Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Info om kokosmel

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-09-09, 15:07   #1
Cornelia
Medlem
 
Cornelia sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 298
Cornelia er ny på veien

Info om kokosmel

Jeg fant en side med bl.a regler for baking med Kokosmel , limer inn litt info her:

"Rules you should know when cooking with Organic coconut flour



1. You need to use less coconut flour up to 30% compared with the recipe called for wheat flour.

Coconut flour is very economical due to the high fibre content that increases the yield of your baked foods to 30% dough weight.

2. Instead of additional water or liquid use coconut milk or virgin coconut oil
Coconut flour absorbs a large amount of liquid. For some recipes the batter becomes so thick and you might temp to add extra water to thin it out. However, adding more liquid to the batter will not make it thinner. If you want to thin the batter, you can generally do so by adding a little coconut milk or more oil.

For some recipes the batter may seem too runny, that’s ok. When cooked, the batter will firm up and produce good results. Avoid the urge to thicken batter by adding more coconut flour. Adding more flour may produce a dry and crumbly product. Generally, if you allow the batter to sit and rest for a few minutes, it will thicken slightly as the fiber absorbs the moisture.

3. What to use instead of gluten

Coconut flour is gluten free and will fall apart when you make pastry. As a replacement to gluten, leavening comes from eggs and baking powder.


4. Cooking time is different

The difference between coconut flour and wheat flour is cooking time, wheat crust require 30-50 minutes, whereas coconut flour just 18-20 minutes at the same temperature.

The difference in cooking time requires some modifications in the filling used, particularly with fruit fillings. With coconut flour piecrust you must cook the filling first before putting it into the pie. The edges of the pies will cook much faster that the rest of the crust, you can prevent burning by covering the edges with foil.

5. Using more sugar than required in a recipe

Sugar is an important ingredient in many recipes. Adding more sugar to the recipe is not a problem, but if you reduce sugar in a recipe, you may need to add a little more liquid, coconut milk or whole milk to maintain consistency."

Coconut flour uses



"Organic Coconut flour is ideal for all cooking and baking
Add between 10% -20% to any flour when cooking or baking using your standard recipes.

Sprinkle on your morning cereal to add nutrients and fibre to your diet

Add to porridge, smoothies and desserts.

Add to your casseroles and soups

Use as a thickener in sauces and gravy’s

Enhances the flavour of chocolate, vanilla when cooking or baking foods

Improves the texture of your baked foods


Organic Coconut Flour is perfect for healthy gluten free diet
If you have sensitivity to gluten and wheat and you are on a gluten-free diet or/end wheat diet.

Mix up with other gluten free flour such as corn meal, rice flour etc.

Make your own delicious low carbohydrates gluten free baked foods

Increases yield of your baked foods to 30% dough weight."


Info hentet fra denne siden.

__________________



Sist redigert av Cornelia : 04-09-09 kl 15:27.
Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 15:11   #2
Cornelia
Medlem
 
Cornelia sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 298
Cornelia er ny på veien

Sv: Info om Kokosmel

Her finnes også noen oppskrifter som veldig lett kan gjøres om til Lavkarbo. Jeg driver for tiden å prøver meg frem og må si at bakevarer laget med kokosmel smaker utrolig godt (de smaker faktiskt ikke særlig mye kokos men veldig nøytralt).

__________________


Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 15:11   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Info om Kokosmel

Fint om du tar deg tid og oversetter til norsk

Det er ikke alle her som er like sterke i engelsk

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 15:15   #4
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Info om Kokosmel

Ah, takk!
Jeg har sååå lyst til å prøve kokosmel, hittill har jeg bare laget selv av det man får i de vanlige matbutikkene. De er så fulle av fett at det ikke blir melete. Jeg forstår det sånn at ekte kokosmel er fettredusert, og dèt fordi det skal være melete og ikke fordi fettet er dumt

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 15:17   #5
Cornelia
Medlem
 
Cornelia sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 298
Cornelia er ny på veien

Sv: Info om Kokosmel

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Fint om du tar deg tid og oversetter til norsk

Det er ikke alle her som er like sterke i engelsk

Jeg forstår Gerd, skulle gjerne ha gjort det men jeg har ikke tid akuratt nå ihvertfall.
Derimot driver jeg å oversetter og regner om til norske mål på oppskriftene om dagen,

Første oppskrift har jeg kallt "supergode muffins"

__________________


Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 15:18   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Info om Kokosmel

Opprinnelig lagt inn av Cornelia, her.

