det være et greit signal om at den type mat IKKE er noe kroppen trives med? Og at man dermed heller bør gå for en moderat lavkarbo, altså styre unna de store karbbombene

Ja, lytte til kroppen :

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 13:30   #6
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Er det mulig ?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Trøsten er at du ikke legger på deg 6.5 kg fett i løpet av noen dager

Resten høres meget kjent ut...

Det er bare å komme i gang med lavkarbo igjen og kanskje moderere fremtidige, planlagte sprekker

For meg er alt med mel, særlig hvetemel, hovedsynder nr 1. Skal jeg skeie ut litt er det neverever med noe med mel i, samler vann som en hyper kamel og får magekramper ut av en annen verden...

Jeg har det akkurat sånn, jeg også. Om jeg hadde hatt en helg med ting som brød og øl, hadde jeg nok både økt seks kilo i vekt og to buksestørrelser - og hatt det utrolig kjipt.

Jeg ville ansett det hele som en grei erfaring å ha med seg videre. Hva angår et fremtidig kosthold, er det slett ikke sikkert at brødet og ølet er "evig utelukket", men da kanskje heller etter en gradvis introduksjon, og sannsynligvis i litt modererte mengder. Å reintrodusere denne typen matvarer så plutselig etter lang tid uten, vil jo nødvendigvis gi kroppen et sjokk.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 17:43   #7
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Er det mulig ?

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Jeg har det akkurat sånn, jeg også. Om jeg hadde hatt en helg med ting som brød og øl, hadde jeg nok både økt seks kilo i vekt og to buksestørrelser - og hatt det utrolig kjipt.

Jeg ville ansett det hele som en grei erfaring å ha med seg videre. Hva angår et fremtidig kosthold, er det slett ikke sikkert at brødet og ølet er "evig utelukket", men da kanskje heller etter en gradvis introduksjon, og sannsynligvis i litt modererte mengder. Å reintrodusere denne typen matvarer så plutselig etter lang tid uten, vil jo nødvendigvis gi kroppen et sjokk.

Not to piss on anyones parade, but..

Veien til god helse - Korn

Uansett hva du velger å putte i munnen bør kornprodukter så avgjort ikke være en del av det. Karbohydrater til side, korn inneholder mange stoffer som rett og slett er designet for å skade fordøyelsessystemet til dyr som spiser det. Kornplanter lever bare én sesong noe som minimerer behovet for å spre frøene sine ved hjelp av dyr. Kornfrø er altså ikke laget for å overleve turen gjennom fordøyelsessystemet slik f.eks. et eplefrø gjør men har heller utviklet andre mekanismer (bla. skadelige proteiner) for å videreføre genene sine.

Korn er med andre ord evolusjonært tilpasset for å ikke spises.

Den store ironien her er at mye av disse fysakene sitter i kimen, som vil si at desto grovere brød du spiser jo mer skade påfører du deg selv. Ikke bare er Statlige anbefalinger om å leve nærmest utelukkende på kornprodukter skadelig, anbefalingen om å spise grove kornprodukter gjør det (om mulig) enda værre.

I tillegg inneholder korn latterlig lite nyttige næringsstoffer, og det lille det inneholder forsvinner omtrent så fort kornet males i noen grad.



Forresten: 6,5kg vektøkning er nok utelukkende vann. Gi deg selv et par-tre uker der du er flink med kosten og vekta vil være på rett spor igjen. =)

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 17:57   #8
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Er det mulig ?

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Not to piss on anyones parade, but..

Veien til god helse - Korn

Uansett hva du velger å putte i munnen bør kornprodukter så avgjort ikke være en del av det. Karbohydrater til side, korn inneholder mange stoffer som rett og slett er designet for å skade fordøyelsessystemet til dyr som spiser det. Kornplanter lever bare én sesong noe som minimerer behovet for å spre frøene sine ved hjelp av dyr. Kornfrø er altså ikke laget for å overleve turen gjennom fordøyelsessystemet slik f.eks. et eplefrø gjør men har heller utviklet andre mekanismer (bla. skadelige proteiner) for å videreføre genene sine.

