Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Knekkebrød?

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-12-11, 11:14   #1
Lilli82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: telemark
Alder: 41
Innlegg: 28
Lilli82 er på en erverdig vei

Knekkebrød?

Hei..

Jeg har et lite spørsmål... Jeg er så lei av å maule alt mulig pålegg, og jeg har bakt alle varianter av brød, lefser og knekkebrød, men jeg blir så oppblåst av dette...tror det blir for mye frø for meg.. Så oppdaget jeg i går "fiberrik" knekkebrød.. Her er det kun 2,7g kabro pr knekkebrød.. Kan man feks spise 2 slike med pålegg til lunch??

Lilli82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og diabetes type1 Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 11:16   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: knekkebrød?

Jeg spiser for tiden 2 slike med makrell i tomat på hver dag, jeg tåler det helt fint

Så, som med det meste annet må du bare teste på deg selv og se om du tåler dem mtp mage og vekt

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 11:49   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Knekkebrød?

Hva med å prøve de gode kjeksene jeg lager med mandelmel, eggehvite og salt?Salte kjeks

Ca 10 kjeks fikk jeg ut av denne oppskriften.
2 dl (98 g )mandelmel
2 (60 g) eggehvitter, first price-størrelse
20 g plomme (fra ett egg) til pensling
1/2 ts salt
1 ts sukrin/natreen/stevia/sukker… som en selv vil
jeg brukte ikke 2 ts fiberhusk men man kan bruke det)

Bland alt sammen, ta vare på eggeplommen(e). Form deigen til små kuler og trykk de flate på bakepapir.
Pensle så meg eggeplommene(brukte e’n) og salt med havsalt.
Skal stekes i ovnen på 180 grader i 15-20 min, alt ettersom hvor harde du liker at kjeksen er! Mine ble myke men det kan fikses ved å steke annerledes, la stå lenger ute før de settes i boks eller oppbevare i metallboks, antar jeg.

en gir
18,4 g
69,8 kcal
1 g karbo
5,8 g fett
3,29 g protein

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 12:51   #4
Lilli82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: telemark
Alder: 41
Innlegg: 28
Lilli82 er på en erverdig vei

Sv: Knekkebrød?

Takk for oppskriften!

Lilli82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og diabetes type1 Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 10:25   #5
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Knekkebrød?

Hei!
Her skal du få en oppskrift av meg også, utrolig lett å lage og kjempegode. Jeg fant den blant Nannahs oppskrifter og modifiserteden litt til min bruk (Nannahs kjeks tror jeg de het)

80 g sesamfrø
30 linfrø
20g kruskakli
50 g malt mandel (kjøper ferdigmalt på innvandrerbutikk)(almond powder)
eller mandelmel
10 g fiberhusk
2 ss splenda
litt salt

2,5- 3 dl vann blandes inn. Blandes godt og smøres ut over et bakepapir.Dette skal dekke hele papiret, bruk en god slikkepott.
Jeg ruter det opp medslikkepotten i passelige ruter og drysser litt solsikkekjerner over.
Står nederst i stekeovnen på 160 grader i 50 min eller mer. Du må se litt ann. Jeg liker veldig godt at de er godt brune, så da kan det være opp til en time

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 16:31   #6
CoStar
Juniormedlem
 
CoStar sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 21
CoStar er på en erverdig vei

Sv: Knekkebrød?

Jeg elsker Nannahs Knekkebrød
2 dl solsikkekjerner, 1,5 dl linfrø, 1 dl sesamfrø, 0,5 dl gresskarkjerner, 2,5 dl kruskakli, 2ss fiberhusk, 1ts salt, litt sukrin og 5-6 dl vann. Bland alt det tørre, tilsett 5 dl vann. Fiberhusken gjør massen fastere, om den blir for fast tilsett resten av vannet. Dette er nok til to brett (ca 30 stk knekkebrød). Stek et brett i gangen på 160 grader i 10 min, ta ut og rut opp med pizzahjul e.l. Stek så i 50 min til. Om man deler de i ca 30 stk, inneholder hvert knekkebrød ca 1,15g karber, 7,4g fett og 4g proteiner. Kjempegode!

__________________


CoStar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 16:33   #7
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Knekkebrød?

Opprinnelig lagt inn av Lilli82, her.

Hei..

