Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Hvordan går det egentlig?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-02-06, 23:29   #1
rdalen
Nytt Medlem
 
rdalen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Drammen
Alder: 65
Innlegg: 7
rdalen er på en erverdig vei

Hvordan går det egentlig?

Jeg synes teoriene i boka til Skaldemann høres veldig riktige ut, men jeg må innrømme at dette ikke virker så veldig lovende i praksis som jeg hadde håpet. Det begynner å bli ganske mange innlegg her nå som rapporterer at de går svært lite ned i vekt, eller står stille.

Slik er det også med meg. Før jeg startet på Skaldemann gikk jeg ned 12-13 kilo på lavkarbodiett (fra 132.5 kg). Men etter jeg startet på Skaldemann har det stått bom stille. Nå er det gått ca tre uker uten nevneverdig endring. Jeg fører pinlig nøyaktig oversikt over alt jeg spiser, og er aldri over 20g karb om dagen - vanligvis under 10.

Typisk fordeling på protein-fett-karb er 23% - 74% - 3% og kaloriinntaket ligger på ca 23 - 25 Kcal pr kg kroppsvekt. Jeg har vært nede på 20 og oppe på 27 uten at det har gjort forskjell.

Jeg kjenner godt til dette med platåer, men jeg synes det er litt tidlig å få et platå med min utgangsvekt.

Nå skanner jeg dette forumet hver dag, for å se om det er noen som rapporterer om gode resultater, men det bekymrer meg at det er så mange som opplever det samme som meg, og at det liksom mangler beretninger om de gode resultatene over litt tid. (bortsett fra Skaldeman, da )

Er det noen som virkelig har fått sving på dette?

Jeg har som sagt stor tro på dette i utgangspunktet, men jeg må være ærlig med meg selv. Jeg har ikke tenkt å gi det opp med det første, men jeg skulle gjerne sett litt klarere resultater.

rdalen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen/ingen har enerett på sannheten Svar med sitat
Gammel 17-02-06, 23:34   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan går det egentlig?

Jeg har også stått stille (faktisk gått OPP), men det bekymrer meg ikke nevneverdig ennå. Så lenge jeg har det så bra som jeg har det, og buksene blir videre og videre skal jeg fortsette. For meg er det intet alternativ heller.

  Svar med sitat
Gammel 17-02-06, 23:56   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan går det egentlig?

Om Skaldeman hadde gått igjennom menyene våre hadde han nok funnet en årsak til at vi ikke går ned så mye - eller står stille. Siden han er den eneste eksperten på sin egen diett håper jeg han kommer inn her og hjelper oss med svar snart ! Han holder på med ny bok og kommer tilbake når han er klar.


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-02-06, 08:17   #4
Miroslav
Medlem
 
Miroslav sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Los Angeles
Alder: 52
Innlegg: 98
Miroslav er ny på veien

Sv: Hvordan går det egentlig?

Jeg er veldig fornøyd selv med resultatene jeg opplever. Har hold på i ganske nøyaktig 30 dager i dag og er ved veiing i dag mellom 6 og 9 kilo lettere en da jeg startet (vet ikke helt nøyaktig for jeg veide meg ikke før jeg begynte ...)

Dette er kanskje ikke helt eksepsjonelt, men jeg er meget fornøyd, spesielt siden vekten går jevnt nedover, ca en kilo pr uke. Det viktigste for meg er å føle at jeg har fått kontroll over vekten og at den går nedover selv om jeg har en livsstil jeg trives godt med.

Nå skal det sies at jeg er en veldig moderat skaldemanner, jeg har ikke engang lest boka hans, alt jeg gjør er å prøve å unngå karbohydrater så mye som mulig og spise mat jeg liker som jeg vet er fet, prosenttall og proteinandel, mettet og umettet fett osv bryr jeg meg ikke om siden jeg vet at jeg ikke ville giddet å fullføre en diett som krever mye finregning og justeringsspising.

Nå har jeg nettopp gått gjennom en periode med ufrivillig lite kalorier og mer karbohydrater en jeg liker, men vekta synker fremdeles, om en litt langsommere enn før.

Miroslav er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-02-06, 08:42   #5
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Hvordan går det egentlig?

Hei...jeg stop selv stille i tre uker ca en måned etter at jeg begynte med Skaldeman, men nå har det løsnet...håper jeg: minus 1 kg på 2 dager, og jeg har spist som en bjørn (kalorimessig) og drukket som en hest (5+ liter/dag). Antar at kaloriene har ligger på 3000+ de siste to dagene.

