Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo og lavkalori samtidig

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-05-13, 00:59   #1
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Lavkarbo og lavkalori samtidig

Har gått på lavkarbo i snart 3 år. Gikk ned det jeg ønsket som var bare 8-9kg fort og beholdt vekta mer eller mindre i 2 år. Sluttet å røyke i desember og noen mnd senere skadet jeg kneet og dermed ble det slutt på treningen også. La på meg til det opprinnelige, litt hver dag. Prøvde i fortvilelsen også noen karbodager og da raste kiloene inn enda fortere. Måtte ta ordentlig tak før dette blir helt ille og har nå prøvd snart 3 uker lavkalori kombinert med lavkarbo. Dette er tøft og jeg sulter hele tiden. Har gått ned ca 2 kg. Prøver å holde meg på 1500-1600 kcal men da blir karbene på 20-25/dag. Fett 60-70%.
Når jeg nå skriver dette, ser jeg jo at det er bra resultat men kan ikke fortsette å være sulten resten av livet. God mat er viktig for meg og derfor elsker jeg lavkarbo. Kan det være at etter røykeslutten er metabolismen min blitt så forandret at kaloritelling er eneste veien til vektkontroll?

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 03:21   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Sannsynligvis har du veldig høyt stressnivå pga Røykeslutt og med skade i tillegg som kroppen trenger ressurser for å reparere. Jeg ville gått helt andre veien, å kjørt noen uker streng ketolyse, evt atkins induksjon (eller Nille-uker som vi kalte det i gamle dager )
Fokuser også på nok god søvn!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 12:22   #3
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Re: Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Takk for svaret ditt Crisma. Tror ikke jeg kan skylde på røykesluttet lenger. Det er 5 mnd siden. Og skaden på kneet er 2 mnd gammel og har begynt med trening. Det funker ok selv om tøying etter løping er litt vanskelig. Problemet er, at selv om jeg er liten og forholdsvis slank, utgjør de kiloene så mye at hele jobbe-garderoben er ubrukelig. De er 10% av min vekt. vekten min økte fra 50 til 57.7 og er nå 55.1 etter nesten 3 uker på "sultekur". Vet bare ikke om jeg tør risikere "utskeilser" i form av fett når jeg fikk så dramatiske følger av karbo utskeielser. Det er jo mulig å fortsette som nå, selv om det krever j.... masse selvdisiplin. Er lei. Fortsette med lavkabolavkalori-dritten eller ta sjansjen på å øke kalorimengden med mer fett (det elsker jeg). Savner alle gode ostene, fløten, avocadoen etc. Likevel, tror jeg noe på de som sier at vi må tenke på kaloriene, også på lavkarbo. Hjelp!!!


Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Sannsynligvis har du veldig høyt stressnivå pga Røykeslutt og med skade i tillegg som kroppen trenger ressurser for å reparere. Jeg ville gått helt andre veien, å kjørt noen uker streng ketolyse, evt atkins induksjon (eller Nille-uker som vi kalte det i gamle dager )
Fokuser også på nok god søvn!

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 12:26   #4
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Re: Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Glemte å nevne til deg at det er jo Atkins induksjon jeg lever på. Alle matvarene, bortsett fra frøene på de to små brødskivene(halv av vanlig str) jeg tar daglig. Noen dager går karbene over 20, selv om jeg gjør mitt beste for å begrense. Er bare så sulten at må ha matmengden.


Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Sannsynligvis har du veldig høyt stressnivå pga Røykeslutt og med skade i tillegg som kroppen trenger ressurser for å reparere. Jeg ville gått helt andre veien, å kjørt noen uker streng ketolyse, evt atkins induksjon (eller Nille-uker som vi kalte det i gamle dager )
Fokuser også på nok god søvn!