Jeg forstår Gerd, skulle gjerne ha gjort det men jeg har ikke tid akuratt nå ihvertfall.

Ta det ved anledning du

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 15:21   #7
Cornelia
Medlem
 
Cornelia sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 298
Cornelia er ny på veien

Sv: Info om Kokosmel

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

Ah, takk!
Jeg har sååå lyst til å prøve kokosmel, hittill har jeg bare laget selv av det man får i de vanlige matbutikkene. De er så fulle av fett at det ikke blir melete. Jeg forstår det sånn at ekte kokosmel er fettredusert, og dèt fordi det skal være melete og ikke fordi fettet er dumt

Ja, jeg ble veldig overrasket over hvordan kokosmelet oppfører seg i deigen, det suker til seg masse så det blir en fin deg selvom man bruker bare litt mel, er sikkert supert å jevne sauser etc. med. Drøyt i bruk. Deigen til muffinsen så veldig lik ut som vanlig hvetemel deig.
Så jeg tror det er stor forskjell på å bare male ned vanlig kokosrasp og å kjøpe kokosmel.

__________________


Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 18:47   #8
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Info om Kokosmel

har bestilt nå...spent. men smaker det ikke kokos da?? Hvis du skal bruke det i saus f.eks? Det er ikke alt osm er bedre med kokos...bare nesten

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 12:17   #9
Cornelia
Medlem
 
Cornelia sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 298
Cornelia er ny på veien

Sv: Info om Kokosmel

Opprinnelig lagt inn av luringen, her.

har bestilt nå...spent. men smaker det ikke kokos da?? Hvis du skal bruke det i saus f.eks? Det er ikke alt osm er bedre med kokos...bare nesten

Smaker veldig lite kokos av ordentlig kokosmel, nesten ingenting faktisk.
Litt svak kokossmak er det jo, men som sagt veldig lite.

__________________


Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 12:25   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Info om kokosmel

Jeg finner ikke kokosmel noe sted.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 13:00   #11
Cornelia
Medlem
 
Cornelia sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 298
Cornelia er ny på veien

Sv: Info om kokosmel

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg finner ikke kokosmel noe sted.

Jeg har lagt ut noen tips på hvor du kan få tak i det i disse trådene:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27932

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27329


__________________


Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 13:10   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Info om kokosmel

Åh, tusen takk!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 22:50   #13
Abbe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 245
Abbe er på en erverdig vei

Sv: Info om kokosmel

Spennende! Jeg kjøpte faktisk koksmel i dag! FØR jeg leste denne tråden

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg finner ikke kokosmel noe sted.

Jeg fant det på min semilokale helsekost (dvs jeg må kjøre et stykke med bil, tilfeldig at jeg var innom akkurat det senteret i dag).

__________________
2002-2003: Ned over 20 kg ved å spise lite kalorier...
Målet var å komme ned i matchvekt, men stoppa 5kg fra...
2003-2009: Opp 8 kg, lavt kaloriinntak fungerer dårlig
2009- : Prøver lavkarbo
Abbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo (15-50g karbo) Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 15:16   #14
Cornelia
Medlem
 
Cornelia sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 298
Cornelia er ny på veien

Sv: Info om kokosmel

Tro det eller ej, jeg fant faktisk en nork side som selger det kokosmelet jeg har, det har bare 4% karbohydrater og jeg er veldig fornøyd med det.

http://www.super-nature.no/supershop....nsf/docs/5126

Det gikk visst ikke å linke direkte til produktet, men gå inn på "Matvarer" og "mel, korn, gryn flak" så står det der.
Kokosnøttmel fra Aman Prana.

__________________


Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 12:32   #15
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Info om kokosmel

Er det noen som vet om fiberet i kokosmel er oppløselig eller uoppløselig?

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 09:04   #16
Cornelia
Medlem
 
Cornelia sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 298
Cornelia er ny på veien

Sv: Info om kokosmel

Til Gerd og andre som ettserlyste info på norsk, så fant jeg dette på siden til Super nature.

