Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Noen spørsmål..

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-04-04, 18:45   #1
Mokia
Juniormedlem
 
Mokia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 13
Mokia er på en erverdig vei

Noen spørsmål..

*****


Sist redigert av Mokia : 25-01-09 kl 19:09.
Mokia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Induksjon Svar med sitat
Gammel 12-04-04, 19:06   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sitat:

Kan man risikere å legge på seg i starten av en av disse diettene?

JA; fordi du bygger muskler. Muskler veier mer enn fett! Du legger ikke på deg av fettet på disse diettene, og ja det er sundt om du følger diettene - Atkins sier max 30% av energiinntaket fra mettet fett!

Sitat:

kolesterolet?

Økning av det gode kolesterolet, reduksjon av det "onde".

Sitat:

Fettavleiringer i blodårene?

Dette har vist seg å komme av raske karbohydrater i kombinasjon med uheldig fett... (ex.: Pommes frites fra MacDonalds... )

Sitat:

Og vil en som har noen få kilo å ta av, risikere å bli stående på stedet hvil vektmessig, i forhold til en som skal ned en del?

Jepp... men det er vel ikke vekta som er viktig? Kroppsfasongen blir garantert omfordelt, selv om vekten står i ro eller øker litt...

Sitat:

Jeg har null peil på hvordan man starter, har ingen av bøkene og vil gjerne begynne så fort som mulig. Men siden jeg ikke vet stort annet enn at karbohydrater er fy, så er ikke ballasten den største akkurat.

Karbohydrater er ikke fy... Mengder av feil type er fy...

Sitat:

Hvor begynner jeg?

Kutt ut allt sukker, hvitt brød, pollert ris og pasta av durumhvete, det er en god begynnelse - fram til du velger "din diett". Spis så mye naturlig ubearbeidet mat du kan - masse grønne grønnsaker!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 12-04-04, 20:14   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Hei Mokia !

Det aller aller beste rådet jeg kan gi deg, er å lese bøkene først. Det er så vannvittig mye viktig informasjon du går glipp av både når det gjeldet Atkins og Linberg ... om du ikke leser boka før du begynner.

Da har du også et godt utgangspunkt for å finne ut hvilken som passer deg best av de to. De har sine likheter, men er ganske forskjellige også. Jeg har foreldre som går på Lindberg (de har gått kurs og), - og de kan ikke skjønne hvordan jeg klarer å gå på Atkins....... Jeg på min side liker ikke halvparten av det den maten de (foreldrene) lager på Lindberg, men fordi jeg har lest boka skjønner jeg at det er flere måter å gjøre det på. Det finnes annen mat enn linser og det de lager på Lindberg !! Uansett hvilken man velger er det mye mye sunnere enn å spise masse karber !

Ved å lese bøkene vil du skjønne hvorfor og hvordan, tror nok mange har fått a-ha følelser ved å lese boka etterpå. I et annet forum var det ei som ikke skjønte hvorfor hun ikke tok av. Hun hadde jo bare spist kjøtt og egg og ingen karber !! Hadde jo gjort alt riktig ! Man SKAL spiser karber ! Noen svarte hun burde spise grønnsaker også, - det er ganske viktig på Atkins..... Joda, jenta svarte tilbake at nå spiste hun det og, masse gulerøtter og mais, nam nam ! Det var bare det da, at gulerøtter og mais er fulle av stivelse og på Atkins skulle hun ha ventet til "vedvarende" før hun rørte disse grønnsakene. En karbohydrat er ikke bare en karbohydrat !!

Det er så mye man "tror" fordi man har hørt, -og kanskje lest litt her og der. Har du lest bøkene stiller du så mye sterkere og har mye større forutsetning for å lykkes !

Uansett hva du velger - LYKKE TIL !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-04-04, 21:19   #4
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Mokia

Betyr det at man helst bør trene masse ved siden av? Om man ikke trener aktivt, vil det da gjøre at man får mer fett på kroppen, siden musker ikke bygges? Jeg har per idag nemlig ikke anledning til å trene aktivt på helsestudio etc, så her vil treningen bestå av gåturer og kanskje litt situps, etc. Vil det være tilstrekkelig?

Du bygger muskler fordi du tilfører kroppen din nødvendige proteiner - byggesteiner. Du trenger ikke trene mer enn nå, men fysisk aktivitet er alltid bra! Det er faktisk mulig å bygge muskler uten å måtte trene på disse diettene!

Om du skal lese deg inn på begge diettene så vil jeg anbefale deg å lese "Atkins for Life", ikke Slankerevolosjonen (fordi du bare har noen få kilo å ta av). Den engelske er riktig, den norske har en del mangler så den må leses kritisk...