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 12:58   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Takk for svaret ditt Crisma. Tror ikke jeg kan skylde på røykesluttet lenger. Det er 5 mnd siden. Og skaden på kneet er 2 mnd gammel og har begynt med trening. Det funker ok selv om tøying etter løping er litt vanskelig. Problemet er, at selv om jeg er liten og forholdsvis slank, utgjør de kiloene så mye at hele jobbe-garderoben er ubrukelig. De er 10% av min vekt. vekten min økte fra 50 til 57.7 og er nå 55.1 etter nesten 3 uker på "sultekur". Vet bare ikke om jeg tør risikere "utskeilser" i form av fett når jeg fikk så dramatiske følger av karbo utskeielser. Det er jo mulig å fortsette som nå, selv om det krever j.... masse selvdisiplin. Er lei. Fortsette med lavkabolavkalori-dritten eller ta sjansjen på å øke kalorimengden med mer fett (det elsker jeg). Savner alle gode ostene, fløten, avocadoen etc. Likevel, tror jeg noe på de som sier at vi må tenke på kaloriene, også på lavkarbo. Hjelp!!!

I følge min mors lege tar det omtrent et år etter røykeslutt til forbrenninga er stabilisert. Dersom du syns det er helt jævlig å leve så asketisk som du gjør nå tenker jeg det er en fare for at du kan sprekke med brask og bram. Skjønner at det er kjipt med jobbegarderoben, men hva med å først og fremst fokusere på å ikke gå opp noe mer, og så kanskje det slipper etterhvert som du får bevegd deg mer, røykeslutten er lengre unna og stresset har minket? Og selv om kneet er skadet, så er det jo en rekke styrkeøvelser du kan gjør som ikke går ut over kneet. Og angående kalorier, så ja, noen må tenke på dem også, og da kanskje særlig i forbindelse med en røykeslutt. Men det betyr ikke at det er bra å ligge for lavt over lang tid. Man vil jo ikke at kroppen skal gå over i sultmodus, for det kan på sikt gå ut over både forbrenning og muskelmasse.

Med det sagt så er jo drøyt 2.5 kilo på 3 uker et meget bra resultat

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 13:12   #6
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Re: Sv: Re: Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Takk for dine trøstende ord Cyan. Har snakket i familien og med meg selv, og tror at jeg skal gå over i "normal" lavkarbo med mine oster, avocadoer og annen god mat. Det var jo måten jeg gikk ned tidligere også. For å leve på denne måten i flere måneder, gidder jeg nok ikke. Får heller holde litt styr på matmengden for å ikke begynne å frotse. Da går jo ingen ned.


Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

I følge min mors lege tar det omtrent et år etter røykeslutt til forbrenninga er stabilisert. Dersom du syns det er helt jævlig å leve så asketisk som du gjør nå tenker jeg det er en fare for at du kan sprekke med brask og bram. Skjønner at det er kjipt med jobbegarderoben, men hva med å først og fremst fokusere på å ikke gå opp noe mer, og så kanskje det slipper etterhvert som du får bevegd deg mer, røykeslutten er lengre unna og stresset har minket? Og selv om kneet er skadet, så er det jo en rekke styrkeøvelser du kan gjør som ikke går ut over kneet. Og angående kalorier, så ja, noen må tenke på dem også, og da kanskje særlig i forbindelse med en røykeslutt. Men det betyr ikke at det er bra å ligge for lavt over lang tid. Man vil jo ikke at kroppen skal gå over i sultmodus, for det kan på sikt gå ut over både forbrenning og muskelmasse.

