Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Høy ph i urin - hvorfor, hvordan unngå, og hva kan det føre til?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-01-09, 08:16   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Høy ph i urin - hvorfor, hvordan unngå, og hva kan det føre til?

Jeg har 5-6 ganger i høst/vinter tatt urinstiks (ikke ketostix), og hver gang har jeg fått utslag på høy ph i urin.

Etter de få rådene jeg har fått, så kan det føre til sopp i underlivet, og for å unngå det bør jeg drikke appelsinjuice og spise yoghurt.. Yoghurt spiser jeg, men appelsinjuice ser jeg ikke helt poenget i å drikke (sukker).

Men jeg er litt interessert i å høre om hvorfor man får det i utgangspunktet? Jeg har spist "vanlig norsk kost" i denne perioden, dvs. ikke lavkarbo. (Noe som jo selvfølgelig skal endres på.. )

Så kan man jo si at det er derfor jeg har høy ph i urinen, men logikken min tilsier at ikke alle som har høy ph i urinen, har det fordi de spiser "vanlig norsk høykarbo mat".

Kan høy ph i urnen ha sammenheng med andre plager i kroppen? Jeg har f.eks flere ganger hatt vondt i leddene de siste månedene, men det kan jo igjen spores tilbake til andre ting (lite omega3 f.eks). Jeg har også mye gikt i familien, og avogtil giktsmerter (men ikke plagsomt mye).

Har høy ph i urin sammenheng med urinsyregikt?

Noen som vet noe mere om dette her? Har prøvd å google, men fant veldig lite. Bør jeg følge med?

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 17:13   #2
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Høy ph i urin - hvorfor, hvordan unngå, og hva kan det føre til?

Googlet litt, ikke lett å finne info om dette, men fant noe her.

Det jeg bet meg merke i var at symptomene dine minner mer om overskudd av syre enn base i kroppen, og såvidt jeg vet er det uvanlig å ha baseoverskudd. Hvis man skal tro artikkelen jeg linket til ser det ut til at basisk urin kan dannes pga syreoverskudd, fordi nyrene ved stadig behandling av syreoverskudd blir så vant med å produsere ammoniakk, som jo er basisk.

Det er veldig mye som gjør kroppen sur, bl a kullsyre, stress, medikamenter, det meste av mat som ikke er grønnsaker ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 17:18   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Høy ph i urin - hvorfor, hvordan unngå, og hva kan det føre til?

Nå er jeg litt forvirret.. husker ikke dette fra skolen.. er basisk det samme som lav ph?Eller høy ph?

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 17:20   #4
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Høy ph i urin - hvorfor, hvordan unngå, og hva kan det føre til?

Oppdaterte innlegget mitt litt

Høy pH = basisk, lav pH = surt.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 17:21   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Høy ph i urin - hvorfor, hvordan unngå, og hva kan det føre til?

Og sur er det motsatte av basisk.. og er...?

Takk for linken Frøy, spennende! Jeg har jo i maaange år drukket enorme mengder pepsi max hver dag (1,5-2 liter...), kanskje det har noe å si? Eller har det mere med kosthold generelt å gjøre, mon tro..

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 17:23   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Høy ph i urin - hvorfor, hvordan unngå, og hva kan det føre til?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.


Det er veldig mye som gjør kroppen sur, bl a kullsyre, stress, medikamenter, det meste av mat som ikke er grønnsaker ...

Aah.. jeg har jo utsatt meg for alt det, masse kullsyre, forskjellige medikamenter over flere år..

Skal på apoteket og kjøpe stiks, og måle jevnlig fremover Også kutte ut pepsi max og innføre mye mere grønnsaker.

Tusen takk for hjelpen, snuppa!

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 17:24   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Høy ph i urin - hvorfor, hvordan unngå, og hva kan det føre til?

You're very welcome honey!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 17:27   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Høy ph i urin - hvorfor, hvordan unngå, og hva kan det føre til?

Mer info her : http://forum.lavkarbo.no/showthread....ight=syre-base

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 17:40   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Høy ph i urin - hvorfor, hvordan unngå, og hva kan det føre til?

Supert!

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 17:44   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Høy ph i urin - hvorfor, hvordan unngå, og hva kan det føre til?

Og her (takk til Stupedama )

Er nemlig litt opptatt av dette om dagen selv jeg

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 13:31   #11
tomasgyran
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 1
tomasgyran er på en erverdig vei

Sv: Høy ph i urin - hvorfor, hvordan unngå, og hva kan det føre til?

Hei

Har lyst til å bemerke et par ting:
Høy pH i urin kan komme av mange ting og må settes i sammenheng med hvordan kroppen fungerer ellers: Lungesykdom, nyreproblemer, metabolsk sykdom, diet og medisiner for å nevne noe.
Det er noe mer komplisert enn det kan virke ved første øyekast.
Ettersom det tydeligvis er noe som går i familien kan det være at det er en metabolsk sykdom hvor nyrene ikke skiller ut nok urinsyre. Dette produktet akkumulerer så i blodet og fører til giktplager (urinsyregikt).
Diet kan selvfølgelig påvirke mye, men i dette tilfellet er det viktigst å holde urinsyren nede i blodet og ikke i urinen. Derfor er det en god idé å ikke spise matvarer som inneholder puriner (proteiner som finnes mest i kjøtt).
Til slutt en kommentar til Ødegård sin artikkel: Hvis en tar urinprøve om morgenen vil denne mest sannsynlig være lavere i pH enn på dagen, ettersom vi puster roligere om natten, CO2 (som blir syre i væske) samler seg opp i kroppen og skilles ut i nyrene. Dette forklarer også hvorfor brus (som inneholder CO2) også kan føre til surere blod.
Til slutt en link.
Mvh
Dr Tomas

tomasgyran er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis hva en vil Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan unngå lav forbrenning? Maja Lavkarbo generelt 1 30-12-07 15:08
Hvordan unngå at resten av familien ikke eser opp? Megvel Optimal Ernæring 8 30-11-07 23:15
Hvordan unngå hengepupper? Chia Ketolysekuren 13 02-10-07 21:43
Hvorfor unngå kaffe? rsy Atkins kosthold 2 10-02-04 10:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no