Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-10-10, 08:55   #1
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Sier TrimKari i VG.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 08:59   #2
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

vel hun sa vel noe helt annet på god morgen norge i dag..hun motsier seg selv hele tiden

men folk som aldri har slitt med overvekt ,har ikke peiling på hva de snakker om,

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 09:09   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Herregud, dette er samme dama som sa til venninna mi som ved et tilfelle var på settet til det slankekrig-programmet hennes, som for moro skyld testa ut en sånn elektronisk vekt, at hun burde gå ned en fem seks kilo, for hun hadde nemlig en alt for høy fettprosent, som da var på 25, hvilket faktisk er midt i normalområdet. Venninna mi er 30 år og har en bmi på ca 22, liksom.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 09:25   #4
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Nå var det ikke for så lenge siden jeg leste en artikkel i Illustrert Vitenskap (som jeg anser for å være et pålitelig blad) om at forskere har nå funnet ut at tarmbakterier kan være en medvirkende årsak til fedme. Jeg finner ikke artikkelen på nett, men jeg finner en tilsvarende her:

http://www.videnskab.dk/content/dk/k..._skyld_i_fedme

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 09:45   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Det der var et utrolig trist og ødeleggende utspill ... Der gikk det hun måtte ha hatt av troverdighet (vel, det var vel ikke mye egentlig ) rett i bøtta for min del i alle fall. Sneversynt, fordomsfullt og kunnskapsløst!

Sitat:

- Det skal faktisk veldig mye til for å få til en varig forandring når du har vært overvektig. Og da er spørsmålet om man gidder alt arbeidet. Om man ikke gjør det, er jo det greit, men man kan ikke tro at man kan spise kake og all mulig mat, og samtidig kjøre overalt, og fortsatt være normalvektig.

Sitat:

Jeg ville aldri dømt et menneske på grunn av størrelsen, og synes det er groteskt når jeg hører hvordan overvektige blir trakassert og mobbet. Og jeg mener ikke at alle må være slanke. For mange ville det vært mye bedre å si at jeg liker sånn jeg er nå. Men gjør det da med hele ditt hjerte, ikke spis potetgullposen med selvforakt.

Hvis ikke dette er mobbing, så vet ikke jeg ...

Men noe må man vel finne på for å komme i medienes søkelys når det har vært stille rundt en en stund


Sist redigert av Huldr : 11-10-10 kl 09:52.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 10:16   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Grusomme, grusomme kjerring..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 10:37   #7
Annebe
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 47
Annebe er ny på veien

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Jeg ble rasende da jeg leste det. Og det verste er jo at hun er en slags helseguru her i landet, og at mange tror på henne.

Men hun har tydligvis ikke særlig peiling på verken biokjemi eller genetikk, for ca 50% av mennesker med fedme er genetisk disponert for dette. Man blir ikke feit av genene, men man har en genetisk disposisjon til å bli feit under visse omstendigheter, f.eks av vanlig "sunt" kosthold. Dette på samme måte som at hvor høy du skal bli også er noe som ligger i genene dine.

Og at hun nevner kaker og potetgull i samme åndedrag som hun sier at hun ikke diskriminerer, avslører henne.

Annebe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 10:43   #8
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Det der var et utrolig trist og ødeleggende utspill ... Der gikk det hun måtte ha hatt av troverdighet (vel, det var vel ikke mye egentlig ) rett i bøtta for min del i alle fall. Sneversynt, fordomsfullt og kunnskapsløst!

Hvis ikke dette er mobbing, så vet ikke jeg ...