Jeg valgte Atkins fordi jeg hadde mange kilo å ta av - 25kg. Og fordi Atkins er strengere enn Linberg, og liberal på mat jeg liker. Jeg får meg liksom ikke til å steke eggerøre av 2 hviter og en plomme, lage mager mat for så å tilføre 2ss olivenolje osv. Nå har jeg misforstått Linberg endel, men det er fortsatt dette jeg leser i boka...

Jeg er en karbojunkie, jeg trenger å holde en streng linje som samtidig åpner for et helt spekter matvarer som jeg faktisk er mer glad i enn sukker! Masse ost, kjøtt, egg, fett, fløte, SETERrømme, avocado og grønnsaker, frukt i passelige mengder! Jeg liker faktisk ikke poteter lengre!

Når det gjelder hva som er lettvint mat så kommer jo det helt an på hva du liker det, hva du er vant med... Det går kjappere å lage en omelett enn å steke en pizza... Og tenk all den tiden en sparer når en ikke trenger å VENTE på potetene! Men det blir hva du gjør det til... Atkins mat er sunn fast-food, og ikke minst Gourmet mat!

Noen matpakke forslag: Kyllinglår/vinger, salat med egg/ost/tunfisk, rekesalat med masse majones (hjemmelaget er best), nøtter...

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 12-04-04, 23:31   #5
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Et greit sted å starte nå som du fant boken er med diettforslagene. Jeg ville ha forsøkt å følge dette og lest boken i mens. Mye kunnskap som skal inn og på denne måten blir det litt Learning by doing.

På sikt tror jeg vi må lage vår egen greie som passer oss. Selv roter jeg litt for tiden så jeg er ikke den beste til å gi råd akkurat nå. Følger du Lindberg i hodevsak kan du godt spise Atkinsmat uten at det betyr noe drastisk. Motsatt er ikke mulig i startfasene. Jeg orker ikke å telle karbohydrater derfor velger ikke jeg Atkins, men kostholdet mitt (på en god dag) og HP sitt er nok ikke så ulikt.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 13-04-04, 09:22   #6
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Siden du ikke har så mange kilo å ta av tror jeg du vil ha best nytte av Lindberg. Både fordi den ikke er så restriktiv som Atkins, og fordi den da blir lettere å følge i hverdagen. Du trenger slett ikke mange sære matvarer, det holder lenge med all slags fugl, fisk og kjøtt, masse grønnsaker og belgfrukter. Er du vant til å spise kneip med nugatti blir det nok en liten overgang, men har du et normalt kosthold fra før skal det gå rimelig greit. Les boka grundig, og se om ikke dette høres ut som noe for deg. Se på menyforslagene, kutt ut ting du ikke liker og legg til andre "lovlige" matvarer.
Det viktigste likevel er å skifte fokus, BORT fra ting du ikke får lov til å spise! Tenk heller på all den deilige maten du kan lage deg og likevel gå ned i vekt (og tenk så godt det vil gjøre kroppen din!) Salatsesongen står for døra, utegrillene kan snart plukkes frem. NAM!

Bruk forumet flittig, det er alltid noen her som svarer på spørsmålene dine.

  Svar med sitat
Gammel 13-04-04, 09:23   #7
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Forresten;Jeg har valgt Atkins fordi den raskere regulerer mine unormale insulinverdier, og fordi avholdenhet funker best for meg.

  Svar med sitat
Gammel 13-04-04, 10:56   #8
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Vil bare få med at om du har lite å ta av; så begynner du direkte på Atkins vedlikehold... kansje med 14dagers induksjon om du har endel ubalanser... I Atkins for Life anbefaler Atkins dem som bare har 2,5-5kilo å ta av å begynne på pre-vedlikeholdsplanen med ca 60g karb per dag...

Angående sukkerabstinens... Jeg hadde det til gangs... Mine symptomer var ganske identiske med alkoholabstinenser...

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 13-04-04, 13:02   #9
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Å....? HP, har du inngående kjennskap til alkoholabstinenser?

  Svar med sitat
Gammel 13-04-04, 13:33   #10
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Ikke annet enn fra lærebøker, og bekjente som er alkoholikere...

Har aldri funnet noen grunn til å smake alkohol selv... det er jeg veldig glad for... Når jeg ser hvor hektet jeg er blitt på sukker... et svært lite kjent vanedannende stoff... men faktisk like ille som kokain...

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Kan jeg drikke denne teen? fint om noen kan svare. Iset Atkins kosthold 13 23-05-07 10:43
noen som vet? ayliah Induksjonen 11 03-05-04 16:23
Vær så snill, kan noen hjelpe meg! Miro Generell ernæringsdebatt 2 04-04-04 23:00
er det noen som vet?? ayliah Atkins kosthold 9 19-02-04 14:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no