Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Tullete artikkel fra Side2, som vanlig

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-04-11, 14:21   #1
whitepaper1234
Juniormedlem
 
whitepaper1234 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: oslo
Alder: 33
Innlegg: 11
whitepaper1234 er på en erverdig vei

Tullete artikkel fra Side2, som vanlig

Er det bare meg, eller er www.Side2.no, noen av de som kommer med flest negative artikler rettet mot lavkarbo? Sånn i tillegg til VG da.
Jeg synes ofte at jeg leser svært negative artikler, og der det sies at karbohydrater er det eneste riktige å spise.

Som for eksempel denne http://www.side2.no/helse/article3125146.ece

Her sier de at hvis man går på lavkarbo, så kutter man ut de fettrike produktene som karbohydrater blir servert sammen med, og dermed dropper slankere denne dietten.
Og at etter 14 dager så slutter man å gå ned i vekt??

Jeg synes virkelig de burde ta kontakt med mennesker som har gått ned masse i vekt med lavkarbo, og det over en lengre periode enn 14 dager.

Gud, kjenner jeg blir littegranne amper her jeg sitter :P

whitepaper1234 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 18:25   #2
Supah
Seniormedlem
 
Supah sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 34
Innlegg: 1.067
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

Sv: Tullete artikkel, fra Side2 som vanlig.

Sukk! Ja det finnes mange uvitende mennesker...

__________________


Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 09:50   #3
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Tullete artikkel fra Side2, som vanlig

Hmmmm... jeg klarte ikke å dy meg og sendte følgende til Helle:

Kjære Helle


Jeg ble gjort oppmerksom på artikkelen din fra 5. april i dag, og har noen kommentarer.

«Spis når du er sulten»
Grunnen til at enkelte nok bør spise med jevne mellomrom og flere små måltider for å opprettholde energi og humør er ganske enkel.
Disse menneskene spiser ofte i følge tradisjonelle kostholdsråd, dvs. store mengder karbohydrater, relativt lite protein, og lite fett.
Det som skjer i kroppen er at man får økt blodsukker, noe som gir økt energi helt til blodsukkeret faller igjen. Da blir man sulten og slapp, og må spise mer.
Jeg er helt enig i at det da er lurt å få i seg noe mat, for man blir slapp og sliten ved raskt blodsukkerfall.

Baserer man seg derimot ikke på karbohydrater som den største delen av måltidene sine vil man ikke få disse blodsukkersvingningene, men i stedet ha et stabilt, lavt blodsukker, noe som gir en jevnere energi gjennom hele dagen.
I tillegg metter både fett og proteiner bedre enn karbohydrater (som faktisk heller trigger appetitten), slik at man holder seg mett i lengre perioder.
Her kommer begrepet "spis når du er sulten" inn, fordi kroppen generelt sett (men det gjelder dessverre ikke alle) er svært flink til å si ifra når den trenger mer næring.

«Lavkarbo-dietter får kaloriene til å renne av»
Først må jeg få påpeke at jeg ikke helt skjønner denne overskriften. Mener du egentlig "lavkarbodietter får kiloene til å renne av"?

"Mange tror at ketoner utskilles i urinen når man går på en proteinrik diett som er fattig på karbohydrater."

Jeg kan ikke komme på en eneste vanlig LCHF (low carb high fat) diett eller kostholdsstil som ligner den du beskriver her.
Du snakker om lavt karboinntak (og dermed lavt fettinntak - en kobling jeg ikke helt skjønner) og høyt proteininntak. Er det PSFM du snakker om her?
Dette er en relativt omstridt diett som kun brukes i korte perioder (spesielt i bodybuildingmiljøet) for å "deffe" seg, altså skvise ut en siste rest av vann og fett før en konkurranse.
Om du vil angripe lavkarbodietter (og ikke bare LCHF, eller kanskje PSFM som jeg tror du snakker om), så synes jeg i det minste du burde ta for deg som tross alt brukes av veldig mange "vanlige" mennesker.
Her vil du også ha mye å velge mellom, alt fra Atkins (som har en trinnvis progresjon) eller Ketolyse, disse har et veldig lavt inntak av karbohydrater, til Fedon Lindberg som ikke fokuserer så mye på lavkarbo som på lav GI og GB.

