Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ingen vektnedgang?!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-12-11, 14:08   #1
Lilli82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: telemark
Alder: 41
Innlegg: 28
Lilli82 er på en erverdig vei

Ingen vektnedgang?!

Hei..
Jeg er ny her så vet ikke helt hvor jeg kan stille spørsmål som jeg lurer på, men jeg prøver meg her... Jeg har hatt type 1 diabetes i 28 år(siden jeg var 1), og har alltid spist vanlig mat.. Fikk for noen år siden påvist lavt stoffskifte som følge av diabetesen, og startet på levaxin. Gikk ned 20 kg med grethe roede for ca 5 år siden, og har klart å holde vekten stabil.. nesten hvertfall.. Fikk for 6 mnd siden vite at jeg også hadde fått PCOS.. Har lest litt rundt dette, og funnet ut at lavkarbo kan hjelpe mot bivirkninger på dette, og jeg bestemte meg da for å prøve dette. 20 november var startdagen! Jeg har fulgt alle råd til punkt og prikke, ikke engang sett på en øl eller en potetgullpose, og jeg må si at formen er ikke så aller verst. Men mitt store mysterium er at jeg har kun gått ned 1 kilo på disse 3 ukene, hva gjør jeg feil??! Jeg er 160cm og veier 58,6kg.. Så jeg skal egentlig ikke ned så mange kilo, men noen hadde jo vært fint..Jeg er ute å går ca 40 min hver dag, og spiller innebandy 2 timer i uken, så mosjonen er det ikke noe å si på.. Kan noen hjelpe meg med noen tanker/tips og råd?

Lilli82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og diabetes type1 Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 14:14   #2
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: ingen vektnedgang?!!

Hei og velkommen. Bare spør i vei du.
Grunnen til at du ikke går ned i vekt kan faktisk være at lavkarbo er vekt regulerende. Og siden du ikke har så mange kg å gå ned så står du rett og slett stille. Hvor mange karbo spiser du for dag?
I tillegg til at du trener så har du vel en del muskler som veier.

Jeg har forresten også PCOS og forma er kanon bra etter at jeg begynte på lavkarbo. Energien er som regel i taket hele tiden. Før var det stikk motsatt.

Lykke til iallefall.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 14:16   #3
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Ingen vektnedgang?!

Først av alt, slapp av! Det kan ta si tid før vekta byrjar å rikke på seg. I tillegg går det mykje mykje tregare når ein ikkje har så mykje som skal vekk. Ta heller fram målbandet og sjekk med det, ein kan ha blitt strammare og smalare sjølv om det ikkje viser på vekta.
Menssyklus etc kan også verke inn på vekta.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 14:18   #4
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ingen vektnedgang?!

Heihei. Så bra at du har funnet et kosthold som passer for deg! Angående vekten din: Det ser ut som du har en BMI på 22- dvs midt i "normalen". Lavkarbo fungerer slik at de som er overvektig går ned i vekt, mens de som er undervektig går opp. Dersom vekten ikke rikker seg kan det være et tegn på at koppen er fornøyd slik den er. Ellers anbefaler jeg målebånd! På lavkarbo mister du KUN fett, og legger fortere på deg muskler. Dvs at du kan ha gått inn flere cm men at det ikke merkes på vekten pga musklene..

Lykke til videre!

Edit: Ooops. Var visst litt treig med å svare. Ser de andre har skrevet omtrent det samme før meg

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 14:28   #5
Lilli82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: telemark
Alder: 41
Innlegg: 28
Lilli82 er på en erverdig vei

Sv: Ingen vektnedgang?!

