Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-12-11, 09:09   #26
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.

Jeg er spinninginstruktør og har høyintensive timer. Har i perioder levd med 0 gram karbo og har aldri hatt mer energi. Enten er jeg helt unik, eller så er kanskje ikke disse karbohydratene så viktig for alle

Jeg har lest teorier på at
1) Det tar lengre tid på lavere karbo enn vi tror å bli en god fettforbrenner
2) Noen sliter med å omdanne protein til glukose og kommer aldri over kneika i 1) Disse trives virkelig ikke på lavkarbo fordi det kjennes ut som permanent karbohydratutrensing

Dette høres fornuftig ut på meg for å forklare de som a) trives under 20.... og b) de som må ha litt karbohydrater for å fungere.

Les gjerne Dr Rosendales og andres kommentarer under denne artikkelen
http://articles.mercola.com/sites/ar...1212_DNL_art_1

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 10:33   #27
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Spebarnsdødeligheten har gått enormt mye ned. Levealder, vel - i snitt, ja, men da regnes spebarnsdødeligheten med.

Jeg vet ikke hvilke tall man ender på hvis man tar gjennomsnitt der man lar være å ta med forskjeller i spebarnsdødelighet, vaksiner, kunnskap om håndvask før man er fødselslege, osv.

Men, jeg har hatt noen slektninger som har tatt jobben med å lage anetavler, og kirkebøkene for slekta mi sier iallfall sitt - som er relevant nok for meg, og hva genene mine er tilpasset til: Levealderen hos mine slektninger var gjerne over 90, og opptil 100, på 1700-tallet. Mange døde derimot som små barn. Men, dessverre: I løpet av 1900-tallet har levealderen sunket, de ble jo knapt 80. Samt med dårlig helse på slutten, ganske lenge også.

Det er ikke statistikk, men det er originale data jeg kan lese direkte selv. Lurer på hva som egentlig var vanlig, og hva som har blitt borte i gjennomsnittsjungelen, og hva som egentlig beregnes i "offisielle" tall.

Dette er interessant - for om man går på en gammel kirkegård og ser, så levde de lenge i gamle dager også. Det virker nesten som man enten døde tidlig av skade eller sykdom (som man blir frisk av i dag) eller så levde man lenge. Da lurer jeg på hva levealderen var for f.eks. 200 år siden, hvis man luker ut de som døde tidlig pga. dårligere helsevesen/hygiene/medisiner/behandling.

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 11:38   #28
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.


I tillegg så er det vel flere her inne som ikke akkurat er i toppform rent fysisk og dermed ikke følger "normen" som artikkelen omtaler...

Det har du nok helt rett i og det er irriterende at diverse "fagfolk", men også selvutnevnte "treningseksperter" (også her på forumet) stadig vekk skal sammenligne en gjennomsnittlig lavkarber med det en toppiddrettsutøver. Er vel de færreste gjennomsnittlige nordmenn, lavkarbo eller ei, som trener mange timer til dagen.

Det er også frustrerende at pressen snakker med (eks-)toppidrettsutøvere som utaler seg om at lavkarbo ikke virker etter å ha prøvd det i ca 5 minutter. Vi (her inne)i vet jo alle at kroppen trenger flere uker, faktisk opp til flere månder for å venne seg til et nytt kosthold og etter min mening driver pressen total feilinformasjon og burde vært satt til veggs for det, men det er vel ikke sensajonelt nok det.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 11:52   #29
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Det er vel ingen Petter Northug på dette forumet nei , men en kan være godt trent for det. Jeg trener høyintensivt jevnlig jeg, og det går fint. Har løpt 2 halvmaratoner, og det er vel ganske så høyintensivt hvis en springer i bra tempo.

