Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Står litt fast her...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-10-06, 11:28   #1
Nuppa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 50
Innlegg: 11
Nuppa er på en erverdig vei

Står litt fast her...

Heisann dere,og jeg må bare si at dette er et kjempefint forum. Har nå,for jeg vet ikke hvilken gang, begynt på Atkins- igjen. Greia er den, at jeg klarer meg fint de to første ukene, jeg syns jeg går ned MASSE da, 2-3 kg. Og det er jeg veldig fornøyd med. Men etter to uker stopper alt opp, og da mister jeg helt motivasjonen,og sklir ut. Nå er jeg kommet dit igjen, og nå vil jeg søke hjelp i tide!!
Jeg har bestemt meg for å holde ut nå,å ikke se på dette som en slankekur,men som en livsstil. Jeg har et dypt ønske om å gå ned 10 kg til. For meg høres det ut som noe som er helt hinsides,men jeg leser deres historier, må jeg si jeg blir stum av beundring...
Okey, greia er den at jeg tilsetter Splenda i CC, jeg drikker kaffe-kaffe og atter kaffe, jeg inbiller meg at når jeg heller oppi litt kremfløte veier det opp for koffeinen. Ja,og så vet jeg at det er tull... jeg lurer på om jeg koser meg litt for mye,men jeg går ikke ut av Ketose når jeg gjør dette, ikke engang om jeg drikker rødvin. Stixa er lilla de. Men lurer jeg meg selv???
Kan noen gi meg litt tips og et spark bak, så jeg ikke sklir ut? Hva skal jeg gjøre for å fortsette å gå ned,selvom jeg har stagnert nå?
Mange klemmer og på forhånd takk...
Nuppa

Nuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 12:22   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Står litt fast her...

Hei Nuppa, og velkommen hit !

Punkt 1. - Det er helt vanlig at det stopper opp etter et par uker. Kroppen trenger tid til å "områ" seg. det kan ta alt fra en til 3-4 uker. Om du bare står på så fortsetter vekttapet etter en stund. Slike stopp har de fleste ved jevne mellomrom.

Punkt 2. - På Atkins bør du kutte ut CC. Den norske utgaven av boka er basert på 1992 utgaven av Atkins. Den er ca. 10 år utdatert. Ny oppdatert utgave kom i både 1999 og 2002. Atkins fant ut at CC kunne hemme vekttapet for enkelt og kutet det ut fra induksjonsmaten.

Punkt 3. - Samme med kaffe, det er like mye koffein i kaffen uansett hvor mye fløte du putter oppi. Og der er begrenset hvor mye fløte du skal spise/drikke og !

Sitat:

Men lurer jeg meg selv???

Ja, det gjør du. Når du har gått på Atkins noen ganger er faren at du sklir ut uten å være klar over det. Du tror du kan, du tror du husker. Slik er det med de fleste av oss. Hvilken farge stix'en har spiller fint liten rolle. Den viser bare hva som skjer i urinen din, ikke hva som skjer i kroppen.
Den kan vise lilla om du drikker for lite vann, slik at urinen er konsentrert.

Å drikke masse vann er viktig på Atkins, for å rense og skylle ut. Minst 2.5 - 3 liter pr dag er anbefalt.


Sitat:

Kan noen gi meg litt tips og et spark bak, så jeg ikke sklir ut?

*spark*

Post en typisk dagsmeny. Hva og hvorr mye av hva du spier når. Så kan vi ta en titt !

Så kan du også lese litt på disse linkene - spesielt om du har den norske utgaven av boka er dette viktig:

Reglene for induksjonen
Tillatte matvarer på Atkins Induksjon

og her:

Alt du har ønsket å vite om ketose

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 12:36   #3
Nuppa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 50
Innlegg: 11
Nuppa er på en erverdig vei

Sv: Står litt fast her...

Puh... Tusen takk, godt å høre at det er vanlig at det stopper litt opp. Bort med cc og bort med kaffe. Er det bedre med koffeinfri? Skal få kjøpt ny Atkinsbok ja.

__________________
Nuppa

Nuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 13:11   #4
kristih
Seniormedlem
 
kristih sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sverige
Innlegg: 532
kristih er ny på veien

Sv: Står litt fast her...

Jeg hiver meg på med et realt SPARK og et lite i trynet..
På tide å våkne..
å gi opp etter 2 uker er jo som å åpne sjokoladepakken men ikke ta en bit. Det beste kommer litt senere serru:-)
stå på videre og lykke til( og hör på Nille...hun vet!!!!)

