Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Jeg blir jo ruinert!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-09-11, 20:46   #1
lårannediskon
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 112
lårannediskon er ny på veien

Jeg blir jo ruinert!

Det koster å være sunn!
Begynte forrige mandag og har sikkert brukt 4000 i mat. Greit nok noe av det er engangsinvesteringer, men halleluja. Jeg blir jo ruinert hver gang jeg er på en matbutikk

Og ikke minst, matlaging! Jeg har aldri i hele mitt liv stått så mye på kjøkkenet! Står der sikkert en time hver dag

Hva med dere? Hvordan rekker dere alt? Jeg er ofte ikke hjemme før kl 17, så matlaging i ja, gud vet hvor lenge. Plutselig er dagen borte. Og all den oppvasken til den maten og. Jeg skal kjøpe meg en thai!

Og hvordan handler dere inn? Kan jo faen ikke bruke 4000 per uke i mat...

__________________


www.ketolch.blogspot.com
En nystartet blogg med lchf-oppskrifter og ketolysemat
lårannediskon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 21:36   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Hva har du handlet?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 21:42   #3
lårannediskon
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 112
lårannediskon er ny på veien

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Hva? Heller spør hva jeg ikke har handlet

Men ja, alt mulig. Middager hver dag (som for seg sikkert koster 200 hver) masse ingredienser til brødbaking, masse fløte, masse grønnsaker, ketolyse-bakemiks, ketolyse proteinpulver og alle de tablettene og ja.. mat generelt!

__________________


www.ketolch.blogspot.com
En nystartet blogg med lchf-oppskrifter og ketolysemat
lårannediskon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 21:50   #4
Cilla
Juniormedlem
 
Cilla sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 28
Cilla er på en erverdig vei

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Jeg har også handlet masse de siste to ukene. De første dagene var jeg ganske sparsom med innkjøp, men så fant jeg ut jeg ville satse skikkelig på dette, og har brukt en del penger på helsekost, matbutikk og iherb. Men en del av det er varer jeg har veldig lenge. F.eks bakepro kostet nesten 200 kr, men regner med jeg har den en stund!

__________________




Cilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert, begrenser vanlig brød, poteter, pasta, ris og sukker til et minimum. Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 21:56   #5
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Jeg blir jo ruinert!

200 til middag hver dag????????????? Hva spiser du da? Froskelår?
Svine- og nakkekoteletter på Kiwi til 29,- for 5 koteletter. Middag i to dager + lunsj. Egg - First Price. Bacon - First Price... osv osv.

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 23:13   #6
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Det der gjorde jeg og.. Og mesteparten av den maten går jo rett i søpla fordi du blir mett fortere enn aua når du er i butikk. Jeg pleide å kaste masse fløte før, men har i det siste kuttet det ut og bruker rømme som varer noe lengre. kjøtt blei forderva i mitt kjøleskap fordi jeg satt å spiste rester så ofte. Posjonsberegner i dag en ukedags kjøttmengdeposjon til 100g rått. For kjøttdeig er det ca 66g stekt og for hele fileter er det ca 75g. Jeg har fett tilsvarende 4ss olivenolje (400kcal) til hvert måltid enten som olje, majones eller rømme. Du kan steke det meste på søndag og putte noe av det i fryseren, noe i kjøleskapet. Til middag på ukedager nå for tiden bruker jeg Karins brød med masse majones og en av reker, leverpostei, makrell-i-tomat. Pleier å spise den før jeg drar fra jobben og da kan jeg leke pappa så fort jeg kommer hjem og heller spise vaniljeseterrømme med nøtter/bringebør som kvelds senere.