Jeg har et lite spørsmål... Jeg er så lei av å maule alt mulig pålegg, og jeg har bakt alle varianter av brød, lefser og knekkebrød, men jeg blir så oppblåst av dette...tror det blir for mye frø for meg.. Så oppdaget jeg i går "fiberrik" knekkebrød.. Her er det kun 2,7g kabro pr knekkebrød.. Kan man feks spise 2 slike med pålegg til lunch??

Det kommer jo helt an på hvilket karbonivå du ligger på. Jeg synes fiberrik-knekkisene er alt for små så jeg spiser heller ryvita, de er større og inneholder jo desto mer karber da, ca. 5-6 pr. knekkebrød tror jeg.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 17:07   #8
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: Knekkebrød?

Søk på nannah og knekkebrød (like greit i google som i søkefunksjonen her inne) det er to oppskrifter, en på knekkebrød og en på knekkebrød-kjeks og begge er veldig gode. Bedre enn fiberrik syns jeg (fiberrik smaker sagmugg syns jeg). Det er ikke vanskelig å lage og veldig greit å ha i hus.

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 17:46   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Knekkebrød?

Opprinnelig lagt inn av CoStar, her.

Jeg elsker Nannahs Knekkebrød
2 dl solsikkekjerner, 1,5 dl linfrø, 1 dl sesamfrø, 0,5 dl gresskarkjerner, 2,5 dl kruskakli, 2ss fiberhusk, 1ts salt, litt sukrin og 5-6 dl vann. Bland alt det tørre, tilsett 5 dl vann. Fiberhusken gjør massen fastere, om den blir for fast tilsett resten av vannet. Dette er nok til to brett (ca 30 stk knekkebrød). Stek et brett i gangen på 160 grader i 10 min, ta ut og rut opp med pizzahjul e.l. Stek så i 50 min til. Om man deler de i ca 30 stk, inneholder hvert knekkebrød ca 1,15g karber, 7,4g fett og 4g proteiner. Kjempegode!

SEr at det ikke er eggehvite i. Om man ikke har fiberhusk må man vel bruke det for at det skal holde seg sammen da?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 17:52   #10
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: Knekkebrød?

De har fiberhusk i veldig mange matbutikker. Man finner det blandt glutenfritt mel. Jeg syns den store fordelen med nannah-knekkebrødene er at det ikke er egg i dem, for jeg blir fort litt eggelei på lavkarbo.

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 18:15   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Knekkebrød?

Opprinnelig lagt inn av Perdita, her.

De har fiberhusk i veldig mange matbutikker. Man finner det blandt glutenfritt mel. Jeg syns den store fordelen med nannah-knekkebrødene er at det ikke er egg i dem, for jeg blir fort litt eggelei på lavkarbo.

Jeg har ikke noe imot egg og smaker det ikke når jeg bruker hvitter i kjeks. Nå har jeg lest litt om fibrhusk og jeg tror jeg svarer selv: ja

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 14:40   #12
KristineR-S
Juniormedlem
 
KristineR-S sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Fetsund
Alder: 43
Innlegg: 28
KristineR-S er på en erverdig vei

Sv: Knekkebrød?

Opprinnelig lagt inn av CoStar, her.

Jeg elsker Nannahs Knekkebrød
2 dl solsikkekjerner, 1,5 dl linfrø, 1 dl sesamfrø, 0,5 dl gresskarkjerner, 2,5 dl kruskakli, 2ss fiberhusk, 1ts salt, litt sukrin og 5-6 dl vann. Bland alt det tørre, tilsett 5 dl vann. Fiberhusken gjør massen fastere, om den blir for fast tilsett resten av vannet. Dette er nok til to brett (ca 30 stk knekkebrød). Stek et brett i gangen på 160 grader i 10 min, ta ut og rut opp med pizzahjul e.l. Stek så i 50 min til. Om man deler de i ca 30 stk, inneholder hvert knekkebrød ca 1,15g karber, 7,4g fett og 4g proteiner. Kjempegode!

Et lite tips bare. Jeg steker begge bretter samtidig på varmluft men da ca 140 grader. Det går mye raskere. Om du føler at knekkebrødene er litt bløte etter endt steke tid, så sett ovnsdøra på gløtt i 10 min mens du steker de videre

__________________


KristineR-S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-ren mat-paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Knekkebrød i en fei Lisbeth Bakst 7 21-01-11 11:53
Knekkebrød? Ramboline Ketolysekuren 12 13-09-10 13:45
Knekkebrød Charl8 Bakst 4 04-06-10 16:05
Knekkebrød susasa_s Oppskrifter 0 11-11-09 22:22
Knekkebrød? Nola Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 28-06-09 10:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no