Bare minner om Bjørn Ferry, skiskyter, som spiser lavkarbo.
(heier på ham i smug, fordi han er svensk )

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg har lest teorier på at
1) Det tar lengre tid på lavere karbo enn vi tror å bli en god fettforbrenner
2) Noen sliter med å omdanne protein til glukose og kommer aldri over kneika i 1) Disse trives virkelig ikke på lavkarbo fordi det kjennes ut som permanent karbohydratutrensing

Dette høres fornuftig ut på meg for å forklare de som a) trives under 20.... og b) de som må ha litt karbohydrater for å fungere.

Les gjerne Dr Rosendales og andres kommentarer under denne artikkelen
http://articles.mercola.com/sites/ar...1212_DNL_art_1

Veldig interessant!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 12:34   #30
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Bare minner om Bjørn Ferry, skiskyter, som spiser lavkarbo.
(heier på ham i smug, fordi han er svensk )

Stemmer det og jeg håper jeg får boka hans til jul Sjelden at man ser det fremme i pressen, er vel altfor positivt ifht lavkarbo tenker jeg. Vi lavkarbere er jo de store syndebukkene i dag siden det er smørmangel her i landet.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 12:52   #31
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Stemmer det og jeg håper jeg får boka hans til jul Sjelden at man ser det fremme i pressen, er vel altfor positivt ifht lavkarbo tenker jeg. Vi lavkarbere er jo de store syndebukkene i dag siden det er smørmangel her i landet.

Ja, egentlig litt rart at det ikke snakkes så mye om det, siden alt lavkarbo er forsidestoff og interessant å prate om Kanskje han rett og slett gjør det for bra?

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 15:17   #32
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Ja, egentlig litt rart at det ikke snakkes så mye om det, siden alt lavkarbo er forsidestoff og interessant å prate om Kanskje han rett og slett gjør det for bra?

Ja også er han jo svensk - husjameg. Svenskene generelt er mye mer åpne for lavkarbo, også leger og myndigheter, det er også en ting som er dysset veldig ned her i norge. For vi ska'kke høre på noen ass, vi vet best sjæl (ihvertall legene som har et gudekompleks og henger igjen på 80-tallet når det gjelder teorier og forskning).

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 16:01   #33
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Bare minner om Bjørn Ferry, skiskyter, som spiser lavkarbo.
(heier på ham i smug, fordi han er svensk )



Veldig interessant!

Ja, jeg tror flere toppidrettsutøvere kunne gjort det like bra på lavkarbokost.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 16:18   #34
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Det har du nok helt rett i og det er irriterende at diverse "fagfolk", men også selvutnevnte "treningseksperter" (også her på forumet) stadig vekk skal sammenligne en gjennomsnittlig lavkarber med det en toppiddrettsutøver. Er vel de færreste gjennomsnittlige nordmenn, lavkarbo eller ei, som trener mange timer til dagen.

Godt poeng. De på Grethe Roede, trener de flere timer om dagen? Alle sammen? Næ.. Tror ikke det. Men er det noen som hyler ut om at ingen toppidrettsfolk ikke kan holde på med 1300 kcal per dag? Nei.

__________________
Min journal

Sist redigert av Peppa Gris : 13-12-11 kl 19:31. Årsak: skrivefeil grunnet innlegg skrevet på tlf
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 17:01   #35
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Godt poeng. De på Grethe Roede, trener de flere timer om dagen? Alle sammen? Næ.. Tror ikke det. Men er det noen sin hyler ut om at ingen toppidretsfolk ikke kan holde på med 1300 kcal per dag? Nei.

