Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Ginseng vs. Rosenrot

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-03-05, 10:07   #26
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk



Er dette bildet greit tro...?

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 10:11   #27
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Sitat:

www.rolv.no

Ønsker du selv å skaffe deg en rosenrotplante, kan du enten så frø eller hente en rot i naturen. Rosenrot vokser sjelden i tallrike bestand, så pass på så du ikke utrydder arten på de stedene der du måtte finne planten.
Viltvoksende rosenrot (Rhodiola rosea) blir ca 30 cm høy.

Ekstrakt lages av jordstengler og røtter.






Ganske vanlig i lavlandet, vanlig på fjellet. På fuktig grus eller torvjord

Rosenrot vokser enten langt nord eller høyt til fjells. Rosenduften fra jordstengelen har det vært interesse for i parfymeindustrien.

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 11:13   #28
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Kanskje dette hadde vært noe for meg? Helsekost, er det der man kjøper det?

  Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 14:22   #29
HCBergen
Støttemedlem
 
HCBergen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: I byen mellom de syv fjell!
Alder: 41
Innlegg: 19
HCBergen er ny på veien

Pris

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Kanskje dette hadde vært noe for meg? Helsekost, er det der man kjøper det?

Helsekost og større matvarekjeder som Meny,Obs m fl.Relativt dyrt,synes jeg da.Betalte 88 kr for 30 tabl.

__________________
Ivrige vink og varme armslyng fra vestlending!
Måtte dagen bli av de bedre for deg c",)
HCBergen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen diett.Kjører variert,sunt kosthold jeg!Trolig den eneste her s sliter med å gå OPP i vekt(?!) Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 05:23   #30
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Tusen takk for bildene, marianne!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 19:11   #31
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

De hadde rosenrot på SPAR! Tenk...sikkert ikke verdens beste merke, men jeg skal likevel prøve.

  Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 19:19   #32
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Albertine

De hadde rosenrot på SPAR! Tenk...sikkert ikke verdens beste merke, men jeg skal likevel prøve.

Hvor mye kostet den der da?

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 19:21   #33
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av marianne



Er dette bildet greit tro...?

Så dette er Rosenrot,det visste jeg ikke,den vokser faktisk vilt her

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 19:34   #34
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Den kostet 78 kr. for 30 tabletter 750 mg.

  Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 19:37   #35
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Den kostet 78 kr. for 30 tabletter 750 mg.

Da skal jeg jammen kjøpe,for nå er jeg lei av å vente på rosenrot som jeg bestilte i posten,der skulle jeg få den første måneden gratis,men det har visst gått i glemmeboka

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 22:52   #36
snoopygirl
Seniormedlem
 
snoopygirl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: oppland
Alder: 56
Innlegg: 1.821
snoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt av

har brukt rosenrot i litt over en mnd nå jeg...funker ikke på meg ihvertfall men det finnes jo mange forskjellige merker ol å få kjøpt,,,,,burde jo ha merka litt forskjell på en mnd skulle jeg tru.....

__________________
snoopygirl

snoopygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 01:13   #37
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av
Cool

Mulig det ikke virker,hva vet jeg,men har hørt om mange her som synes det er effektivt. Jeg undres om ikke de norske anbefalte dosene er for små,ihvertfall til å begynne med,for jeg har prøvd forskjellige ting som jeg synes er helt uvirksomme.men dobler jeg dosen virker det,så alt er relativt.
Kroppen min har alltid trengt mer enn normalt,hos tannlegen måtte jeg omtrent ha trippel dose for at bedøvelsen skulle virke.
Så jeg vil fortsette med dobbel dose Q 10 så lenge det er piller igjen. For etter fire dager med dobbel dose føler jeg meg mer effektiv enn på lenge,men det gjenstår å se om det bare er en flipp. Og om jeg fortsetter er det store spørsmålet for det er begrenset med hva en har råd til å kjøpe.
UPS: ROsenrot har jeg ikke prøvd enda,men det skal jeg:-)

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 08:16   #38
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Prøv å øk dosene, snoopygirl. Hvis det er økt energi du er ute etter så skal det merkes etter ca 1/2 time. Rosenrot er et av få kosttilskudd som har nærmest umiddelbar effekt. Har hørt om de som tar 4 piller før de skal på fest. osv.
De bitene jeg tar er nok mye kraftiere en de pillene som fås kjøpt på helsekosten,

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 01-05-05, 08:23   #39
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Fant denne artikkelen om rosenrot..