Hva gjorde jeg:
1)Kuttet ut melkeprodukter (rømme, krem, fete oster)
2)Kuttet ut kaffe
3)Fikk tak i UDOs choice olje på helsekosten og tar 2ss ca 5min før hvert måltid (ca 150 kcal i hver skje, og med tre måltider er det da 1000 kcal extra per dag...hjelp!)
4)Steker maten i Cocosa (kokosfett), også det fra helsekosten, steker litt brokkoli til slutt, det har en fantastisk evene til å suge i seg resten av fettet
5)Noe jeg ikke har gjort siden jeg var liten men som er litt kult nå...slikker alttid tallerkenen helt ren..deilig (nå bor jeg heldigvis alene, så da er det ingen som ser det)

Det har ihvertfall tydeligvis hjulpet meg...og det har jeg tenkt å fortsette med og se hva som skjer. At melkeprodukter hemmer vektnedgang er det faktisk flere som har rapportert.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg vekt.jpg (83,3 KB, 20 visninger)
jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 19-02-06, 14:45   #6
HildePåSlankern
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 58
Innlegg: 154
HildePåSlankern har en fantastisk aura rundt segHildePåSlankern har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan går det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av jankph

Hei...jeg stop selv stille i tre uker ca en måned etter at jeg begynte med Skaldeman, men nå har det løsnet...håper jeg: minus 1 kg på 2 dager, og jeg har spist som en bjørn (kalorimessig) og drukket som en hest (5+ liter/dag). Antar at kaloriene har ligger på 3000+ de siste to dagene.

Hva gjorde jeg:
1)Kuttet ut melkeprodukter (rømme, krem, fete oster)
2)Kuttet ut kaffe
3)Fikk tak i UDOs choice olje på helsekosten og tar 2ss ca 5min før hvert måltid (ca 150 kcal i hver skje, og med tre måltider er det da 1000 kcal extra per dag...hjelp!)
4)Steker maten i Cocosa (kokosfett), også det fra helsekosten, steker litt brokkoli til slutt, det har en fantastisk evene til å suge i seg resten av fettet
5)Noe jeg ikke har gjort siden jeg var liten men som er litt kult nå...slikker alttid tallerkenen helt ren..deilig (nå bor jeg heldigvis alene, så da er det ingen som ser det)

Det har ihvertfall tydeligvis hjulpet meg...og det har jeg tenkt å fortsette med og se hva som skjer. At melkeprodukter hemmer vektnedgang er det faktisk flere som har rapportert.

Jeg håper det løsner seg for deg, Jan! Jeg skjønner ikke hvodan du greier å drikke mer enn 5 liter vann om dagen. (Eller er det 5 liter øl du drikker? hehehe) Hvordan gjør du det? Jeg har et literglass med vann i nærheten, og jeg greier å drikke mye på styrten, men over fem liter? Stå på!

HildePåSlankern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Leter og leter Svar med sitat
Gammel 19-02-06, 15:21   #7
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan går det egentlig?

Jeg har ikke holdt på så lenge, bare 1 mnd, så det å trekke konklusjoner er vel ikke lurt enda.

Status etter fire uker : minus fem kilo, bælmer kaffe, har droppa fløte. Drikker ganske mye vin i helgene. Spiser en del morrpølse,svarte oliven, hvitost. Baconcrisp når det passer sånn. Ikke noe brød, eller annet sukker. Jeg tipper at karbohydratene kan være en 8-12 om dagen, og de fleste av dem er fra kaffe.

Jeg føler meg ikke så mye lettere, og ikke er Skaldemansnora blitt særlig rommere, men vekta går nedover. Jeg drikker 4-6 ltr vann/væske om dagen.

Jeg fortsetter definitivt med dette kostholdet i overskuelig fremtid. Det gjør meg godt!

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-02-06, 20:09   #8
rdalen
Nytt Medlem
 
rdalen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Drammen
Alder: 65
Innlegg: 7
rdalen er på en erverdig vei
Question

Sv: Hvordan går det egentlig?

Jeg har finlest boka en gang til for se om det er noe jeg har gått glipp av eller gjort feil. Da dukker det opp en liten selvmotsigelse, som stiller meg overfor et valg.

Han skriver at vi bør lytte til kroppen og ikke spise hvis vi ikke er sultne, spise sakte, og kun til vi er mette. Hvis vi ikke følger dette, går vi ikke ned i vekt, skriver han.

Saken er den, at når vi går over i ketose, er det mange som ikke føler sult i noen særlig grad. Det er jo ikke lenger blodsukkeret som styrer sultfølelsen, men snarere en mekanisme der ketonene spiller en rolle. Ketoner finnes det rikelig av, både på grunn av den fete kosten, og forhåpentligvis forbrenning av kroppsfett.