Men noe må man vel finne på for å komme i medienes søkelys når det har vært stille rundt en en stund

Der er jeg uenig med deg. Jeg syns ikke dette er mobbing. Mobbing er gjentatt trakassering mot et gitt individ over lenger tid. Det gjør ikke hun her, hun derimot sier sin forståelse av saken, slik hun tror ting er. Å ha mangel på kunnskap er ikke det samme som å være mobber.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 10:43   #9
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Før var hun ok, men jo mer jeg leser om henne og av henne så blir jeg bare mer og mer sjokkert. Jeg kan ikke fatte og begripe at ei godt voksen dame kan gå ut "offentlig" (hun skrev det jo i utgangspunktet på bloggen sin) og si slikt. Hvis hun ikke er en av dem som mobber overvektige, hvem er det da som gjør det?

Det at hun sier at overvektige alltid spiser en pose potetgull og kake ++ er å dra alle over en kam. Jeg har for eksempel aldri spist noe særlig av slike ting, men jeg ble allikevel overvektig. Jeg spiste aldri for mye mat heller, men jeg spiste feil mat for kroppen min. Skal hun da påstå at jeg har spist for mye og spist mye kaker fordi det er derfor en blir overvektig? Eller kan det ha noe med gener og hvilken type mat vi spiser i dagens samfunn?

Blæh på slike personer .... :P

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 10:46   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Der er jeg uenig med deg. Jeg syns ikke dette er mobbing. Mobbing er gjentatt trakassering mot et gitt individ over lenger tid. Det gjør ikke hun her, hun derimot sier sin forståelse av saken, slik hun tror ting er. Å ha mangel på kunnskap er det samme som å være mobber.

Vi kan godt være uenige altså, men avslører hun ikke nettopp sin mangel på kunnskap her? Eller mangler det et "ikke"?

Hun går ut i landets største avis og henger ut overvektige. Det kaller jeg mobbing. Det er noe som kan få store konsekvenser for folk, fordi som Annebe skriver, hun er noe av en helseguru som mange lytter til. Og som "helseguru" bør hun virkelig kjenne et ansvar for å ha kunnskap om det hun snakker om.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:01   #11
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Vi kan godt være uenige altså, men avslører hun ikke nettopp sin mangel på kunnskap her? Eller mangler det et "ikke"?

Hun går ut i landets største avis og henger ut overvektige. Det kaller jeg mobbing. Det er noe som kan få store konsekvenser for folk, fordi som Annebe skriver, hun er noe av en helseguru som mange lytter til. Og som "helseguru" bør hun virkelig kjenne et ansvar for å ha kunnskap om det hun snakker om.

Det manglet et "ikke." Det er rettet på nå.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 12:51   #12
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Jeg ER allergisk fordi jeg HAR allergi... Jeg ER også overvektig fordi jeg HAR overvekt

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 13:18   #13
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

"TrimKari" er ingen helseguru! Får grøssninger og smak av gårsdagens middag i munnen når sånne mennesker får uttale seg. Hun er et fossil fra 80-tallet da lavfett, poteter og riskaker, spandex og aerobics var den eneste måten å holde helsa. At folk er så sauete og uten evne og vilje til å tenke selv at mennesker som Kari og Drevon fortsatt har noen kredibilitet gjør vondt helt inn i beinmargen.

Jeg mener.. man trenger ikke verdens største interesse for ernæring engang! Dersom jeg var overvektig (noe jeg er i følge BMI, men ikke i følge fettprosent ) og hadde slitt med det hele livet på tross av forsøk etter forsøk på Statens "sunne mat", Pritikin, Ornish, og alt dette andre tullet og alt jeg fikk ut av det var enda flere kilo, dårligere helse og ufattelige nedlatende svar og holdninger fra disse ekspertene...

..vel, jeg vil tro det ikke hadde tatt lang tid før jeg tenkte som Sten Sture Skaldeman. Noe er åpenbart galt med rådene jeg blir gitt, hva med å oppsøke annen kunnskap selv? Men neida, folk flest vil ledes etter nesen, og svelger faktisk heller grove personlige fornærmelser fra "ekspertene" enn å kikke på noe marginat tyngre litteratur enn KK og Allers.