Jeg ligger vel på 77kr i løpet av en ukedag og 120kr på en helgedag. Det er i helgedagene jeg står på kjøkkenet og da lager jeg skikklig god varmmat i tillegg til å steke opp kjøtt til ukedagene. Jeg fryser ned det jeg ikke skal spise de neste 2 dagene og tar ut ettersom jeg trenger. Det kan man fint gjøre med en del sauser of tilbredte grønnsaker og. Skikkelig deilig å slippe å lage maten, men slenge det i microen akkurat som om man hadde kjøpt Fjordland. (og det smaker bedre)

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 23:59   #7
jente20
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 34
Innlegg: 64
jente20 er på en erverdig vei

Sv: Jeg blir jo ruinert!

når man først begynner, bruker man mye mer penger på tull (ikke frekkt ment) enn hva man gjør når man har kommet mer inn i det. jeg kjøpte alt mulig rart, for så å finne ut at jeg faktisk ikke trengte halvparten..

nå har jeg begynnt på lavkarbo igjen etter et par måneder pause, og nå har jeg vel brukt ca 700 kr på å fylle fryseren med grønnsaker, kylling, div kjøtt og fisk.. så det jeg trenger fremmover nå er bare småting, som eks fløte, rømme, egg osv.. jeg anbefaler å gjøre det sånn, kjøp inn masse av ting du fryser ned, så er det bare å ta opp. har fungert supert til meg som til tider har stram økonomi.

og jeg bruker faktisk mindre penger når jeg går på lavkarbo enn hva jeg gjør til vanlig..

__________________


jente20 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :D Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 09:18   #8
Sprettball
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Sprettball har en fantastisk aura rundt segSprettball har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Jeg har også mye greier i skapet som ligger mer eller mindre urørt siden LCHF oppstart for et par år siden... Og så klart noen ting som jeg fant ut var uunnværlige for meg, som jeg har måttet handle inn nytt av igjen og igjen.

Suppe er fin lavkarbomiddag til en billig penge! Mange gode varianter. Krever ingen spesialingredienser. Løk, kraft, grønnsak(er), fløte og krydder så kan du lage mye. Stavmikser er nødvendig!
Søk på oppskriftene i forumet. Jeg lager ofte tomatsuppe eller blomkålsuppe med biter av bacon, kylling eller kjøttdeig oppi. Når du har lært å lage supper fra bunnen av er det lett å eksperimentere. Jeg koker suppe på det meste etterhvert. Og man holder seg mett på en god og feit suppe!

Mvh Sprettball.

Sprettball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 10:05   #9
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Skikkelig deilig å slippe å lage maten, men slenge det i microen akkurat som om man hadde kjøpt Fjordland. (og det smaker bedre)

Typisk perl-scriptere, skal alltid optimalisere alt ned til helst en one-liner!

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 10:14   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Opprinnelig lagt inn av lårannediskon, her.

Det koster å være sunn!
Begynte forrige mandag og har sikkert brukt 4000 i mat. Greit nok noe av det er engangsinvesteringer, men halleluja. Jeg blir jo ruinert hver gang jeg er på en matbutikk

Og ikke minst, matlaging! Jeg har aldri i hele mitt liv stått så mye på kjøkkenet! Står der sikkert en time hver dag

Hva med dere? Hvordan rekker dere alt? Jeg er ofte ikke hjemme før kl 17, så matlaging i ja, gud vet hvor lenge. Plutselig er dagen borte. Og all den oppvasken til den maten og. Jeg skal kjøpe meg en thai!

Og hvordan handler dere inn? Kan jo faen ikke bruke 4000 per uke i mat...

En time hver dag på å lage mat, hva lager du da? Middag her i huset tar maks 15 minutter -
koke grønnsaker: 5 minutt (varmer vannet i vannkokeren først, da koker det tvert det er i kjelen, for ikke å snakke om tids- og energisparingen )

Evt saus: 5 minutt, samme prinsipp, forkokt vann, fløte, krydder, tykning osv. Eller smeltet smør avhengig av proteinkilde

Kjøtt/fisk/fugl: 5-7 minutter steking i panna - voila!

Frokost/lunsj: 5 minutter feks røykalaks (18 kr for 100 g rema, jeg bruker 50 g pr porsjon) og et par egg til eggerøre.

eventuelt hive alt i ildfastform og gratinere mens jeg gjør andre ting

Handler rimelig protein på rema stort sett, ellers når det er tilbud. Fryser er en fin ting Rema selger nå kyllingfilet i store pakker til ca 85 kr kiloen, som er det laveste jeg har funnet! IKKE kjøp 2-pakk, den koster enormt mye mer pr kilo!

