Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Forstoppelse!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-09-10, 22:24   #1
Wiggo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Finnmark
Alder: 59
Innlegg: 44
Wiggo er på en erverdig vei

Forstoppelse!

Er det noen som har noen triks hva man skal gjøre når man får forstoppelse i forbindelse med lavkarbo?

__________________


[link=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wuNI1n5/]
[image noborder]http://tickers.TickerFactory.com/ezt/t/wuNI1n5/weight.png[/image]
Wiggo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 22:31   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Forstoppelse!

Du kan jo begynne med å scrolle heeeeelt nederst på siden og lese gjennom alle trådene om samme tema! Kanskje du finner noen gode tips der?

Sånn helt uten om å spise nok fett og drikke nok! Og selvfølgelig være i bevegelse min 30 min pr dag!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 22:38   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Forstoppelse!

Opprinnelig lagt inn av Wiggo, her.

Er det noen som har noen triks hva man skal gjøre når man får forstoppelse i forbindelse med lavkarbo?

For min del ser det ut til å funke godt på magen om jeg spiser 2-3 barneskjeer yoghurt naturell med 1-2 ts lett bringebærsyltetøy og 1-2 ts av følgende: havregryn (helst store), linfrø, sesamfrø og kruskakli. Om jeg spiser dette til kvelds så har jeg normal avføring neste morgen. Så jeg prøver å få i meg en sånn porsjon hver dag, gjerne til kvelds, men dersom du er i ketose passer den vel ikke. Ellers - nok fett og mye vann.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 13:08   #4
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forstoppelse!

4 alternative løsninger for forstoppelse:

1. Store mengder c-vitamin setter fart på magen. Man får kjøpt ascorbinsyre på apoteket (c-vit i pulverform). Ta da en og en t-skje til det løsner i magen.

2. Litt store doser magnesium løsner også på magen.

3. Saltvannsoppløsning: var en tråd her for litt siden ang saltvannsoppløsning. Dette skal også løsne på magen.

4. Til slutt fett som er nevnt her. F.eks shotte olivenolje.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 13:40   #5
Persille
Juniormedlem
 
Persille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Bergen
Alder: 37
Innlegg: 43
Persille er på en erverdig vei

Sv: Forstoppelse!

Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.

4 alternative løsninger for forstoppelse:

1. Store mengder c-vitamin setter fart på magen. Man får kjøpt ascorbinsyre på apoteket (c-vit i pulverform). Ta da en og en t-skje til det løsner i magen.

2. Litt store doser magnesium løsner også på magen.

3. Saltvannsoppløsning: var en tråd her for litt siden ang saltvannsoppløsning. Dette skal også løsne på magen.

4. Til slutt fett som er nevnt her. F.eks shotte olivenolje.


Hvis du tar så mye vitaminer og tilskudd at det løsner opp magen, så er det fordi kroppen ikke klarer å takle alle vitaminene den får, og må dermed "klusse" med fordøyelsen for å få de fort ut av systemet. Terapauten og kostholdsveilederen min, som er tilhenger av lavkarbo har sagt at hvis jeg blir dårlig i magen må jeg med en gang redusere inntak av c-vit. eller magnesium.

Dette synes jeg derfor var et ganske dårlig råd.

Du må spise mat som kroppen din trives med, og når du gjør det vil du få normal avføring.
Et glass vann med noen skjeer linfrø kan hjelpe litt med å "smøre" tarmen.
Ellers masse vann og nok fett som flere sier her.
Jeg har også brukt en olje man får kjøpt på apoteket for treg mage før.

Ellers har fotsoneterapi og hjulpet meg med mine fordøyelsesplager.

Persille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 18:25   #6
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forstoppelse!

Opprinnelig lagt inn av Persille, her.

Hvis du tar så mye vitaminer og tilskudd at det løsner opp magen, så er det fordi kroppen ikke klarer å takle alle vitaminene den får, og må dermed "klusse" med fordøyelsen for å få de fort ut av systemet. Terapauten og kostholdsveilederen min, som er tilhenger av lavkarbo har sagt at hvis jeg blir dårlig i magen må jeg med en gang redusere inntak av c-vit. eller magnesium.