En toppidrettsutøver spiser opp mot 8000 kcal hver dag. Det er mye mat det. Ville vel vært fint å spise mere fett som i lavkarbo da, så blir det ikke så store mengder mat. Vet dette fordi at jeg kjenner noen som kjenner en toppidrettsutøver i Norge veldig godt. Toppidrettsutøveren selv mener han/hun ikke ville klart å prestere like godt på et lavkarbokosthold, personen spiser mye karbohydrater som pasta, brød osv. Det har personen sagt selv. Dette er en person som har deltatt i ol og vunnet mye.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 17:17   #36
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

En toppidrettsutøver spiser opp mot 8000 kcal hver dag. Det er mye mat det. Ville vel vært fint å spise mere fett som i lavkarbo da, så blir det ikke så store mengder mat. Vet dette fordi at jeg kjenner noen som kjenner en toppidrettsutøver i Norge veldig godt. Toppidrettsutøveren selv mener han/hun ikke ville klart å prestere like godt på et lavkarbokosthold, personen spiser mye karbohydrater som pasta, brød osv. Det har personen sagt selv. Dette er en person som har deltatt i ol og vunnet mye.

Har denne personen tatt seg tid til å teste ut lavkarbo tilstrekkelig lenge nok?? Og ikke bare disse to-fire ukene mange mener er nok for testing??

Tviler på det... Siden personen du kjenner er i toppen. Vedkommede vil nok aldri forkludre noe som tydeligvis funker for å teste ut noe annet som krever laaaang testetid.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 17:28   #37
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Hovedgrunnen til at få norske toppidrettsutøvere spiser lavkarbo er at de da mister støtten fra olympiatoppen...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 17:46   #38
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Har denne personen tatt seg tid til å teste ut lavkarbo tilstrekkelig lenge nok?? Og ikke bare disse to-fire ukene mange mener er nok for testing??

Tviler på det... Siden personen du kjenner er i toppen. Vedkommede vil nok aldri forkludre noe som tydeligvis funker for å teste ut noe annet som krever laaaang testetid.

Personen har ikke testet ut lavkarbo iheletatt, mener bare at det ikke hadde fungert. Det er rart å uttale seg om det uten å prøvd det engang, men det er vel olympiatoppen som blir hørt på. Tar vel heller ingen sjanser sikkert på å bytte til lavkarbokost.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 13:09   #39
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Det han ikke har fått med seg, og det mange her inne heller ikke har fått med seg, er at vi er FORSKJELLIGE. Noen idrettsutøvere hadde kanskje blitt bedre med lavkarbo, men ta f.eks Petter Northug eller Marit Bjørgen.. Thor Hushovd osvosv. Ser det ut som at de trenger lavkarbo, på noen slags måte? Ser ut som at de klarer seg utmerket uten?

Synes det er rimelig hovent å sitte og okke og ojje seg over hvor mye bedre de kunne vært om de bare hadde spist lavkarbo.

Og Bjørn Ferry. Jada. Han vant OL-gull en gang.. Og har et VM-gull og en VM-bronse.. Kunne ønske vi hadde en skikkelig suksessfull idrettsutøver å vise til. Og kanskje en som ikke karber opp før løp.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 15:49   #40
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Jeg husker jeg kommenterte denne på FB etter å ha lest den og da sa jeg meg enig i mye av det som sto der. Toppidrettsutøvere bør vel ikke legge om dietten uten å forvente at kroppen vil bruke noe tid på å tilpasse seg og normalvektige som ikke går opp i vekt når de spiser seg mett gjør sikkert noe riktig i utgangspunktet. Når jeg sitter i lunchen på jobben derimot er det få normalvektige og INGEN toppidrettsutøvere. At toppidrettsutøver x spiser sjokolade på tur betyr ikke at jeg skal gjøre det samme når jeg ser han på tur fra sofaen. Media bør sammenligne lavkarbo med overflod og ikke kostholdet til en idealistisk normalvektig.

