Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Normalvektig på lavkarbo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-04-11, 21:51   #1
Ordinary
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 14
Ordinary er på en erverdig vei

Normalvektig på lavkarbo

Hei.
Jeg er normalvektig og har slikt sett ikke noe medisinsk behov for å slanke meg eller gå på lavkarbo. Har imidlertid prøvd lavkarbo uten fett for et par år siden for å få fram vaskebrettet jeg kunne banne på var der, kom nesten i mål.

Jeg merket imidlertid at formen ble bedre, mindre blodsukkersvingning, mindre sukkersug, mer våken. Konsentrasjonsproblemene ble mindre, presterte bedre på jobb.

Mitt spørsmål er: om jeg skulle prøve lavkarbo i håp om å oppnå de positive gevinstene på formen utenom vekta, vil jeg legge mye på meg ved å spise alt fettet? Får nesten noja av tanken på å skulle kjøpe noe som ikke er lett eller light, for ikke å snakke om å skulle faktisk SPISE fettranden...

Noen "normlvektige" her som har noen tips eller erfaringer?

Ordinary er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, men ønsker ikke vektnedgang. 64kg/178cm Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 22:06   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Normalvektig på lavkarbo

Hva spiste du når du spiste lavkarbo uten fett?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 22:24   #3
Ordinary
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 14
Ordinary er på en erverdig vei

Sv: Normalvektig på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Hva spiste du når du spiste lavkarbo uten fett?

Spiste kylling, biff, eggehviteomlett, grønnsaker, masse fisk (hvit) og tok kun omega3 tilskudd. Som snack: spekeskinke og honningmelon.

Ordinary er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, men ønsker ikke vektnedgang. 64kg/178cm Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 22:27   #4
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Normalvektig på lavkarbo

Lavkarbo er ikkje berre ein slankekur - lavkarbo er vektregulerande. Så om du er undervektig, kan du gå opp, men overvektige går også ned.

Ja, det er ein overgong, å bli van til å ete feittranda, og lage saus med fløte og ete skikkeleg smør, men jammen er det godt også! Du skal ikkje vere så redd for feittet.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 22:28   #5
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Normalvektig på lavkarbo

Du bør nok balansere ut protein nivået med fett og sannsynligvis vil du ikke legge noe særlig på deg.

En slik høy protein diett er sjelden bra for kroppen på lang sikt.

Selv har jeg fått "kjeft" fra legen jeg går til fordi jeg spiste 150g protein til dagen og må nå begrense det til ca 80.

Jeg er nå normalvektig men går ikke mer opp selv om jeg har bra fettinntak.

Husk - Det er ikke fettet som gir ekstra kilo, det er kabohydratene.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 22:32   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Normalvektig på lavkarbo

Du trenger ikke drukne deg i fett! Spis "normalt" fett, avokado til salaten, god olje/eddik over salaten, laks/makrell/sild som har godt og sunt fett i seg, behold mesteparten av fettranden på kjøttet, en skvett fløte i fløtesausen, ordentlig smør til steking istedet for margarin, smør på skive, litt majones på rekene osv...

Er du undervektig og holder vekta fordi du spiser veldig lite og veldig fettfattig kost - KAN du legge på deg. Ikke overdriv proteininntaket heller - det kan bli for mye av det gode. Protein kan faktisk gi blodsukkerøkning og insulinutskillelse (= fettlagring), mens fett ikke gjør det

Her er linker til et par sunne friske normalvektige hjerteleger som spiser lavkarbo og blogger om helse, kosthold og trening

www.espenrostrup.com
http://tgeisner.wordpress.com/

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 10:26   #7
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Normalvektig på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Ordinary, her.

Hei.
Jeg er normalvektig og har slikt sett ikke noe medisinsk behov for å slanke meg eller gå på lavkarbo. Har imidlertid prøvd lavkarbo uten fett for et par år siden for å få fram vaskebrettet jeg kunne banne på var der, kom nesten i mål.

Jeg merket imidlertid at formen ble bedre, mindre blodsukkersvingning, mindre sukkersug, mer våken. Konsentrasjonsproblemene ble mindre, presterte bedre på jobb.

Mitt spørsmål er: om jeg skulle prøve lavkarbo i håp om å oppnå de positive gevinstene på formen utenom vekta, vil jeg legge mye på meg ved å spise alt fettet? Får nesten noja av tanken på å skulle kjøpe noe som ikke er lett eller light, for ikke å snakke om å skulle faktisk SPISE fettranden...

Noen "normlvektige" her som har noen tips eller erfaringer?


Jeg er normalvektig, og la om kostholdet kun fordi jeg har trua på at dette er det beste for å opprettholde god helse Jeg har ikke lagt på meg, men faktisk gått ned noen kilo.

Jeg er ikke av de strengeste, veier og teller ikke, men regner med jeg stort sett ligger godt under 70 g kh om dagen. Jeg begrenser ikke fettet, bruker aldri lettprodukter! Bruker masse smør, ost, majones, sæterrømme, kremfløte, avokado... og maten smaker såååå mye bedre med "ekte" produkter

Nå var jeg i ganske god form, og hadde ingen plager før jeg begynte, så kan ikke si jeg har merket store forskjeller sånn sett... men føler meg langt ifra noe værre Den største forskjellen for min del er at metthetsfølelsen varer lenge! Det høres kanskje rart ut, men det betyr utrolig mye for meg!!! Stressende skoledager tidligere kunne bli veldig ubehagelige fordi jeg ble så fort sulten, og bl.a de dagene jeg jobbet mye på laboratoriet hadde jeg ikke mulighet til å spise så ofte... og det skjedde ofte at jeg bare heiv i meg noe drittmat! På lesesalen måtte jeg alltid ha noe "nødproviant" som kjeks og chilinøtter når jeg satt utover kvelden... Uansett hvor mye lunsj jeg hadde med ble det ofte spist opp altfor tidlig, og sulten kom krypende på ettermiddagen kvelden!

Nå holder jeg meg mett i mange timer etter frokost! Selvom jeg spiser frokost klokka 7, blir jeg ofte ikke sulten før mellom kl 2 og 4 og når jeg da får i meg en feit lunsj holder jeg meg mett til jeg kommer hjem (ofte mellom kl 20 og 22), og da er det middag.

Og en fordel til som jeg kom på nå er at jeg sover faktisk mye bedre og tyngere om natta Tidligere sov jeg alltid veldig "lett", og jeg våkna av den minste lille ting, kjæresten kunne nesten ikke puste tungt i søvne uten at jeg våknet :P I natt sto han faktisk opp to ganger, og jeg sov som fortsatt som en stein I stressende perioder, som f.eks eksamensperioder har jeg hatt veldig problemer med å sovne, og har fått minimalt med søvn over en periode på flere uker! Nå er det under 3 uker til jeg skal levere masteroppgaven, har vel nesten aldri vært så stressa, men allikevel klarer jeg å sove


Ønsker deg lykke til

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Normalvektig, men høy fettprosent gnistre Spørsmål og svar 15 01-04-11 08:24
Normalvektig på lavkarbo? lanaluna Spørsmål og svar 2 29-03-11 00:03
Normalvektig i ketose csh1987 Ketolysekuren 17 24-02-11 18:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no