__________________
Allting er en overgang sa reven da han ble flådd...
kristih er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse.. Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 13:45   #5
Nuppa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 50
Innlegg: 11
Nuppa er på en erverdig vei

Sv: Står litt fast her...

He he Tuuusen takk, jeg trengte litt støtte nå! Skal på jobb nå, så det blir nygrilla kyllinglår fra ferskvaren til middag. NAM! Egentlig en helt fantastisk måte å slange seg på det her!

__________________
Nuppa

Nuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 14:56   #6
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: Står litt fast her...

Opprinnelig lagt inn av Nuppa, her.

He he Tuuusen takk, jeg trengte litt støtte nå! Skal på jobb nå, så det blir nygrilla kyllinglår fra ferskvaren til middag. NAM! Egentlig en helt fantastisk måte å slange seg på det her!

kos deg på jobb med digg middag

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 23:16   #7
Vixen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Stavanger
Alder: 49
Innlegg: 23
Vixen er på en erverdig vei

Sv: Står litt fast her...

Hei Nuppa.
Må si jeg kjente meg veldig igjen i dine beskrivelser. Jeg er også en gjenganger på Atkins, men har alltid endt opp med en eneste lang introduksjonskur og har sprukket titt og ofte.
MEN; denne gangen jobbet jeg virkelig med meg selv for å komme lenger. Og det var godt å vite at etter de 14 dagene skulle økningen i karbene komme. Jeg har nå passert fire uker uten sprekk og jeg har det helt supert. Jeg har kost meg med god mat og drikke.... Og en Atkins muffins og en kopp te om kvelden når jeg syntes synd på meg selv. (Samboeren satt da med en pose smågodt, så jeg syntes det var tøft, men jeg beit tenna sammen).
Så stå på jente, dette klarer du. Og sjekk ut oppskriftene her, mye snadder som kan hjelpe deg over kneikene. FOR, du kan fortsatt kose deg, bare med annen mat enn før.
Jeg har nå gått ned ni kilo, og er glad for det altså, men lurer på om det kanskje har gått litt fort? NILLE? Eller noen?
Bare hiv deg på pcen når du sliter, så får du støtte og oppbakking fra en hel horv med folk.
Klem

__________________





Vixen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 08:58   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Står litt fast her...

Opprinnelig lagt inn av Vixen, her.

Jeg har nå gått ned ni kilo, og er glad for det altså, men lurer på om det kanskje har gått litt fort? NILLE? Eller noen ?


Ni kilo på fire uker ER mye, men det er ikke nødvendigvis for mye. I begynnelsen, spesielt de to første ukene, pleier vekttapet å gå ganske fort. Masse vann som forsvinner da. Etterhvert vil vekttapet stabilisere seg og alt fra 0.5 til 1.5 pr uker er bra. Tar man av så mye mer enn det pr uke kan kroppen på problemer med å "følge med". Det kan føre til platåer, dvs. perioder hvor vekttapet stanser helt opp. Eller løs hud som trenger lenger tid på trekke seg sammen igjen. Mange leger på private klinikker tar f.eks. ikke mageplastik/tummy tuck før man har stabilisert vekta noen måneder. Noen anbefaler at man venter 6 mnd etter stabilisert vekttap om man har slanket seg mye og har mye løs hud. Nettopp or at huden skal følge med.

Jeg har fulgt Atkisn i mange år på vedlikeholdsnivå (mitt er ganske lavt). Etter sykdom, medisinering, røykeslutt og diverse trøstespising og la jeg på meg 15-20 kilo. Jeg har lav karbegrense og det er rene vitenskapen for meg å slanke meg. Mye prøv og feil fordi kroppen mn ikke alltid gjør slik jeg vil. Det tok meg 2 år + å gå ned disse kiloene. Nå har jeg vedlikeholdt i 2 år snart og selv om vekta mi ikke går ned, så blir jeg stadig mindre. Dvs. at huden min trekker seg sammen.... enda.... etter to år. Skaldeman fortalte at en plastisk kirurg han hadde intervjuet i USA sa at huden kan trekke seg sammen i mange år etter en slanking. Han nevnte også 6 år.

Men dette var et sidespor, ikke meningen å kuppe tråden her.

Konklusjon: Hastverk er generelt lastverk. Det lønner sg ikke gå ned for fort. Da er faren for at det kommer på igjen fort også. Man kan ødelegge stoffskifte/forbrenning med mindre man er under lege/ernærings-spesialist tilsyn. Husk også på at man ikke kan sammenligne seg med andre. Har du lite å ta av tar det lenger tid. De som veier mest tar av mest og fortest i begynnelsen. De som veier mest har også mer vann i kroppen. Dess nærmere du er målet ditt, dess vanskeligere blir det. Jeg hadde mål på 62 kg, men stanset opp på 64 - bom fast. Vårt mål og kroppen akseptanse grense er ikke nødvendigvis den samme !