Hvis jeg bruker sultfølelsen som målestokk, så havner jeg på et daglig kaloriinntak på rundt 1500 - 1800. Det tilsvarer 12 - 15 Kcal pr kilo kroppsvekt for meg.

Skaldemann skriver nemlig også at man aldri bør komme under 20 Kcal pr kg kroppsvekt, fordi dette er kalorislanking, og ikke bra hverken for muskelmassen eller fordi kroppen kan gå over på sparebluss.

Jeg må spise mer enn for å tilfredsstille sultfølelsen for å komme over 20 Kcal/Kg, og jeg må definitivt fokusere på det for å komme opp i 25 Kcal/kg.

Spørsmålet er med andre ord hva det er viktigst å legge vekt på: Enten å aldri spise annet enn når du er sulten og kun til du er mett, eller aldri å komme under 20 Kcal pr kg kroppsvekt?

For meg har altså vekten stått stille i tre uker, når jeg ligger på 20 - 25 Kcal/kg. Hvis det ikke kommer noen klare anbefalinger om hva jeg bør legge vekt på, vurderer jeg å kjøre en uke til med 23-25 Kcal/kg for å se om det løsner. Hjelper det ikke, kommer jeg til å følge sultfølelsen, selv om det betyr at jeg havner langt under grensen på 20 Kcal/kg. Så får vi se hvordan det går.

rdalen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen/ingen har enerett på sannheten Svar med sitat
Gammel 19-02-06, 21:32   #9
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan går det egentlig?

Hjelpes, det betyr at jeg må ligge over 2700 kcal pr. dag! Det går omtrent ikke, fordi jeg ikke orker så mye mat. Men siden jeg nå har prøvd varianten å spise når jeg er sulten, kanskje jeg skal proppe meg med mat (fett) og se hvordan det går?

  Svar med sitat
Gammel 19-02-06, 21:48   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan går det egentlig?

En fin måte å få opp kaloritallet på uten å spise seg stappmett, er å ta noen ss med olje. Det har alle godt av !

De fleste oljer har ca. 120 kalorier pr ss.

Jeg ville tenkt litt på å ikke ligge for lavt i kalorier. Her ligger Skaldemans teori på linje med de fleste andre (som f.eks. Atkins som sier 10-12 ganger din kroppsvekt i pund). Dess tyngre man er dess mer energi trenges for å holde kroppen igang og for å bevege seg. Spiser man for lite vi kroppen spare og da stopper vekttapet.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-03-06, 00:34   #11
rdalen
Nytt Medlem
 
rdalen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Drammen
Alder: 65
Innlegg: 7
rdalen er på en erverdig vei

Sv: Hvordan går det egentlig?

"Nu går alt så meget bedre" - Kåre Willochs legendariske utsagn som statsminister midt i jappetiden på 80-tallet kunne ikke passet bedre når det gjelder å beskrive resultatene her om dagen.

Etter 4 uker med tilnærmet stillstand - i hvert fall når det gjelder vekten - har det begynt å røre på seg igjen. Det ser ut som jeg er i gjennom platået jeg har slitt med.

Jeg må innrømme at jeg ble litt tvilende til opplegget, da vektreduksjonen nærmest bråstoppet i det jeg gikk fra lavkarbo (med grønnsaker) til Skaldemann. Men jeg har holdt ut. Riktignok har jeg justert noe, og tillatt meg å spise noe mer grønnsaker. Jeg har bare passet på at jeg ikke får så mye karber gjennom grøntforet at ketosen brytes. Om det er det som har gjort susen vet jeg ikke, men nå sildrer kiloene av igjen. Samtidig har jeg jo passet på at fordelingen proteiner/fett er på ca 1:1,3.

I boka om Ketolysekuren er jo Torkil inne på betydningen av grønnsaker for å effektivisere fettforbrenningen, mens Skaldemann er skeptisk. Jeg ser ingen motsetninger mellom hovedtesen i Skaldemanns opplegg, og betydningen av å få i seg litt grønt. Jeg vet som sagt ikke om det er grønnsakene som har gjort forskjellen, men synes uansett det var greit å gi en liten rapport etter å ha slitt litt.

rdalen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen/ingen har enerett på sannheten Svar med sitat
Gammel 06-03-06, 22:54   #12
Miroslav
Medlem
 
Miroslav sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Los Angeles
Alder: 52
Innlegg: 98
Miroslav er ny på veien

Sv: Hvordan går det egentlig?

Her gaar det ogsaa fint fremover. Har akkurat lagt bak meg en uke med mer karbohydrater enn godt er, men vekttapet har fortsatt i samme jevne, fine tempo.

