Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvordan bruker dere stevia?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-04-06, 00:35   #1
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Hvordan bruker dere stevia?

Heia!

Nå har jeg bestilt stevia og lurer på hvordan forholdet er til bruk i kaker og søtning i forhold til natreen. Hvor mye skal man f.eks. ha av stevia i forhold til ei teskje natreen? Forstår det slik at det er meget søtt og at det skal lite til. Vet ikke om det kommer noen bruksanvisning med, så takk for alle svar

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 16-04-06, 00:48   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan bruker dere stevia?

Jeg har nettopp fått meg Stevia - har ikke brukt den enda, men smakte på den med lillefingeren, og det er veldig veldig søtt. Mener det står at man skal bruke en 1/2 ts - men man må prøve seg frem.

Ellers kan du titte her, det er etter søk på "stevia" her på forumet;

http://forum.lavkarbo.no/search.php?searchid=305184

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 16-04-06, 02:24   #3
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hvordan bruker dere stevia?

Hvor får man tak i dette Steviastoffet?

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 16-04-06, 11:09   #4
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan bruker dere stevia?

De selger stevia her: http://stevia.no/ og på helsekosten på Svinesund eller frø hvis du har grønne fingre: http://www.leuthens.no/VisItm.html?Id=1430

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-04-06, 12:46   #5
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hvordan bruker dere stevia?

Ok! Takker!

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 19-04-06, 00:01   #6
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Hvordan bruker dere stevia?

Opprinnelig lagt inn av mofe

Jeg har nettopp fått meg Stevia - har ikke brukt den enda, men smakte på den med lillefingeren, og det er veldig veldig søtt. Mener det står at man skal bruke en 1/2 ts - men man må prøve seg frem.

Ellers kan du titte her, det er etter søk på "stevia" her på forumet;

http://forum.lavkarbo.no/search.php?searchid=305184

Heia! Denne pekeren sier bare "sorry, no matches".... men jeg kan jo prøve å lete selv

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 19-04-06, 00:04   #7
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Hvordan bruker dere stevia?

Jeg vil bare si at det er ikke lett å finne frem noe o hvordan man bruker stevia, så jeg håper at noen av dere som bruker det kommer på bannen her og forteller lit om hvordan det kan brukes please

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 19-04-06, 01:27   #8
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan bruker dere stevia?

Er noen oppskrifter på denne siden:

http://cookingwithstevia.com/cgi-bin/recipe/recipe.cgi

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-04-06, 08:56   #9
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan bruker dere stevia?

Jeg bruker den i pannekakerøra, foreløpig ...

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 19-04-06, 11:07   #10
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan bruker dere stevia?

Hmnei, den linken funka visst ikke.

Men jeg har nå brukt Stevia noen ganger i smoothien. Til 3 dl smoothie bruker jeg sånn rundt 1/3 ts.. om det sier noe?

Det vil vel bety at om jeg bare kommer til å bruke Steviaen i smoothie, så har jeg vel nok til noen års forbruk.. og jeg har.. skal vi sjå.. *"løpe til kjøkkenet"*

12 oz - 336 gram. Min heter forresten NuStevia og er kjøpt i USA.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 19-04-06, 11:09   #11
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hvordan bruker dere stevia?

Stevia kan du vel bruke i alt som trenger litt søtt. Bakverk og desserter og is.. ikke minst!

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 19-04-06, 11:12   #12
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan bruker dere stevia?

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Stevia kan du vel bruke i alt som trenger litt søtt. Bakverk og desserter og is.. ikke minst!

Men er Stevia varmebestandig (eller hva det heter..). Dvs. er det en spesiell temperatur den ikke kan gå over, for da blir den vill og gal og giftig?

(Det høres veldig ulogisk ut altså, I know - siden det er en urt og sånt, men jeg må nå bare spørre.)

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 19-04-06, 16:54   #13
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Hvordan bruker dere stevia?

Takk for all interesse. Ja, jeg lurer også slik som Mofe på bruksområdet for stevia, som f.eks. om den kan brukes i varme retter, kaker osv. Se også tråden om splenda, der har jeg spurt om forskjellen på stevia, splenda og natreen

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Svar

Emneord
stevia, søtningsmiddel


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler? Iset Generell ernæringsdebatt 21 10-02-17 09:29
Nå får dere kjøpt STEVIA i Norge igjen!!! Iset Lavkarbo generelt 15 04-05-06 11:09
hvordan klarer dere det?? karlista Lavkarbo generelt 6 04-01-06 19:56
Har ikke helsekosten deres det dere trenger? Joda det har de, sjekk her: Iset Lavkarbo generelt 4 11-12-05 04:18
Til dere på ketolysekuren linse Spørsmål og svar 1 10-11-05 01:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no