Edit: Overvektig eller ikke, det var jo nøyaktig dette som skjedde med min diabetes. "Hum.. jeg har fulgt Statens og sykehusets anbefalinger i 6-7 år nå med utrolig elendig blodsukkerkontroll, med både episoder av livstruende lavt blodsukker og forholdsvis høye HbA1c-målinger (langtidsblodsukker). Kanskje jeg skal bruke hue, det er ikke mer komplisert enn at karbohydrater øker blodsukkeret.. hva om jeg kutter dem ut?". Også sjekket man litt faglitteratur på nettet, så noen foredrag og dokumentarer, kjøpte en bok eller to, og hadde noen heftige diskusjoner med fagfolk som lider av Statlig pensum og gudekomplekser man skal lete lenge etter i noen annen næring.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 13:20   #14
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Tørr nesten ikke si at jeg liker endel jeg har sett og hørt av Kari ,tidligere( ikke kom å ta meg!)-men det har vært stille lenge nå. Men dette her var IKKE bra!!!!!Langt ifra, dette synes jeg var fordomsfullt og kunnskapsløst
KLART gener har MYE å si for vekten-INGEN tvil!!!!Herrejemeni hvordan kan hun SI noe slikt
Se på meg og eksen: HAN disponert for å være til tider VEL tynn og jeg det motsatte- da vi bodde sammen spiste han MYE mye mer av samme mat som jeg gjorde, bare med tillegg av mye annet som han plukket opp på bensinstasjoner etc da han fartet mye rundt. Jeg sleit med å holde vekt, tapte kampen om og om igjen-han like fordømt tynn.
Har mange slike historier om folk jeg kjenner-KLART gener har noe å si

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 13:24   #15
Annebe
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 47
Annebe er ny på veien

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Jeg har fire barn og en mann. Vi har det samme kostholdet. Et av barna mine er overvektig, jeg er overvektig, et av barna er undervektig, og to av barna og mannen min er normalvektige. Ikke er det stor forskjell i hvor aktive disse ungene er heller.
Klart gener har noe å si.

Nå kjører jeg forresten lavkarbo for hele familien, med legens og ernæringsfysiologens velsignelse.

Annebe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 14:38   #16
Tropika
Medlem
 
Tropika sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 316
Tropika er ny på veien

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Men hva med de som er undervektig da? De som strever og strever med å gå opp i vekt.. Er det også vedkommende sin feil, og ikke genetisk at noen faktisk ikke legger på seg, enn hvor mye de prøver?

Jeg må si jeg har Kari J. langt opp i halsen og det har jeg hatt lenge..

Tropika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 15:07   #17
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Klart gener har noe å si, men jeg får være den store stygge ulven og poengtere dette med "confirmation bias". Det vil si, man ser det man ønsker å se i et stort utvalg rotete data. "Data" er ikke flertall av "anekdote", som man ofte sier når folk drar brede konklusjoner basert på personlige erfaringer.

Eksemplet over der streber og eksen spiste samme mat er ganske skjevt. Selv har jeg et vedlikeholdsnivå på 2500-3000 kalorier med treningen jeg bedriver og en dønn stillesittende jobb, og jeg er en rimelig liten fyr med mine 179cm og 80-something *kremt* kilo. Hadde jeg jobbet som snekker eller søppeltømmer kunne jeg nok glatt økt 1000kcal om dagen uten problem.

Joda, gener har klart noe å si for hvor kroppens hormonelle homeostase mener den bør være. Noen er radmagre når kosten er balansert, noen føler kanskje de har 5-10kg for mye. Ingen er >30kg overvektige fordi de har et gen som gjør dem slik, så lenge man ser bort ifra den forsvinnende lille delen av befolkningen med ubehandlede metaboliske tilstander (hypotyreose ol.).

