Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Er surdeig lov?

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-01-13, 12:08   #1
Mat og Drikke
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 3
Mat og Drikke er på en erverdig vei

Er surdeig lov?

Hei.
Jeg har hørt at bakverk laget på surdeig går å spise i mindre mengder. Da surdeig er bedre enn vanlig deig. Tror jeg leste dette his Lindberg.
Noen som vet?


Sist redigert av HP : 19-01-13 kl 15:01. Årsak: Fjernet lenker
Mat og Drikke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 12:56   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er surdeig lov?

Det avhenger jo helt av hvilket kosthold du legger deg på, og til en viss grad om målet er vektnedgang. Dersom du faktisk følger Lindberg, så kan det jo være åpent for noen C-måltider med f.eks. brødmat. Dette må nesten bli en avveining. Selv om brødet er av surdeig, vil det jo fortsatt være både gluten og store mengder stivelse i det.
Fordelene med surdeig skal jo være den gode bakteriekulturen, men disse kan man så vidt meg bekjent også få via syrnede melkeprodukter.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 15:17   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er surdeig lov?

Den store fordelen med surdeig kontra vanlig er nok ikke restbakteriene (de dør nok sannsynligvis under steking), men det faktum at når man lager surdeigsbrød så gjennomgår deigen ofte både dobbeltheving og kaldheving. Den lange tiden med væske og jobbende baktierier skal (i teorien iallfall) bryte ned melproteinene bedre og dermed i større grad uskadeliggjøre potensielt problematiske proteiner.

Sånn rent teoretisk sett skal altså melet bli lettere fordøyelig og mindre problematisk for de som reagerer litt på mel.

I tillegg så er mange av de bakerne som jobber med sånne gjærkulturer også interesserte i tradisjonell baking generelt, og bruker ofte i stor grad også "umoderne" kornsorter. Det finnes en teori på at den moderne hveten har fått en sånn utvikling at den har blitt til "noe" som over tid er skadelig for oss som spiser den (Ref: William Davis og boka Wheat Belly)

Jeg vet ikke om dette er tilfelle, men vet om at en del melintolerante påstår å kunne tåle langtids-&kald-&surdeigshevet brød.

Hvor du er og hva som gjelder for deg, er det bare du som kan finne ut.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 16:38   #4
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Er surdeig lov?

Bare et tips, men jeg laget brød av en mix jeg kjøpet fra "funksjonell mat". Jeg skjærer svææært tynne skiver, og har på masse pålegg, gjerne med litt egg ved siden av. Men, nå går jeg på ketolyse da

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no