Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-04-08, 21:50   #1
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

Heisann

Har nettop pratet med 2 representanter fra olympiatoppen ang kosthold og trening. Med trening tenker jeg da på toppidrett i form av, fotball, håndball, friidrett, langrenn osv. Satt og diskuterte dette med karbo og fett. Dem mente på at glykogen lageret i leveren og musklene er på 400g i musklene og 80-100g til leveren. Dette høres jo vanvittig ut. Etter en hardt fotballøkt ville da altså alt av karbo i musklene brukt opp som er 400g og da var det bare å fulle opp. Det de også sa var at om man skal bruke fett som energi kildene vil du ikke klare å oppnå et så høyt høyeste nivå som ved karbo, og ikke så lenge. Det vil da si spurte alt man har over lengre distanser eller intervaller. De sa også at det tar lengre tid å bryte ned fett for så over til energi enn det gjør ved karbohydrater. Og nedbrytningen av fett krever mye mer oksygen. Mens karbo som er glykogen ligger bare klar i musklene til å bli brukt. Noen som har syn, undersøkelser osv. om denne informasjonen?

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 22:03   #2
Eilan
Seniormedlem
 
Eilan sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.593
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

Det stemmer vel at lavkarbo ikke er ideelt for folk som driver med eksplosive idretter på høyt nivå? Men nå er det få av oss som gjør det, de fleste av oss vanlige kidsa trenger utholdenhet mer enn ekplosiv muskelkraft, og der er lavkarbo gull.

__________________
Be still now
Eilan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat, the lavkarbo way Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 22:42   #3
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

Dette er ikke overraskende fra Olympiatoppen. Problemet er vel at de gir et standard svar som skal passe for alle, mens realiteten er en helt annen. Et eksempel er jo denne karen:

http://www.matoghelse.no/ikke-overtr...530-48598.html

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 23:53   #4
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

Oki, vert så kjekt om noen hadde testet det.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 00:58   #5
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

Vel, man skal jobbe rimelig hardt for å klare å tømme glukogenlagrene. Det kommer også an på hva du driver med. Er det mye utholdenhet på submaksimalt nivå må fettforbrenningen være på et så høyt nivå som mulig for best mulig utholdenhet, rett og slett fordi det ikke er nok energi i 500g glukogen.

jeg tror på en kombinasjon. hold fettforbrenningen på et så høyt nivå som mulig gjennom kosten og vanlige dager og fyll opp lagrene vha lav-GI-mat feks og fyll opp med karbo rett etter hard trening. Da tror jeg man får det beste av begge verdener.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 10:20   #6
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

må si meg enig der energibunten. Det jeg prøver å gjøre nå

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 11:40   #7
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

Under et sykkelritt på 4 timer, har man nok glukogen til ca 1,5 - 2 timer. I fjor pøste jeg på med raske karbohydrater underveis og formen var stigende for hver energi-gel, men så, PANG.. nedtur like etter når blodsukkeret hadde nådd toppen. Ny gel, ny opptur, men så, PANG igjen gitt. Dette håper og tror jeg at jeg slipper i år :-)

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 17:17   #8
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Heisann

Har nettop pratet med 2 representanter fra olympiatoppen ang kosthold og trening. Med trening tenker jeg da på toppidrett i form av, fotball, håndball, friidrett, langrenn osv. Satt og diskuterte dette med karbo og fett. Dem mente på at glykogen lageret i leveren og musklene er på 400g i musklene og 80-100g til leveren. Dette høres jo vanvittig ut. Etter en hardt fotballøkt ville da altså alt av karbo i musklene brukt opp som er 400g og da var det bare å fulle opp. Det de også sa var at om man skal bruke fett som energi kildene vil du ikke klare å oppnå et så høyt høyeste nivå som ved karbo, og ikke så lenge. Det vil da si spurte alt man har over lengre distanser eller intervaller. De sa også at det tar lengre tid å bryte ned fett for så over til energi enn det gjør ved karbohydrater. Og nedbrytningen av fett krever mye mer oksygen. Mens karbo som er glykogen ligger bare klar i musklene til å bli brukt. Noen som har syn, undersøkelser osv. om denne informasjonen?

Det er jo generelt sett riktig, men noe mangelfullt. Jeg tipper også, som energibunten (unnskyld, Tommygutt...), at det er et slags standardsvar.


Sist redigert av Bulldog : 15-04-08 kl 20:52.
  Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 20:06   #9
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

Når jeg trener er det i grunnen viktigere å forbrenne fett og føle meg i litt god form, enn å oppnå prestasjoner på topp - idrettsnivå. Jeg merker imidlertid at pulsen kommer mye fortere opp i 80 % av hvilepuls på lavkarbo og at jeg er mindre utholdende. Kanskje det går an å prøve ut og sammenlikne prestasjoner på og av lavkarbo.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 23:53   #10
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

Jeg skal mest sannsynlig på fredag kjøre et testløp, som sist ble gjennomført i september i fjor. Det vil gi en viss pekepinn på formen nå kontra før jeg la om kosten.

Dette er væravhengig, for jeg trenger like gode forhold som ved siste test, men det ser bra ut.