Korn er med andre ord evolusjonært tilpasset for å ikke spises.

Den store ironien her er at mye av disse fysakene sitter i kimen, som vil si at desto grovere brød du spiser jo mer skade påfører du deg selv. Ikke bare er Statlige anbefalinger om å leve nærmest utelukkende på kornprodukter skadelig, anbefalingen om å spise grove kornprodukter gjør det (om mulig) enda værre.

I tillegg inneholder korn latterlig lite nyttige næringsstoffer, og det lille det inneholder forsvinner omtrent så fort kornet males i noen grad.



osten og vekta vil værForresten: 6,5kg vektøkning er nok utelukkende vann. Gi deg selv et par-tre uker der du er flink med ke på rett spor igjen. =)


Jfr Pål Jåbekks flotte artikkel:"Veien til god helse går gjennom magen"

http://paljabekk.blogspot.com/

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 18:00   #9
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Er det mulig ?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Jfr Pål Jåbekks flotte artikkel:"Veien til god helse går gjennom magen"

http://paljabekk.blogspot.com/

Veldig bra artikkel

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 19:00   #10
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: Er det mulig ?

Jeg kan gå opp til 3-5 kg i løpet av et døgn(ikke så ofte, men det skjer innimellom)

Men vet jo at det er vann å egentlig ikke mulig å legge fett på seg, men hvor "lenge" er det vann. For vis en ikke helt "mister" det etter en stund, når går det da over til å være fett
Det har jeg tenkt å lurt på. På en måde

Elin

elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 08:28   #11
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Er det mulig ?

Opprinnelig lagt inn av elien, her.

Jeg kan gå opp til 3-5 kg i løpet av et døgn(ikke så ofte, men det skjer innimellom)

Men vet jo at det er vann å egentlig ikke mulig å legge fett på seg, men hvor "lenge" er det vann. For vis en ikke helt "mister" det etter en stund, når går det da over til å være fett
Det har jeg tenkt å lurt på. På en måde

Elin

Hehe, blir litt feil tankegang. Salt er nok det som binder mest vann, og hverken salt eller vann inneholder i seg selv energi som kan omdannes til noe som helst. Et gram karbohydrat binder 3 gram vann, så lageret i muskelvev og lever kan stå for litt vekt. Energien fra karbohydrat som lagres i muskler er dog kun tilgjengelig for muskelcellen det gjelder og kan aldri frigjøres ut i kroppen (og derfor ikke konverteres til fett). Lageret i leveren blir bare tilgjengelig i det sukkerinntaket blir så lavt at leveren må "spe på" litt for å komme opp i de drøye 70-80 grammene man behøver per dag så ei heller der er det snakk om omdanning til fett.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 10:22   #12
Viktor4u
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 87
Viktor4u er på en erverdig vei

Sv: Er det mulig?

Heisann, det var vist mulig...

Takk for tilbakemeldinger

Det var en opplevelse jeg ikke skal gjenta, det er helt sikkert..

Jeg er nå tilbake i Ketose, og kroppen har kvittet seg med mesteparten av vannet, men noen gram henger igjen enda.
Jeg må innrømme at jeg er noe bekymret for å måtte leve en LK liv etter denne perioden med LK.
Skal enda ned en god del kilo, så utfordringene får jeg ta da, og ikke på forskudd.

Takker igjen for all respons, og ønsker alle en flott vårhelg, og her på østlandet er det tid for grilling.

__________________
Viktor4u

Min Journal.. fra kjukkas til kjekkas

Viktor4u er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vet ikke helt Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 14:27   #13
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Er det mulig?

Opprinnelig lagt inn av Viktor4u, her.

Jeg må innrømme at jeg er noe bekymret for å måtte leve en LK liv etter denne perioden med LK.

