Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-07-11, 08:40   #1
Bindi
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 232
Bindi er på en erverdig vei

Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Jeg starte på LCHF i slutten av feb., og har ikke hat den store nedgangen. Jeg har gått ned rundt 4kg, og har stått stille på samme vekt siden april (+/- et par hundre gram).
Jeg har siden min første sprekk i april, ikke gått noe ned. Den siste tiden har sprekkene mine kommet oftere og ofter (opptil èngang i uka). Hvorfor faller jeg for fristelsen?
Jeg tror selv det er fordi at jeg verken går opp og ned, og kan dermed tillate meg det.
Etter en sprekk blir jeg både sur og deppa, og angrer selvfølgelig. Ikke minst får jeg vondt i både hodet og magen. Alikevell sprekker jeg gang på gang..

Jeg innser mer og mer at jeg aldri vil bli slank, eller gå ned noe særlig i vekt. Føler at jeg likså godt kan spise GR kosthold, når jeg alikevell ikke går ned på LCHF som er mer ekstremt.

Hvordan gjør dere andre det?

Dette er de sprekkene jeg husker, jeg har ikke tatt med vin.
Sprekk:
1-3. april (var i Roma og spist "alt").
15-19. april (smågodt, drink)
17.mai (sushi og vin)
4.juni (bitte litt is)
12. juni (risotto, liten sandwich, mini scones)
25. juni (svensk kladdkake, krem og litt brød)
7. juli (en halv sjokoladefondant og litt is)
14. juli (is så mye at jeg ikke orker å tenke på det)

Bindi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 09:37   #2
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Selv har jeg slakket på karbo-regimet, men uten å dermed spise noen form for "ulovlig". Jeg tillater å spise mye mer grønnsaker og bær siden jeg har nådd trivselsvekta. Innimellom føler jeg "suget" som er velkjent på et høykarbo-kosthold. Gjennom å prøve meg frem, har jeg funnet ut at det for meg er viktig å passe på at jeg ikke reduserer fettinntaket for mye. Dette kan lett skje når man "fyller opp" med mye grønnsaker. Løsningen for deg kan være å passe på å få i deg nok fett, slik at du ikke blir fristet av ugunstig mat.

Så kan jeg ikke annet enn ønske deg masse lykke til ! Håper du får det til og får resultater.

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 10:06   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Jeg tror det er lettere å sprekke når man ikke er flink nok til å spise riktig mat og jevnlig. At det er et behov som ikke dekkes og som du forsøker å dekke med utskeielsesmat. Diett.no er en fint verktøy. Der kan du bestemme deg for hva du skal spise på forhånd, legge det inn og se om det ser sunt ut. Når du bestemmer deg for å skrive inn alt du skriver klarer du kanskje lettere å unngå å sprekke også.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 10:21   #4
trønderjente29
Medlem
 
trønderjente29 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 42
Innlegg: 318
trønderjente29 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg tror det er lettere å sprekke når man ikke er flink nok til å spise riktig mat og jevnlig. At det er et behov som ikke dekkes og som du forsøker å dekke med utskeielsesmat. Diett.no er en fint verktøy. Der kan du bestemme deg for hva du skal spise på forhånd, legge det inn og se om det ser sunt ut. Når du bestemmer deg for å skrive inn alt du skriver klarer du kanskje lettere å unngå å sprekke også.

Enig! Planlegging er nøkkelen! Bruker diett.no hver dag selv

trønderjente29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori a la Grete Roede :) Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 12:27   #5
Bindi
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 232
Bindi er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Jaja, så spiste jeg en vafel i dag.
Ligger på 20khb i diett.no i dag, mao må jeg spise karbofritt resten av dagen.
Der klikker snart for meg.

Bindi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 12:32   #6
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Opprinnelig lagt inn av Bindi, her.

Jaja, så spiste jeg en vafel i dag.
Ligger på 20khb i diett.no i dag, mao må jeg spise karbofritt resten av dagen.
Der klikker snart for meg.

Dersom det er vaffel etter tradisjonell oppskrift så vil det under normale omstendigheter føre til sug... Det er slike ting du unngå !

Ikke klikk! Spis fettrikt og drikk vann. Men du må ikke la deg friste. Jeg vet ikke noen bedre måte å si si det på...

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 12:46   #7
Bindi
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 232
Bindi er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Opprinnelig lagt inn av Trj, her.

Dersom det er vaffel etter tradisjonell oppskrift så vil det under normale omstendigheter føre til sug... Det er slike ting du unngå !

Ikke klikk! Spis fettrikt og drikk vann. Men du må ikke la deg friste. Jeg vet ikke noen bedre måte å si si det på...

Jeg spiser sjeldent noe mer etter en sprekk.
Skal spise to lavkarboknekkebrød med smør og ost før trening.
Et eller annet lavkarbo middag.

Bindi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 13:02   #8
trønderjente29
Medlem
 
trønderjente29 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 42
Innlegg: 318
trønderjente29 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Opprinnelig lagt inn av Bindi, her.

