Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-04-06, 10:41   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Jeg har hvit tunge - hva betyr det igjen? Betennelser i kroppen, forstyrrelse i fordøyelsen, generell kroppslig ubalanse?

Jeg mener å huske at den helst skal være rød og glatt, og ikke sprekkete.

*gaule på Fedonisten*

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 21-04-06, 11:14   #2
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Er ikke sikker altså men, kan det være sink-mangel tro?
Noen andre som kan sånt?

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-04-06, 11:20   #3
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

hvit tunge det har jeg alltid, trodde det var dårlig fordøyelse jeg ? (derfor kjøpte jeg fit line yoghurt)

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 21-04-06, 11:21   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Den vanligste årsaken til hvitt belegg på tunga er trøske. Det er sopp i munnhulen. Dette kan behandles med munnskyllevann eller sugetabletter som er laget for å fjerne sopp. Det kan også være et virus eller noe. Candida...

Hvis det ikke forsvinner bør du oppsøke en lege eller tannlege.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-04-06, 11:28   #5
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Opprinnelig lagt inn av mofe

Jeg har hvit tunge - hva betyr det igjen? Betennelser i kroppen, forstyrrelse i fordøyelsen, generell kroppslig ubalanse?

Jeg mener å huske at den helst skal være rød og glatt, og ikke sprekkete.

*gaule på Fedonisten*

*Fedonisten iler til*

En 'frisk' tunge skal helst være lys rosa, uten prikker eller sprekker - og med 'normalt' fuktig overflate. Ingen tannmerker i kanten eller blankhet eller hovenhet eller.....

Tungediagnose er et STORT område - og umulig å svare på uten å ha sett den. *ønske seg web-kamera*

Jeg skiller mellom hvitt, gul-hvitt, grå-hvitt og brun-hvitt (beige) belegg, klebrig, tørt, seigt osv. osv. - så her kan det være mye 'snacks' å boltre seg i.

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 21-04-06, 15:13   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

MUNNSOPP?? Herregud så ekkelt. Det vil jeg da ikke ha.

Fedonisten, kanskje neste gang jeg ser deg så kan du bare titte på den? Også kan du fortelle meg ALT om hva som er galt med meg?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 21-04-06, 16:05   #7
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Opprinnelig lagt inn av mofe

MUNNSOPP?? Herregud så ekkelt. Det vil jeg da ikke ha.

er det trøske kan det behandles med mycostatin som jeg ikke aner om er reseptbelagt eller ikke... bare å ha litt i munnen etter at du har spist, og la det virke en stund før du svelger det ned. men sopp vil klø/svi og det vil være vondt å spise, spesielt salt mat.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 21-04-06, 16:21   #8
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Mener mycostatin er reseptbelagt.. Misten går på astmamedisin med kortison og da får man legg sopp-belegg på tunga..

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 21-04-06, 16:26   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Ikke vondt å spise - hoooh, da er det ikke sopp.. eller trøske eller hva det heter.

Nei nå må jeg titte på tunga mi igjen.
Heh. Nå er den ikke hvit lengre, bare.. brun. Men det kan jo være at jeg akkurat har spist brun mat.

Ergo; jeg overdriver. (Men den ER hvit avogtil altså!)
Koko

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 21-04-06, 16:45   #10
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

...og hva betyr røde prikker på tungen da? (Som om de små smaksløkene er litt hovne og bringebærrøde)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 21-04-06, 17:03   #11
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Opprinnelig lagt inn av mofe

Ikke vondt å spise - hoooh, da er det ikke sopp.. eller trøske eller hva det heter.

Nei nå må jeg titte på tunga mi igjen.
Heh. Nå er den ikke hvit lengre, bare.. brun. Men det kan jo være at jeg akkurat har spist brun mat.

Ergo; jeg overdriver. (Men den ER hvit avogtil altså!)
Koko

alles tunge er litt hvit av og til... ikke noe farlig det, men dersom det ikke forsvinner, så er det lurt å tenke på fordøyelsen og sånne ting... men det har jeg ikke så mye peil på

og forresten... husker du å pusse tunga når du pusser tennene? det er kjempeviktig

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 21-04-06, 17:14   #12
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Pusser alltid tunga, ja

Men det er jo egentlig sant, fordøyelsen min har vært.. eh.. "litt utenom det vanlige" de siste dagene. Kanskje det er derfor?