Mega/Ica og andre har 40% på frukt/salat/grønnsaker med jevne mellomrom.

Dette handler om trening, du blir etterhvert dreven i å finne gode tilbud på rene proteinkilder og grønnsaker, du MÅ ikke drikke en boks fløte hver dag - ei heller en halv pose majones Du MÅ ikke ha alle bakevarene heller, men kjøper du først bakevarer, varer de jo i evigheter om du ikke da baker mange ganger i uka...

Tips er å ikke handle når du kommer rett fra jobb og er sliten og kanskje litt sulten, men planlegge shoppingen litt - kanskje handle hver lørdag? Samle på reklamebilagene som kommer fra alle matbutikkene og plukke ut tilbud på typiske lavkarbovarer.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 11:11   #11
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Om du ikke bor altfor langt unna svenskegrensa, så er det masse å spare på å kjøpe proteinkilder der. Jeg hamster kjøttdeig og frossen kyllingfilet der de gangene jeg er der. Ofte jeg tar med meg 15-20 kg kjøttdeig om gangen, bare håper på at vi ikke blir stoppa av tollen Ost og egg kjøper jeg også der
Den siste mnd har jeg bare hatt 680 kr å bruke på mat til meg og dattera mi, og det har gått helt fint pga lageret jeg har med kjøtt/grønnsaksvarer i fryseren

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 11:47   #12
lårannediskon
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 112
lårannediskon er ny på veien

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Jo, se her..

F.eks jeg var på Rema i går.

55 kr for nakkekoteletter. 40 for stor pakke fløte. 20 kr for creme fraiche/rømme. 40 kr i blomkål og brokkoli for å lage mos.
Så middag til sønnen min som er verdens mest kresne og han spiser ikke ketogen kost for å si det sånn. Så blir det vel 50 kr i middag til han også.

Der har vi 200 kr.. Da har vi middag for én dag.

En time på kjøkkenet går fort siden sambo ikke liker frossen grønnsaksblanding. Han spiser bare mos Så det tar jo fort en halvtime å lage den mosen, kvarter på kjøtt og saus og kvarter på masse oppvask.

Men jeg blir vel mer rutinert etterhvert tenker jeg

__________________


www.ketolch.blogspot.com
En nystartet blogg med lchf-oppskrifter og ketolysemat
lårannediskon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 12:01   #13
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Voksne mennesker spiser det de får servert

Du kommer inn i det etterhvert, skal du se. Dersom du setter opp ukesmeny og handler inn etter den kan du spare mye penger. Da kan du bruke samme ingrediensene flere dager på rad, så blir de ikke ødelagte.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 12:11   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Halv time på å lage mos???

Jeg kutter opp blomkål/broccoli i passe biter i en bolle, tar lokk/plast over og setter 4-8 min, avhengig av mengden, i mikro på full guffe.
Skjærer 4-5 skiver smør med ostehøvel og har oppi sammen med evnt krydder og fløte/fetaost/smørost osv. Stavmikser på full guffe tar under et min. Ferdig! Tar maks 15 min om det er mye grønnsaker å rense/kutte!

Mens grønnsakene står i mikroen, gjør jeg andre middagsrelaterte ting som å steke ferdig kjøttet!

Det tar nok av og til bortimot en time fra jeg begynner å lage middag til den er ferdig, men det er fordi den skal stå i ovnen så og så lenge eller koke en stund etc, og da gjør jeg jo andre ting i mellomtiden.
Om du bruker litt ekstra tid feks på søndagen til å lage stoooore porsjoner, kan du fryse ned og ha ferdig til travle ukedager!
Se gjerne på Gerds midagsoppskrifter. De aller fleste kan fryses.

Her i huset er vi 4 stykker med ganske forskjellige matpreferanser. Ikke alle får det osm de vil hver dag, for å si det sånn. Men rent kjøtt/kylling og pølser av alle slag spiser vi alle sammen. Så er det bare å variere tilbehøret etter hvem som vil ha blomkålmos, potetmos, poteter, ris, pasta, salat osv. Trenger ikke bli noe dyrere det!
Om min sønn skulle ha egen middag hver dag, hadde han jammen meg fått betale den selv! (Og det hender det faktisk at han gjør)

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 12:38   #15
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Opprinnelig lagt inn av lårannediskon, her.