Kilde: dinkost.no

Sitat:

Rosenrot - arktisk ginseng

Av Hilde Nysæther. Publisert 01.01.2000
Rosenrot lanseres i USA som et enda mer effektivt anti-stressmiddel og som en mer aktiv energitilfører enn både Ginseng og Ginko biloba. Rosenrot skal, i følge både gammel og ny litteratur, være allment styrkende, virke mot hodepine og annen smerte, depresjoner og stress, normalisere blodtrykk og blodsukkernivå, og påvirke sentralnervesystemet. Rosenrot skal også virke potensfremmende for menn og kvinner.
Rosenrot, Rhodiola rosea vokser vilt i Norge. Du kjenner den kanskje under navn som hårvoks, kalvedans eller bergkrans? Den har mange andre navn også. Det forskes nå på rosenrotplanter fra ulike deler av landet (inkludert Bjørnøya) med hensyn på hvilke planter som inneholder mest av de aktive virkestoffene, og hvilke planter som kan klones for å få mest mulig aktive virkestoffer i en plante.

Lang tradisjon
I Russland og gamle Sovjet, Kina og andre asiatisk land har denne planten vært brukt i over 3000 år som medisin blant annet mot depresjoner, høydesyke, og for å øke utholdenheten og styrke nervesystemet. Sovjetiske soldater fikk med litt rosenrot i sine stridsrasjoner fra mødrene. Vikingene brukte også rosenrot for å holde seg sterke og friske. Kristian IV spiste jordstengler fra rosenrot på sin reise i Norge i 1599. Eskimoer i Alaska har brukt (og bruker fremdeles) rosenrot som grønnsak i gryteretter. Bladene inneholder mye vitamin C og blir spist direkte. I Norge ble bladene brukt i brød og flatbrød, i tillegg til å være middel mot brannsår og andre sår. Den skulle også virke innvendig mot skjørbuk og lungebetennelse.

Roten til det gode?
Det er jordstengelen og røttene fra rosenrot som er av størst interesse for medisinsk bruk. I tillegg til at innholdet av vitamin C er forholdsvis høyt er det minst seks andre virksomme komponenter i rosenrot:
<li>Fenylpropanoider
<li>Fenyletanolderivater
<li>Flavonoider
<li>Monoterpener
<li>Triterpener
Fenolsyrer
Det har vært vist at ekstrakt fra rosenrot fører til økt RNA-konsentrasjon og økt resyntese av ATP i muskulatur, noe som kan forklare økt utholdenhet.

Rosenrotekstrakt virker oppkvikkende på sentralnervesystemet på samme måte som korenask ginseng. Fordelen er at det ikke har den samme ”overstimulerende” effekten som noen opplever ved bruk av ginseng.

Rosenrot antas å ha stort potensial som naturlegemiddel i Europa og USA. I Sverige markedsføres rosnerot som “Arctic root” og har vært godkjent som urtemedisin siden 1985. I Danmark er rosenrot registrert som naturlegemiddel. Rosenrot Norge er klare til å distribuere produktet så snart Statens legemiddelverk godkjenner produktet. Dyrking og produksjon vil være økologisk, og kun basert på norske planter.

Rosenrot tilhører en gruppe planter som er såkalt adaptogene, det vil si at de virker der kroppen har behov for det, uten at det forstyrrer andre biokjemiske prosesser. Shisandra, russisk rot og rosenrot oppfyller kravene til å kalles adaptogene.

På kjøkkenbenken…
Hvis du har tilgang på rosenrot kan du dele renvaskede, ferske røtter i små biter. Ha dem på et glass sammen med 40% sprit (gjerne vodka) og la det stå i romtemperatur i minst 3 uker. En spiseskje av denne kraftdrikken er like bra som rosenrot i tablettform.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Rosenrot Begod Kosttilskudd 33 23-02-05 19:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no