Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-03-12, 10:26   #26
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

var det sammenheng og ikke bare sammenfall da de konkluderte med at mettet fett (og ikke sukker) var årsaken til åreforkalkning etc? å utelukke sukker som co-faktor som du så elegant kaller det blir ihvertfall useriøst. takk for at du deler av din kunnskap.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 14:58   #27
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

var det sammenheng og ikke bare sammenfall da de konkluderte med at mettet fett (og ikke sukker) var årsaken til åreforkalkning etc? å utelukke sukker som co-faktor som du så elegant kaller det blir ihvertfall useriøst. takk for at du deler av din kunnskap.

Konkluderte? Tenker du på at de har bevist at gir man kolesterol til kaniner, så blir de åreforkalket? Kaniner... Som er planteetere og ikke spiser kolesterol...

Det at mer mettet fett gir større risiko for hjertesykdom har bare vært en hypotese og de har slitt med å bevise denne hypotesen i 60 år. Se denne videosnutten fra dokumentaren FatHead.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 15:56   #28
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Takk smgj for ett glimrende innlegg og en fantastisk link (jeg har nå sett hele foredraget, både kost meg og lært mye!)

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no - Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 12:31   #29
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

... og om man fremdeles er usikker så bør man lytte til podcastet her (eller lese referatet fra podcastet) for å høre hva som er usikkerhetsmomentene ved denne studien...

http://chriskresser.com/does-red-mea...-risk-of-death

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 10:23   #30
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Min favoritt statistikk-professor har tatt en kikk på tallene bak undersøkelsen om dødelighet og rødt kjøtt: http://healthcorrelator.blogspot.com/

Lenge siden jeg prøvde denslags selv (coeffisienter og bivariat analyse gjør meg svimmel, kjenner jeg), men hans observasjoner om at det ser ut som om inntak av rødt kjøtt ikke øker dødeligheten signifikant for den femtedelen av deltakerne som spiste mest kjøtt, selv ikke for diabetikere er vidunderlig å lese.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 11:24   #31
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Min favoritt statistikk-professor har tatt en kikk på tallene bak undersøkelsen om dødelighet og rødt kjøtt: http://healthcorrelator.blogspot.com/

Lenge siden jeg prøvde denslags selv (coeffisienter og bivariat analyse gjør meg svimmel, kjenner jeg), men hans observasjoner om at det ser ut som om inntak av rødt kjøtt ikke øker dødeligheten signifikant for den femtedelen av deltakerne som spiste mest kjøtt, selv ikke for diabetikere er vidunderlig å lese.

Og det går ut ifra at dataene innsamlet er korrekte ... I flg det Chris Kresser sa om metoden i denne studien er ikke det særlig sannsynlig heller. (Lytt gjerne - akkurat den sekvensen er skikkelig morsom.)

Dernest antar man at korellasjon viser casualitet.... Det er heller ikke gitt.

Fra transcript av diskusjonen om datainnhentingmetodene til studien:
http://chriskresser.com/does-red-mea...-risk-of-death

Sitat:

Chris Kresser: OK, so let’s now talk about the data collection methods that were used in this study. But before we get into this, let’s do a little experiment of our own. So, everyone listening to this, take out a piece of paper. If you’re driving, you can skip this step; you can just think about it in your mind. But I want you to write down how many servings of red meat you had last Monday, whenever it is you’re listening to this.
Steve Wright: Ooo, that’s a good one.
Chris Kresser: And then write down exactly how much red meat you had. You know, how many grams of red meat did you have at that serving? OK, now I want you to do the same thing and tell me how much red meat you had on March 15, 2009. How many grams did you eat during that day? And then I want you to tell me how much red meat you had in March of 2008.
Steve Wright: Um, Chris, I don’t know where I was in 2008.
Chris Kresser: Ha-ha, so how’s your list looking right now? Do you feel confident that you can recall how much red meat you ate four years ago and how often you ate it and how many servings and what amount?
Steve Wright: Yeah, I don’t think so.
Chris Kresser: Yeah, I don’t think so either. I don’t think anybody could. And yet that’s the method that was used in this study. It’s called a food frequency questionnaire, and they ask you to write down, to estimate your food consumption, but they only were filled out once every four years.
Steve Wright: Really?
Chris Kresser: Yeah. Every four years.
Steve Wright: And you had to answer questions about the previous four years?
Chris Kresser: You had to answer questions about the previous four years, how many servings of red meat you had, how much you ate, how many servings of vegetables, fruits, dairy products, and other foods, and you know, most people hardly can remember what they ate yesterday, much less a year ago, much less four years ago. And what’s more important is that even if people could remember what they ate accurately, that’s not what they report on these food frequency questionnaires. Instead they report what they should have eaten. And this isn’t just my opinion. This has been scientifically documented over and over again. Researchers have compared the food frequency questionnaires with more accurate diet records where they take food and they meticulously weight it and measure it, and in fact, a validation report like this has been done for both the Health Professionals Follow-up Study and the Nurses’ Health Study, and I’m gonna read you a quote from each of these validation studies. So, from the Health Professionals Follow-up Study, which is one of the data sets that the researchers reported on, the researchers said: “Foods underestimated by the food frequency questionnaires compared with the diet records (i.e., the gold standard) included processed meats, eggs, butter, high-fat dairy products, mayonnaise, creamy salad dressing, refined grains, and sweets and desserts, whereas, most of the vegetable and fruit groups, nuts, high-energy and low-energy drinks, and condiments were overestimated by the food frequency questionnaires.” And then the validation report from the Nurses’ Health Study came to a similar conclusion and said: The “mean daily amounts of each food calculated by the questionnaire and by the dietary record were also compared; the observed differences suggested that responses to the questionnaire tended to overrepresent socially desirable foods.” In other words, this is just basic human psychology. Most people want to look good. We’re flooded with messages about how fat and red meat are bad and how veggies and whole grains are good, so when people come to fill out these questionnaires, they tend to overreport so-called “good for you” foods and underreport so-called “bad for you” foods.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 30-03-12 kl 11:32.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 21:34   #32
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

det hadde i grunn vært rart om rødt kjøtt i seg selv før vi begynte å tukle med det skulle være farlig. "fisk er farlig", ja fordi vi mennesker slipper ut farlige stoffer i havet, det er vi som gjør det naturlige og sunne skadelig. Jeg tror på den annen side at alt man overdriver inntaket av blir skadelig, men det er heller ikke da skadelig i seg selv, men det er igjen vi som bruker det på en skadelig måte. Ikke så vitenskapelig det jeg kommer med, men

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 22:36   #33
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Hvis du leser over det han har skrevet sier han at de som spiser mest kjøtt i undersøkelsen spiser 9 ganger så mye som de som spiser minst og at forskjellen i mortalitet ikke er statistisk signifikant. Faktisk at den oppgitte forskjellen i mortalitet kan skyldes avrundingsfeil...

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Aftenposte 29/3-11: Kostrådene. Hva er det med rødt kjøtt? arnakristin Nyheter / media 2 31-03-11 17:21
Rødt kjøtt Labomba Lavkarbo generelt 3 27-01-09 17:40
Prossesert rødt kjøtt ...? Sense Ketolysekuren 4 18-06-08 14:07
Rødt kjøtt er ille ute, igjen? Photobscura Nyheter / media 15 03-04-08 23:35
Rødt eller hvitt kjøtt? mofe Spørsmål og svar 5 13-09-05 20:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no