Ellers kommer det flere og flere eksempler fra idrett på høyt nivå, hvor kosthold med lavere karbo- og høyere fettinnhold testes. Jeg tror ikke dette er et blaff eller en kortvarig trend, men snarere søken etter noe enda bedre, en optimal kombinasjon. Jeg kommer til å eksperimentere masse i år på konkuranser som pågår i mange timer. Jeg er rimelig overbevist om at jeg skal få en god del positive oppleveser med nytt og "omdiskutert" kosthold.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 01:09   #11
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

Det har vært og er en trend blandt unge idrettsutøvere at fett er "farlig". Ikke smør på brødet, etc, etc. Når man trener mye må man spise myye mat og da blir det rett og slett for mye karbo og for lite fett for et optimalt forhold.
Så jeg er ikke overrasket over at flere utøvere vil yte bedre med høyere fettinntak. Dette har ikke nødvendigvis noe med lavkarbo å gjøre engang. Alle trenger fett, sånn er det bare.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 20-04-08, 00:05   #12
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

Testløpet måtte utsettes pga litt vått føre i testløypa. Derimot viser intervallene at jeg er på samme nivå nå før sessongen starter, som jeg var når jeg var på topp i fjor. 2008 blir et steg videre med nytt kosthold

Et interessant poeng er at jeg går stadig ned i vekt. Ny kroppsscanning viser at fettprosenten er i ferd med å bukke under 10 og fett rundt indre organer er minkende. Fysisk alder er 16 år, noe som er bra for en 31-åring Angående vekttapet, så tror jeg at jeg snart må begynne med litt vekter igjen for å kompensere litt. Vekten min har stått stille på ca 80 kg i 10 år og nå kryper jeg ned mot 75 kg. Men ser man positivt på saken, så er det noen kilo mindre som skal flyttes opp bakkene i ymse sykkelritt i løpet av året.

Mitt syn på mat er også total forandret de siste månedene. Fokuset på mat som jeg hadde før, gjorde meg stresset. Jeg viste at to til tre timer etter måltidet, var det på`n igjen og jeg valgte mat kun ut ifra lyst og smak, uvitende om "bivirkningene". Nå er det tre måltider om dagen, jeg er god og mett dagen lang og jeg putter i meg mat som jeg vet gir en positiv reaksjon i kroppen. Ja, det maker godt også. Ingen søtsug eller hunger etter mat som ikke gir meg noe vettugt tilbake.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 02:57   #13
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

kjekt å høre
Stund siden jeg har skrevet her.
Hvor mye fett,protein og karbo spiser du til dagen da?

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 10:52   #14
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

En liten oppdatering her:

Jeg har trent veldig bra i vinter og spiser nå litt mere langsomme karbohydrater i den hverdagslige kosten. Jeg knuser alle mine testløyper allerede nå i april. Hvilepulsen har tatt et jafs nedover til 46, fra 53. O2-opptak på 70, fra i fjor rundt 63-64. Når det gjelder konkurranser, har jeg ikke syklet lange ritt enda, kun kjappe og intense rundbaneritt hvor påfyll underveis er mindre viktig, men de lange rittene starter i mai og jeg er spent :-)

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 10:58   #15
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

dæven bra jobba. Bruker du karb loading ?

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 14:27   #16
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

Tommygutt, jeg gikk på en sprekk i høst der jeg hadde en dobbeltkonkurranse. 1 time høyintensivt i skog lørdag og så samme søndag. Jeg var svimete og tom egentlig allerede på slutten av lørdagen, men kjente det liksom ikke igjen.
Søndagen var helt dau. Ikke i form, drittungt, svimete i hodet og langt bak.

Uka etter fylte jeg opp med karbo etter hver trening og hadde igjen en dobbeltkonkurranse. Denne gang med sukkerbomber etter konkurransen når jeg kom i mål. Dæven så god form jeg var i den helga.

Jeg har ikke lagt inn særlig med langsom karbo i kosten og spiser ennå lavkarbo, men som sagt fyller opp med sukker etter hver trening.

Hvor mye karbo inntar du nå ?

Jeg merker godt at kroppen gjør forskjell på karbo til forskjellig tid. Etter trening får jeg ingen bivirkninger, utenom får jeg det.

Så jeg vil ikke introdusere karbo i kosten, men trenger det ifm trening. Så det må balanseres og planlegges. Må vite hvor mye karbo jeg trenger til enhver tid.

OLT mener jeg har feil. Det er garantert en optimal kombinasjon her.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 21:00   #17
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

Jeg ligger nok på rundt 60-70 gram karbo i snitt pr dag, har ikke helt nøyaktige tall på det. Restitusjonen er det ingen ting å si på, syklet Norges Cup på søndag, intervall tirsdag og onsdag, lang stitur i går, hvile i dag og ritt igjen i morra. Funker veldig bra.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 22:03   #18
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

dæven bra jobba. Bruker du karb loading ?

Nei, ikke pr i dag. Mulig jeg kommer til å gjøre det når maraton-rittene starter for fullt, da disse er lengre enn rundbanerittene.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 12:05   #19
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

Jeg tenkte kanskje dere vil syns det er interessant å lese hva den svenske triathlonstjernen Jonas Colting mener om karbohydrater. Jeg syns det var en veldig bra artikkel i hvertfall.

Sitat:

Och varför skulle våra så kallade energidepåer vara tomma? Hela det resonemanget är lika bakvänt som resten av denna köpta reklam som kommit att betraktas som vedertagna fakta.
Hur kan vår rörelseenergi vara förbrukad när vi som regel har åtminstone 100000 kalorier tillgängliga för förbränning i våra fettdepåer? Varför inte istället äta och träna så att vi maximerar fettförbränning och hälsa och inte så att vi bygger vårt ätande och tränande på de i bästa fall 2000 kalorier som finns lagrade som muskelglykogen? Prata om att gräva en grop för att ställa stegen i så att man kan tvätta fönstret på bottenvåningen…

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 18:35   #20
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

Kult
så enig så enig.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 23:10   #21
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og karbo etter prat med olympiatoppen

Helt enig der ja :-)

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04
Bli med i 21-klubben! nalana Trening 66 10-03-05 15:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no