Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

Urter i olivenolje

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-10-05, 22:01   #1
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Urter i olivenolje

Fikk en "matkurv" i gave i dag. Oppi var denne blandingen m/oppskrift til.

URTER I OLIVENOLJE

Du trenger:

  • Olivenolje - kaldpresset extra virgin
  • 2 kvister basilikum (eller 1 pose fra Viking Urt)
  • 2 bunter persille (sånne fra Gartner)
  • 1 bunt gressløk
  • 2 kvister salvie (eller 1 pose fra Viking Urt)
  • 2 ts tørket timian
Vask de friske urtene og la vannet renne godt av på et kjøkken papir. Gressløk, basilikum, salvie og persille hakkes i fine biter. Deretter fylles de friske urtene og den tørkede timianen på glass eller flaske. Hell på olivenolje til alle urtene er godt dekket av olje. Sett på kork/lokk og la glasset/flasken stå kjølig i 1-1,5 uker.

Fyll på olivenolje for hver gang du bruker av blandingen slik at urtene hele tiden er dekket. Urteblandingen er perfekt smakstilsetning i sauser (bl.a. fiskesauser) og til salat dressing.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-11-05, 14:26   #2
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Urter i olivenolje

Opprinnelig lagt inn av Nille

Fikk en "matkurv" i gave i dag. Oppi var denne blandingen m/oppskrift til.

URTER I OLIVENOLJE

Du trenger:

  • Olivenolje - kaldpresset extra virgin
  • 2 kvister basilikum (eller 1 pose fra Viking Urt)
  • 2 bunter persille (sånne fra Gartner)
  • 1 bunt gressløk
  • 2 kvister salvie (eller 1 pose fra Viking Urt)
  • 2 ts tørket timian
Vask de friske urtene og la vannet renne godt av på et kjøkken papir. Gressløk, basilikum, salvie og persille hakkes i fine biter. Deretter fylles de friske urtene og den tørkede timianen på glass eller flaske. Hell på olivenolje til alle urtene er godt dekket av olje. Sett på kork/lokk og la glasset/flasken stå kjølig i 1-1,5 uker.

Fyll på olivenolje for hver gang du bruker av blandingen slik at urtene hele tiden er dekket. Urteblandingen er perfekt smakstilsetning i sauser (bl.a. fiskesauser) og til salat dressing.

Dette ser veldig spennende ut, Nille!
Jeg har noen flotte flasker og kunne tenke meg å gi slik olje i julegave til noen, men har aldri gjordt dette før. Vet du om en skal ha så mye urter til en liter olje,- eller om dette er beregnet en større porsjon?
Du skjønner,- jeg synes bare det så litt voldsomt ut!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 18-11-05, 22:06   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Urter i olivenolje

Opprinnelig lagt inn av komkari

Dette ser veldig spennende ut, Nille!
Jeg har noen flotte flasker og kunne tenke meg å gi slik olje i julegave til noen, men har aldri gjordt dette før. Vet du om en skal ha så mye urter til en liter olje,- eller om dette er beregnet en større porsjon?
Du skjønner,- jeg synes bare det så litt voldsomt ut!

Jeg har lagd den sånn jeg iallefall. Men første gangen mugna det etter en 3-4 uker på kjøkkenbenken. Neste ladning står i kjøleskap. Jeg brukte literflaske (sånn gammeldags med gammeldags kork) og nesten 1 liter olje..... (7,5 dl tror jeg). Heller på etterhver som jeg bruker.

Men du kan sikkert la den stå i 2 uker og så sile oljen av og gi den i presang på mindre flasker uten urter oppi (slik at det ikke mugner).
Det har jeg tenkt på til jul....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-11-05, 22:59   #4
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Urter i olivenolje

Opprinnelig lagt inn av Nille

Jeg har lagd den sånn jeg iallefall. Men første gangen mugna det etter en 3-4 uker på kjøkkenbenken. Neste ladning står i kjøleskap. Jeg brukte literflaske (sånn gammeldags med gammeldags kork) og nesten 1 liter olje..... (7,5 dl tror jeg). Heller på etterhver som jeg bruker.

Men du kan sikkert la den stå i 2 uker og så sile oljen av og gi den i presang på mindre flasker uten urter oppi (slik at det ikke mugner).
Det har jeg tenkt på til jul....

Tusen takk Nille!
Dette skal jeg prøve, selv om jeg hadde ønsket at urtene kunne være i flaskene! Så igrunnen for meg at det skulle være 2-3 urtestilker i hver flaske. Det synes jeg hadde vært finere når jeg skal gi det bort, men smaken blir jo den samme. Hvis det mugner med urtene i blir det jo ubrukelig.
Lager meg en porsjon til meg selv først, så får jeg se. Det er jo ikke jul riktig enda!
Flaskene mine er på ca. en liter, så jeg får nok finne noen andre.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 22-12-05, 01:02   #5
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill
Question

Sv: Urter i olivenolje

..lurer på hvordan det gikk med og uten urter..

Tricky ikke ferdig med julegavene neih..

__________________

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 22-12-05, 11:11   #6
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Urter i olivenolje

jeg skal lage to slike glass med en slik olje og så putte oppi terninger av edamer = marinert edamer !! sikkert noen som har sett oppskrift i butikken ! men syntes det var lurt jeg lavkarbo er det jo også !! ( i motsetning til all den konfekten som noen lempa over til meg i går !!

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 23-12-05, 00:59   #7
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Urter i olivenolje

Opprinnelig lagt inn av nøtta

jeg skal lage to slike glass med en slik olje og så putte oppi terninger av edamer = marinert edamer !! sikkert noen som har sett oppskrift i butikken ! men syntes det var lurt jeg lavkarbo er det jo også !! ( i motsetning til all den konfekten som noen lempa over til meg i går !!

Kjempelurt! Takk for tipset Nøtta!
Jeg har olje der jeg silte av urtene etter godt og vel 2 uker. Hadde den stående i kjøleskapet hele tiden mens urtene var i. Nå har jeg satt ut en liten flaske på benken, og den holder seg helt fint. Oljen ble nydelig!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sammensetning av mat ved dr. Lindbergs MHM Dr Lindbergs 11 20-01-12 16:22
Helsekost, urter og graviditet Zoë Kosttilskudd 10 06-12-04 11:42
grønn te seagirl Kosttilskudd 18 20-09-04 16:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no