Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-02-12, 21:39   #51
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Trodde du jeg mente det med kuene alvorlig? Ok, beklager, jeg burde kanskje gjort det mer tydelig at det var en spøk. (Selv om grunnlaget for spøken er sant, men skylden ligger selvfølgelig ikke hos kuene ... Nå føler jeg meg litt Captain Obvious her, men men).

Jeg tror man må se på dette med økt forbruk/etterspørsel/produksjon av kjøtt i et større perspektiv enn at lavkarbofolka ødelegger verden og livet til dyra. Det kastes utrolig mye mat, det brennes tonnevis med kjøtt for å holde prisene på et visst nivå, og den store etterspørselen er visstnok som regel etter filetbitene, og de magrere og "penere" delene av kjøttet, i tillegg til fenomener som at det selges f.eks. ribbe til spottpris for å utkonkurrere andre butikkjeder. Synes du at jeg skal synes at du bør ha dårlig samvittighet for ikke å spise lever, hjerte, nyrer og annen innmat?
Jeg tror ikke å prakke på folk dårlig samvittighet er veien å går. Å derimot gjøre folk mer bevisste på sine valg vil nok ha mer hensikt. Men det er min mening, da.

Da må jeg også beklage at jeg ikke så spøken. Leste nok litt fort

Det er sikker mange grunner til økt kjøttproduksjon, men en viktig grunn er økt forbruk. Det kan ikke skyves under en stol.

Ja, det kan du godt syntes. Skulle ønske jeg likte innmat bedre. Hele tråden handler om dårlig samvittighet. Det er likevel ikke det som er målet mitt, å gi dårlig samvittighet. Heller å gjøre folk litt mer beviste på konsekvensen av egen handling.

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 21:47   #52
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Da kan jeg like gjerne fortsette å være usaklig. Kommentaren din viser en egoistisk tankegang, som ikke viser medfølelse for livet til kjøttkildene du spiser, men bare ditt eget.

Jeg forstår at du er personlig og hjertelig engasjert i temaet så jeg velger og overse at du kaller meg egoistisk. Du kjenner meg jo ikke i det hele tatt - så name-calling synes jeg blir litt off-topic hvis målet er å informere og motivere til at flere skal bidra til bedre dyrevelferd.

Det er mange som er mot lavkarbo også, men det bidrar jo ikke i debatten om man begynner og gi de som er uenige med seg negative karakteristikker, derimot vil gjentatt saklig opplysning kanskje tilslutt gjøre et større inntrykk.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 22:09   #53
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg forstår at du er personlig og hjertelig engasjert i temaet så jeg velger og overse at du kaller meg egoistisk. Du kjenner meg jo ikke i det hele tatt - så name-calling synes jeg blir litt off-topic hvis målet er å informere og motivere til at flere skal bidra til bedre dyrevelferd.

Det er mange som er mot lavkarbo også, men det bidrar jo ikke i debatten om man begynner og gi de som er uenige med seg negative karakteristikker, derimot vil gjentatt saklig opplysning kanskje tilslutt gjøre et større inntrykk.

Jeg kaller ikke deg noe som helst. Jeg sier bare at du viser en egoistisk tankegang ved det du skrev. Men det kan være det samme, nå kan jeg selv være enig i at dette blir for off topic.

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 22:19   #54
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Jeg innrømmer lett og galant at jeg er et egoistisk vesen; faktisk er det et av kjennetgnene på at jeg er et menneske.

Jeg spiser, og har alltid gjort det, fiskemat 2-3 ganger i uka og kjøttmat resten av uka. Jeg bruker, og har alltid gjort det, det meste fra dyret. Hadde alle gjort det samme, ville vi ikke trengt så mange slaktedyr.
Mengden kjøtt/fisk er ikke forandret etter ay jeg gikk over på lavkarbo. Heller ikke type kjøtt/fisk.
Grønnsakmangden er økt, men kornprodukter, ris, sukker og stivelseholdige grønnsaker nesten helt fjernet.

Om jeg har dårlig samvittighet? Tja, skal jeg tenke slik så er det mye jeg kan ha dårlig samvittighet for, men helt ærlig; det har jeg ikke.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 22:21   #55
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?


Sjekk ut denne artikkelen... Hva syns du?


Dette var liksom tråden........ den eg og dei fleste andre her kommenterte,
har du lest artikkelen om Kaare Norum, Maissa89??