Jo, se her..

F.eks jeg var på Rema i går.

55 kr for nakkekoteletter. 40 for stor pakke fløte. 20 kr for creme fraiche/rømme. 40 kr i blomkål og brokkoli for å lage mos.
Så middag til sønnen min som er verdens mest kresne og han spiser ikke ketogen kost for å si det sånn. Så blir det vel 50 kr i middag til han også.

Der har vi 200 kr.. Da har vi middag for én dag.

En time på kjøkkenet går fort siden sambo ikke liker frossen grønnsaksblanding. Han spiser bare mos Så det tar jo fort en halvtime å lage den mosen, kvarter på kjøtt og saus og kvarter på masse oppvask.

Men jeg blir vel mer rutinert etterhvert tenker jeg

Pointer; På prix har de blomkål til mye lavere pris. Blomkålprisen på rema er hinsides all fonuft.
De har også billige nakkekoteletter, billig kjøttdeig, billige karbonader (men det skal jo ikke du ha - kanskje noe for din sønn) etc etc.

Nå vet ikke jeg hva du bruker fløten til, men jeg bruker kanskje en pakke i uka. En sånn liten altså (men det er mye mer økonomsk å kjøpe de store om man bruker mye fløte). Kanskje. Det hender jeg må fryse ned resten som jeg kan bruke i mos og sånn etterhvert. Det samme gjelder for rømme. Husk at det er ikke om å gjøre å dæsje mest mulig fett i maten, det er om å gjøre å få en energibalanse mellom fett og karbohydrater. Uansett, 40 kroner, 1 pk i uka = 5,7 pr dag. 20/7 = 2,85 pr dag for rømme. Dette er jo bare ca. tall, aner jo ikke hvor mye du bruker.

200 kr. i middag? Spiser du en hel pose 2-kgskoteletter til en middag? Det samme med rømme og sånn...Så forholdstallet i følge denne middagen burde jo bli litt mindre.

Kjøp på tilbud, kjøp first price, x-tra og euroshopper. Er grensehandel akutelt så gjør det. Se i tilbudsavisene og kjøp deretter, planlegg menyen litt. Mye å spare på å bruke en time på å planlegge ukas mat istede for å handle på innfall.

Har du sett de der kuponggærningene i USA? De handler KUN på kuponger og får ofte penger igjen. De bruker sånn ti timer i uka på å planlegge handlingen sin, og tre timer på å handle. Men de greier det, og slipper å betale noe, selv om de handler for 2-3 tusen dollar. PLANLEGGING er stikkordet

Sønnen din...eh...du føler ikke at du gjør han en bjørnetjeneste med å lage han EGEN middag hver bidige dag? Nå er ikke jeg hundre altså, men jeg husker meget godt at vi måtte spise det som ble satt på bordet eller la være. Ingen laga noe ekstra, og selv om jeg noen ganger lot være så er det en finfin greie å føre videre - "Idag lager man mat jeg vil ha og i morgen lager vi mat du vil ha". Tipper dessuten om han blir oppfordret til å prøve å spise litt annen kost at han kanskje tipper over, for lavkarbokost av vanlige matvarer er smaksfulle.

Og samboere din. Kjøp en pakke frosne blomkål og brokkolibuketter. Tin den i skjul og lag mos av den. Se om han sier noe. Ett triks jeg lærte av min mor da hun hadde kjøpt appelsinsyltetøy til min far som kun likte appelsinmarmelade. Så hun helte syltetøyet over på marmeladeglass og det var jo den beste marmeladen han hadde smakt.