Noe annet morsomt med kommentarer til lavkarbo er jo en del kokker og matkjennere som sier lavkarbo er tull og kommer med forslag til matretter - som for meg høres ut som lavkarbo.. Hellstrøm f.eks. mener i H Rydder opp at man skal bruke grønnsaker i suppe og ikke maismel, men sier lavkarbo er tull i avisen.. Arne Hjeltnes gjorde noe liknende og ville ha seg frabedt lavkarbo, men anbefalte noen sekunder seinere en laksetallerken som for meg var midt i blinken for en lindberger.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21

Sist redigert av sylwester : 14-12-11 kl 16:02. Årsak: la til nedre seksjon :)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 01:19   #41
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det han ikke har fått med seg, og det mange her inne heller ikke har fått med seg, er at vi er FORSKJELLIGE. Noen idrettsutøvere hadde kanskje blitt bedre med lavkarbo, men ta f.eks Petter Northug eller Marit Bjørgen.. Thor Hushovd osvosv. Ser det ut som at de trenger lavkarbo, på noen slags måte? Ser ut som at de klarer seg utmerket uten?

Synes det er rimelig hovent å sitte og okke og ojje seg over hvor mye bedre de kunne vært om de bare hadde spist lavkarbo.

Og Bjørn Ferry. Jada. Han vant OL-gull en gang.. Og har et VM-gull og en VM-bronse.. Kunne ønske vi hadde en skikkelig suksessfull idrettsutøver å vise til. Og kanskje en som ikke karber opp før løp.

Faktisk enig med deg her. Hvorfor skal de bytte til lavkarbokosthold når de gjør det så bra på høykarbokosthold.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 01:42   #42
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Faktisk enig med deg her. Hvorfor skal de bytte til lavkarbokosthold når de gjør det så bra på høykarbokosthold.

Ja enig, jeg vil si det enda sterkere. Hvorfor skal noen bytte til lavkarbo som har et sunt og helsemessig bra liv fra før av? Bare for å få et like sunt og helsemessig liv på lavkarbo? For meg blir dette som å bytte penger med naboen, like lite matnyttig det også.

De som derimot ikke har et sunt og helsemessig bra liv på det kosthold de lever fra før, gjerne overvektige, bør kanskje vurdere å prøve noe annet for å bli normalvektig, mener nå jeg vil være fornuftig.

  Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 02:20   #43
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Ja enig, jeg vil si det enda sterkere. Hvorfor skal noen bytte til lavkarbo som har et sunt og helsemessig bra liv fra før av? Bare for å få et like sunt og helsemessig liv på lavkarbo? For meg blir dette som å bytte penger med naboen, like lite matnyttig det også.

De som derimot ikke har et sunt og helsemessig bra liv på det kosthold de lever fra før, gjerne overvektige, bør kanskje vurdere å prøve noe annet for å bli normalvektig, mener nå jeg vil være fornuftig.

Fordi at selv om man er tilsynelatende frisk og sunn i tjueåra godt kan rammes av sykdom i førtiåra? Om man da har levd på et høykarbokosthold tærer det mer på hormonbalanse o.l enn om man levde lavkarbo.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 11:00   #44
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Fordi at selv om man er tilsynelatende frisk og sunn i tjueåra godt kan rammes av sykdom i førtiåra? Om man da har levd på et høykarbokosthold tærer det mer på hormonbalanse o.l enn om man levde lavkarbo.

Enig.

Dessuten kan det vær lurt å tenke litt på hva slags gener man har: Har eldre slektninger diabetes, for eksempel? Sjansen er temmelig økt da for at du også får det.

Begge bestemødrene mine fikk diabetes som gamle. Kostholdet deres var MYE bedre enn de fleste som vokser opp nå, men allikevel fikk de det.

Men det går an å velge en enkel linje for endret kosthold, selvsagt. Kutte i mengden korn, inkludert fullkorn, og gjøre sukker til et unntak. Slikt vil være tilstrekkelig for mange, tenker jeg. Det ville jeg gjort iallfall, og så får andre ta sjansen på noe de ikke er evolusjonært tilpasset hvis de vil det. Men det er i det minste lurt å skaffe seg litt kunnskap utover VG nett.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 17:14   #45
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Ja enig, jeg vil si det enda sterkere. Hvorfor skal noen bytte til lavkarbo som har et sunt og helsemessig bra liv fra før av? Bare for å få et like sunt og helsemessig liv på lavkarbo? For meg blir dette som å bytte penger med naboen, like lite matnyttig det også.