Hei!
Og tusen takk for svar! Så fint at det er en plass man kan henvende seg og få seriøse svar, og at man blir tatt på alvor! Jeg spiser kanskje 50g karbo om dagen...+- kommer litt an på fra dag til dag.. Men de første 2 ukene så følte jeg at magen ble mindre, og jeg følte meg bra.. men så stoppet det opp, og jeg føler jeg er full i magen, selv om jeg ikke har spist noe særlig... Jeg har bakt x antall brødvarianter, men det virker som jeg ikke tåler frø, kjenner noen til dette? Synes det er helt greit å lage middagen, men frokost og lunsj er vanskelig, da jeg føler det mangler noe hvis man ikke har en brødskive/knekkebrød...

Lilli82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og diabetes type1 Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 01:27   #6
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ingen vektnedgang?!

Frokost og lunch er ikke alltid like lett, nei. Har du prøvd med middagsrester? Har ikke hørt om frøallergi, men det er mange som reagerer litt på linfrø (som virker lakserende). Har du prøvd mandelbrøet til Hexeberg? Det er veldig godt

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 02:17   #7
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Ingen vektnedgang?!

Opprinnelig lagt inn av Lilli82, her.

Hei!
Og tusen takk for svar! Så fint at det er en plass man kan henvende seg og få seriøse svar, og at man blir tatt på alvor! Jeg spiser kanskje 50g karbo om dagen...+- kommer litt an på fra dag til dag.. Men de første 2 ukene så følte jeg at magen ble mindre, og jeg følte meg bra.. men så stoppet det opp, og jeg føler jeg er full i magen, selv om jeg ikke har spist noe særlig... Jeg har bakt x antall brødvarianter, men det virker som jeg ikke tåler frø, kjenner noen til dette? Synes det er helt greit å lage middagen, men frokost og lunsj er vanskelig, da jeg føler det mangler noe hvis man ikke har en brødskive/knekkebrød...

Nå vet jeg ikke så mye om intoleranser, allergier og slikt, men det at du ikke "tåler" frø kan være at det er uvant for magen, rett og slett. Da kan man bli forstoppet, oppblåst eller løs i magen. Greit å begynne med 1-2 skiver om dagen, alt etter hva du føler går greit. Husk å drikke litt vann med brødskivene, siden de inneholder så mye fiber.

Når det gjelder vekta, er det ikke sikkert du vil gå ned i vekt "automatisk" på lavkarbo siden du ikke er overvektig.. Kan hende du må spise deg litt mindre mett, spise litt sjeldnere, eller telle kalorier som på vanlig diett. Da kan du også prøve å eksperimentere litt med forholdet mellom protein, fett og karbo for å finne ut hva som gir deg mest metthetsfølelse og vekttap.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 08:41   #8
Lilli82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: telemark
Alder: 41
Innlegg: 28
Lilli82 er på en erverdig vei

Sv: Ingen vektnedgang?!

Mandelbrødet har jeg ikke prøvd, men da får jeg gjøre det! Men er det forbeholt at man MÅ bake brøene selv, eller kan man kjøpe desse "lavkarbo" brødene som finnes i butikken? Prøvde fedon sitt brød, men da løp blodsukkeret løpsk, så det tror jeg ikke var så bra... At jeg ikke "tåler" frø ble litt feil, men det virker som jeg blir veeeldig oppblåst av det.. Prøvde å lage knekkebrød, og da var det linfrø, sesamfrø, mandler og diverse andre ting, og da gikk jeg rundt i 1 uke og så ut som jeg var like ved at vannet skulle gå for å si det sånn..

Lilli82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og diabetes type1 Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 12:45   #9
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ingen vektnedgang?!

Det varierer veldig fra person til person. Noen kan spise lavkarbobrødene fra butikken, andre ikke... De jar også ganske mye kh, så det kommer an på hvor høyt/lavt du ligger på det også..

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 11:54   #10
elinm
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 38
elinm er på en erverdig vei

Sv: Ingen vektnedgang?!

Jeg opplevde nøyaktig det samme som deg, bortsett fra at jeg la på meg 1 kg på 5 uker!