Kænsje kænsje.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 21-04-06, 18:49   #13
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Jeg er veldig sår inni munnen jeg... i ganen, og på tunga. Lurer på hva det kommer av?!

Og tunga er litt hvit også, ja...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 11-05-06, 21:52   #14
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Spørs om proffene synes denne er bra, men det er i hvertfall et forsøk på å forklare noe :

http://www.hps-online.com/ntongue.ht...5cd3ae9c1992db

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 11-05-06, 23:11   #15
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Opprinnelig lagt inn av guro

Spørs om proffene synes denne er bra, men det er i hvertfall et forsøk på å forklare noe :

http://www.hps-online.com/ntongue.ht...5cd3ae9c1992db

Takk for linketips, guro! Synes artikkelen var litt "spaca" - men det gjelder å ha et åpent sinn

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 16:20   #16
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

nå har jeg fått et hvitt belegg på tunga litt gult på sidene lenger bak Jeg pusser tennene med sånn tunge greie og det verken svir eller klør ... har pusset tunge og tenner nå men det går ikke bort ....

noen som har en ide ?

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 16:23   #17
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Den vanligste årsaken til hvitt belegg på tunga er trøske. Det er sopp i munnhulen. Dette kan behandles med munnskyllevann eller sugetabletter som er laget for å fjerne sopp. Det kan også være et virus eller noe. Candida...

Hvis det ikke forsvinner bør du oppsøke en lege eller tannlege.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 17:03   #18
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Jeg fant denne:

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/f...andidiasis.php

Sitat:

Hva er sopp i munnen?

En infeksjon i munnhulens slimhinne av en gjærsopp, Candida albicans.

Strengt tatt er sopp i munnen (trøske) en forbigående Candida-infeksjon i munnhulen hos spedbarn. Her er begrepet utvidet til også å omfatte Candida-infeksjoner i munn og svelg hos voksne, såkalt Candidiasis.

Hvordan får man trøske?

Candida finnes i munnhulen hos nesten halvdelen av befolkningen. Alle med tannprotese har Candida, uten nødvendigvis å ha sjenanse av det.

Candida blir først et problem, når det av en eller annen grunn skjer en endring i munnhulekjemien som favoriserer Candida på bekostning av de andre mikroorganismene i munnen.

Slike endringer forårsakes bl.a. av sukkersyke, behandling med antibiotika, etter cellegiftkur, stoffmisbruk, feilernæring og som følge av immundefekter (f.eks. pga. alderdom og AIDS).

Videre kan personer med tannproteser som sitter dårlig, utvikle lokal irritasjon som danner inngangsport for Candida. Hos disse personene ser man munnvikene lett fuktige, blekrøde rifter, den såkalte Perlèche, som uttrykk for en Candidainfeksjon.


Hva er tegnene på trøske?

Hvite, fløtefargede eller gule flekker i munnhulen. Flekkene er litt høyere enn underlaget. Det er normalt ingen smerter i området under flekkene.

Hvis flekkene skrapes av, etterlater de ofte små, lett blødende og ømme sår.

Hos voksne kan sopp i munnen gi en ubehagelig, brennende følelse i munn og svelg.

Hvem er spesielt utsatt?


Nyfødte.

Tannprotesebrukere.

Voksne med sukkersyke eller annen stoffskiftesykdom.

Personer i antibiotisk eller kemoterapeutisk behandling.

Stoffmisbrukere, feilernærte.

Personer med immundefekt.


Gode råd

Munnhulen kan være så følsom at det er vanskelig å gjennomføre normal munnhygiene.

Bruk derfor en myk tannbørste.

Det hjelper ofte å skylle munnen i en hydrogenperoksydoppløsning. Kjøp 3% hydrogenperoksyd, f.eks. på apoteket, og ha en spiseskje i et glass vann og bruk dette til å skylle munnen med.

Det er viktig å være klar over at sopp i munnen kun oppstår hvis det har oppstått endringer i munnhulens kjemi. Disse endringene kan skyldes sykdommer i helt andre organsystemer.