Dette synes jeg derfor var et ganske dårlig råd.

Du må spise mat som kroppen din trives med, og når du gjør det vil du få normal avføring.
Et glass vann med noen skjeer linfrø kan hjelpe litt med å "smøre" tarmen.
Ellers masse vann og nok fett som flere sier her.
Jeg har også brukt en olje man får kjøpt på apoteket for treg mage før.

Ellers har fotsoneterapi og hjulpet meg med mine fordøyelsesplager.

Hei Persille, helt enig i deg at det beste er å spise så man får normal avføring. Noe de fleste på lavkarbo gjør. Så vidt jeg forstår gjør jo trådstarter dette. Forstoppelse kan jo oppstå selv med riktig kost, men for det fleste blir jo slike problemer borte med lavkarbokost.

Når det gjelder store doser av c-vitamin og magnesium så er det nok delte meninger om hvor vidt dette er forsvarlig. Jeg lærte på ernæringskurs med Jens Veiersted dette trikset med c-vitamin. Jens er etter min oppfattelse en av de dyktigste vi har innen ernæring i Norge, og jeg har min fulle tillitt til han. C-vitamin er jo vannløselig slik at evt overskudd bare forvinner ut av kroppen.

Når det gjelder magnesium, så mener jeg jo ikke at trådstarter permanent skal innta store mengder. Det var i såfall ment kun for å løse opp i proppen. Så vidt meg bekjent er det helt uproblematisk for kroppen å takle en litt større dose magnesium for en kortere periode. Det selges jo blant annet magnesium forte.

Og normalt vil man jo anbefale mennesker som får løs mage av for stort inntak å redusere mengden. Det er jo ikke praktisk med løs avføring. Men dersom man har forstoppelse, trenger man jo hjelp til å løse på dette. Det anser jeg som 2 forskjellige ting.

Jeg er ingen ekspert på dette, så har noen andre faglige innspill på dette, er det interessant. Jeg prøver å sette meg mer inn i dette, og lærer stadig noe nytt.

Håper trådstarter har fått orden på sakene nå.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 19:22   #7
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Forstoppelse!

Hei,

må bare spørre: du er sikker på at det ER forstoppelse da? Stinn/hard i magen og føler deg fullstappa?

På lavkarbo spiser vi næringsrik mat hvor kroppen faktisk kan nyttiggjøre seg nesten alt vi spiser. Dermed blir det MYE mindre og sjeldnere avfall/avføring enn hva vi er vant til. Mange nye synes dette er rart og uvant.

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 21:21   #8
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forstoppelse!

Hvor store doser c-vitamin og magnesium må man ta for å få løsere avføring da?
Jeg har brukt laktulose men den funker ikke mer etter lang tids bruk. Jeg tok 470 mg magnesium og 260 mg c vit igår men merka ikke noe. Det er magnesium citrat som skal virke mot forstoppelse,leste jeg igår,og det er den jeg bruker. man kan gå opp i doser på 900 mg siden det er vannoppløselig . når jeg har tatt en tekopp med sukrin får jeg helt løs avføring. men regner det som at jeg ikke tåler det.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 23:17   #9
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forstoppelse!

Ser flere nevner linfrø her. Disse er mest effektive hvis de ligger i vann natta over, ca ei barneskje i et halvt glass vann. Frøene skiller da ut en slimaktig substans som smaker null og niks, ikke noe problem å svelge. Virker alltid. Har selv ikke merket noen virkning når frøende spises tørre.

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 15:02   #10
Snorkfrøken__
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 176
Snorkfrøken__ er ny på veien

Sv: Forstoppelse!

En pakke med lakerol på kort tid fungerer også

__________________
Snorkfrøken__ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 12:09   #11
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forstoppelse!

Viktig info, Bombus! Takk.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 15:51   #12
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Forstoppelse!

Fiberhusk regulerer magen fint for meg.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 19:18   #13
Ellerish
Juniormedlem
 
Ellerish sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 40
Ellerish er på en erverdig vei

Sv: Forstoppelse!