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 22:37   #56
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Mariann S, her.

Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?


Sjekk ut denne artikkelen... Hva syns du?


Dette var liksom tråden........ den eg og dei fleste andre her kommenterte,
har du lest artikkelen om Kaare Norum, Maissa89??

Svarer som ista:

Diskusjonen startet med et åpent spørsmål med en vedlagt artikkel. Jeg svarte på spørsmålet ang artikkelen og føyde til a men når det kommer til dyrevelferd bør man ha dårlig samvittighet. Diskuterer videre i denne retningen fordi blant annet du hisser deg opp fordi du ikke ønsker å ta stilling til dyrevelferden i Norge.

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 22:38   #57
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg innrømmer lett og galant at jeg er et egoistisk vesen; faktisk er det et av kjennetgnene på at jeg er et menneske.

Jeg spiser, og har alltid gjort det, fiskemat 2-3 ganger i uka og kjøttmat resten av uka. Jeg bruker, og har alltid gjort det, det meste fra dyret. Hadde alle gjort det samme, ville vi ikke trengt så mange slaktedyr.
Mengden kjøtt/fisk er ikke forandret etter ay jeg gikk over på lavkarbo. Heller ikke type kjøtt/fisk.
Grønnsakmangden er økt, men kornprodukter, ris, sukker og stivelseholdige grønnsaker nesten helt fjernet.

Om jeg har dårlig samvittighet? Tja, skal jeg tenke slik så er det mye jeg kan ha dårlig samvittighet for, men helt ærlig; det har jeg ikke.

Flott. Bedre å være bevist på valgene sine og velge hva man syns om det enn å nekte

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 22:40   #58
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Diskuterer videre i denne retningen fordi blant annet du hisser deg opp fordi du ikke ønsker å ta stilling til dyrevelferden i Norge.

Det kan du ikke vite. Du vet ikke om noen hisser seg opp, og du vet ikke om noen ikke ønsker å ta stilling til dyrevelferd. Det er dine antagelser.

Jeg synes ikke slike antagelser er all verden som argumentasjon, det faller fort rett ned i stråmanngrøfta.

Saklige argumenter, derimot, ja takk.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 22:51   #59
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Det kan du ikke vite. Du vet ikke om noen hisser seg opp, og du vet ikke om noen ikke ønsker å ta stilling til dyrevelferd. Det er dine antagelser.

Jeg synes ikke slike antagelser er all verden som argumentasjon, det faller fort rett ned i stråmanngrøfta.

Saklige argumenter, derimot, ja takk.

Du har rett, jeg begynner å bli litt usaklig. Jeg er umulig, og noen av dere er umulige (i mine øyne). Derfor gir jeg meg her

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 23:02   #60
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

2) Ja. Økt etterspørsel, økt produksjon. Så lett.
3) Dårligere menneske? Det får du selv avgjøre. Du står for flere dyrs dårlige liv og død enn du gjorde før.

2) Det er slett ikke sikkert. Vet du noe som helst om dyrevelferden i dag kontra "før"? Kom med eksempler. At stordrift = dårlig drift vil jeg ha klare eksempler på...
3) Se 2.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 23:26   #61
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Da må jeg også beklage at jeg ikke så spøken. Leste nok litt fort

Det er sikker mange grunner til økt kjøttproduksjon, men en viktig grunn er økt forbruk. Det kan ikke skyves under en stol.

Ja, det kan du godt syntes. Skulle ønske jeg likte innmat bedre. Hele tråden handler om dårlig samvittighet. Det er likevel ikke det som er målet mitt, å gi dårlig samvittighet. Heller å gjøre folk litt mer beviste på konsekvensen av egen handling.

Men det synes jeg ikke! Jeg synes ikke dårlig samvittighet er noen god rettesnor for bedre etisk tenkning. Min erfaring er at dårlig samvittighet fører til skam og såkalt strutsing -man velger å se en annen vei fordi det er for vanskelig å forholde seg til. Men om man gir folk litt rom til å forstå fakta og hvilke alternativer de har uten å gjøre narr av eller hetse noen (jeg sier ikke at du gjør det, men det er et typisk symptom i den generelle debatten, dessverre), så tror jeg man faktisk kan nå fram.