Hvis du tror at du har sopp i munnen, bør du kontakte din allmennpraktiserende lege eller tannlege. En rekke andre sykdommer kan gi lignende bilder, men skal behandles annerledes.


Hvordan stiller legen diagnosen trøske?

Hos spedbarn stilles diagnosen som regel på det kliniske bilde, evt. kombinert med en soppavskrapning.

Hos voksne gjelder det at mange andre lidelser, blant dem forstadier til kreft, kan gi anledning til lignende bilder. Derfor er det viktig at du henvender deg til din lege eller tannlege, så du kan bli ordentlig undersøkt og behandlet.


Tegn på mulig forverring


I tilfeller hvor trøsken oppstår som følge av sykdom i andre organsystemer, f.eks. AIDS, kan plutselig og voldsom trøske være tegn på forverring av grunnsykdommen.

Det er derfor viktig å være oppmerksom på disse og lignende forandringer, så du kan søke hjelp i tide.


Hvordan er prognosen?

Hvis det som utløste Candidainfeksjonen kan bringes under kontroll, vil infeksjonen forsvinne i løpet av få dagers lokalbehandling med et soppmiddel.


Hvordan behandles trøske?

Først og fremst skal det som utløste infeksjonen korrigeres. Det kan f.eks. dreie seg om å investere i ny tannprotese som sitter bedre eller å få korrigert evt. sukkersyke. Hos AIDS-pasienter er det ikke alltid mulig å korrigere immundefekten, og der må man bruke systemiske soppmidler.

Parallelt med behandlingen av utløsende årsak vil du bli tilbudt behandling med et av midlene under til lokal behandling av trøske.

I vanskelige tilfeller eller hvor infeksjonen sprer seg, vil du bli tilbudt systemisk behandling, evt. som innsprøytninger.


Hvilken medisin kan brukes?

Midler mot sopp.

Etter et opplegg av Flemming Andersen, lege og Ulla Søderberg, spesialist.

Leste forøvrig et annet sted at om det svir i munnen når man drikker appelsinjuice, har man kanskje trøske.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 19:01   #19
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

stoffskifte hm.... men det svir ikke ... jeg kjenner ingen ting men takk for link

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 19:42   #20
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Dersom det er trøske er det bare å gurgle på farris noen ganger om dagen så forsvinner det fort. Faktisk fortere enn om du bruker mycostatin.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 19:47   #21
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Pepsi max da, hva med det? For da har ikke jeg hatt trøske de siste.. 4-5 årene

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 20:33   #22
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

Dersom det er trøske er det bare å gurgle på farris noen ganger om dagen så forsvinner det fort. Faktisk fortere enn om du bruker mycostatin.

næh det viste jeg ikke ,

og veldig enig med mofe og pepsi max, trøske har i så fall ikke sjans i havet til og bosette seg i min munn !!

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 20:38   #23
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

.. hvis det er kullsyren som gjør det da?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 21:27   #24
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Nei, tror ikke det var bare pga kullsyren.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 10:00   #25
Joffe
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Nagoya, Japan
Innlegg: 1
Joffe er på en erverdig vei

Sv: Hvit tunge - hva betyr det igjen?

Her kommer jeg noen år bak dere, men har funnet ut litt info.

Hvit tunger kan også være... muggvekst... på tunga. Jeg har noe hvit tunge, og har ikke kløe eller sår. Var hos tannlegen, og han sa det ikke var sopp, men mugg. Spurte hva som kunne fjerne det, og han bare ba meg skylle godt med munnskyll.

Ang. børste tunga. Det er visst IKKE bra å børste tunga hver dag i følge min tannlege. Skal børstes 1, MAX 2 ganger i uka. Har visst noe med at du fjerner også bakterier du trenger. Når tunga prøver å reparere der du børster, ødelegger du også ditt vanlige belegg og skaper større sjangse for infeksjon.
- er kansje noen som kan bekrefte/ avbekrefte dette..?

Kan være jeg mangler noe tullball i kroppen, skal sjekke når jeg stikker hjem til Norge en tur i sommer. oppdaterer ent. da.

Joffe

Joffe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det jeg vil, når jeg vil. Prøver å holde samme vekt, men mindre fett. Altså mer muskelmasse. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no