Hvilket bringer meg over til neste punkt: Du trenger ikke bakemiks, bakepro og diverse. Greit, det kan være greit å ha en pakke sukrin i skapet, men 1)det kan være greit å holde seg unna brøderstatninger i ett par uker når man begynner, og 2)etter min mening så smaker det aller aller meste av lavkarbobrøderstatninger og bakeverk ganske ille så den bakeinteressen dabber ganske fort av. Spesielt når man oppdager at man ikke trenger bakevarer. For all del, alle må jo få prøve å bake, men å stappe skapet fullt av glutenmel og fiberhusk, JBKJM, soyamel, kokosmel, mandelmel, bakemiks, bakepro, proteinpulver, osv på en gang blir jo både en dyr affære og litt unødvendig - varene varer jo lenge, og det går an å kjøpe opp etterhvert om man absolutt må ha det.

Lykke til

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 12:44   #16
lårannediskon
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 112
lårannediskon er ny på veien

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Halv time på å lage mos???

Jeg kutter opp blomkål/broccoli i passe biter i en bolle, tar lokk/plast over og setter 4-8 min, avhengig av mengden, i mikro på full guffe.
Skjærer 4-5 skiver smør med ostehøvel og har oppi sammen med evnt krydder og fløte/fetaost/smørost osv. Stavmikser på full guffe tar under et min. Ferdig! Tar maks 15 min om det er mye grønnsaker å rense/kutte!

Mens grønnsakene står i mikroen, gjør jeg andre middagsrelaterte ting som å steke ferdig kjøttet!

Det tar nok av og til bortimot en time fra jeg begynner å lage middag til den er ferdig, men det er fordi den skal stå i ovnen så og så lenge eller koke en stund etc, og da gjør jeg jo andre ting i mellomtiden.
Om du bruker litt ekstra tid feks på søndagen til å lage stoooore porsjoner, kan du fryse ned og ha ferdig til travle ukedager!
Se gjerne på Gerds midagsoppskrifter. De aller fleste kan fryses.

Her i huset er vi 4 stykker med ganske forskjellige matpreferanser. Ikke alle får det osm de vil hver dag, for å si det sånn. Men rent kjøtt/kylling og pølser av alle slag spiser vi alle sammen. Så er det bare å variere tilbehøret etter hvem som vil ha blomkålmos, potetmos, poteter, ris, pasta, salat osv. Trenger ikke bli noe dyrere det!
Om min sønn skulle ha egen middag hver dag, hadde han jammen meg fått betale den selv! (Og det hender det faktisk at han gjør)

Min sønn er 4 år så jeg skal ikke forlange å ta betalt for maten..-enda

Men uansett, jeg orker ikke forsvare mat-greia hans. Har vært vanskelig med mat siden han var baby. Masse leger og alt innblandet.

Men takk for tips

__________________


www.ketolch.blogspot.com
En nystartet blogg med lchf-oppskrifter og ketolysemat
lårannediskon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 12:57   #17
lårannediskon
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 112
lårannediskon er ny på veien

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Pointer; På prix har de blomkål til mye lavere pris. Blomkålprisen på rema er hinsides all fonuft.
De har også billige nakkekoteletter, billig kjøttdeig, billige karbonader (men det skal jo ikke du ha - kanskje noe for din sønn) etc etc.

Nå vet ikke jeg hva du bruker fløten til, men jeg bruker kanskje en pakke i uka. En sånn liten altså (men det er mye mer økonomsk å kjøpe de store om man bruker mye fløte). Kanskje. Det hender jeg må fryse ned resten som jeg kan bruke i mos og sånn etterhvert. Det samme gjelder for rømme. Husk at det er ikke om å gjøre å dæsje mest mulig fett i maten, det er om å gjøre å få en energibalanse mellom fett og karbohydrater. Uansett, 40 kroner, 1 pk i uka = 5,7 pr dag. 20/7 = 2,85 pr dag for rømme. Dette er jo bare ca. tall, aner jo ikke hvor mye du bruker.

Bruker masse fløte hver dag. Saus og omeletter til oss alle

200 kr. i middag? Spiser du en hel pose 2-kgskoteletter til en middag? Det samme med rømme og sånn...Så forholdstallet i følge denne middagen burde jo bli litt mindre.

Ja? Det er jo 4 kotteletter? Det blir jo 2 på hver. Er jo bare bein i de..Så synes ikke det er så mye.