Siden du snakker om ketoner så vil jeg anta at du egentlig ønsker å rette deg mot Atkins eller Ketolyse, to kurer som baserer seg på at man er i ketose.
Man må skille mellom to typer ketose. Ketose fra kaloriunderskudd og ketose fra karbohydratunderskudd. De to nevnte retningene baserer seg på karbohydratunderskudd.
Når kroppen får lite karbohydrater (0-50 gram om dagen, grensen er individuell) vil den begynne å produsere ketoner. Ketoner brukes av kroppen som drivstoff i stedet for karbohydrater.
Her handler det ikke om at man "tror at ketoner utskilles i urinen", ei heller betyr ketoner i urinen at man går ned i vekt. Måling av ketoner i urinen påviser bare at du skiller ut et overskudd av ketoner kroppen ikke har brukt.
Trener man hardt vil man ha mindre ketoner til overs, slik at mindre ketoner skilles ut med urinen. Ketoner i urinen er bare en indikator på at man er i ketose, og man kan ikke måle mengden ketoner i urinen for å si hvor mye noen vil gå ned i vekt.

"Å kutte for mye karbohydratrik mat gjør at du også kutter fettrike produkter disse gjerne blir servert sammen med"
Hva i all verden er det du snakker om her? Sier du at om jeg velger å ikke spise poteter, så vil jeg også velge å ikke spise nakkekotteletten de kom med?
Her tror jeg du bare var uheldig med formuleringa, for ingen på en lavkarbodiett ser denne sammenhengen du tydeligvis (om jeg tolker deg rett) ser.
De fleste som spiser lavkarbo (enten som en slankekur, eller for å få kroppene sine tilbake i ballanse etter et karbofyllt liv) er langt mer bevisst på hva de putter i munnen sin enn de fleste "slanke og friske" mennesker.
På flere lavkarbodietter (type LCHF) er fordelingen 5% karbo, 20% protein, 75% fett. Jeg ser altså ikke helt at en lavkarbospisende person kutter ut fettrike produkter.

Det jeg er helt enig i er at i starten av en lavkarbokur så vil man miste en del vekt som stort sett er vann, rett og slett fordi glykogenlagrene tømmes, og enkelte tror nok at de vil fortsette å miste like mye til de er i mål.
Dette er så klart helt urealistisk, og disse menneskene har ikke lest informasjonen fra sin valgte kur godt nok. Dessuten tror jeg vi begge er enige i at å miste 2-5 kilo pr uke ikke er sunt for kroppen i lengden.

Jeg vil anbefale deg, hvis du faktisk har et ønske om å forstå lavkarbodietter eller lavkarbokosthold å lese følgende bøker:
Bedre uten brød - Wolfgang Lutz
Good cholesterol - Bad cholesterol - Gary Taubes
The Great Cholosterol Con - Dr. Malcolm Kendrick

Den siste er helt klart mest lettlest av de tre (morsomt skrevet), men Gary Taubes sin bok går dypt inn i litteraturen, og om man er vant til å lese vitenskapelige artikler vil denne absolutt gi best innsikt i hva som egentlig skjer i kroppene våre.
Bøkene handler ikke først og fremst om lavkarbodietter, men vil gi deg god kunnskap om sammenhenger du hinter til i artikkelen din.

Om du lurer på hvem jeg er, og hvorfor jeg skriver dette, så kan jeg informere om at jeg ikke har en medisinsk utdannelse men at jeg fant en stor interesse for temaet da jeg selv var på vei mot en syk kropp og stor overvekt grunnet usunne matvaner.
Jeg gikk ned 15 kilo på 4 måneder, noe som ikke er spektakulært, og en snittnedgang på 0,666 kilo pr uke er ikke uhørt, men jeg er svært fornøyd. Jeg er sunnere og friskere enn jeg har vært siden mine ungdomsår, jeg har en jevn energi gjennom hele dagen som jeg elsker, og jeg har lest meg opp på temaet underveis. Som sagt, skulle du ønske å lære mer om temaet vil jeg anbefale de nevnte bøkene, og om du vil diskutere dette videre kan du kontakte meg her eller på lavkarbo.no