Så det du sier er at så lenge man er frisk, så kan man spise hva man vil? Hvorfor vente til etter at man har blitt syk? Det går an å forebygge. Akkurat som at det er mange som røyker som ikke er syke. Det betyr ikke at de skal fortsette å røyke bare fordi de er friske nå.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 17:30   #46
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Bare min mening, men jeg opplever ikke så mange av de som driver med toppidrett som veldig friske og sunne. De har et enormt apparat rundt seg for å passe på hver minste detalj, og for å holde kroppene i form. Og det er mange som lett blir slått ut av infeksjoner eller betennelser.
Jeg tror de ofte driver kroppen helt på grensen, og at mange senere i livet kan slite med skader/benbygning (en av bivirkningene etter mye astmamedisin kan være benskjørhet - trening/kosthold gir ofte forstyrrelser i menstruasjon for kvinner/hormonubalanse som også kan gi benskjørhet)/diverse sykdom.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 17:42   #47
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Fordi at selv om man er tilsynelatende frisk og sunn i tjueåra godt kan rammes av sykdom i førtiåra? Om man da har levd på et høykarbokosthold tærer det mer på hormonbalanse o.l enn om man levde lavkarbo.


Så rett, så rett...det gjelder å forebygge sykdom så vel som å holde seg sunn og frisk i øyeblikket..... Det noen som har et kosthold med lavfett/lavkarbo og lavfett/høykarbo ikke evner å innse er at de setter både hjerne og hjerte på spill..samt at de nok øker risikoen for å få kreft med mange %......

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 18:32   #48
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Nå er det selvsagt stor forskjell på hvilken idrett man driver med, hvordan man må spise.
For guttungen sin del så er han langdistanseløper og selv om han spiser mer karbohydrater enn meng, så er han helt klart innenfor 150 karbohydrater til dagen.
For ham, og hans idrett har lavkarbo iallefall ikke skadet, da han har satt flere gode perser dette året, og han konkurrerer på et høyt nivå.
Han spiser likevel ikke 8000 kalorier pr.dag. Han spiste faktisk flere kalorier på høykarbo, enn det han trenger på lavkarbo.
En nevø av meg har drevet aktivt med boksing, men innenfor den sporten kan jeg ikke se at lavkarbo vil hjelpe i det hele tatt; tvert imot faktisk.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 09:12   #49
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

En nevø av meg har drevet aktivt med boksing, men innenfor den sporten kan jeg ikke se at lavkarbo vil hjelpe i det hele tatt; tvert imot faktisk.

Restitusjonsmessig, som jeg vil tro er særdeles viktig i den sporten, vil det absolutt ha positiv effekt hvertfall.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 12:12   #50
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Veldig interessant og nyansert og saklig diskusjon her inne!!! Har ikke mer å tilføye. Gleder meg til det forhåpentlig kommer mer forskning på lavkarbo og idrett i alle former, både høyintensitets- og lavintensitetsidretter. Har drevet med mer type høyintensitet idrett selv i ungdommen (full fart i pluss/minus et minutt, som regel x 2), men hadde da fettfobi og var i tillegg forsiktig med protein (og veldig interessert i kosthold...) tragikomisk.... var også helt i grenseland til å utvikle spiseforstyrrelser. Det hadde neppe skjedd med et mer balansert kosthold. Nå er det lenge siden jeg har trent jevnlig så jeg egner meg ikke lenger som noen testperson.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo Bergen høst 2011 Angemi Ketolysekuren 30 05-09-12 05:37
April 2011 ---> Vatti Ketolysekuren 340 18-08-11 10:55
Svenskehandel 2011 Dolly Lavkarbo generelt 7 12-07-11 22:08
DN 30/6-2011; Disse bør holde seg unna lavkarbo arnakristin Artikler 3 01-07-11 08:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no