Kjøp på tilbud, kjøp first price, x-tra og euroshopper. Er grensehandel akutelt så gjør det. Se i tilbudsavisene og kjøp deretter, planlegg menyen litt. Mye å spare på å bruke en time på å planlegge ukas mat istede for å handle på innfall.

Har du sett de der kuponggærningene i USA? De handler KUN på kuponger og får ofte penger igjen. De bruker sånn ti timer i uka på å planlegge handlingen sin, og tre timer på å handle. Men de greier det, og slipper å betale noe, selv om de handler for 2-3 tusen dollar. PLANLEGGING er stikkordet

Hehe.. Jeg har sett det. Forbanner meg over at vi ikke har sånn :P

Sønnen din...eh...du føler ikke at du gjør han en bjørnetjeneste med å lage han EGEN middag hver bidige dag? Nå er ikke jeg hundre altså, men jeg husker meget godt at vi måtte spise det som ble satt på bordet eller la være. Ingen laga noe ekstra, og selv om jeg noen ganger lot være så er det en finfin greie å føre videre - "Idag lager man mat jeg vil ha og i morgen lager vi mat du vil ha". Tipper dessuten om han blir oppfordret til å prøve å spise litt annen kost at han kanskje tipper over, for lavkarbokost av vanlige matvarer er smaksfulle.

Jeg er fullstendig enig, men etter anbefalinger av ernæringsfysiologer og leger må vi gjøre det sånn foreløbig uten at jeg orker å utdype situasjonen mer akkurat nå.

Og samboere din. Kjøp en pakke frosne blomkål og brokkolibuketter. Tin den i skjul og lag mos av den. Se om han sier noe. Ett triks jeg lærte av min mor da hun hadde kjøpt appelsinsyltetøy til min far som kun likte appelsinmarmelade. Så hun helte syltetøyet over på marmeladeglass og det var jo den beste marmeladen han hadde smakt.

Han liker frossen serru, men det er bare blomkål og brokkoliMOS han liker. Ikke vanlige grønsaksblandinger med masse rart oppi. Og den mosen tar jo så lang tid
Men om det finnes ferdig frosne skal jeg kjøpe det!


Hvilket bringer meg over til neste punkt: Du trenger ikke bakemiks, bakepro og diverse. Greit, det kan være greit å ha en pakke sukrin i skapet, men 1)det kan være greit å holde seg unna brøderstatninger i ett par uker når man begynner, og 2)etter min mening så smaker det aller aller meste av lavkarbobrøderstatninger og bakeverk ganske ille så den bakeinteressen dabber ganske fort av. Spesielt når man oppdager at man ikke trenger bakevarer. For all del, alle må jo få prøve å bake, men å stappe skapet fullt av glutenmel og fiberhusk, JBKJM, soyamel, kokosmel, mandelmel, bakemiks, bakepro, proteinpulver, osv på en gang blir jo både en dyr affære og litt unødvendig - varene varer jo lenge, og det går an å kjøpe opp etterhvert om man absolutt må ha det.

Lykke til

Har ikke så veldig mye annet enn diverse frø, soyaprotein (bruker å ha det oppi saus blant annet), bakemiks og kruskakli Jeg er ingen baker og kommer aldri til å bli :P

__________________


www.ketolch.blogspot.com
En nystartet blogg med lchf-oppskrifter og ketolysemat
lårannediskon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 13:13   #18
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Jeg koker ofte opp en stor porsjon grønnsaker og putter restene i kjøleskapet. Så varmer jeg det bare opp og lager mos av det etterpå.
Jeg smaker ikke forskjell..

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 13:14   #19
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Opprinnelig lagt inn av lårannediskon, her.

Min sønn er 4 år så jeg skal ikke forlange å ta betalt for maten..-enda

Men uansett, jeg orker ikke forsvare mat-greia hans. Har vært vanskelig med mat siden han var baby. Masse leger og alt innblandet.