"Aman Prana raw økologisk kokosnøttmel er pulverisert fiber av kokosnøttkjøtt. Det er rått og rikt på enzymer (ikke varmebehandlet over 40 grader), ikke søtet, lav på kalorier, økologisk, uten gluten og er en rik kilde til fiber og mange viktige næringsstoffer.

Kokosnøttmel inneholder de høyeste andelene av kosttilskudd fiber i forhold til andre måltider. 38,5% av mel er laget av fiber. Dette er derfor perfekt for å regulere magen. Du trenger vanligvis 10g fiber i hvert måltid for å få tarmfunksjonen i gang og for å unngå magesmerter og hard mage. Kokosnøttfiber daglig gir derfor en god fordøyelse og en flat mage. 10 gram fiber utgjør bare 30 kalorier.

Kokosnøttfiber renser også innvollene og gir motstandskraft og vitalitet. Fiberene fra kokosnøtten assisterer i å aksellerere prosessen med å fjerne giftige substanser og senke kolesterolet.

Flere og flere mennesker prøver å unngå hvete - enten de er allergisk mot det eller ikke kan tolerere gluten, eller de er på en diett lav på karbohydrater. Mange matprodusenter prøver å utvikle en rekke glutenfrie melprodukter fra mel slik som soya, nøtter og bønner. Aman Pranas kokosmel er en perfekt kilde til 0 gluten og gir i tillegg en god smak av kokos og er perfekt til smootheis eller i mange typer retter.

Aman Prana kokosnøttmel har et høyt innhold av kosttilskuddfiber (ca. 38%), protein (ca 19% og alle 8 essensielle aminosyrene) og er glutenfri. Den inneholder mer fiber enn mel fra korn. Den er egnet til å erstatte 10-25% av hvetemel i tradisjonelle bakeroppskrifter, og kan i tillegg brukes som kosttilskudd (fiber og proteiner). Siden

Kokosnøttmelet har også MCT som øker mineralopptaket i kroppen. En god helse starter i tamen og med næringsopptaket.

Kokosnøttmel er naturlig søtt, kan du bake med mindre sukker. Den er ideell som erstatning for krem i sauser og som bindemiddel for karriretter eller som en erstatning eller et tillegg til tradisjonelle måltider, eller som en ekstra kilde til fiber i yoghurt eller i frokostblandinger eller i en proteinsmoothie.

Bruk 1/2 eller 1 ss tre ganger daglig i en fiberdrikk eller i et glass vann (lage kokosmelk), juice, shake, smoothie, sammen med cacao og vann (kakao-kokosmelk) i teen eller i kaffen. "

Syntes det siste der hørtes spennende ut.
Har ikke prøvd det enda, men det er jo kjempe bra om det blir en grei kokosmelk av å blande ut på denne måten

__________________


Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 17:09   #17
Krøllemor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3
Krøllemor er på en erverdig vei

Sv: Info om kokosmel

Her er et rimeligere alternativ. Er det like bra tro?
http://tidsporten.mystore.no/ds_prod...roducts_id/166

Krøllemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 19:22   #18
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Info om kokosmel

Opprinnelig lagt inn av Krøllemor, her.

Her er et rimeligere alternativ. Er det like bra tro?
http://tidsporten.mystore.no/ds_prod...roducts_id/166

Kan se/høres ut som om det er kokosmasse, ikke kokosmel!
Det står kokosmelmasse!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 20:04   #19
Krøllemor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3
Krøllemor er på en erverdig vei

Sv: Info om kokosmel

Vært inne og kikket på produsentens tyske hjemmeside. Det er 24 % karbohydrater i denne, så det er uansett et dårlig alternativ.

Krøllemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kokosmel? trollfjord Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 27-02-09 15:59
En anbefaling av kokosmel cilemora Ketolysekuren 11 06-11-07 09:09
Kokosmel = C-mÅltid? cilemora Dr Lindbergs 4 03-11-07 18:26
Kokosmel cilemora Dr Lindbergs 2 01-11-07 18:14
Kokosmel cilemora Ketolysekuren 7 02-10-07 14:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no