Jeg tester høytfettinntak-teorien. Har idag tatt 1 ss Cocosa extra virgin formiddag og ettermiddag, utblandet i varmt vann. Så får vi nå se da, om det blir fart på sakene til i morgen..

Ellerish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 23:12   #14
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forstoppelse!

Fett på tom mage skal gjøre susen

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 19:47   #15
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Forstoppelse!

Jeg løper som gal 20 m til utedoen, fordi jeg har spist en hel sjokolade fra Sukkerfritt. Jeg tåler ikke maltiol.

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 22:45   #16
Ellerish
Juniormedlem
 
Ellerish sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 40
Ellerish er på en erverdig vei

Sv: Forstoppelse!

Vel, etter 3 dager med 2-4 ss Cocosa extra virgin inntatt fordelt utover dagen, har jeg i dag klart å gå på do!

Det var ikke akkurat det hyggeligste jeg har gjort i dag , men det gir meg et visst håp. Jeg har periodevis hatt forstoppelse så lenge jeg kan huske, og det ble bedre (men ikke helt bra) da jeg gikk over på lavkarbo. Så jeg har ikke tenkt å gi meg med Cocosaen riktig enda. Skal teste det ut i en uke fremover, så får jeg litt lengre erfaring med hvordan det virker.

Akkurat nå er jeg i ketose (ifølge stixene), og jeg har høyere konsentrasjon av ketoner i urinen etter at jeg begynte med det ekstra fettinntaket. Et det noen som kan fortelle meg om det har noe å si? I tillegg til Cocosaen spiser jeg ganske mye smør, fløte, majones og rømme, og så tar jeg 10 ml tran hver morgen.

Ellerish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 00:37   #17
Elisajojo
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 58
Elisajojo er på en erverdig vei

Sv: Forstoppelse!

JEG! har noen gode tips til deg, for forstoppelse er noe som jeg har slitt utrolig mye med, og veldig mye på lavkarbo også, selv om jeg drikker mye vann og alt det der.

1. FRØ. Linfrø spesielt. lag knekkebrød av frø, eller knus et par ts oppi en smoothie om morgenen. Men her er det utrolig viktig å drikke mye i tillegg, viss ikke virker de motsatt. Men dette er noe som funker for meg, i kombinasjon med andre ting.

2. SPINAT. Spinat er vel det som virkelig gjorde susen for meg!! jeg lager en smoothie ganske ofte om morgenen, som jeg skrev i det første punktet. og der har jeg oppi spinat. Eller du kan ha spinat til middagen, eller andre ting. Etter jeg begynte med spinat, så har fordøyelsen min vært en drøm! (igjen-viktig å drikke mye vann altså!)

3. KAFFE. En kopp sterk kaffe på tom mage før frokost kan gjøre susen. (Men får du i deg for mye kaffe utover dagen, så kan det virke motsatt igjen fordi det er vanndrivende)

Så er det et råd igjen, i tillegg til de andre tingene - og mye vann (!) :
Sett deg på toalettet, si f.eks etter frokost, hver dag. Etterhvert så kan tarmen din begynne å samarbeide. :-)

Håper noe av dette er til hjelp for deg! Men prøv alt i kombinasjon med hverandre, og ikke bare en av tingene.

__________________
- I love my sixpack so much- I protect it with a layer of fat.
Min Journal


Elisajojo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert - fra 10-25 kh per dag (har lest Atkins-boka) Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 16:26   #18
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: Forstoppelse!

Fet spekemat feks salami hver dag! (Aldri hatt problemt etter jeg begynte med dette!)

Unngå alt med maismel. (feks tacoskjell)

Ikke forvent å bæsje hver dag! På ren kjøtt-diett kan det gå mange dager pga at kroppen utnytter denne typen mat nesten 100%.

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forstoppelse søt uten sukker Fysisk og mental helse 9 25-01-10 14:26
Forstoppelse sara Fysisk og mental helse 15 08-06-09 22:17
Forstoppelse schnuckey Ketolysekuren 14 30-06-08 12:12
Forstoppelse :( Gladimat Fysisk og mental helse 6 10-06-07 10:00
Dr.Atkins og forstoppelse. Fleskepølsa Atkins kosthold 12 18-02-04 16:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no