Men takk for tips

Du trenger ikke forsvare noe som helst, vet hvordan det kan være. Min sønn var også gjennom hele mølla fra han var 13 måneder(først da vi fikk hjelp. Hysterisk mamma, må vite) og det ble jammen meg folk av han også! Vi valgte å ikke høre på de som ville gjøre han til en sær raring med masse fokus på mat og måltider og heller ha litt is i magen, og det har betalt seg bigtime!
Han blir 18 om noen uker, er 193cm høy og en flott, muskuløs snekkerlærling!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 13:23   #20
lårannediskon
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 112
lårannediskon er ny på veien

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Du trenger ikke forsvare noe som helst, vet hvordan det kan være. Min sønn var også gjennom hele mølla fra han var 13 måneder(først da vi fikk hjelp. Hysterisk mamma, må vite) og det ble jammen meg folk av han også! Vi valgte å ikke høre på de som ville gjøre han til en sær raring med masse fokus på mat og måltider og heller ha litt is i magen, og det har betalt seg bigtime!
Han blir 18 om noen uker, er 193cm høy og en flott, muskuløs snekkerlærling!

Ja det begynner å bli nok nå egentlig. Men jeg har vært alenemor stort sett hele tiden så da blir det ikke like enkelt å ta kampene. Men nå har jeg en mann i hus som er litt mer tålmodig enn meg, så vi får se hva som skjer

__________________


www.ketolch.blogspot.com
En nystartet blogg med lchf-oppskrifter og ketolysemat
lårannediskon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 13:44   #21
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Kan trøste deg med at det blir både enklere og rimeligere med tiden....jeg bruker mye mindre penger nå enn det jeg gjorde før!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 14:15   #22
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Opprinnelig lagt inn av lårannediskon, her.

Ja det begynner å bli nok nå egentlig. Men jeg har vært alenemor stort sett hele tiden så da blir det ikke like enkelt å ta kampene. Men nå har jeg en mann i hus som er litt mer tålmodig enn meg, så vi får se hva som skjer

Godt du får hjelp!
Men tro meg, av og til hadde det vært enklere å gjøre den jobben alene! Vi var nemlig langt fra enige om hvordan dette skulle gjøres, hvor strenge vi skulle være osv. Klarte heldigvis å holde de fleste diskusjonene unna sønnens ører og selv om han ikke er mest avansert i matveien i dag heller, kan han i hvert fall gå bort til middag uten å ha med matpakke!

Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 15:43   #23
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Jeg begynte med lavkarbo for en liten mnd siden, og kan si at matbudsjettet har gått litt opp, men ikke mye! Særlig i starten er det litt prøving og feiling (og kasting av mat ), men nå begynner vi å finne våre favoritter Før kunne jeg spise to kyllingfileter, masse ris og saus + salat til middag. Nå spiser jeg ikke engang opp 1 kyllingfilet, risen er erstattet med brokkoli og sausen lages fra bunn. Alt i alt er det faktisk litt billigere... Frokosten og lunchen er kanskje litt dyrere enn før, men kan ikke si jeg merker det noe særlig (og jeg er student!)

Før laget samboeren min all maten, men nå har jeg begynt å hjelpe til litt for å være sikker på at jeg får rett mat Favoritten for øyeblikket er tacosalat. Da lager vi en herlig salat (minimais, spinat, tomat, agurk++), og steker kjøttdeig (krydre godt!) og har på tacosaus, rømme og ost. Herlig! Tar i underkant av 10 min...

Ellers steiker vi gjerne kjøtt, kylling eller fisk og koker grønnsaker eller lager salat. Noen ganger lager vi frityrstekt sellerirot. Det tar ca 15 min totalt...

Må si at vi bruker mye mer tid på oppvask enn matlaging Mest fordi vi ikke har oppvaskmaskin eller noe sted å stable alt.

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 16:06   #24
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Godt du får hjelp!
Men tro meg, av og til hadde det vært enklere å gjøre den jobben alene! Vi var nemlig langt fra enige om hvordan dette skulle gjøres, hvor strenge vi skulle være osv. Klarte heldigvis å holde de fleste diskusjonene unna sønnens ører og selv om han ikke er mest avansert i matveien i dag heller, kan han i hvert fall gå bort til middag uten å ha med matpakke!

Lykke til!

Vi sliter her hjemme med maten... Jeg er jo FOR lavkarbo, sambo er også for lavkarbo, så lenge det er bare jeg som spiser det.