Ei dame av gjennomsnittlig høyde og vekt med nøyaktig samme aktivitetsnivå vil antagelig ligge 500-1000kcal under mitt nivå, rett og slett fordi.. vel, det er sånn. Menn har prosentvis mye mer muskelmasse enn kvinner og er generelt større i alle rettninger, derav den tilsynelatende gedigne forskjellen.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 15:13   #18
Annebe
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 47
Annebe er ny på veien

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Man er genetisk disponert for fedme, og under visse omstendigheter blir man fet, der andre ikke legger på seg et gram. Det er ikke alltid man klarer å finne årsaken før det har gått år, og mange kilo har lagt seg på.

Selv har jeg antakelig hatt insulinresistens mer eller mindre hele livet, jeg har vært overvektig hele livet. Selv da jeg gikk på organsiert opplegg med lavkalori og trening med veileder tre ganger i uka, klarte jeg å legge på meg. Det skulle visstnok ikke være mulig, men det var det faktisk.

Annebe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 15:17   #19
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Sjekket nettopp kalorikalkulatoren på iform.no og dersom jeg hadde hatt en aktiv jobb hadde kaloriforbruket mitt i løpet av en dag ligget på ca. 4000kcal. Plottet inn nøyaktig samme verdier men byttet ut kjønn og vekt til å passe med eksen min, og fikk ca. 2700kcal. Så det at jeg glatt kunne spise 2 ganger mer middag enn henne og et par mellommåltider hun hoppet over er ganske så naturlig. o_O

Hvor enn urettferdig det måtte være..

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 15:25   #20
solihjerte
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 82
solihjerte er ny på veien

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Jeg er oppvokst i en familie, hvor farmor og tante og far er overvektige, mor og hennes familie er tynne.
Jeg har en bror som jeg har vokst opp sammen med, i samme familie, og på en tid og et sted hvor det ikke var mulighet til å spise, kjøpe noe annet enn det som ble spist hjemme.
Jeg var et "matvrak" allerede som barn. Var bestandig sulten og hadde bestandig lyst på noe. Min bror er slank og jeg endte opp med en BMI på over 40. Han var skikkelig mager og jeg var Tjorven som barn.

Han har vært mer aktiv enn meg, og jeg har selvsagt spist flere kalorier enn jeg har forbrent. Derfor er jeg blitt som jeg har blitt, ingen unnskyldninger. Men det må jo være en grunn til at en 3-4 åring har lyst på mat hele tiden???
Når jeg nærmer meg 40 og har begynt å spise lavkarbo har jeg for FØRSTE gang i mitt liv blitt kvitt det evige matsuget, søtsuget. Vekten går nedover!! Har påvist høy insulinresistens, og har sikkert hatt det hele livet. Oppvokst på brød og poteter, så har jeg trigget den jævla insulindriten helt fra starten av, og det er helt sikkert, at når jeg spiser mye raske karbohydrater og blodsukkeret etterhvet daler, får jeg skikkelig matlyst, da bare MÅ jeg ha noe søtt. Og den er ikke lett å slåss mot..

Jeg unnskylder ikke meg selv på noe som helst måte, men skulle ønske at jeg visste om alt dette med insulinresistens mye før. For det er ikke tvil om at det har spilt en rolle. Jeg prøvde meg noen dager på vanlig kost pga ferie, og aldri mer. Ble skikkelig dårlig, søtsugen, og en følelse av å være mett men samtidig ha lyst på noe!! Uggh.

solihjerte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 15:26   #21
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Opprinnelig lagt inn av Annebe, her.

Man er genetisk disponert for fedme, og under visse omstendigheter blir man fet, der andre ikke legger på seg et gram. Det er ikke alltid man klarer å finne årsaken før det har gått år, og mange kilo har lagt seg på.

Selv har jeg antakelig hatt insulinresistens mer eller mindre hele livet, jeg har vært overvektig hele livet. Selv da jeg gikk på organsiert opplegg med lavkalori og trening med veileder tre ganger i uka, klarte jeg å legge på meg. Det skulle visstnok ikke være mulig, men det var det faktisk.

