Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ris, korn, poteter og sukker

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-03-07, 00:55   #1
Miriell
Juniormedlem
 
Miriell sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 43
Innlegg: 40
Miriell er på en erverdig vei

Ris, korn, poteter og sukker

Hei
Jeg er ny her for jeg og samboer har nettopp startet opp med lavkarbo kosthold og syns det virket veldig fornuftig å bli med her da for det er jo en flott ressurs.

Vi er altså nyoppstartet og har gått på med stort pågangsmot, men nå er vi på vår andre uke og begynner å bli litt desperate allerede, så på lørdag kjøpte vi lindbergbrød bare for å ha brød og det var SÅÅÅ godt.
Vi savner poteter, ris (pleide å spise ris ca fem ganger i uka), juice og sukkerholdig jums. Noen tips til hva vi kan bruke istedenfor?

Både poteter og ris er vanskelig å erstatte.
Vi kjøpte dessuten Splenda for å være fryktelig sunne, men nå hører vi at det (og andre kunstige søtningsmedler) ikke er så bra alikevel.
Hva kan vi bruke da?? (jeg er ekstremt glad i sjokolade og søtsaker og har ett veldig søtsug nesten hele tiden, prøver å undertrykke det men går sjeldent mer enn ett par dager i slengen...)

Miriell

Miriell er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 01:01   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Ris, korn, poteter og sukker.

Søtsuget forsvinner HELT på lavkarbo for de aller fleste, men man MÅ bite i det sure eplet og bare holde seg unna med makt i en uke eller to før man merker forskjellen. Spiser du mye kunstige søtstoffer vil du bare bidra til å opprettholde søtsuget og gjøre vondt verre, dessuten kan disse søtstoffene hindre vektnedgangen for noen.

Jeg merket fort bedring om jeg holder meg helt unna søtt i et par uker. Mister lysten på det, savner det ikke, og når jeg først "sprekker" i et selskap eller noe, så smaker det plutselig høgg! Tro meg, sukker smaker ikke godt lenger! Nå har jeg ikke drukket brus eller spist noe særlig med søtt på 2 måneder, og nylig tok jeg en slurk cola light og en sjokoladebit og holdt på å kaste opp. Det smakte RENT sukker, jeg ble skikkelig dårlig. FYSJ!!! Jeg takler det ikke lenger, og jeg var vel en av de verste sukkernarkomane her inne. Jeg levde på cola og sukker før, i flere måneder om gangen. Klarte ikke holde meg unna!
Nå er jeg vektoperert (i januar) og har fått en drahjelp i det da, men jeg merker godt at det å holde seg helt unna søtt har hjulpet meg enormt. Jeg har ikke sug lenger og tåler som sagt ikke engang smaken av det.

Jeg hører mange si det samme - søtt smaker HØGG etter noen uker uten.

Dere klarer det, stå på!!!

Glemte å svare på det siste du spurte om; poteter og ris synes jeg er LETTEST å erstatte. Pasta er det verre med men heldigvis er jeg ikke så glad i det heller. Poteter erstattes feks. av brokkoli og blomkål samt andre grønnsaker. Ris kan erstattes av feks. blomkålris (søk på "jukseris" her inne for oppskrift). Men nå ser jeg jo at du følger Lindberg og da er det jo IALLFALL ikke problematisk????? Dere kan jo spise bønner og linser, og da er det jo kjempelett. Jeg elsker bønner og linser og spiser heller det enn poteter siden det smaker myye bedre. Linsemos er fantastisk, kikerter er snop.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 05:22   #3
Lotusia
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Alder: 40
Innlegg: 128
Lotusia har en fantastisk aura rundt segLotusia har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ris, korn, poteter og sukker.

ja bit litt i sure epler, og lag god mat som smaker! Får jeg lyst på sjokolade har jeg heller lagd meg en godt wok med masse godt krydder, og kylling.. nam! da går sukkersuget vekk. etterhvert er det det du får lyst på.
Isteden for Juice, drikk C vitaminer (brustabletter) det er godt og veldig sundt!

Lotusia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadietten, råvarer og kostillskudd Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 11:26   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ris, korn, poteter og sukker.

Poteter kan erstattes av f.eks blomkål med ost, blomkålmos, ovnstekte grønnsaker, sellerirotmos osv. Og linser og bønner. Sjekk om nærmeste bibliotek har eller kan skaffe kokeboken naturlig slank av Fedon. Den har jeg brukt masse (så mye at jeg nesten ikke får opp sidene lenger... ) når det gjelder grønnsaksretter. Så ser du om dere finner noe inspirasjon i den og evt kjøper den.