At dyrevelferden i dag er dårligere enn før stemmer nødvendigvis ikke. Det spørs på hvor langt tilbake i tid man skal gå -på den tida hvor folk var selvforsynte på eget gårdsbruk f.eks. Det er ikke en reell ting å forholde seg til i dag. Men om man ser på det siste århundret siden industrien skjøt fart, så har det bedre seg på mange måter, ved at kuer får gå ute lenger, det er streng regulering på båsplass og i forhold til hygiene, melkemaskiner og slaktingsprosess forbedret.
Ikke minst har nettopp dette med dyrevelferd, bio/økologisk landbruk har også blitt en prestisjesak og etterspørselen der øker stadig!

Jeg ser at du drar inn den amerikanske storindustrien, og tror jeg kan berolige deg med at dette ikke kommer til å skje i Norge. Landbruket er for lite til at det vil lønne seg, og forbrukerne for bevisste. Mulig dette er ønsketenkning fra min side, men når jeg ser hvor strikte vi er på dyrehold og hvor få nye direktiver vi slipper igjennom, så håper jeg på det beste.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 23:37   #62
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Hadde ikke befolkningen hatt behov for så mye meieriprodukter og storfekjøtt hadde det ikke eksistert så mange kuer.

Hadde vi gitt dyra bedre liv trengte vi ikke ha dårlig samvittighet for å spise de etterpå heller. Det er ikke forbrukerens feil at dyra behandles dårlig.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 23:40   #63
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Diskuterer videre i denne retningen fordi blant annet du hisser deg opp fordi du ikke ønsker å ta stilling til dyrevelferden i Norge.

Eg har overhode ikkje hissa meg opp...
Men eg sa at eg på grunlag av artikkelen til Norum, ikkje har dårlig samvittghet pga av maten eg spiser, og det vil eg aldri komme til å ha heller.
Og det handlar ikkje om dyrehold......

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 23:54   #64
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Jeg skiter i dyrevelferd og de fattige barna i Afrika når jeg spiser baconen min. Det er da andre måter å redde verden på en å spise korn.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 00:33   #65
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a
Thumbs up

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Jeg skiter i dyrevelferd og de fattige barna i Afrika når jeg spiser baconen min. Det er da andre måter å redde verden på en å spise korn.

I concur.

  Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 03:10   #66
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Jeg er kjempe-egoist og spiser både kyr, gris, oppdrettslaks og burugler... eh burhøns med god samvittighet.

Så I mangel på kjøttetende smiley får dere klare dere med denne


Mvh Brimstone i det seriøse hjørnet

__________________
Det er min legg, og jeg driter når jeg vil!
Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 10:30   #67
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Jeg spiser ikke mer kjøtt enn jeg gjorde før. Men jeg spiser mer fisk, og jeg er mer opptatt av kvaliteten på kjøttet og fisken, billige kjøttprodukter fra utlandet kjøper jeg ikke. Jeg velger alltid norsk, i størst mulig grad økologisk, og helst fra lokale bønder (og jeg har en halv elg i fryseren...). Så nei, i forhold til miljøet har jeg ikke dårlig samvittighet - jeg spiser mye mer miljøvennlig nå enn jeg gjorde før.

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 11:35   #68
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Takk med så masse flotte innlegg

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 12:01   #69
Bellanata
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Jeg spiser faktisk mer grønt og mindre kjøtt nå enn jeg gjør på "normalt" kosthold jeg.
Ellers synes jeg hele dette styret med "farlig kosthold" er litt voldsomt.. Det er noe de MÅ skrive for å få opp lesertallet tror jeg.
Kosthold er den nye "sexen" tror jeg. De får ekstra mye lesere hvis de skriver om det.

  Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 12:12   #70
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Bellanata, her.

Jeg spiser faktisk mer grønt og mindre kjøtt nå enn jeg gjør på "normalt" kosthold jeg.
Ellers synes jeg hele dette styret med "farlig kosthold" er litt voldsomt.. Det er noe de MÅ skrive for å få opp lesertallet tror jeg.
Kosthold er den nye "sexen" tror jeg. De får ekstra mye lesere hvis de skriver om det.


Det samme tenker jeg, men det er så mange som tror på det tabloidpressen skriver. Jeg har folk i nærmeste omgangskrets som har sluttet med lavkarbo etter et par år, pga advarsler i media om økt fare for hjerteinnfarkt etc Så nå kuttes det i fett og alt er magert der ja..