Joda, selvsagt er det forskjellig hvor predisponert man er for å utvikle insulinresistens, og det er også forskjell på hvilke celler som utvikler insulinresistens først. Skjer det samtidig i hele kroppen får man en tynn person med type 2 diabetes. Skjer det i muskler først (som det ofte gjør) får man en sulten, overvektig person.

Hadde folk bare fått opp øya og skjønt den enkle realiteten at vi ikke er laget for å spise hauger av korn og stivelsesrike grønnsaker så hadde disse genene dog ikke spilt noen rolle. =/

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 15:29   #22
Annebe
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 47
Annebe er ny på veien

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Alle her vet at muskler er bra for fettforbrenningen. Likevel er det nå slik at alle kropper er forskjellige, og man kan derfor ikke se seg blind på en mal ( som en kalkulator), og dermed tro at man har fasiten for alle andre. Man må selv finne ut hva man tåler og ikke.

Og jeg blir også smått forbanna på alle andre feite, som forteller hele verden at eneste grunn til at man lider av fedme, er fordi man har spist det på seg. Snakk for dere selv, sier jeg da. Jeg vil ikke bli satt i den båsen, for det stemmer ikke for meg. Og nei, jeg verken fornekter noe, ellerlyver for meg selv.
Hele føkkings livet har jeg sloss med vekta, jeg har trimmet og spist sunt. Ikke har jeg spist for mye heller. De gangene jeg har spist is (kanskje tre ganger i året), har jeg hatt dårlig samvittighet, og vært redd for at noen skulle se meg, og få bekreftet fordommene sine. Annet snop har jeg omtrent aldri rørt.

Idag kan jeg kanskje si at jeg har "spist det på meg", ene og alene fordi jeg har fulgt norske kostråd, som skulle være bra for meg. Ingen av legene jejg har vært hos, har noen gang nevnt lavkarbo for meg, det måtte jeg finne ut av selv. Og hvilken revolusjon som skjedde i kroppen min da!
Så ja, kanskje jeg har spist det på meg, men ikke ved å spise for mye eller for usunt, men fordi jeg har spist etter statens anbefalinger.

Annebe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 15:45   #23
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Der er jeg uenig med deg. Jeg syns ikke dette er mobbing. Mobbing er gjentatt trakassering mot et gitt individ over lenger tid. Det gjør ikke hun her, hun derimot sier sin forståelse av saken, slik hun tror ting er. Å ha mangel på kunnskap er ikke det samme som å være mobber.

Bla litt igjennom bloggen hennes.. Det er ikke første gang hun smeller i gang med den samme leksa.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 17:07   #24
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Har alltid slitt litt med Kari J. Hun er så skråsikker på at alle overvektige bare ligger på sofa'n og spiser konfekt hele dagen, og hun mener også selvfølgelig at trim er det eneste som hjelper overvektige til å bli slanke. Et klippekort på Sats er sikkert veldig bra for de med 5 kilo for mye, men det har aldri hjulpet meg uansett hvor mye eller lite overvekt jeg har hatt. Tåler man ikke karbohydrater, skal det mer til enn en joggetur om dagen for å gå ned i vekt - og stagge det evige suget etter "noe-annet-enn-det-jeg-akkurat-har-spist".

Kanskje Kari Jaquesson burde få en invitasjon til LCHF-konferansen i november?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 18:55   #25
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Hei,
Tabloid TV2 11/10-10 - Trim-Kari sjokkerer de feite
Tabloid på TV 2 Nyhetskanalen kl. 18.55 og kl.20.30 mandag.
http://www.tv2nyhetene.no/tabloid/i-...e-3312450.html

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fedme! :D fettnurket Livets lyse side 6 09-09-10 10:11
Ikke feit, bare overvektig Mailin Livets lyse side 9 25-08-10 20:38
Du dør ikke av å være feit! Gamla Generell diskusjon 4 02-10-06 15:06
Feit mat gjør deg feit!! Goggen Lavkarbo generelt 5 06-03-06 13:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no