Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

På stedet hvil - ost?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-09-14, 09:45   #1
Daartho
Medlem
 
Daartho sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2014
Hvor: Bergen
Alder: 64
Innlegg: 76
Daartho er på en erverdig vei

På stedet hvil - ost?

Leser at enkelte må holde seg unna ost i starten på en lavkarbo diett. Tror jeg nå har oppdaget at jeg kan være en av dem...
Har et par spørsmål jeg ikke finner svar på her inne. Hvor vanlig er dette? Er det mange av dere som har hatt problemer med ost? Hvis dere hadde det, hvor lenge varte det, og gikk problemet over?

Daartho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Ketose Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 11:09   #2
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: På stedet hvil - ost?

Opprinnelig lagt inn av Daartho, her.

Leser at enkelte må holde seg unna ost i starten på en lavkarbo diett. Tror jeg nå har oppdaget at jeg kan være en av dem...
Har et par spørsmål jeg ikke finner svar på her inne. Hvor vanlig er dette? Er det mange av dere som har hatt problemer med ost? Hvis dere hadde det, hvor lenge varte det, og gikk problemet over?

Mitt første spørsmål blir hvor mye ost det er snakk om, og hvor stort inntaket ditt er. Jeg elsker ost, og hvis jeg spiste for mye av denne veldig energitette matvaren, så ville det i seg selv være nok til å bremse vekttap (da termodynamikk funker på meg og jeg faktisk må spise mindre enn jeg forbrenner).

Og, du gikk over til LCHF fra pulverkur for kort tid siden, sant? Du kan gjerne gi det litt mer tid. Men, mye ost blir fort mye kalorier. Og mange av oss må faktisk ha et visst kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. De originale reglene til Atkins, for eksempel, innebærer begrensning av ost, spesielt i begynnelsen.

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 11:12   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: På stedet hvil - ost?

Ost = mye proteiner. Men enig med Prettypony. Gikk ikke du over fra pulverkur for type to uker siden? Dette er ikke tiden for å lure på partystoppere, det er tiden for å innse at dette vil ta tid.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 11:14   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: På stedet hvil - ost?

Om du ser bort fra kalorifokuset som dessverre har blitt et obligatorisk argument her inne så snart noen spør om noe, så inneholder ost en god del proteiner. Regner med det er "vanlig" ost du inntar? Fete oster er ofte mindre problematiske enn vanlig gulost.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 11:18   #5
Daartho
Medlem
 
Daartho sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2014
Hvor: Bergen
Alder: 64
Innlegg: 76
Daartho er på en erverdig vei

Sv: På stedet hvil - ost?

Opprinnelig lagt inn av Prettypony, her.

Mitt første spørsmål blir hvor mye ost det er snakk om, og hvor stort inntaket ditt er. Jeg elsker ost, og hvis jeg spiste for mye av denne veldig energitette matvaren, så ville det i seg selv være nok til å bremse vekttap (da termodynamikk funker på meg og jeg faktisk må spise mindre enn jeg forbrenner).

Og, du gikk over til LCHF fra pulverkur for kort tid siden, sant? Du kan gjerne gi det litt mer tid. Men, mye ost blir fort mye kalorier. Og mange av oss må faktisk ha et visst kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. De originale reglene til Atkins, for eksempel, innebærer begrensning av ost, spesielt i begynnelsen.

Ja, jeg er rene ostomanen
Jeg har tatt noen sneier norvegia eller brie til kvelds, men har prøvd å holde total kalori inntak under 1700 etter jeg gikk fra pulver til lavkarbo for et par uker siden. Har også holdt med under 20 karbo for å holde meg i ketose som jeg har vært i, i 5 uker tilsammen.

Daartho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Ketose Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 11:20   #6
Daartho
Medlem
 
Daartho sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2014
Hvor: Bergen
Alder: 64
Innlegg: 76
Daartho er på en erverdig vei

Sv: På stedet hvil - ost?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Om du ser bort fra kalorifokuset som dessverre har blitt et obligatorisk argument her inne så snart noen spør om noe, så inneholder ost en god del proteiner. Regner med det er "vanlig" ost du inntar? Fete oster er ofte mindre problematiske enn vanlig gulost.

