Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

"Slankesukker" kan være fetende (fruktose)

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-09-08, 18:56   #1
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

"Slankesukker" kan være fetende (fruktose)

"Slankesukker" kan være fetende
- Fruktose verre enn vanlig sukker mener forskere
www.aftenposten.no/nyheter/article2674878.ece

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 07:32   #2
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: "Slankesukker" kan være fetende (Fruktose)

Takk for tips

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 07:45   #3
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: "Slankesukker" kan være fetende (Fruktose)

Fint. Stemmer med det jeg har lest om fruktose lenge. Fruktosen må nedbrytes i levra og dette gjøres før nedbrytning av glukose. Så ved tilstedeværelse av både glukose og fruktose kan glukosen stå i kø og drive både insulin og blodsukkerverdier i været, med påfølgende stor konvertering til fett.
Det kan nok hende at fruktose alene kan ha en slik virkning Lindberg sier, men sammen med glukose/vanlig sukker ser virkningen ut til å bli noe negativ.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 09:18   #4
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: "Slankesukker" kan være fetende (Fruktose)

Tror ikke på noen "vidundermiddel."

Tror vi er konstruert for naturlige søte ting. Sjøl bruker jeg splenda når søtsuget er for stort. Dør sikkert av det en gang, men diabetesen min takler det på kort sikt.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 10:34   #5
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: "Slankesukker" kan være fetende (Fruktose)

HFCS - High Fructose Corn Syrup er brukt masse av i brus, iallefall i USA. Lages billig av mais. Dette er ansett som den viktigste årsaken til fedme og metabolske problemer som Dia 2 i USA. Dette sier ikke at fruktose direkte er skadelig slik, men i store mengder og i vekselvirkning med annen mat er det ille for helsen.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 12:03   #6
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: "Slankesukker" kan være fetende (Fruktose)

Blir mere og mere overbevist om at Fedon, skaldemann og div. andre fra Steinalderkost til Atkins, er inne på noe rett. Fedons bruk av fruktose er i ekstremt små mengder.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 12:23   #7
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: "Slankesukker" kan være fetende (Fruktose)

Jeg tåler iallefall ikke fruktose nå lenger - da går vekten til himmels.

Men i starten da jeg veide nesten 150 kg, så var det å bytte fra sukker til fruktose den ene tingen som plukket av meg de første ti kiloene.

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 13:44   #8
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: "Slankesukker" kan være fetende (Fruktose)

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

HFCS - High Fructose Corn Syrup er brukt masse av i brus, iallefall i USA. Lages billig av mais. Dette er ansett som den viktigste årsaken til fedme og metabolske problemer som Dia 2 i USA. Dette sier ikke at fruktose direkte er skadelig slik, men i store mengder og i vekselvirkning med annen mat er det ille for helsen.

Men high fructose corn syrup er en blanding av fruktose og glukose, i et forhold 55/45 omtrent. Og brukes i brus i USA.

Mulig at frutose alene er bedre enn sammen med glukose ja, men jeg vil si at det er glukose som er problemet, ikke fruktose. Dog: Fruktose er fortsatt et hvitt sukker uten noen næring/verdi. Spørsmålet er om det kan være bedre å søte yoghurten sin og havregrøten med dette for folk flest? Jeg vil si ja mtp GI = 25 og mer tannvennlig, samt at det er søtere.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 22:01   #9
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: "Slankesukker" kan være fetende (Fruktose)

Hvilket søtningsstoff anbefaler dere? Jeg bruker fruktose, men har hørt så mye negativt om det.. har ikke fått testet om det påvirker ketosen min.

Kjøpte Sukrin da alle sa at det var "tingen", men det smaker jo INGENTING! (og jeg er helt seriøs...)

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 07:43   #10
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: "Slankesukker" kan være fetende (Fruktose)

MHM, korrekt at HFCS 55 som brukes i brus er 55% fruktose, men det er forskjell på sucrose og HFCS. Forsåvidt like mengder fruktose og glucose, men HFCS har ikke bindingen mellom de 2 slik at opptaket i blodet kan øke. Uansett er det fruktosens virkning på blodsukkeret sammen med glucosen jeg er opptatt av. Fruktose for seg isolert har liten virkning på blodsukkeret, men fruktosen går foran all annen karbo i kroppen i levra slik at et inntak av fruktose gjør at glucose i blodet må "vente" litt med å bli lagret unna slik at konsentrasjonen øker på kort sikt.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 11:49   #11
David
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 207
David er ny på veien

Sv: "Slankesukker" kan være fetende (Fruktose)

Men uansett spiser vi vel ikke mye fruktose? Fedon anbefaler vel kun en halv teskje om dagen, om jeg ikke husker feil.
Selv bruker jeg kun en halv teskje når jeg lager tomatsaus, og litt på frokostpannekaka. Vi har en sånn 500-grams boks kjempelenge...

__________________
David er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 13:05   #12
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: "Slankesukker" kan være fetende (Fruktose)

Er det ikke like mye karber i fruktose som i vanlig sukker?

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 16:36   #13
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: "Slankesukker" kan være fetende (Fruktose)

Opprinnelig lagt inn av Amariel, her.

Er det ikke like mye karber i fruktose som i vanlig sukker?

Jo det er like mange karbs, men det fordøyes anderledes, og øker ikke blodsukkeret like mye som vanlig sukker gjør.

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 16:00   #14
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: "Slankesukker" kan være fetende (Fruktose)

Åj, fant ut idag at jeg datt ut av ketose pga teen min igår, søtet med fruktose
Jeg som har vært så frustrert i det siste over at jeg faller inn å ut flere ganger i uken. Først trodde jeg det var for mye rømme, så latte, så for mye paprika.. så er det pokker meg den domme fruktosen! :P
Kan jeg bruke suketter i teen min?

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 16:58   #15
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: "Slankesukker" kan være fetende (Fruktose)

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Kan jeg bruke suketter i teen min?

Ja

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 18:31   #16
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: "Slankesukker" kan være fetende (Fruktose)

Fine!

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva kan være kaldt og hva bør være varmt-TAPAS Bjørg Festmat 4 03-02-09 21:20
Fruktose Jabba Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 04-12-08 21:21
Fruktose? Salt Ketolysekuren 13 30-04-08 17:26
"Slankesukker kan gjøre deg feit" Betta Artikler 11 21-02-08 22:16
Å være mett, er lettere enn å være trist sunbeam Nyheter / media 1 16-03-06 01:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no