Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ekstra karbo for mer effektiv trening?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-03-09, 22:20   #1
isrekl
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 8
isrekl er på en erverdig vei
Smile

Ekstra karbo for mer effektiv trening?

Hei!

Jeg har sett i Ketolyseboka at det ikke anbefales høyintensitetstrening når man er ketose fordi at man ikke har nok karbohydrater i kroppen.

Jeg går på spinning tre ganger i uken og merker at jeg har mindre futt i beina enn tidligere, og at jeg ikke merker noe særlig til bedre kondisjon.

Jeg lurer derfor om jeg kan tillate meg litt ekstra karbo (for eksempel en halv banan?) før trening for å få litt mer energi. Vil dette gå ut over forbrenning av fett, eller vil det gå opp i opp med høyere intensitet på trening?

Er det noen som har meninger eller erfaringer om dette?

isrekl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 13:06   #2
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Ekstra karbo for mer effektiv trening?

For all del ikke spis det før trening men du kan øke karbo mengden i dine måltider, siden jo mer du trener høy intensitets trening jo mer karbo trenger kroppen. Dvs du kan spise mer karbo og fremdeles være i ketose hvis det er målet ditt. Men ja bare øk karbo mengden i vært måltid eller trykk inn en banan rett etter spinning økta ALDRI før.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 15:55   #3
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ekstra karbo for mer effektiv trening?

Det er en myte at høyintentsiv trening krever mer karbohydrater. Pål har skrevet flere bra innlegg om dette, bl.a. her:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23842

  Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 22:39   #4
isrekl
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 8
isrekl er på en erverdig vei

Sv: Ekstra karbo for mer effektiv trening?

Takk for svar!

Hva er bakgrunnen for at det er bedre med ekstra karbo etter trening i stedet for før trening?

Jeg blir fort sulten etter spinningtimen. Er det klart bedre for kroppen å innta noe lavkarbo (f.eks. et egg) i stedet for en banan? Eller er forbrenningen så stor at det ikke har noen betydning?

isrekl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 00:30   #5
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ekstra karbo for mer effektiv trening?

Pål svarte meg på noe av det samme her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24426

- Og hør på Pål Jåbekk. Det er ikke mange med mer kunnskap om trening på lavkarbo en ham

  Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 02:00   #6
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Ekstra karbo for mer effektiv trening?

Jeg orker iallefall ikke intensiv trening uten karbo i kroppen og dette er nok ikke fordi det er noe rart med meg. Jeg løper eller går på ski. 80-95% av maks puls over lengre tid. Lavere puls og jeg klarer meg uten, over 85 og det blir bare tungt. Jeg sprekker ikke for fettforbrenning er det, men mangler siste gearet.

Men jeg inntar karbo etter trening og sjelden ellers. Etter trening blir det liksom bare borte og ingen reaksjon ellers. Om jeg spiser det utenom får jeg karboreaksjoner

Før trening tuller du bare til fettforbrenningen tror jeg.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 17:42   #7
trollfjord
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 16
trollfjord er på en erverdig vei

Sv: Ekstra karbo for mer effektiv trening?

Leste nettopp denne artikkelen på svenske kostdoktorn.se:http://www.kostdoktorn.se/ Intervju med den svenske triahtlon stjernen Jonas Colting: Han har sterke meninger om trening, prestasjoner og riktig kosthold uten raffinerte karbohydrater

trollfjord er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 17:53   #8
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ekstra karbo for mer effektiv trening?

Vi diskuterte denne for en tid tilbake. Den er jo SVENSK! Jeg skjønner ikke svensk, så jeg oversatte artikkelen med Google Translate. Det ble ganske festlig. Anbefaler å sjekke ut denne tråden: http://forum.lavkarbo.no/showthread....ht=kostdoktorn

  Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 19:26   #9
Kristina S
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 24
Kristina S er på en erverdig vei

Sv: Ekstra karbo for mer effektiv trening?