Med det sagt så er jo drøyt 2.5 kilo på 3 uker et meget bra resultat

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 15:08   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Røykeslutt og stress trenger ikke å ha nevneverdig påvirkning, jeg tror nok det heller er at du sluttet å være i aktivitet pga kneet og/eller en evnt. økning i kalorier ved røykeslutt (mange spiser mer snop eller mat da). Jeg ville gått tilbake til lavkarboen du gikk ned med i førsten og ligget en smule lavere i kalori-inntak hvis du fortsatt ikke kan være i like mye aktivitet som da. Det er ikke alltid så mye som skal til for ikke å sulte. 100 g kjøtt til eller fra kan utgjøre forskjellen men i kalorier er det bare snakk om litt over 100.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 17:19   #8
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Re: Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Tenker du på som jeg spiste for 3 år siden? Det tør jeg ikke, da spiste jeg nemlig maaasse og gikk ned likevel. Samme kosthold har fått meg opp i vekt tidligere. Skal nok følge streng ketose og med "blikk festet på kaloriene og mat mengde". Klarer ihvertfall ikke lavkalori og lavkarbo samtidig. Gleder meg til middag i dag når jeg kan ta litt av fettet til svinekotelettene! Og fløte i sellerimosen!


Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Røykeslutt og stress trenger ikke å ha nevneverdig påvirkning, jeg tror nok det heller er at du sluttet å være i aktivitet pga kneet og/eller en evnt. økning i kalorier ved røykeslutt (mange spiser mer snop eller mat da). Jeg ville gått tilbake til lavkarboen du gikk ned med i førsten og ligget en smule lavere i kalori-inntak hvis du fortsatt ikke kan være i like mye aktivitet som da. Det er ikke alltid så mye som skal til for ikke å sulte. 100 g kjøtt til eller fra kan utgjøre forskjellen men i kalorier er det bare snakk om litt over 100.

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 18:02   #9
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Hva om du endrer til mindre protein, mere fett, for å få samme kaloriinnhold du har nå, men høyere fettprosent.
Vet du hvor mange gram protein du spiser pr dag? Jeg ligger der du ligger og med fettprosent på ca 80% og jeg spiser mere enn nok protein.. Kan ikke skjønne annet enn at du må få rikelig med protein da. Vet du hvor du løypa du ligger der i gram?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 18:22   #10
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Re: Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Kan umulig være lurt å minske på proteinene. De holder jo meg jo mett lenge. Sjekket siste uken på diett.no og det har variert fra 85 gr til 115 gr/dag. Protein skal jo være den safe greie,eller?


Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Hva om du endrer til mindre protein, mere fett, for å få samme kaloriinnhold du har nå, men høyere fettprosent.
Vet du hvor mange gram protein du spiser pr dag? Jeg ligger der du ligger og med fettprosent på ca 80% og jeg spiser mere enn nok protein.. Kan ikke skjønne annet enn at du må få rikelig med protein da. Vet du hvor du løypa du ligger der i gram?

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 18:27   #11
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Det er rart at du skal gå sulten på det kalorinivået. Energifordelingen din ser jo bra ut også, men jeg lurer på hvor stor andel av det som er protein. For meg er lavkarboformelen litt sånn: "karbohydrater fra grønnsaker, energi fra fett og metthetsfølelse fra proteiner" - veldig forenklet riktignok. Det er mye forskjellig mat som gir god metthetsfølelse, av alle makronæringer.

Selv får jeg kod metthetsfølelse av:
- egg, egg og atter egg
- kjøtt (kan godt være magert. Blir mett allikevel. Det samme gjelder meieriprodukter)
- grønt: brokkoli, blomkål, sopp, tomat, spinat...
(- lav-GI karbomat: havregrøt, kikerter og bønner)

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 12:24   #12
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Re: Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Bare legg på diett.no 1-2 skiver lavkarbobrød, 1-2 egg, 5-10 smør(gikk over til brelett pga kcal) 20 gr ost og du kommer på rundt 400 kcal. Det er nesten 25% av all maten for dagen. Dette klarer ikke jeg i lengden. Den viktigste grunnen opprinnelig for starten av lavkarbo-kosthold for meg var nettopp å slippe å være sulten og slippe å spise små posjoner. Bare jeg kunne komme tilb


Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

Det er rart at du skal gå sulten på det kalorinivået. Energifordelingen din ser jo bra ut også, men jeg lurer på hvor stor andel av det som er protein. For meg er lavkarboformelen litt sånn: "karbohydrater fra grønnsaker, energi fra fett og metthetsfølelse fra proteiner" - veldig forenklet riktignok. Det er mye forskjellig mat som gir god metthetsfølelse, av alle makronæringer.

