Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Behandlingsfrist på sykehus, noen som vet?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-01-08, 22:39   #1
indi
Seniormedlem
 
indi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.453
indi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snill

Behandlingsfrist på sykehus, noen som vet?

Jeg prøver å finne ut av dette... Er henvist til plastisk-kirurgisk avd på sykehus for å fikse på noen nerver som er i klem.
Først ble jeg henvist feil, og da gikk 10 dager før de jeg var henvist feil til, fant ut at jeg skulle en annen plass. Når jeg nå ringer til plastisk kirurgisk avd, får jeg ikke annet svar enn at jeg nok får time "en gang til våren". Henvisningen dit ble mottatt 10 des, så nå nærmer det seg fem uker.
Irriterende å bare få tullesvar, og jeg prøver å forstå dette, hentet fra NAV sine sider, blir noen av dere andre klokere?

Pasienter som trenger det mest skal få behandling først. Derfor skal sykehuset vurdere hvem som er rettighetspasienter. Rettighetspasienter har krav på en individuell frist fra sykehuset for når behandlingen skal skje.
Har du behov for spesialisthelsetjenester, men ikke er rettighetspasient, skal du også få tilbud om behandling. Du må da regne med å vente noe lenger på behandling.
Logisk at noen har det verre enn andre og at de må vurdere enkelttilfeller

Rett til vurdering
Alle som blir henvist til sykehus, har rett til å få sin helsetilstand vurdert innen 30 virkedager. Innen vurderingsfristens utløp skal du informeres pr. brev om du er vurdert som rettighetspasient eller ikke, og om når behandlingen forventes å bli gitt.

Sykehuset skal finne ut om det er nødvendig med helsehjelp, og gi deg beskjed om når behandlingen kan gjennomføres.
Din rett til å få helsetilstanden vurdert kan ikke begrenses av ressurs- eller kapasitetsmessige årsaker, eller av at henvisningen erventuelt er faglig mangelfull.
Fristen på 30 virkedager gjelder vurderingen, og er ikke en frist for endelig diagnose eller for time til undersøkelse eller behandling.
Dette betyr at jeg skal ha et svar innen seks uker? Men ingenting mer om time for undersøkelse el behandling?

Rett til behandling
Sykehuset vurderer situasjonen ut fra hvor alvorlig tilstanden din er, og om du har mulighet til å bli bedre.

Fristen skal settes på bakgrunn av din medisinske tilstand og i forhold til hva som anses å være medisinsk forsvarlig.
Pasientrettighetsloven (§ 2-1 annet ledd) gir rettighetspasienter rettslig krav på en frist for å motta helsehjelp:
behandlingsfristen er ikke fastsatt i loven, men skal fastsettes av spesialisthelsetjenesten
. behandlingsfristen skal fastsettes etter en individuell, medisinskfaglig vurdering av den enkelte pasient
- om behandlingsfristen ikke overholdes, kan pasienten kontakte Enhet for pasientformidling, som har ansvaret for å skaffe pasienten likeverdig behandlingstilbud ved annen institusjon
- kostnadene ved behandling gjennom Enhet for pasientformidling tilfaller fristbruddinstitusjonen


Hele denne hysterisk dårlige teksten står her:
http://www.nav.no/page?id=357

Ser på meg sjøl som relativt intelligent, men klarer ikke finne ut av hvordan dette egentlig funker... Sendte en epost til pasienthjelperen ved helse vest, men ingen svar...

Skal være frisk (og smart) for å finne ut av dette!!

indi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Himla mye trening og ketogen mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett Ziggy Optimal Ernæring 139 16-11-13 11:33
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04
noen som vet noe.. sommerfugl Fysisk og mental helse 31 02-07-05 17:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no