Jaja, så spiste jeg en vafel i dag.
Ligger på 20khb i diett.no i dag, mao må jeg spise karbofritt resten av dagen.
Der klikker snart for meg.

Det går bra! Du kan lage deg en lavkarbopannekake/vaffelrøre og ha stående i kjøleskapet, og så steker du deg opp noen når du får lyst på. Guilt-free!

trønderjente29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori a la Grete Roede :) Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 14:29   #9
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Den eneste måten å bli kvitt avhengigheter på er å slutte og fôre dem... Gjør noe positivt når du blir sugen; gå en tur, leke med ungene eller plant noe. Eller noe helt annet

macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 10:57   #10
Bindi
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 232
Bindi er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Har jeg sprekket for ofte til at jeg har sjangs til å gå ned på lavkarbo?

Bindi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 11:14   #11
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Opprinnelig lagt inn av Bindi, her.

Har jeg sprekket for ofte til at jeg har sjangs til å gå ned på lavkarbo?

Neida ! Selvfølgelig vil du lykkes om du er målbevisst. Men det er viktig å kjøre litt stramt til du er kvitt karbosuget. Utskeielser sinker vektnedgang og nedgang er motiverende. Bruk diett.no og ha fokus noen uker frem i tid. Plutselig løsner det.

Masse lykke til !

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 11:21   #12
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Min løsning ble å finne lovlige ting å sprekke på. Kaffe med meeeengder av fløte, krem med bringebær o.l. Disse tingene hadde jeg da alltid i hus. Kanskje det kan hjelpe deg og?

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 11:42   #13
Bindi
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 232
Bindi er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Takk for supre ideer!
Jeg har i dag laget meg en plan over de neste tre ukene (da begynner ferien, og jeg skal gå i bikini).
Der jeg har laget en seksjon for mat og trening, skal huke av hverdag etter som alt er gjort riktig. Bra mat og trening. Håper dette hjelper meg.
Jeg har også ført alt inn i diett.no i dag.

Har drukket en kopp kaffe med fløte, og en smoothie med creme fraiche, fløte, egg, blåbær (tomt for bringebær), cocosa, udo's choice, kokos og litt frø.

Bindi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 12:06   #14
Rikkem0r
Medlem
 
Rikkem0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Porsgrunn
Alder: 37
Innlegg: 480
Rikkem0r er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Opprinnelig lagt inn av Bindi, her.

Takk for supre ideer!
Jeg har i dag laget meg en plan over de neste tre ukene (da begynner ferien, og jeg skal gå i bikini).
Der jeg har laget en seksjon for mat og trening, skal huke av hverdag etter som alt er gjort riktig. Bra mat og trening. Håper dette hjelper meg.
Jeg har også ført alt inn i diett.no i dag.

Har drukket en kopp kaffe med fløte, og en smoothie med creme fraiche, fløte, egg, blåbær (tomt for bringebær), cocosa, udo's choice, kokos og litt frø.

Lykke til, heier på deg!

__________________
A moment on the lips, forever on the hips - no more




Rikkem0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 12:22   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Fremfor å trøste seg med usunn mat av mangel på kjærlighet fra andre kan man hente frem kjærligheten i seg selv og med den gi seg selv sunn mat. Vi vil være ulykkelige så lenge vi tror vi er avhengig av kjærlighet fra andre. Vi kan heller velge å tro vi har den i oss selv til oss selv og til andre. Kroppen er fin å øve seg i kjærlighet på siden den klager og gir andre signaler som et barn. Den rommer vonde minner, tanker og følelser som vi med vår kjærlighet kan forløse med vår omsorg. Kroppen er et redskap som må passes på. Den kan oppfattes som en fiende først når vi ikke tar godt nok vare på den.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 12:34   #16
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Min løsning ble å finne lovlige ting å sprekke på. Kaffe med meeeengder av fløte, krem med bringebær o.l. Disse tingene hadde jeg da alltid i hus. Kanskje det kan hjelpe deg og?

HELT enig! Har du lovlige alternativer i huset, har du planlagt på forhånd og det er lettere og følge planen!

Det er MASSE godt i lavkarbofamilien man kan kose seg med Du sprekker kanskje fordi "jeg går ikke ned allikevel så det er ingen vits og holde seg strengt til lavkarbo"? Dette er typisk saboteringslinje - og den beste måten og vinne over denne tankegangen er å ha planlagt på forhånd hva som skal være i hus og hva du kan sprekke på. Ta en dag du IKKE har lyst til å sprekke og sett deg ned og se på hva du sprekker på. Finn så lavkarboalternativer og evt lag ferdig til den dagen du sprekker. Lag lavkarbois feks, eller ha lavkarbovaffeloppskrift lett tilgjengelig. Ha frosne bær i frysereren sånn at du enkelt kan tine i mikro og blande i litt sukrin eller natreen flytende til syltetøy på dine lavkarbovafler.