Så ta deg tid, nyt maten og kos deg. Ikke gå på indukjonsregler for lenge om du kjeder deg med maten og går lei. Om du ikke liker å lage mat, så lær deg å lage det. Eksprementer med oppskrifter, det er ljekt og spennende og tenk på alt det gode du kan lage !

Små skritt er bra

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 19:43   #9
Ole Brumm
Juniormedlem
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 18
Ole Brumm er på en erverdig vei

Sv: Står litt fast her...

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Atkins fant ut at CC kunne hemme vekttapet for enkelt og kutet det ut fra induksjonsmaten.

Kjekt å vite, kanskje jeg skal prøve å kutte ned på den jeg og.
Jeg som har fått dilla på frokostpannekaker med CC i :sparke:

__________________
Ole Brumm
Ole Brumm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 00:06   #10
Tante_petunia
Juniormedlem
 
Tante_petunia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13
Tante_petunia er på en erverdig vei

Sv: Står litt fast her...

beklager hvis dette er et "dumt" spørsmål men, hva er CC

__________________
Tante_Petunia
Tante_petunia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 00:10   #11
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Står litt fast her...

Cottage Cheese

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 00:14   #12
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Står litt fast her...

Opprinnelig lagt inn av Tante_petunia, her.

beklager hvis dette er et "dumt" spørsmål men, hva er CC

Cottage Cheese, en sånn ferskost som ikke er lov på Atkins induksjon.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 00:21   #13
Tante_petunia
Juniormedlem
 
Tante_petunia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13
Tante_petunia er på en erverdig vei

Sv: Står litt fast her...

Takker , jeg gjetta på Coca cola

__________________
Tante_Petunia
Tante_petunia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 22:02   #14
Nuppa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 50
Innlegg: 11
Nuppa er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Står litt fast her...

hei igjen! hjertesukk fra meg.
godt å vite at man ikke er alene om å slite litt... jeg syns jeg har vært flink til nå,men har vært litt irritert og liksom ikke giddi å veid meg..! litt barnslig kanskje men,det er så leit å ikke gå ned.jeg spiser for det meste salat som erstatning for brød og poteter,og rent kjøtt med krydder og ost. jeg lager også pizzaen som det er oppskrift på her,fryser ned i biter og tar med på jobb til lunch. ellers går det mye i kyling. skal jeg kose med tar jeg en atkins decadense eller en frokost bar. så jeg håper jo å se resultater neste gang jeg går på vekten---kanskje i morgen??? føler meg litt hoven og tung om morgenene,så motet pleier å svikte. (er det bare meg som har litt angst for badevekta?)jeg drikker farris og pepsimax en sjeden gang. har kutta helt ut CC og fløte,gått over til koffeinfri kaffe,har bare tatt en bitteliten slurt av kakao i går,bare for å smake...
ellers forsøker jeg ikke tenke så mye over at jeg skal gå ned,vet jo at jeg spiser riktig,iom at jeg følger opskrifter og tips her, lager ikke så mye krimskrams som i starten lenger. det som har blitt litt leit er at jeg alltid har vært så glad i mat,og er kjent for å lage masse godt,men nå er det veldig halvhjerta og jeg har litt kjærlighetssorg, på en måte.. føler virkelig det er på tide å se resultater nå,så jeg føler det er verdt det. hvorfor går noen ned fort og andre bruker lang tid? det lurer jeg på...
ja ja dette var mit hjertesukk,kanskje jeg kommer jublende tilbake i morgen...
klem

__________________
Nuppa

Nuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 22:10   #15
kristih
Seniormedlem
 
kristih sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sverige
Innlegg: 532
kristih er ny på veien

Sv: Står litt fast her...

Tvi tvi..Det er alltid som mörkest rett för solen står opp vettu:-)

__________________
Allting er en overgang sa reven da han ble flådd...
kristih er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse.. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger litt Atkins-hjelp. Fjonken Spørsmål og svar 4 19-02-06 11:54
Litt av hvert fra meg Feline Spørsmål og svar 3 07-02-06 00:25
Ble litt skuffet over boken jeg Bianca Spis deg ned i vekt med Skaldeman 5 26-01-06 22:03
Veiing....gruer meg litt Speedy Generell diskusjon 2 05-12-05 01:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no