Selv får jeg kod metthetsfølelse av:
- egg, egg og atter egg
- kjøtt (kan godt være magert. Blir mett allikevel. Det samme gjelder meieriprodukter)
- grønt: brokkoli, blomkål, sopp, tomat, spinat...
(- lav-GI karbomat: havregrøt, kikerter og bønner)

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 12:36   #13
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Jeg foreslår at du dropper brødskivene. Personlig gjør de ikke noe for metthetsfølelsen min. De er bare vomfyll. Jeg vet ikke hvor mye kalorier det er de skivene, men du kan sikkert bytte ded ut med 1-2 egg. (75kcal per egg, tror jeg?)

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 13:37   #14
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Det er forskjell på oss - og hvilke ting som gir god metthetsfølelse korresponderer ikke nødvendigvis med kcal-innhold eller noe annet, tror jeg. Og noen ting trigger bare ønske om å spise mer, uten at det er snakk om sukker eller noe sånt.

(I likhet med Ziltoida får jeg null metthet av brød-erstatninger - og meieriprodukter gjør meg heller ikke mett, men heller gira på å spise mer av dem. Egg og fisk, derimot, gjør meg sånn ekte mett at jeg ikke engang kan spise opp den siste munnfullen av porsjonen når skrotten først har sagt ok ferdig nå!)


Min oppfordring blir da å se bort fra tallene til maten, og heller kjenne godt etter på tingene du spiser - prøv å sile ut hvilken mat som gjør jobben sin - dvs, gjør deg mett - og hvilken mat som ikke gjør det.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 18:29   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Jeg får ikke metthetsfølelse av brød og brøderstatninger jeg heller. Ikke av måltidserstattere heller. Fisk derimot, og egg, kjøtt og ost blir jeg mett av. jeg ville droppet de brødskivene jeg også. Spis en kyllingfilet isteden. Metter mye bedre.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 09:56   #16
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Re: Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Takk for gode rådene. Tenker en del tilbake på begynnelsen av lavkarbo-kostholdet. Spiste mye egge og bacon, ost og skinkeruller, salater med tunfisk, feta eller annen ost, masse stekt kjøtt, fisk og kylling. Brukte smør og fløte til saus og også litt fløte til kveldskosen med bær (for søtsuget). Spart ikke på fettet og telte ikke kalorier, kun karber. Spiste nesten ikke brød i det hele tatt. Tok riktignok litt div frø til cottage cheese til lunch eller frokost, men tror at jeg gjorde dette først etter noen uker. Spiste når jeg var sulten, uansett klokkeslett og til jeg var passe mett. Kansje best å prøve dette igjen? Har nå kjørt høyere kalori og strengere karber i 2 dager og vekten har gått litt opp begge dagene. Ut å kjøpe bacon nå


Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg får ikke metthetsfølelse av brød og brøderstatninger jeg heller. Ikke av måltidserstattere heller. Fisk derimot, og egg, kjøtt og ost blir jeg mett av. jeg ville droppet de brødskivene jeg også. Spis en kyllingfilet isteden. Metter mye bedre.

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 10:43   #17
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Jeg kan bare snakke ut ifra egen erfaring, og jeg ville nok ha fortsatt lavkarbo-lavkalori-kombinasjonen, men med mer fokus på mettende matvarer. Hurra for egg, kylling, fisk og grønt!

