Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

80% genetiske faktorer

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-02-05, 10:53   #1
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

80% genetiske faktorer

Et sitat fra Børge Fagerli, dette er tatt ut av sin sammenheng, men alikevel er det virkelig bare 20- 25 % påvirning på fettlagring vi har.


Sitat:

Totalt sett er forskjellen relativt liten, noe som viser seg å stemme med praktiske forsøk rundt dette. Det koker ned til fettbalanse (fett inn-fett ut). Kroppen er utrolig adaptiv. 75-80% av hvor mye fett/muskler du lagrer/mister på diett/overspising er kontrollert av genetiske faktorer. De resterende 20-25% har vi en viss kontroll med via trening, kostholdsstrategier osv. Farmasøytiske hjelpemidler er unntaket, selvfølgelig.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 12:28   #2
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Altså vil noen aldri kunne bli definert uansett innsats med kosthold og trening? Lite motiverende såfall, selv om en er sunn...

Har kompiser som slett ikke er sunne men ser ut som de kun er laget av muskler, noe som selvfølgelig ikke vil hjelpe dem veldig om de fortsetter og drikke en liter cola om dagen

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 12:31   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Og de genetiske faktorene har vi en viss kontroll over via kosthold og trening også

Hormonene våre styrer alt, og tar vi kontroll over dem så kan vi utrette "mirakler".

* Genene forteller hva vi KAN få
* Tankene forteller hva vi FÅR
* Kosthold og fysisk aktivitet forteller NÅR vi får det

Sitat: HP

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 12:34   #4
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Det var en særdeles motiverende kommentar Hp

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 12:43   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Fedon sier at 80% av alle med fedme har insulinresistens, og insulinresistens er en genetisk feil Derfor - hjelper det ikke å bare komme seg opp av sofan.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 12:46   #6
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av friflex

Altså vil noen aldri kunne bli definert uansett innsats med kosthold og trening? Lite motiverende såfall, selv om en er sunn...

Har kompiser som slett ikke er sunne men ser ut som de kun er laget av muskler, noe som selvfølgelig ikke vil hjelpe dem veldig om de fortsetter og drikke en liter cola om dagen

Nei, det må ikke leses slik at ikke alle kan bli definerte og slanke, men det vil være ganske enkelt for noen og forferdelig vanskelig for andre.

Jeg finner en viss trøst i dette, har jo alltid visst at jeg ikke vil bli stor og sterk, dettte er en slags forklaring på hvorfor trenings arbeidet ikke gir så veldig stor muskelvekst hos meg. Egentlig samme med fettlagring, viser bare at jeg må jobbe mer og være veldig tålmodig for å oppnå mine mål.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 12:53   #7
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Og de genetiske faktorene har vi en viss kontroll over via kosthold og trening også

Hormonene våre styrer alt, og tar vi kontroll over dem så kan vi utrette "mirakler".

* Genene forteller hva vi KAN få
* Tankene forteller hva vi FÅR
* Kosthold og fysisk aktivitet forteller NÅR vi får det

Sitat: HP

Så sant som det er sagt

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 17:51   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg har nå trent 3 ganger pr uke noen måneder. Og hverken jeg eller fysioterapeuten skjønner kroppen min. Jeg har motstandstrening med elastikk og vekter. Med hovedvekt på armer, rygg/mage og lår. Ser stor endring på utvendig lår, mage + underarmer - men INGENTING PÅ OVERARMER. Skifter program og har prøvd flere. Jeg har samme program som ei anna som trener samtidig. Hun har kjempeeffekt på armene. De to siste ukene har jeg i tillegg trent leggene også. Og der ser jeg effekt etter et par treninger - SPESIELT PÅ DEN VENSTRE LEGGEN !! Har plutselig fått flott fasong på den..... bare den. Skjønner itt'no jeg. Trener jo begge leggene likt !!

Pga prolaps + diverse trener jeg MED trener (som er fysioterapeut). (Vi er to som deler) Det er svindyrt og jeg MÅ kutte ned de timene og trene alene... Det er litt skremmende, - for det hjelper unektelig å noen som står over og presser deg litt..

Betaler 180 kr timen nå - 3 ganger pr uke.....

Men altså, det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg ikke ser noe på overarmene og hvorfor bare den ene leggen !??

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 17:59   #9
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Du kan ikke få dekket noe av dette gjennom en rekvisisjon til fysioen din fra lege da? Alle monner drar

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 19:00   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av friflex

Du kan ikke få dekket noe av dette gjennom en rekvisisjon til fysioen din fra lege da? Alle monner drar

180 er EGENANDELEN !! Den var 250 men gikk av en eller annen grunn ned...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 19:05   #11
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Riktig... Hvor mye er fullpris for en time hos fysioen din da? Syntes 180kr var litt billig til og være fullpris ja, men har vanligvis betalt rundt 250kr fullpris både hos kiropraktor, fysio og akupunktør her oppe..

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 19:48   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av friflex

Riktig... Hvor mye er fullpris for en time hos fysioen din da? ..

Hakk'e peiling jeg. Skal spørre i morgen ! Jeg bare betaler jeg.....godtroende som jeg er

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-02-05, 08:56   #13
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Sitat:

Nille:
Men altså, det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg ikke ser noe på overarmene og hvorfor bare den ene leggen !??

Tror du ikke at den ene leggen i utgangspunktet var svakere enn den andre, og pga. større belastning, har den muskelen økt???

Er det bare at du ikke SER forandring på overarmene eller merker du det på at du ikke har økt belastningen noe særlig?

Ellers tror jeg at på samme måte som noen er "eple" og andre er "pære" , har vi ulike forutsetninger for å bli sterkest på f.eks. overkropp og underkropp. Noen har kraftige ben, og vil dermed lettere og raskere øke styrken her, mens de kanskje i utgangspunktet har svake armer og har ikke den samme muligheten for å øke i styrke her. Jeg tenker at dette må være det samme som at noen alltid sliter med tette bihuler mens andre stadig har hodepine. Vi er forskjellige på så mange måter.

Tenker jeg dah...

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 10-02-05, 09:38   #14
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Nille, At den ene armen er større enn den andre feks er svært vanlig.
samme med bryst og ryggmusklatur.

så det med leggene er nok mye av samme greia.
Løsningen er å trene mer på den svake leggen enn den sterke.

Jeg har noe av samme problemet da armene generelt er tynne og reagerer ikke så mye på treningen , blir jo sterkere men ikke så mye større.
Men du kan prøve med isolasjonsøvelser som bicepscurl og trisepspress( hvis det nå ikke er de du gjør allerede). I en periode så trente jeg 5 sett på triceps og biceps 3 ganger i uka etter hst/ryp prinsippene. på 6 uker vokste venstre armen ca. 1 cm. høyre noe mindre pga skade. Nå har jeg ikke isolasjonøvelser på armene for å ikke bli helt skeivtrent.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no