Hvorfor bekymringen? Det eneste du virkelig, virkelig bør gi slipp på er godis og sånt åpenbart fyfy-tull, kornprodukter og soya (gjærede soyaprodukter som soyasaus er greit). Utover det kan du spise stort sett alt du finner i butikken. Vær streng når du går ned i vekt. Når du er ferdig kan du gradvis legge til litt karbohydrater om du føler for det, dog fra fornuftige kilder som grønnsaker, frukt, nøtter, bær osv.

Hører disse argumentene for hvor slitsomt og vanskelig lavkarbo liksom skal være alt, alt for ofte. Hva, spesifikt, er det du ser på som problematisk ved å leve slik over tid?

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 22:55   #14
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Er det mulig?

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Hvorfor bekymringen? Det eneste du virkelig, virkelig bør gi slipp på er godis og sånt åpenbart fyfy-tull, kornprodukter og soya (gjærede soyaprodukter som soyasaus er greit). Utover det kan du spise stort sett alt du finner i butikken. Vær streng når du går ned i vekt. Når du er ferdig kan du gradvis legge til litt karbohydrater om du føler for det, dog fra fornuftige kilder som grønnsaker, frukt, nøtter, bær osv.

Hører disse argumentene for hvor slitsomt og vanskelig lavkarbo liksom skal være alt, alt for ofte. Hva, spesifikt, er det du ser på som problematisk ved å leve slik over tid?

Signerer denne. Det eneste jeg holder meg unna er egentlig korn, ris, potet/stivelse og sukker, samt at jeg begrenser frukt - og det er ikke det minste vanskelig når kroppen av vært gjennom avvenning

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 24-03-12, 19:43   #15
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det mulig?

Jeg er skikkelig imponert over dere som er i ketose og lever på "ordentlig lavkarbo"! Jeg er ikke så flink, men prøver å leve på mindre karbohydrater. Jeg har gått ned ca 10 kg på 8 måneder! Jeg spiser mer kjøtt, fisk og egg enn før! Har droppet brød, pasta og ris. Ellers spiser jeg "vanlig" mat. (knekjebrød, frukt og grønnsaker) unner meg godis i helga til og med. Jeg trener ca4 ganger i uka! Hvorfor skriver jeg dette? Tenkte bare vise at selv litt karboredusert kost er gunstig!

  Svar med sitat
Gammel 25-03-12, 03:55   #16
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Er det mulig?

Karboredusert er da "ordentlig" lavkarbo det også!

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 25-03-12, 10:10   #17
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det mulig?

Det er bra du synes det Brokkoli! Det gir i alle fall mange fordeler: magen fungerer bedre, humøret er bedre og jeg er ikke så trøtt som før! Gikk på Fedon-kurs for mange år siden, og merket at kroppen min fungerte bra på mindre karbohydrater. Har liksom begynt på nytt igjen nå, og prøver å spise mindre karbohydrater og mer ren mat.

  Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 00:34   #18
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Er det mulig?

Opprinnelig lagt inn av mai27, her.

Det er bra du synes det Brokkoli! Det gir i alle fall mange fordeler: magen fungerer bedre, humøret er bedre og jeg er ikke så trøtt som før! Gikk på Fedon-kurs for mange år siden, og merket at kroppen min fungerte bra på mindre karbohydrater. Har liksom begynt på nytt igjen nå, og prøver å spise mindre karbohydrater og mer ren mat.

Jeg tenker på lavkarbo som livvstil og ikke som diett
Kroppen min fungerer så mye bedre med lavkarbodiett, og jeg har så mye mer energi og overskudd enn før, og det er bare herlig

Jeg spiser faktisk ikke lavkarbo for å gå ned i vekt i det hele tatt
Det er et litt for ensidig fokus på slanking og lavkarbo...

Jeg tror alle med fordel bør spise mest mulig rene produkter og færre karbohydrater Det er rett og slett så enkelt som at det er det vi er konstruert for å spise

De helsemessige gevinstene ved å spise lavkarbo er så mye mer enn bare vektnedgang... En kan nesten si at vektnedgangen bare er en bonusgevinst i tillegg til alle de andre helsefordelene kostholdet gir

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 08:59   #19
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Er det mulig?