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 11:14   #4
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Tullete artikkel fra Side2, som vanlig

Hehe, bra Fjasnissen!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 11:39   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Tullete artikkel fra Side2, som vanlig

Hihi, det er flere som meg altså... sånn har jeg begynt å gjøre også *ler*

Men heter ikke Taubes bok good calories, bad calories?

fortsett sånn! Sammen skal vi jaggu meg lære opp alle som våger seg på og skrive artikler om favorittkostholdet vårt!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 11:41   #6
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Tullete artikkel fra Side2, som vanlig

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hihi, det er flere som meg altså... sånn har jeg begynt å gjøre også *ler*

Men heter ikke Taubes bok good calories, bad calories?

fortsett sånn! Sammen skal vi jaggu meg lære opp alle som våger seg på og skrive artikler om favorittkostholdet vårt!

Gah.... visste det var noe jeg hadde gjort feil. Leste over en gang når jeg var ferdig, men ikke der.

Sendte en ny mail med rettelse

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 11:43   #7
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Tullete artikkel fra Side2, som vanlig

Seriøst bra, Fjasnissen!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 12:06   #8
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Tullete artikkel fra Side2, som vanlig

Håper hun svarer fjasnissen

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 13:23   #9
marionilona
Medlem
 
marionilona sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 124
marionilona er på en erverdig vei

Sv: Tullete artikkel fra Side2, som vanlig

Skjønner ikke at side2 kan tillate å publisese sååå dårlig artikler uten noe som helst hold. Det vitner om dårlig journalistikk og en useriøs nettavis. Flau på deres vegne.
Kjempeflott at du skrev tilbake, håper "journalisten" er kjempeflau.

marionilona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 09:36   #10
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Tullete artikkel fra Side2, som vanlig

Takk for hyggelig tilbakemeldinger.

Jeg har ennå ikke mottatt noe svar fra Helle, og jeg regner vel egentlig ikke at jeg får det heller. Får bare håpe hu ser på brevet som konstruktiv kritikk (spesielt siden jeg ikke kjørte en offentlig kritikk, men sendte til hennes mail) og at hun har det litt i bakhodet neste gang hun skal skrive noe (altså at man sjekker litt nøyere før man plumper ut med noe).

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 09:47   #11
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Tullete artikkel fra Side2, som vanlig

Veldig bra svar Fjasnissen. Elsker saklige svar på noe som egentlig er helt på jordet! Ü

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 10:55   #12
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Tullete artikkel fra Side2, som vanlig

Flott skrevet Fjasnissen.
Tror det er en av måtene man kan få ut kunnskapen. Dere gjør en flott jobb dere som gir gode tilbakemeldinger på slike artikler.
Alle slike små drypp er med på å bevisittgjøre at den som skriver artikklene må ha mere kunnskap før de legger ut en artikkel.

Rart egentlig at ikke journalister setter deg mere inn i tingene de skriver om.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 19:12   #13
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tullete artikkel fra Side2, som vanlig

Kritikken mot spesielt ketolyse er helt latterlig! Det verste jeg har opplevd rundt dietten min skjedde under en tur på kosttilskudd butikken. Han som jobbet der la ut i det vide, å det breie at ketolyse var en ren sekt diett, å at alle som gikk på den var totalt hjernevasket. Klarte ikke å bli noe annet en lamslått! Torkil Andersen fikk også passet sitt påskrevet, for å si det mildt! Handlet ikke noe der for å si det sånn!

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w1Lm5H8/]
Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Svar

Emneord
lavkarbo, nettside, side2


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye er vanlig å gå ned? Mysticgirl Ketolysekuren 68 07-03-11 17:25
En vanlig dag.. tattoogl Lavkarbo generelt 3 23-01-11 03:39
Lavkarbo på Side2.no Kanutten Generell diskusjon 3 05-08-10 01:51
Vanlig å bli kvalm? Pearl75 Ketolysekuren 8 30-03-10 18:17
Vanlig å ikke gå ned? ninne Ketolysekuren 34 03-04-07 19:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no