Dvs at han putrer når jeg steker omelett til ungene istedet for at de får brødskive til frokost..."Man trenger da ikke flere varme måltider hver dag!"

Eller når jeg lar dem fråtse i grillmaten.. "Spis brød og ris til maten så dere ikke spiser så masse kjøtt!"

Han HAR jo sett at lavkarbo funker på meg og ber meg innstendig om å holde fast på det, men han er ikke like villig når det gjelder ungene mine...

Det er tydeligvis greitt med lavkarbo så lenge det kurerer, men lavkarbo til forebygging er han ikke helt enig i.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 16:23   #25
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Jeg har alltid vært glad i matlaging, og tida jeg bruker på kjøkkenet i dag er iallefall ikke mer enn den jeg brukte i mine høykarbodager.
Jeg har en veldig dårlig økonomi, og vi er en stor familie med fem voksne her.
Vi er alle enige om at vi ikke ønsker å spise dårlig, men selv med en såpass stor familie og et veldig variert kosthold (som også tar hensyn til en aktiv idrettsutøver, en som hater absolutt alle løkprodukter og en som ikke spiser grønnsaker av noe slag)med dessert opptil flere ganger i uka, så bruker vi ca 9500 i måneden, og det er da inkludert hygieneprodukter.
Jeg bruker også mye fløte, CF, kesam, rømme og CC. Vi kommer opp i ca 300 i uka.
Jeg passer hele tiden på å handle inn billige råvarer, f.eks. egg kjøper vi konsekvent first price (vi bruker ca 100 egg i uka!). Det samme med bacon og skinke. Har alltid et rikt utvalg i fryseren av frossen fisk av ymse slag, billig kjøtt (kjøper alltid inn i stort når det er tilbud), grønnsaker og bær.
Etter mitt vett er noe av det dyreste man kan gjøre å gå i butikken og handle når man er sulten og MÅ ha mat og ikke minst; det å kaste mat.
Jeg er gjerrig.
Handler stort inn 1 gang i uka. Berekner maten nokså nøye, og rester blir oppbevart i kjøleskapet og brukt i maten en av de påfølgende dagene.
Supper er billig mat og det har vi ofte en gang i uka eller så.
Bønner, linser og kikerter er svært billig om man handler i innvandrerbutikker. Jeg ligger mellom 40 og 50 karber pr dag, og kan trygt bruke bønner i maten siden de har en svært lav GI. Dette drøyer maten enormt.
Gjengen min er veldig glad i kaker, så jeg baker kake ca en gang i uka, men selv med såpass hyppig baking, så varer JBKM, sukrin, stevia, etc., veldig lenge.
Vi har cottage cheese vafler til lunsj stort sett daglig, og spiser selvplukka bær på dem. Har jeg ikke nok bær, så kjøper jeg av de frosne. Passer igjen på å kjøpe inn mange bærposer når det er tilbud på dem.
Jeg baker 4 proteinbrød i uka, og spanderer grov spelt (32,90 pr.kg) i pizzabunner. Jeg bruker 2 pakker kvitseidsmør i uka, + jeg bruker linfrøolje, rapsolje og olivenolje av god kvalitet. Middagen vår består alltid av minimum tre typer grønt, kjøtt eller fisk og hjemmelagede sauser.
3 av oss spiser i tillegg daglig frukt.
Kostholdet vårt ligger på omtrent det samme nå som det gjorde før.
Helt til slutt, et lite tips; en stavmixer er et nesten uunværlig hjelpemiddel på kjøkkenet og spesielt siden du lager mos til mannen din ofte. Med stavmixerens hjelp tar det meg ikke mer enn et par minutter å lage mos av de kokte grønnsakene.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva når man blir syk? helle50 Spørsmål og svar 1 13-02-11 13:34
Blir gal! Mellon Lavkarbo generelt 3 06-11-10 13:59
Blir livet mitt perfekt om jeg blir tynn? Nille Generell diskusjon 28 30-07-10 16:23
Blir så rar ... Ludviginne Ketolysekuren 5 14-11-07 14:12
Hva når man blir syk? Isagel Induksjonen 2 18-03-05 17:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no