Ellers kan man spise fullkornsris innimellom, og fedon har utviklet et par pasta-typer som påvirker blodsukkeret mindre enn vanlig pasta. De er fine så lenge man ikke spiser det hver dag. Nå er jeg heldigvis ikke så glad i pasta, men sleit mye med ris og potet-varianter i begynnelsen. Men nå spiser jeg ris uner 1 gang i uka nå som jeg har vendt meg til å tenke på andre muligheter først. og poteter spiser jeg ca en gang i halvåret...

Men det viktigste man kan gjøre er å skaffe seg inspirasjon i bøker, og sjekke oppskriftstrådene her inne. Evt fedonklubben.no. Selv om jeg syns endel av oppskriftene er i overkant avanserte der inne.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 12:50   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ris, korn, poteter og sukker.

Det Iset sier om søtsug er helt helt sant!
Sukker er avhengighetsskapende, og de fleste forstår at det ikke er først og fremst smaken som tilfredsstiller dem ved å spise godteri når de har fått suget etter det på avstand.
Søtningsmidler kan være vel og bra, men det er en stor fordel å vente med å ta dem i bruk til du har bukt på søtsuget.
Jeg hadde nesten den samme opplevelsen som Iset, spiste vanlig melkesjokolade noen uker at jeg hadde kvittet meg med søtsug, og jeg syntes ikke akkurat det smakte høgg, men det var ikke noe særlig, det smakte som rent sukker, noe de fleste voksne mennesker har lite kulinarisk glede av. Kvalmende rett og slett.
Jeg får samme tilfredstillelse nå av noen ruter mørk sjokolade fra 75% og oppover, som jeg før fikk av å tute i meg en hel melkesjokolade, men på en annen måte, jeg SMAKER det
Når du går på Fedon så kan du også spise litt nøtter, og nøtter er snadder! Og mye sunnere enn godis

Noen har fått hjelp av et mineral (?!) som heter krom for å få bukt med søtsuget, det kan du få kjøpt i pilleform på helsekosten, og er helt ufarlig.

Ellers så ønsker jeg deg og din kjære lykke til!!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 16:48   #6
Miriell
Juniormedlem
 
Miriell sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 43
Innlegg: 40
Miriell er på en erverdig vei

Sv: Ris, korn, poteter og sukker

Takk for alle tilbakemeldinger Skal gjøre en innsats for å ligge unna søtsakene. Syns nøtter er kjempegodt men tåler noen nøtter dårlig, sukk... Frukt er vel greit da?....

Miriell er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 16:51   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ris, korn, poteter og sukker

Opprinnelig lagt inn av Miriell, her.

Frukt er vel greit da?....

Fedon sier 2 frukter om dagen, men ikke banan. Helst pære eller andre med lav/middels GI

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 00:25   #8
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Ris, korn, poteter og sukker

Opprinnelig lagt inn av Miriell, her.

Vi savner poteter, ris (pleide å spise ris ca fem ganger i uka), juice og sukkerholdig jums. Noen tips til hva vi kan bruke istedenfor?

Både poteter og ris er vanskelig å erstatte.
Vi kjøpte dessuten Splenda for å være fryktelig sunne, men nå hører vi at det (og andre kunstige søtningsmedler) ikke er så bra alikevel.
Hva kan vi bruke da?? (jeg er ekstremt glad i sjokolade og søtsaker og har ett veldig søtsug nesten hele tiden, prøver å undertrykke det men går sjeldent mer enn ett par dager i slengen...)

Miriell

Det er vel ikke bra å bruke søtstoff for mye, men av og til kan jo gå særlig hvis du spiser det istedet for vanlig sukker.

Ja vanskelig å erstatte poteter, ris o.l. Du må nok kutte ned på forbruket av dette. Men du følger Fedon og han sier vel "kutt ned, ikke ut"? Så litt ris og pasta og 1 potet i ny og ne kan du vel spise? Med fordel kan du heller spise jukseris e.l. Mye sunnere ihvertfall.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kake med Splenda isteden for sukker? Ember Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 15-09-09 15:21
Sukker - en ulv i fåreklær HP Artikler 15 03-04-09 09:23
Erstatter for poteter, pasta og ris?????? Flippa Spørsmål og svar 4 28-05-06 20:09
er du sukkerslave? sommerfugl Generell ernæringsdebatt 4 26-01-05 18:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no