Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-05-11, 09:45   #1
j0achim
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 28
j0achim er på en erverdig vei

Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Hei,


Ny bruker å relativt ny til ketose, nå har det seg slik at jeg har nylig gått ned 10 kg på en litt ny livsstil hvor jeg har kuttet ned på karbohydrater, har klart å gå ned ca 1kg pr uke i 10 uker nå. Dog kostholdet har da vært ganske rikt på karbohydrater 200+ pr dag. Jeg har fra mandag av begynt å prøve et ketolyse kosthold med lite karbohydrater.

Mitt spørsmål er om noen kan analysere mitt nåværende kosthold om det "fungerer" for å være i ketose, planen er å klare seg på minst mulig kalorier og karbohydrater, samt gå en del turer. Jeg merket allerede i går at jeg ble veldig sliten av å gå i trapper da jeg følte meg helt utkjørt. Begynte allerede for 3 ukers tid siden å gå daglige turer og i løpet av denne tiden har jeg bare vært utkjørt på en slik måte om jeg har løpt/jogget ett langt stykke dagen før. Vil det si at jeg er i ketose?

Frokost: 1.stk Rug.brød (knekkebrød med 5 carber) med litt philadelphia med løtynn kylling. 1 glass vann.

Lunch: 2.stk Rug.brød, skinke + salat + paprika + tomat, kylling + salat + paprika + tomat. (alt går på hvert knekkebrød) 2 glass vann.

Middag: 1.stk kyllingfillet med en stor talerken ishavssalat med en del mais + liten dash med dressing. 1-2 glass vann.

Kvelds: 2.stk Rug.brød med litt philadelphia og løvtynn kylling. 1 glass vann.


Uten om dette drikker jeg ca 1 liter vann spredt utover dagen.


Utifra knekkebrøene ligger jeg nå på 25~27 karbohydrater. + 2-3 fra pålegg. Så relistisk rundt 30~33


Og tar jeg ikke helt feil å siden jeg har en del fett å brenne skal jeg kunne klare meg på en så høy mengde karbohydrater? Er forsåvidt 1,83 og 88,5 kg.


Mvh
Joachim

j0achim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generellt lavkarbo kosthold Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 10:00   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Opprinnelig lagt inn av j0achim, her.

Hei,


Ny bruker å relativt ny til ketose, nå har det seg slik at jeg har nylig gått ned 10 kg på en litt ny livsstil hvor jeg har kuttet ned på karbohydrater, har klart å gå ned ca 1kg pr uke i 10 uker nå. Dog kostholdet har da vært ganske rikt på karbohydrater 200+ pr dag. Jeg har fra mandag av begynt å prøve et ketolyse kosthold med lite karbohydrater.

Mitt spørsmål er om noen kan analysere mitt nåværende kosthold om det "fungerer" for å være i ketose, planen er å klare seg på minst mulig kalorier og karbohydrater, samt gå en del turer. Jeg merket allerede i går at jeg ble veldig sliten av å gå i trapper da jeg følte meg helt utkjørt. Begynte allerede for 3 ukers tid siden å gå daglige turer og i løpet av denne tiden har jeg bare vært utkjørt på en slik måte om jeg har løpt/jogget ett langt stykke dagen før. Vil det si at jeg er i ketose?

Frokost: 1.stk Rug.brød (knekkebrød med 5 carber) med litt philadelphia med løtynn kylling. 1 glass vann.

Lunch: 2.stk Rug.brød, skinke + salat + paprika + tomat, kylling + salat + paprika + tomat. (alt går på hvert knekkebrød) 2 glass vann.

Middag: 1.stk kyllingfillet med en stor talerken ishavssalat med en del mais + liten dash med dressing. 1-2 glass vann.

Kvelds: 2.stk Rug.brød med litt philadelphia og løvtynn kylling. 1 glass vann.


Uten om dette drikker jeg ca 1 liter vann spredt utover dagen.