Jeg synes det er så festlig når folk sier at de "går på lavkarbo". Jeg går ikke på noe som helst, jeg - jeg spiser bare mat med lite karbohydrater

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 09:04   #20
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Er det mulig?

Opprinnelig lagt inn av Brokkoli, her.

Jeg synes det er så festlig når folk sier at de "går på lavkarbo". Jeg går ikke på noe som helst, jeg - jeg spiser bare mat med lite karbohydrater

Ja ikke sant
Når man sier man "går på" lavkarbo, innebærer det jo indirekte at en mener en skal gå tilbake til "vanlig" kost etter hvert...

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 10:11   #21
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Er det mulig?

Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen, her.

Ja ikke sant
Når man sier man "går på" lavkarbo, innebærer det jo indirekte at en mener en skal gå tilbake til "vanlig" kost etter hvert...

Jasså? Jeg mener iallefall ikke det. Betyr det at en med cøliaki som går på glutenfri kost skal begynne å spise gluten igjen da? Eller en med melkeproteinintoleranse som sier at de går på melkefri diett( diett= maten vi spiser) skal gå tilbake til melk i dietten?

Hvordan kan det INDIREKTE bety at man skal tilbake til man var før? For meg er ikke dette logisk i det hele tatt..
Minstejenta mi går delvis på sondemat, og det betyr for svingende ikke at hun hverken skal ha sondemat resten av livet eller at hun skal spise alt selv, det er slik hun spiser, samme hvor langvarig det er.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 13:44   #22
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Er det mulig?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jasså? Jeg mener iallefall ikke det. Betyr det at en med cøliaki som går på glutenfri kost skal begynne å spise gluten igjen da? Eller en med melkeproteinintoleranse som sier at de går på melkefri diett( diett= maten vi spiser) skal gå tilbake til melk i dietten?

Hvordan kan det INDIREKTE bety at man skal tilbake til man var før? For meg er ikke dette logisk i det hele tatt..
Minstejenta mi går delvis på sondemat, og det betyr for svingende ikke at hun hverken skal ha sondemat resten av livet eller at hun skal spise alt selv, det er slik hun spiser, samme hvor langvarig det er.

Uff Det var virkelig ikke meningen å støte noen med det jeg skrev....
Men, når det er sagt må jeg få presiserer at det blir helt feil å sammenligne kostholdsendringer vi frivillig gjør, med alvorlig sykdom. Det blir selvsagt noe helt annet!

Det jeg mener er at en heller bør se på lavkarbo kosthold som en livvsstils endring, mer enn som en midlertidig diett en spiser for å gå ned i vekt...
Forstår at jeg uttrykte meg litt uklart... Beklager!



Som et PS kan jeg jo nevne at jeg til daglig jobber på sykehus med alvorlig syke mennesker som er nødt til å ha en spesiell diett for å holde seg friske... Dessuten har jeg selv Glutenintoleranse/Cøliaki og blir kjempesyk i en uke dersom jeg får i meg bittelitt gluten...

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 14:08   #23
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Er det mulig?

Det er vel heller når folk sier de "ER på lavkarbo", som i "er på slanker'n" at jeg tenker de enten bevisst eller underbevisst ser på dette som en slankekur..

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 19:18   #24
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er det mulig?

Jeg syns uansett går på er et utrolig dårlig uttrykk i forbindelse med mat. Jeg ville att at noen spiser glutenfritt, holder seg unna melkeprodukter o.l. Så kan man jo si at man spiser lavkarbo, holder seg unna (raske/dårlige) karbohydrater eller hva man ønsker. Å gå på noe høres ut som man henger på Plata liksom...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det mulig? Tropika Generell diskusjon 2 12-08-10 13:25
Er det mulig! aikens Spørsmål og svar 2 21-10-08 00:45
Er det mulig? Mjauritz Spørsmål og svar 3 01-03-08 18:00
Er det mulig å Smurfine Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 4 08-09-06 08:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no