Da jeg begynte på lavkarbo spiste jeg som du beskriver over her, men da veide jeg også mye mer, så jeg behøvde flere kalorier. Jeg har inntrykk av at du ikke har mye å gå ned, så da kan det være litt risky å kjøre på med full LCHF-pakke uten å i det minste gløtte litt på kalorimengden innimellom.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 11:31   #18
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Re: Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Skal "gløtte" på kaloriene men skal først og fremst holde karbene nede. Om vekten går opp mange dager til ,må nok kaloritelling mer med i bildet igjen. Og du har rett har ikke mange kilo men fordelingen er sånn at de synes veldig. Er bare 156 høy og 10 cm ekstra rundt midjen og også "ryggen" som ikke er smal fra før, vises godt. Enten må jeg få vekk noen kilo eller kjøpe ny garderobe. Sistnevnte innebærer ikke bare økonomisk tap...


Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

Jeg kan bare snakke ut ifra egen erfaring, og jeg ville nok ha fortsatt lavkarbo-lavkalori-kombinasjonen, men med mer fokus på mettende matvarer. Hurra for egg, kylling, fisk og grønt!

Da jeg begynte på lavkarbo spiste jeg som du beskriver over her, men da veide jeg også mye mer, så jeg behøvde flere kalorier. Jeg har inntrykk av at du ikke har mye å gå ned, så da kan det være litt risky å kjøre på med full LCHF-pakke uten å i det minste gløtte litt på kalorimengden innimellom.

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 11:46   #19
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Skjønner hordan du har det! Jeg kombinerer selv lavkarbo og lavkalori, og ligger på et daglig inntak på 1300 kcal. Har ikke gjort det lenge nå. Denne omgangen, men de 3 dagene jeg har gjort det har jeg gått ned 5-700gram. Håper ikke det er bare vann da!
Men jeg holder meg mett på det nivået, så lenge jeg er streng på karbene og ikke spiser typiske høykarbo som har blitt erstattet med lavkarboutgaver.

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 12:46   #20
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Re: Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Skjønner hordan du har det! Jeg kombinerer selv lavkarbo og lavkalori, og ligger på et daglig inntak på 1300 kcal. Har ikke gjort det lenge nå. Denne omgangen, men de 3 dagene jeg har gjort det har jeg gått ned 5-700gram. Håper ikke det er bare vann da!
Men jeg holder meg mett på det nivået, så lenge jeg er streng på karbene og ikke spiser typiske høykarbo som har blitt erstattet med lavkarboutgaver.

Gikk ned på den måten først 2.7 kg i løpet av 12 dager men så begynte det bare å gå opp...og litt ned igjen. Og jeg var sulten nesten hele tiden. Hva spiser du i løpet av dagen? Kan su legge det ut her for meg, kansje det går for meg også, om ikke streng ketose hjelper. Hvor høy er du og hva veier du?(er ikke mening
Takker på forhånd

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 17:03   #21
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

En enkel måte er å redusere på fett som er så kaloririkt og mindre mettende enn protein. Spise mager fisk som torsk, magert kjøtt som kyllingfilet og fylle på med salat/grønnsaker. Bruke mager ost som synnøve så lett og cottage cheese. Lavkarbo+ lavkalori må nesten bli lavkarbo og lavfett hvis man ikke liker å spise små mengder, da. Man kan jo bytte ut grønnsaker i et måltid med noe fettholdig. Bare aldri ta mye av gangen. Man trenger ikke bruke spiseskjeer med olje, man kan bruke teskje og ta 2 g olje i salaten, 30 g avokado osv. Ett egg, litt ost, litt avokado, 100 g kylling.. Spise til man ikke er sulten mer istedenfor å spise seg mett.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 19:12   #22
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Re: Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Gikk ned på den måten først 2.7 kg i løpet av 12 dager men så begynte det bare å gå opp...og litt ned igjen. Og jeg var sulten nesten hele tiden. Hva spiser du i løpet av dagen? Kan su legge det ut her for meg, kansje det går for meg også, om ikke streng ketose hjelper. Hvor høy er du og hva veier du?(er ikke mening
Takker på forhånd