Utifra knekkebrøene ligger jeg nå på 25~27 karbohydrater. + 2-3 fra pålegg. Så relistisk rundt 30~33


Og tar jeg ikke helt feil å siden jeg har en del fett å brenne skal jeg kunne klare meg på en så høy mengde karbohydrater? Er forsåvidt 1,83 og 88,5 kg.


Mvh
Joachim

Hei Joachim!

Dette blir ikke den helsemessig riktige måten og gjøre det på... du kan ikke både kutte karbohydrater og fett og bare sitte igjen med proteiner, kroppen din kan ikke leve bare av proteiner og salat...

Hvis du er i ketose nå så er det fordi du "sulter" kroppen din slik et lavkalori/pulverkur vil gjøre, ikke fordi kroppen forbrenner fett. Grunnen til at du er så sliten er at du ikke tilfører kroppen hovedenergikilden, nemlig fett. Det er ikke slik at om du ikke gir den fett vil den gå løs på kroppsfettet, den MÅ ha fett tilført for å forbrenne kroppsfett!

Du bør snarest lese deg opp på nybegynnertråden til arnakristin, og kanskje også ta et blikk på lavkarbo på 3 minutter for å lære deg hvordan et lavkarbo/ketogent kosthold fungerer.

Fortsetter du slik vil du stanse forbrenningen i kroppen din fordi du spiser AAAAAALTfor lite mat til en så høy mann, i tillegg risikerer du problemer med nyrene siden du spiser slik du gjør nå. Du vil også kunne risikere og ikke klare og gå ned i vekt fordi kroppen din tror det er sultkatastrofe og vil ikke slippe det livsviktige fettet, og dermed må den tære på muskulaturen i stedet...

1 stk kyllingfilet med SALAT kan du bytte ut med en feit biff, masse kokte grønnsaker som blomkål og brokkoli, stekt sopp og bernaise-saus... hvis du ikke klarer og forstår hvordan dette vil gi vektnedgang, vel, les som sagt nybegynnertråden til arnarkristin og finn deg en retning du kan følge boka etter
Tenk også at vi alle her inne spiser lite karbo og mye til moderat mengde med fett, men fettet er som sagt livsviktig i en lavkarbokur med ekstremt lite karbo

Håper du tar advarslene mine alvorlig, jeg er bekymret for helsa di...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 10:14   #3
j0achim
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 28
j0achim er på en erverdig vei

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Supert, det var nettop derfor jeg spurte Og ja jeg har lest at mitt kosthold burde inneholde mere fett.


Enda et spørsmål, jeg skal snart i et bryllup hvor det garrantert blir masse god mat og god drikke. Er det rom for å skeie ut i to dager for å så gå tilbake til lav karbo kosthold?

j0achim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generellt lavkarbo kosthold Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 10:28   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Opprinnelig lagt inn av j0achim, her.

Supert, det var nettop derfor jeg spurte Og ja jeg har lest at mitt kosthold burde inneholde mere fett.


Enda et spørsmål, jeg skal snart i et bryllup hvor det garrantert blir masse god mat og god drikke. Er det rom for å skeie ut i to dager for å så gå tilbake til lav karbo kosthold?

En utskeielse betyr at kroppen din i perioden ikke vil forbrenne fett, og hvis du over to hele dager skal "skeie ut" med høykarbomat, må kroppen begynne på nytt med sukkeravvenningen - med alt det medfører

Hvis jeg kan anbefale noe, så er det å velge dine utskeielser med omhu. Må du spise "feil" til alle måltid? Det meste er jo egentlig lavkarbomat... mindre potet/pasta/ris/brød og MER kjøtt og grønnsaker og litt saus så er du i boks Må du spise masse kaker? Må du drikke øl? Eller kan du spise de fleste måltid så riktig som mulig, smake LITT på et par kaker, droppe evt ølen og drikke sprit med lettbrus som blandevann så har du berget ganske mye og du vil nok føle deg bedre også (dette hvis du drikker da selvfølgelig...)
Skal du bo på hotell eller være hjemme? Hotell har fantastiske frokost og lunsjbuffeter som er en drøm for en lavkarber

Mitt beste råd er og sette deg godt inn i lavkarbokosthold. Deretter bestemme deg for retning. Vær bevisst i hverdagen på hvordan du spiser, og lær deg alternativer for høykarbomat (det finnes alternativer nesten for ALT....) Lykke til og kos deg i bryllup!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 10:43   #5
j0achim
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 28
j0achim er på en erverdig vei

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Takk!