Når man blir deppa kjører hjernen litt annen kjemi enn ellers - forsøk en rask gåtur når du kjenner ting skjærer seg litt - lov deg selv at om du går raskt i 20 minutt (eller evt andre aktiviteter) og FREMDELES har lyst på noe annet, så kan du lage deg lavkarboalternativer og spise. Det er ikke sikkert du har så lyst etterpå

For meg handler det om å være "bevisstløs" i øyeblikket, siden jeg de gangene jeg spiser "feil" liksom "våkner" opp etterpå og tenker "what the f...." En gåtur er fin jording, det samme er andre jordingsøvelser som å legge seg flat på gulvet og si høyt eller inni deg hvor du er (på gulvet hjemme), hva klokka er, hvilken dato det er, beskriv omgivelsene, beskriv hver del av kroppen som berører gulvet (rumpa, ryggen, albuene, bakhodet) osv. Dette tar bare noen få minutter og kan få deg utav bevisstløsøyeblikket
Jeg gjorde det ofte før - og ser jeg må bli flinkere til å gjøre det IGJEN siden man driver litt vekk i negative tanker (deppa) om man ikke er tilstede her og nå

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 18:44   #17
princes
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 3
princes er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

For meg handler det om å være "bevisstløs" i øyeblikket, siden jeg de gangene jeg spiser "feil" liksom "våkner" opp etterpå og tenker "what the f...."

Hahaha...må si jeg kjenner meg igjen i den beskrivelsen der. Akkurat som jeg får et slags blackout og kommer til meg selv med trynet i matfatet. Å bare smake litt er uaktuelt for meg, siden den minste lille karbooverskridelse fører til det forferdelige suget.
Kommer jeg i uføret er det bare å pøse på med fet mat; bacon stekt i meierismør med et egg på toppen (med en god klatt majones) er finfin "trøstemat".

princes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 15:37   #18
Roadie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 31
Roadie er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Jeg tror litt av hemmeligheten bak å bli kvitt de verste utskeielsene er å kvitte seg med den dårlige samvittigheten etterpå. Går man og grubler og angrer konsentrerer man seg om det negative, og det er større sjanse for at det skjer igjen.

Utskeielser skjer, hva så? Vi må leve med at vi ikke er perfekte. Gjør ditt beste, husk å kose deg ofte med ting som gjør deg glad - enten det er mat(planlegg "lovlige" kosestunder, her har du fått mange gode tips), shopping, lese en god bok, se en god film, løpe naken i skogen eller drømme deg vekk. Livet skal tross alt nytes.

Dette høres kanskje frekt ut, men jeg tipper du er jente? Som typen min sier til meg: "jenter må lære seg å gi mer faen". Jeg tror nøkkelen ligger der. Jeg er ihvertfall blitt flinkere til å gi faen nå - og det er vidunderlig!

Lykke til! Husk at du er god nok akkurat som du er, disiplinert eller ei!

Roadie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 18:26   #19
trønderjente29
Medlem
 
trønderjente29 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 42
Innlegg: 318
trønderjente29 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Opprinnelig lagt inn av Roadie, her.

Husk at du er god nok akkurat som du er, disiplinert eller ei!

Så fint skrevet! Det skal jeg ta med meg videre..

trønderjente29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori a la Grete Roede :) Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 20:21   #20
Bindi
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 232
Bindi er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Må bare si takk for mange gode svar, det har hjulpet meg.
Lagde LCHF Bounty i dag, og vet dere hva? Jeg fikk aldri lyst til å spise de. Men nå har jeg uansett noe klar til neste helg.
Jeg har også bestillt noen Atkinsbarer, jeg tåler bare en halv, men det holder.
Planen min har fungert utmerket (selv om den starter i morgen, for at det skulle bli riktig på oversikten min).
Jeg er kjempe klar for å kjøre full guffe.
Kroppen min trives beste på LCHF kosthold, er utrolig deilig å ikke være oppblåst med magesmerter. Det er noe jeg må tenke på de gangen jeg har lyst til å sprekke.

Jeg blir ufattelig lei meg, deppa, sur og lyst til å kaste opp de gangene jeg sprekker. Det koster mer enn det smaker.

Bindi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:11   #21
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa?

Opprinnelig lagt inn av Roadie, her.

Som typen min sier til meg: "jenter må lære seg å gi mer faen". Jeg tror nøkkelen ligger der.

Akkurat det sier min samboer også! Jeg tror det er et veldig viktig råd (som jeg arbeider for å lære meg å gjennomføre selv )

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor går bare en av oss ned? karikins Ketolysekuren 15 03-06-10 19:48
Hvorfor sprekker man? Lillevoff Lavkarbo generelt 50 05-10-09 22:07
Hvorfor bare vann? smil! Ketolysekuren 16 20-01-09 19:13
Nå blir alt bare rot ... Siljevi Ketolysekuren 10 13-07-08 22:54
Tomaten blir bare mer og mer fantastisk Skorpia Generell ernæringsdebatt 0 08-02-05 15:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no