Jeg synes det er rart at ikke flere vet at LCHF dietten ikke virker på normalvektige, inkludert meg, til tross for å ha lest Hexeberg og mye om dietten på nettet. Jeg var sikker på at jeg skulle gå ned 5 kg på et par mnd ved å spise 25 kh om dagen uten å måtte telle kalorier, men vekten rikket seg ikke, og jeg ble ganske frustrert etterhvert. Normalvektige må telle kalorier for å gå ned i vekt, jeg selv må ned i 1200-1300 om dagen for å gå ned 0,5 kh i uken. Til opplysning veier jeg nå 68 kg og er 1.73. Har gått ned to kg på tre og en halv uke ved å telle kalorier.

elinm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: moderat HFLC, 25 carb daglig Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 12:02   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ingen vektnedgang?!

Opprinnelig lagt inn av elinm, her.

Jeg synes det er rart at ikke flere vet at LCHF dietten ikke virker på normalvektige, inkludert meg, til tross for å ha lest Hexeberg og mye om dietten på nettet. Jeg var sikker på at jeg skulle gå ned 5 kg på et par mnd ved å spise 25 kh om dagen uten å måtte telle kalorier, men vekten rikket seg ikke, og jeg ble ganske frustrert etterhvert. Normalvektige må telle kalorier for å gå ned i vekt, jeg selv må ned i 1200-1300 om dagen for å gå ned 0,5 kh i uken. Til opplysning veier jeg nå 68 kg og er 1.73. Har gått ned to kg på tre og en halv uke ved å telle kalorier.


Som alt annet så er det individuelt hva som funker og hva som ikke funker, så det er vel derfor ingen har sagt at LCHFdietten ikke virker på normalvektige. Dette gjelder for DEG, ikke for hele gruppen "normalvektige".

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 16:24   #12
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ingen vektnedgang?!

Opprinnelig lagt inn av elinm, her.

Jeg opplevde nøyaktig det samme som deg, bortsett fra at jeg la på meg 1 kg på 5 uker!

Jeg synes det er rart at ikke flere vet at LCHF dietten ikke virker på normalvektige, inkludert meg, til tross for å ha lest Hexeberg og mye om dietten på nettet. Jeg var sikker på at jeg skulle gå ned 5 kg på et par mnd ved å spise 25 kh om dagen uten å måtte telle kalorier, men vekten rikket seg ikke, og jeg ble ganske frustrert etterhvert. Normalvektige må telle kalorier for å gå ned i vekt, jeg selv må ned i 1200-1300 om dagen for å gå ned 0,5 kh i uken. Til opplysning veier jeg nå 68 kg og er 1.73. Har gått ned to kg på tre og en halv uke ved å telle kalorier.

Normalvektige har på generelt grunnlag normalt ikke behov for å gå ytterligere ned i vekt.....
Du ser jo teoretisk ut til å ha din normalvekt ut fra høyde og vektforhold, og kan da heller kanskje ikke forvente at LCHF er en slags magisk trylleformel for å hele tiden gå ned i vekt uansett.... Men LCHF er også en veldig fin måte å holde sin normal/idealvekt over tid. Skal du ytterlgiere ned i vekt, må du nok fortsette med LCHF (mer pga sunt kosthold, enn vektnedgang) og forbruke mer kalorier enn du stapper i deg slik at kroppen er i konstant underskudd på energi. Skal ikke se bort fra at du over tid da vil gå ned ser du

Prinsippet om å sulte seg ned i vekt har nok vist å fungere i praksis også, uansett hva slags kostholdsfilosofi du velger....

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ingen vektnedgang på 11 dager - smertestillende elinm Lavkarbo generelt 3 18-11-11 20:14
Ingen vektnedgang søtejenta Spørsmål og svar 17 02-05-11 23:16
I ketose, men er ingen vektnedgang... mamman til luca Ketolysekuren 2 28-05-10 22:22
Kvinne over 60 og ingen vektnedgang Grandmother Spørsmål og svar 0 02-05-09 18:32
ingen vektnedgang! moea Lavkarbo generelt 15 30-05-06 14:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no