Forrøvrig, jeg har lekt litt allerede med hva jeg kunne tenke meg å spise av mat.

Grillet biff. både svin/okse.
Grillet kylling. i en god oliven olje marinade.
Laks. stekt, grillet, rå.
Meget glad i salater. så en variasjon av forskjellige salater hver dag.
Egg + Bacon.

Planen er å lage omeletter på kvelden som jeg kan spise til frokost. med bacon. Da jeg har alltid slitt enormt med å stå opp om morgenen. (knappe 5-10 minutter på meg fra jeg står opp pusser tenner til jeg må løpe ut døren)

Kommer ikke unna knekkebrød/brødmat på jobb (jeg kan jo begynne å ta meg meg noe hvor jeg kan bytte ut dette) da vi har kantine hvor vi blir servert dette, men som jeg skrev tidligere så bestod lunch av 2.stk rug.brød med masse tilbehør av salat paprika og tomat samt ett kjøtt pålegg.

Midagger, blir da en kombinasjon av biffer / kylling / laks med masse salat. (dressing av type olje dressinger)

Kvelds kansje cottage cheese / rug.brød med noe fett pålegg. egg + bacon?


Og joda, jeg skal nok klare fint å heller spise mer av det som vikrelig er godt kjøttet Og kaker har jeg blitt veldig flik til å begrense. Jeg har egentlig vært på "diett" (endret kosthold) i 10 uker allerede hvor jeg har kuttet ned på allt som inneholder masse karbohydrater / sukker. Som har vært ett kosthold som jeg kan lett bruke som vedlikehold.

Det vil si små mengder poteter, små mengder ris. Godis kun på lørdager. da helst så lite som mulig. (1 bar på 30gr) + litt chips. variert med salater kokte grønnsaker og kylling / kjøtt / fisk.

Dog vektreduksjon har stoppet opp og jeg har begynt å gå/jogge/løpe nesten hver dag.

Og joda jeg kan fint drikke sprit, kansje ta meg en eller 2 "ultra" øl til maten.

j0achim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generellt lavkarbo kosthold Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 11:30   #6
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Anbefaler deg å kutte ut rugbrødet du spiser. Bak heller lavkarboknekkebrød eller lavkarbobrød. Oppskrifter finner du her inne.
Også må du spise mer fett

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 12:25   #7
j0achim
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 28
j0achim er på en erverdig vei

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Det er lav karbo knekkebrød, eller så lavt kabo innhold som er mulig å få tak i, i daglivare butikker "Rug" heter det, det er av typen som er vel 1~ mm tynt.

j0achim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generellt lavkarbo kosthold Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 12:34   #8
Euphita
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: nordvest
Alder: 51
Innlegg: 314
Euphita har en fantastisk aura rundt segEuphita har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Finnes en type knekkebrød som heter Fiberrik, den har 2,7 gram karbohydrat pr knekkis

__________________



Euphita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: prøver meg på egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 12:35   #9
j0achim
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 28
j0achim er på en erverdig vei

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Takk, skal plukke med meg en av de på vei hjem fra jobb

j0achim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generellt lavkarbo kosthold Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 12:41   #10
Euphita
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: nordvest
Alder: 51
Innlegg: 314
Euphita har en fantastisk aura rundt segEuphita har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