Joda... Nå spiser jeg ikke frokost da, men til "frokost" har jeg tatt en ss tran og to kopper kaffe med tilsammen 40 g kokosmelk og 15 g fløte, tilsammen ca150 kcal.
Til lunch spiste jeg omelett med to egg, en stor sjampinjong, en neve spinat, et par cherrytomater, en stor teskje smørbrød cheddar og 15 g revet ost på toppen. Stekt i 7g setersmør. Dette blir ca 290 kcal.
Hadde og et lite mellommåltid med cottage cheese på ca 100 kcal.
Til middag har jeg spist ca 100 g laks, 40 g brokkoli, 50 g asparges, 40g squash, en ss creme fresh og grønnsaker stekt i 7g smør. Dette blir ca 330 kcal og 10,5 g karbo.
Tilsammen ca 950 kcal og har en del å gå på til kveldsmat som sansynligvis blir cottage cheese med tyrkisk eller russisk joghurt.

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 19:13   #23
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

En enkel måte er å redusere på fett som er så kaloririkt og mindre mettende enn protein. Spise mager fisk som torsk, magert kjøtt som kyllingfilet og fylle på med salat/grønnsaker. Bruke mager ost som synnøve så lett og cottage cheese. Lavkarbo+ lavkalori må nesten bli lavkarbo og lavfett hvis man ikke liker å spise små mengder, da. Man kan jo bytte ut grønnsaker i et måltid med noe fettholdig. Bare aldri ta mye av gangen. Man trenger ikke bruke spiseskjeer med olje, man kan bruke teskje og ta 2 g olje i salaten, 30 g avokado osv. Ett egg, litt ost, litt avokado, 100 g kylling.. Spise til man ikke er sulten mer istedenfor å spise seg mett.

Er det ikke fettet som metter da, og som holder deg mett og som tar knekken på det evige suget etter mat? Er sånn for meg hvertfall. Og disse lettproduktene øker jo karboinntaket betraktelig!

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 19:15   #24
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Re: Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Joda... Nå spiser jeg ikke frokost da, men til "frokost" har jeg tatt en ss tran og to kopper kaffe med tilsammen 40 g kokosmelk og 15 g fløte, tilsammen ca150 kcal.
Til lunch spiste jeg omelett med to egg, en stor sjampinjong, en neve spinat, et par cherrytomater, en stor teskje smørbrød cheddar og 15 g revet ost på toppen. Stekt i 7g setersmør. Dette blir ca 290 kcal.
Hadde og et lite mellommåltid med cottage cheese på ca 100 kcal.
Til middag har jeg spist ca 100 g laks, 40 g brokkoli, 50 g asparges, 40g squash, en ss creme fresh og grønnsaker stekt i 7g smør. Dette blir ca 330 kcal og 10,5 g karbo.
Tilsammen ca 950 kcal og har en del å gå på til kveldsmat som sansynligvis blir cottage cheese med tyrkisk eller russisk joghurt.

Glemte å svare på noe.. Er 163 og veier 61-62 kg ca. Virker som det er på denne vekta at kroppen min trives best, men hodet og øynene er ikke helt enig de kg er seige å kvitte seg med!

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 19:26   #25
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og lavkalori samtidig

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

En enkel måte er å redusere på fett som er så kaloririkt og mindre mettende enn protein. Spise mager fisk som torsk, magert kjøtt som kyllingfilet og fylle på med salat/grønnsaker.

Fett er vel mer mettende enn proteiner? Hvis jeg spiser torsk/kylling med bare grønnsaker til til middag så vet jeg godt at det ikke går mer enn 1,5-2,5 time før jeg er like sulten igjen. Om jeg slenger på litt fett så holder jeg mye lenger.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo vs lavkalori Anos Generell diskusjon 24 10-05-11 14:00
Lavkarbo OG lavkalori? Anos Lavkarbo generelt 4 12-04-11 23:50
Fra lavkalori til lavkarbo Buzz Andre dietter 3 23-01-11 10:06
Lavkarbo og lavkalori Therese Lavkarbo generelt 10 07-11-09 16:36
Lavkarbo vs lavkalori sara Lavkarbo generelt 12 02-05-09 21:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no