Har variert med Norvegia og brie. Kanskje jeg skal prøve igjen forsiktig med brie?

Mener jeg har sett at enkelte må holde seg helt unna ost??

Daartho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Ketose Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 11:22   #7
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: På stedet hvil - ost?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Om du ser bort fra kalorifokuset som dessverre har blitt et obligatorisk argument her inne så snart noen spør om noe, så inneholder ost en god del proteiner. Regner med det er "vanlig" ost du inntar? Fete oster er ofte mindre problematiske enn vanlig gulost.

Hvilke oster regner du som fete? Såvidt jeg har sett inneholder mer eller mindre alle typer fast gulost (edamer, norvegia, jarlsberg osv.) rundt 27% fett...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 11:22   #8
Daartho
Medlem
 
Daartho sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2014
Hvor: Bergen
Alder: 64
Innlegg: 76
Daartho er på en erverdig vei

Sv: På stedet hvil - ost?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Ost = mye proteiner. Men enig med Prettypony. Gikk ikke du over fra pulverkur for type to uker siden? Dette er ikke tiden for å lure på partystoppere, det er tiden for å innse at dette vil ta tid.

huff ja, innser at det vil gå saktere nå. Men det er jo lettere å holde motivasjon når det raser nedover...

Daartho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Ketose Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 11:25   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: På stedet hvil - ost?

Ja, ost har vært en kjent partystopper i alle år jeg har vært på forumet. Sammen med melkeprodukter generellt og nøtter. Før var det vanlig, om man hadde platå i mer enn fire uker, å ta en såkalt "Nille-uke" (etter en av de mest erfarne og kunnsakpsrike her i starten med nicket Nille): Det var ca det samme som Atkins induksjon hvor man kuttet ut alt av melkeprodukter, nøtter o.l.
Det kan uansett være lurt å ta en slik tilnærming når du går fra pulver til mer næringstett kosthold. Se under Atkins-kategorien for info om induksjon.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 11:30   #10
Daartho
Medlem
 
Daartho sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2014
Hvor: Bergen
Alder: 64
Innlegg: 76
Daartho er på en erverdig vei

Sv: På stedet hvil - ost?

Aha! Søkte på Nilleuke og fant mye bra. Takk for tipset! Skal også studere litt mer på Atkins induksjon (tror jeg har vært ganske nær den)

Daartho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Ketose Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 11:32   #11
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: På stedet hvil - ost?

Opprinnelig lagt inn av Daartho, her.

huff ja, innser at det vil gå saktere nå. Men det er jo lettere å holde motivasjon når det raser nedover...

Skjønner den, men det er begrenset hvor lenge det kan rase nedover. Og hvis du mistet 5 kilo i uken over tid, ville det vært grunn til bekymring for helsetilstand.

Å greie å holde på motivasjonen når det stopper opp eller går sakte blir din beste diett-venn for å greie deg gjennom et større vekttap. Da finner du ut at du kan stole på at dette går nedover hvis du bare holder deg til det du vet funker, også blir du ikke FOR stressa av vekta.

Beste motivasjonsverktøyet for meg har vært å ikke freake ut når ikke ekstra kilo blir borte over natta, for da blir jeg ikke panisk og gir faen i dietten og jeg ikke ser resultater på et par uker, og reagerer med å resignere og bare gi opp fordi det ikke funker.

Og du RASTE jo ikke opp i vekt. Sånn, ned fem kilo i uka og opp 5 kilo i uka hvis du gikk litt frivolt diettmessig i noen uker ville vært skummelt.

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
I stedet for poteter? frk_johansen Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 07-01-11 16:10
På stedet hvil... matelsker Spørsmål og svar 0 15-06-10 14:07
Ny bruker - vedvarende på-stedet-hvil kutch Atkins kosthold 1 05-02-10 23:39
På stedet hvil sonjaera Atkins kosthold 11 13-02-09 20:35
På stedet hvil Misamar South Beach 2 10-11-05 15:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no