De er ikke spesielt gode alene, men om man har på masse tubeost, kokt skinke og litt agurk og en cherrytomat, da er det godt overkommelig Finnes 3 typer av den, den med linfrø og den med solsikke har minst karber
Veldig grei mat å ha med seg og til å spise i full fart

Jeg har idag prøvd ut ostekjeks og brukt det som "brød" og det var godt!
La ferdig skivet kavli ost (med jalapeno i dag, men de har mange andre typer) på bakepapir, inn i mikroen i 1,30 min. Lot de avkjøle seg og jammen var det godt

Lykke til! Du finner mange gode råd og oppskrifter her inne. Også er det mange flinke, drevne mennesker her som mer enn gjerne deler av sin kunnskap og erfaring

__________________



Euphita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: prøver meg på egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 12:49   #11
j0achim
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 28
j0achim er på en erverdig vei

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Høres helt supert ut, det som er "problemet" om jeg kan kalle det det er at jeg har den trangen for å ha en slags skive/knekkebrød som lager litt tekstur på maten, hvordan de smaker er forsåvidt ikke så viktig, litt på samme måte som for en som har sluttet å røyke som føler trangen for å bare holde i en sigarett.

Ostesmørknekkis skal jeg jammen prøve, var veldig glad i å lage ostesmørbrød før.

j0achim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generellt lavkarbo kosthold Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 13:07   #12
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Opprinnelig lagt inn av j0achim, her.

Høres helt supert ut, det som er "problemet" om jeg kan kalle det det er at jeg har den trangen for å ha en slags skive/knekkebrød som lager litt tekstur på maten, hvordan de smaker er forsåvidt ikke så viktig, litt på samme måte som for en som har sluttet å røyke som føler trangen for å bare holde i en sigarett.

Ostesmørknekkis skal jeg jammen prøve, var veldig glad i å lage ostesmørbrød før.

Om vi ikke snakker om 2 forskjellige ting nå, er det osteKNEKKIS som ble anbefalt

Legg ønsket type skivet ost på bakepapir i microen. Her hos oss kjører vi Kavlioster (den typen m bacon, purre, jalapenos, tomat osv) i ca 2 min og vanlig type Norvegia (gjerne med litt krydder på) i ca 1.45.

Når de blir avkjølt blir de helt stive og fungerer aldeles knall som underlag for pålegg

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 15:43   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Opprinnelig lagt inn av j0achim, her.

Takk!


Forrøvrig, jeg har lekt litt allerede med hva jeg kunne tenke meg å spise av mat.

Grillet biff. både svin/okse. Entrecote, nakkekotelett, kotelett, spareribs (uten marinade, evt lag selv fordi den ofte er full av sukker)
Grillet kylling. i en god oliven olje marinade.
Laks. stekt, grillet, rå. Makrell i tomat, de siste storboksene har mindre karbo enn tidligere
Meget glad i salater. så en variasjon av forskjellige salater hver dag.
Egg + Bacon.

Planen er å lage omeletter på kvelden som jeg kan spise til frokost. med bacon. Da jeg har alltid slitt enormt med å stå opp om morgenen. (knappe 5-10 minutter på meg fra jeg står opp pusser tenner til jeg må løpe ut døren) Du kan bruke alt av proteinkilder i omeletten din, kylling, bacon, skinke og ost. Føler du at du får i deg lite fett, ha en fløteskvett eller en skje cocosaolje i omeletten

Kommer ikke unna knekkebrød/brødmat på jobb (jeg kan jo begynne å ta meg meg noe hvor jeg kan bytte ut dette) da vi har kantine hvor vi blir servert dette, men som jeg skrev tidligere så bestod lunch av 2.stk rug.brød med masse tilbehør av salat paprika og tomat samt ett kjøtt pålegg. Selvbakt lavkarbo-knekkebrød er så utrolig mye bedre enn de du får kjøpt og kjempelett å lage Jeg blir avhengig og må ta pauser, for det er sååå godt på smak.