Jeg har slitt mye med det samme. Trener fotball 2-3 ganger i uken, og det er ganske harde økter. Har merket at jeg har hatt VELDIG dårlig med "eksplosiviteten" som jeg hadde før. Vanskelig å gjennomføre rykk og løp osv. Men det har blitt litt bedre. Tror det er fordi jeg har blitt flink til å spise toppen to timer før trening. Da klarer jeg å holde energinivået før trening. Hvis jeg spiser et lett måltid en time før trening blir det enda bedre. Å spise mer karbo tror jeg vil ødelegge vekttapet. Banan er det jo MASSE karbo i.

__________________
Gått ned 11 kilo!
13 kilo to go!
Kristina S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins introduksjonsdiett/ ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 22:51   #10
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Ekstra karbo for mer effektiv trening?

Dette er et tema som er veldig veldig åpent men det viser seg dessverre at høy intensitets trening krever mer karbo. Høy intensitet 80%+ av max hjertefrekvens. Grunnen er at musklene bruker glycogen på denne siste fasen, sånn er det bare. Noe som folk flest ikke vet er at kroppen kan lage glycogen av mettet fett, men klart man må jo spise en del. Grunnen til at det er mest gunstig å ta karboen etter trening er at insulinet ikke reagerer på karbo, så karboen forsvinner rett gjennom og inn i musklene. Jeg makter ikke å skrive meg i hel om dette temaet men

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 03:19   #11
Hillelille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 239
Hillelille er ny på veien

Sv: Ekstra karbo for mer effektiv trening?

Jeg har testet det ut. Jeg tok en høyintensitetstrening over 2 timer bare for å være sikker på at det var rimelig tomt i glykogenlagrene. Deretter spiste jeg kanskje maks 5 gr karbo pr dag til neste høyintensitetstrening (2 dager senere). Jeg merket da at det var vanskeligere og enda tyngre å komme seg gjennom treningen.

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 03:22   #12
Hillelille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 239
Hillelille er ny på veien

Sv: Ekstra karbo for mer effektiv trening?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Det er en myte at høyintentsiv trening krever mer karbohydrater. Pål har skrevet flere bra innlegg om dette, bl.a. her:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23842

BTW, han skriver om styrketrening her, ikke høyintensitetstrening.

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 17:32   #13
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Ekstra karbo for mer effektiv trening?

bra for jeg lurte litt på om jeg opplevde en myte.

Som det sies, over 80% av max puls så trenger vi nok blodsukker, sånn er det bare.

Men kosthold kan påvirke forbrenningen og jeg TROR at utholdenhetsidretter har noe å vinne på å begrense den overdrevne fråtsingen i karbo og få basis fettforbrenning opp vha kostplanlegging. Jeg TROR også at restitusjon og helse kan bedres enda mer.
Bedre fettforbrenning gir økt utholdenhet fordi man alltid har en liten andel fettforbrenning ifm trening og konkurranse og da vil karbolagre naturlig nok holde lenger.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 23:26   #14
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ekstra karbo for mer effektiv trening?

Opprinnelig lagt inn av Hillelille, her.

BTW, han skriver om styrketrening her, ikke høyintensitetstrening.

Det er riktig. Han skriver om høyintensitetstrening her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23782

Men jeg er ikke ekspert på dette, og du har sikkert rett når du snakker om verdier over 80% VO2max.

  Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 22:44   #15
isrekl
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 8
isrekl er på en erverdig vei

Sv: Ekstra karbo for mer effektiv trening?

Tusen takk for svar alle sammen!

Hvis jeg tolker de rett kan man tillate seg litt karbo etter trening, men så vidt jeg kan skjønne har det ingen effekt ellers?

isrekl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trening og karbo etter prat med olympiatoppen dydde Trening 20 25-04-09 23:10
Kosthold, trening og karbo Runegutt Trening 6 10-10-08 13:27
Ekstra sliten etter trening ... Fredrikke Ketolysekuren 2 29-04-08 14:34
Effektiv karbohydrat? frk.slankelyst Ketolysekuren 1 01-10-07 09:13
Trening og karbo Tussi jenta Ketolysekuren 1 22-09-07 11:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no