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 12:35   #71
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Jeg er en av de som sier ja, vi spiser mer kjøtt. Men, det kommer jo an på HVA man spiste før. Er ikke sikkert vi av den grunn spiser mer kjøtt enn andre her inne. Jeg er kanskje mest nøye på at ungene spiser kjøtt/fisk/kylling og ikke bare lar det ligge mens de spiser seg mette på pasta, ris og potet. Vi hadde nok tidligere et kosthold med MYE billig mat.

Skal jeg ha dårlig samvittighet for noe, så må det være å i for liten grad velge økologisk, smådrift el.l. Vi kunne sikkert også brukt mer innmat. Men det er vanskelig når økonomien setter grenser for innkjøp (70% lønn for tiden) og tilgangen er begrenset. Få gårdsutsalg i Oslo. Hva som finnes utenfor vet jeg ikke. Innmat? Vanskelig når "kokka" nærmest spyr av lukta fra stekt lever...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 12:47   #72
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Innmat? Vanskelig når "kokka" nærmest spyr av lukta fra stekt lever...

Lever er faktisk en av de tingene jeg har blitt rett så glad i - både lever og tunge, forresten. Jeg foretrekker kyllinglever fordi den er mildere på smak og favorittilberedningen er å steke bacon i biter, så tilsette renskåret kyllinglever (koster under 20 svenske for 1/2 kg på nordby så det er skikkelig billig mat også), surret løk og paprika oppi. Bruker 1/2 stor løk (1 hel liten) til 500g lever + 1 paprika og "sånn passe" med bacon. Her kan man også bruke rosenkål...
Man får kjøpt kyllinghjerter til samme pris på samme sted. De er også gode og kan iallfall fint deles og brukes kjøttsupper.

Jeg har blitt mer bevisst på å forsøke å spise fra "hode til hale" - ikke minst fordi ulike deler av et dyr inneholder ulike mengder næringsstoffer. Spesielt gjelder dette aminosyrer som ikke er essensielle, men som det er mer effektivt for kroppen å slippe å bygge selv fra bunnen av. Lever er en sånn bit av dyret med masse sånn næring, det samme gjelder for brusk/hud og margbein. Disse siste delene inneholder veldig mye glutamin - som er veldig bra for mage/tarm... Om man ikke liker bitene (selv er jeg ikke så glad i oksehale lenger) så går det godt an å lage kraft på dette. Da får man alle næringsstoffene uten å måtte spise de suspekte bitene...
Og alt dette er billig mat - fordi IKKE-lavkarberne driver opp prisen på (næringsfattig relativt sett) muskelmat(=indrefilet).

PST - kom på at i Oslo har dere faktisk "bondens marked" da. Det går antakelig an å finne noe der?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 16:59   #73
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.


PST - kom på at i Oslo har dere faktisk "bondens marked" da. Det går antakelig an å finne noe der?

Tror jeg skal prøve å søke opp det. Leste så vidt om det i siste blad av "mat og helse".

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 20:36   #74
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Masse billig innmat av okse og svin hos slakter Strøm-Larsen på Torshov!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 20:51   #75
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?

Jeg kjenner noen som driver med kjøttfe og de kyrne der har det kjempefint! Løsdrift i et stort og luftig fjøs og finfine utearealer, kua får ha kalven hos seg og den får die så mye den vil. Og på julaften står Mor sjøl på fôrbrettet og synger julen inn!

Men hvor mye kjøtt jeg spiser? Tja... Jeg spiser mye kylling og etter denne tråden å dømme regnes ikke det som kjøtt? Det går også litt fisk og noen dager er det suppe uten noen kjøtt-tilsetning så jeg er nok langt unna 500 g svin og storfe pr. uke.

Dessuten kjøper jeg gjerne koteletter som er til halv pris fordi de straks går ut på dato (i fryseren holder de seg fine leeeenge ennå!) og da hadde de vel bare blitt destruerte? Og det er vel ikke videre miljøvennlig...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dårlig samvittighet Bolla :O) Ketolysekuren 13 18-10-11 11:36
Om å ha dårlig samvittighet qazzque Spørsmål og svar 4 17-01-10 16:14
Dårlig samvittighet? bite_me Ketolysekuren 4 16-05-09 23:23
Dårlig samvittighet isabella Lavkarbo generelt 3 08-11-08 00:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no