Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvor blir fettet av ?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-09-16, 13:08   #1
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Hvor blir fettet av ?

http://www.kostnytt.no/hvor-blir-fettet-av/

Syns denne artikkelen var interresant.
Har bare tatt ut noen avsnitt men hele artikkelen er verdt å lese.

Sitat:

Svaret er at avfallsstoffene fra fettforbrenningen skilles ut dels via lungene, vi ”puster fettet ut” – og dels via urinen.



Sitat:

For å gå ned i vekt må du altså akseptere at det ikke finnes et «hokuspokus». Vektnedgang tar tid.
La oss si at du ønsker å gå ned tre kilo per uke. Det innebærer 27 000 kalorier, nå vet du at avfallsstoffene fra denne forbrenningen i hovedsak skal forlate kroppen via lungene – du skal puste dem ut.

Da forstår du sikkert at – i den grad det er mulig – dette hadde blitt en svært ubehagelig opplevelse. Vi må akseptere at vektreduksjon følger noen naturgitte lover.


Sitat:

Vi er ikke genetisk tilpasset raske karbohydrater, og hos personer med disposisjon for overvekt vil dagens «normalkost» resultere i både unormal fettlagring og økt kaloriinntak. Disposisjon for overvekt avhenger av vår tarmflora – vårt mikrobiom.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-09-16, 03:08   #2
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Hvor blir fettet av ?

Minner om en TED-videoen The mathematics of weight loss

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 19-09-16, 13:44   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Hvor blir fettet av ?

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Minner om en TED-videoen The mathematics of weight loss

Veldig bra video, tross "spis mindre, tren mer"-mantraet så setter den pekefingeren på viktigheten av biokjemien: Jason Fung om hvorfor Termodynamikkens første hovedsetning er irrelevant for vektnedgang

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-09-16, 15:04   #4
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Hvor blir fettet av ?

Det stemmer jo (litt).. Går du på lavkarbo vil kroppen din ble fortere mett og du vil i snitt spise mindre.
Å trene er vel mest viktig for helsa og ikke nødvendigvis vektnedgang og da aller helst ikke som eneste løsning for vektnedgang.

I dag har vi jo mer nyansert forskning som sier at man faktisk kan leve et langt liv med litt fedme hvis man ellers har sunne vaner. Selv vil jeg vekk fra fedmeklassifisering, men å være normalvektig er ikke målet.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 19-09-16, 15:08   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Hvor blir fettet av ?

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Det stemmer jo (litt).. Går du på lavkarbo vil kroppen din ble fortere mett og du vil i snitt spise mindre.
Å trene er vel mest viktig for helsa og ikke nødvendigvis vektnedgang og da aller helst ikke som eneste løsning for vektnedgang.

På lavkarbo åpner hormonene (drevet av lavere insulin-nivåer) for omsetning av lagret fett, biokjemien Meerman henviser til. Riktig trening bidrar også til gunstigere biokjemi.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-09-16, 17:59   #6
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Hvor blir fettet av ?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

... Riktig trening bidrar også til gunstigere biokjemi.

Men sjeldent alene. Jeg hører ofte at folk sier "ikke gå på diett, tren isteden" og de er som regel ikke feite og har sikkert aldri hatt noen problemer med vekta ever.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kutte ned på melkeprodukter? Hvor henter jeg fettet fra da? Ju9ta Ketolysekuren 11 13-03-11 15:17
Hvor blir det av? Elinee Spørsmål og svar 19 11-03-10 05:19
Blir kvalm av alt fettet, noen som kan hjelpe meg? Proson Spørsmål og svar 11 05-03-09 22:00
Når fettet forbrennes, blir fettcellen borte eller "krymper" den bare? Gracella Generell ernæringsdebatt 48 19-09-08 01:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no