Jeg har med stort hell tatt i bruk Nilles tips om aa ta noen skjeer olje innemellom, en enkel men effektiv maate aa faa opp kaloritallet paa for slike som meg som nok har ligget litt lavt der i gaarden i det siste. Jeg har dessuten trappet opp bruken av smoer, noe som ogsaa har foert til at 'den indre varmen' har skutt i taket.

Jeg har ellers naa naadd foerste delmaal som var 115 kilo (10 kilo ned fra personlig vaerstenotering), neste delmaal er 104 kilo (som er det laveste jeg har kommet med tradisjonell slanking og trening).

Jeg er motivert som aldri foer og har ingen problemer med aa holde meg til kostholdet rent psykisk, noen av de fysiske utfordringene er fremdeles mer krevende. (bl.a. hvordan skaffe lavkarbomat (som er spiselig) til lunsj).

Miroslav er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-03-06, 23:10   #13
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Hvordan går det egentlig?

fine rapporter!! Stå på!

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 28-03-06, 21:46   #14
Theronus
Nytt Medlem
 
Theronus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 55
Innlegg: 4
Theronus er på en erverdig vei

Sv: Hvordan går det egentlig?

Jeg er veldig fornoyd. Jeg startet ca 2 maaneder siden og til tross for et avbrudd pa 2 uker (Der jeg gikk litt opp i vekt igjen), og et paa et annet paa et par dager, har jeg gaatt ned 12Kg. Hadde en periode noen uker siden der vekten sto stille. Jeg okte matmengden, og forbrenningen kom i gang igjen. Naa gaar jeg gjevnt ned i vekt igjen.

Jeg er personelig veldig skeptisk til aa hoppe fra en diett til en annen. Provde aa gaa over til en lavkarbo diett noen aar siden etter aa ha gaatt ned 18-19kg med en vanlig diett. Jeg gikk ikke ned, utenom 0.5kg etter 3 uker. Ga derfor opp og gikk tilbake til den vanlige dietten.

__________________
Theronus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 21:40   #15
Miroslav
Medlem
 
Miroslav sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Los Angeles
Alder: 52
Innlegg: 98
Miroslav er ny på veien

Sv: Hvordan går det egentlig?

Maa innom en tur her i dag gitt. Er saa straalende fornoeyed om dagen at det nesten ikke er bra

Jeg har hele tiden gaatt ned i vekt, med untak av en unntaksuke da sykdom satte karbohydratpinner i hjulene, og vaert rimlig fornoeyd, men naa i det siste har ting virkelig begynt aa rulle skikkelig. I dag vaaknet jeg klokken 0500 lys vaaken og klar for innsats, borte er den haaploese morgenslappheten som jeg har hatt lenge lenge. Beltet maatte strammes enda ett hakk, og i dusjen i dag morges oppdaget jeg til min store henrykkelse at begge bena er fulle av blaamerker. Det er lenge siden sist! Det betyr rett og slett at jeg er tilbake i aktivitet, jeg har nesten alltid blaamerker paa bena fra fotball etc. men naa er det altsaa lenge siden jeg saa det sist. Paa toppen av det hele har jeg endelig overskuddd til aa starte opp min egen bedrift, saa naa skal det bli mye aa ta tak i fremover.

Det eneste negative jeg kan komme paa er at jeg snart maa ut aa kjoepe nye og mindre klaer, jeg faar haape paa knallsuksess i min nye business slik at jeg faar raad

Miroslav er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-03-06, 08:40   #16
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: Hvordan går det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Miroslav

Maa innom en tur her i dag gitt. Er saa straalende fornoeyed om dagen at det nesten ikke er bra
(snip)
I dag vaaknet jeg klokken 0500 lys vaaken og klar for innsats, borte er den haaploese morgenslappheten som jeg har hatt lenge lenge. (snip)

Härlig rapport, Miroslav!

Sedan snart fyra år tillbaka vaknar jag pigg varje morgon. Ofta innan solen går upp. Det är en fantastisk känsla när man som jag levat i dvala i säkert 20 år dessförinnan!

Så här efter min viktminskning tycker jag egentligen att hälsovinsten är den stora vinsten. Att få livet tillbaka är en fantastisk upplevelse! (Men det kan man tycka när man inte längre har några viktproblem.)

Till dem som har problem vill jag säga: Försök inte att mäta era framgångar på vågen. Den har ingen visare för hälsa! Hälsan och vikten hänger samman. En frisk kropp vill inte bära på onödigt fett.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
Et bedre forhold Marianne Fysisk og mental helse 4 21-02-06 02:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no