Midagger, blir da en kombinasjon av biffer / kylling / laks med masse salat. (dressing av type olje dressinger)GRØNNSAKER!!! Salat har så lite næring, spis gjerne salat, det gjør jeg også - men kok deg eller wok deg grønnsaker i tillegg, det er her de gode karbohydratene kommer fra!

Kvelds kansje cottage cheese / rug.brød med noe fett pålegg. egg + bacon? Bland en fløteskvett eller cocoas i cottage cheesen, ha i litt bær og kanel om du liker det


Og joda, jeg skal nok klare fint å heller spise mer av det som vikrelig er godt kjøttet Og kaker har jeg blitt veldig flik til å begrense. Jeg har egentlig vært på "diett" (endret kosthold) i 10 uker allerede hvor jeg har kuttet ned på allt som inneholder masse karbohydrater / sukker. Som har vært ett kosthold som jeg kan lett bruke som vedlikehold.

Det vil si små mengder poteter, små mengder ris. Godis kun på lørdager. da helst så lite som mulig. (1 bar på 30gr) + litt chips. variert med salater kokte grønnsaker og kylling / kjøtt / fisk. MÅ du ha godis, kan du velge sukkerfri sjokolade (helsekost, obs kan bli dårlig i magen) eller atkins-barer du får i de fleste matbutikker i dag, evt et par biter ekstra mørk sjokolade. Du kan også spise baconchips (NB sjekk karboinnholdet!! det finnes en billig type som ikke er av baconsvor...)

Dog vektreduksjon har stoppet opp og jeg har begynt å gå/jogge/løpe nesten hver dag. DRIKK NOK RENT VANN!

Og joda jeg kan fint drikke sprit, kansje ta meg en eller 2 "ultra" øl til maten. Ikke sant, den gyldne middelvei er fin

Jeg tror du vil klare deg fint jeg, bare husk og spis NOK fett og litt mer grønnsaker hver dag

Spis når du er sulten, ikke fordi du må fordi klokka sier det. Slutt når du er mett. Eksperimenter gjerne med mengder, jeg kan fint spise en del mindre enn det jeg gjør til daglig uten og føle sult i det hele tatt - da er det bare "kjeder-meg" fysing som kommer tydelig fram Bare ikke spis for lite, du er en høy voksen mann som trenger en del næring, og tatt i betraktning ditt tidligere inntak, må du nok kanskje passe på litt så du får i deg NOK mat

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 19:16   #14
j0achim
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 28
j0achim er på en erverdig vei

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Takker for alle inlegg!



Har lest meg opp på de fleste tråde som gjelder mat, og nybegynner tråden, og dette gleder jeg meg til å forsette med lavkarbo livsstil. Da både jeg og min samboer har allerede hatt en markant reduksjon på de få dagene vi har prøvd oss frem.

j0achim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generellt lavkarbo kosthold Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 20:28   #15
trultemamma
Medlem
 
trultemamma sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 44
Innlegg: 147
trultemamma er på en erverdig vei

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Så bra innstilling!! Lykke til, dette kommer du til å klare!

__________________

Vi kommer i mål alle som en, bare ikke gi opp.
Har startet mitt nye og bedre liv for siste gang - en kostholdsendring, ikke mer jojo.
trultemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life <3 Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 20:39   #16
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Opprinnelig lagt inn av j0achim, her.

Hei,


Ny bruker å relativt ny til ketose, nå har det seg slik at jeg har nylig gått ned 10 kg på en litt ny livsstil hvor jeg har kuttet ned på karbohydrater, har klart å gå ned ca 1kg pr uke i 10 uker nå. Dog kostholdet har da vært ganske rikt på karbohydrater 200+ pr dag. Jeg har fra mandag av begynt å prøve et ketolyse kosthold med lite karbohydrater.

Mitt spørsmål er om noen kan analysere mitt nåværende kosthold om det "fungerer" for å være i ketose, planen er å klare seg på minst mulig kalorier og karbohydrater, samt gå en del turer. Jeg merket allerede i går at jeg ble veldig sliten av å gå i trapper da jeg følte meg helt utkjørt. Begynte allerede for 3 ukers tid siden å gå daglige turer og i løpet av denne tiden har jeg bare vært utkjørt på en slik måte om jeg har løpt/jogget ett langt stykke dagen før. Vil det si at jeg er i ketose?

Frokost: 1.stk Rug.brød (knekkebrød med 5 carber) med litt philadelphia med løtynn kylling. 1 glass vann.

Lunch: 2.stk Rug.brød, skinke + salat + paprika + tomat, kylling + salat + paprika + tomat. (alt går på hvert knekkebrød) 2 glass vann.

Middag: 1.stk kyllingfillet med en stor talerken ishavssalat med en del mais + liten dash med dressing. 1-2 glass vann.

Kvelds: 2.stk Rug.brød med litt philadelphia og løvtynn kylling. 1 glass vann.


Uten om dette drikker jeg ca 1 liter vann spredt utover dagen.


Utifra knekkebrøene ligger jeg nå på 25~27 karbohydrater. + 2-3 fra pålegg. Så relistisk rundt 30~33


Og tar jeg ikke helt feil å siden jeg har en del fett å brenne skal jeg kunne klare meg på en så høy mengde karbohydrater? Er forsåvidt 1,83 og 88,5 kg.


Mvh
Joachim

Bare kommenterer karbohydrat utregninga di Du må ta med "en del mais" også, her har du mulighet for å få i deg mange ekstra karbohydrater dersom du ikke er oppmerksom. Lykke til!

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 21:25   #17
kroi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Hedmark
Innlegg: 33
kroi er på en erverdig vei

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Skriver under på den siste her - MAIS er en sukkebombe for ketosemennesker. Styr unna. Bruk gjerne fetaost (og oljen) og oliven i salatene dine, da får du også automatisk i deg mer fett.

kroi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 22:13   #18
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Minimais er mye bedre enn vanlig mais

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 00:02   #19
j0achim
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 28
j0achim er på en erverdig vei

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Så ikke etter sukker da jeg sjekket det, men maisen jeg hadde inneholdt 5 karbohydrater pr 100 gram og i boksen var det ca 60g tror jeg hvor jeg da bruker ikke mere enn halve, 2~gram kan jeg leve med, da jeg vet med sikkerhet at jeg er i ketose. (kjøpte stix for å prøve) Men skal heller benytte meg av feta da jeg er meget glad i det også


Hopper litt her, kjøpte firberrik (gul pakke) 2,7g karb pr. Og det smakte fantastisk! Med en slice kavli baconost naaam...

j0achim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generellt lavkarbo kosthold Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 07:23   #20
kroi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Hedmark
Innlegg: 33
kroi er på en erverdig vei

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Hermetisk mais inneholder ifølge Næringsmiddeltabellen 16.5 g/100g. Det vil si at du får i deg mye mer karbohydrater enn du tror. Du må regne med alle karbohydratene som står oppgitt, ikke bare "herav sukkerarter".

kroi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 12:55   #21
Euphita
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: nordvest
Alder: 51
Innlegg: 314
Euphita har en fantastisk aura rundt segEuphita har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Bra du likte fiberrik og bare bøtt oppå med pålegg!

__________________



Euphita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: prøver meg på egenkomponert Svar med sitat
Svar

Emneord
ketolyse, ketose, lavkarbo


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan endre kostholdet fra å være i ketose til lindberg? tiger2010 Dr Lindbergs 5 08-05-11 22:44
Fullstendig stopp i vekta! Kan noen se på kostholdet mitt? sonjaera Lavkarbo generelt 17 31-03-11 13:00
Digger kostholdet mitt ex gigatus elfantus Mer enn 30 kg overvekt 9 15-08-09 05:25
Kostholdet for veldig aktive mennesker med utgangspunkt i optimal ernæring kostholdet dydde Trening 27 24-04-09 14:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no