Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Bare myte? Hvite prikker på neglene = kalsiummangel

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-01-06, 07:58   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Bare myte? Hvite prikker på neglene = kalsiummangel

Eller felter/striper..

ER det kalsium-mangel, eller er det bare en myte?

Jeg har det på nesten alle neglene mine. (Nå skal det sies at jeg ikke har tatt kal-mag siste månedene..)

Diskuterte litt helse med Scilla, og hun snakket om at hvite flekker på tennene, stammet fra infeksjoner fra da man var barn, og tennene vokste til. Så tenkte jeg at det kanskje stemmer for negler også, når de vokser? For jeg har jo vært litt småhanglete siste 5-6 ukene, og det stemmer bra i forhold til hvor fort neglene mine vokser..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 09:43   #2
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Bare myte? Hvite prikker på neglene = kalsiummangel

JEG tror det bare er en myte, men dette er sikkert enda en ting det er tusenvis av meninger om.

*setter seg og studerer neglene sine*

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 09:46   #3
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Bare myte? Hvite prikker på neglene = kalsiummangel

men en ting jeg lurer paa er , jeg har kritt hvite negler (det som stikker utenfor) alle sier jeg er saa heldig for det er saan folk tar manikyr for og faa, men jeg blir litt bekymra jeg , det ser jo bra ut men alle tror jeg har tatt manikyr ..... hm det er jo ikke helt naturlig

liksus problem joda men jeg veit ikke helt jeg ..... tenker i sammen heng med de hvite prikkene paa vitaminmangel og saant !

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 10:13   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Bare myte? Hvite prikker på neglene = kalsiummangel

Mofe !! I følge min "negletreapeut" (som også er sykepleier og utdannet fotpleier) så er hvite prikker på neglene ikke tegn på annet enn at celledelingen da neglen ble dannet var litt "på tur" - da kommer det luft i cellene som gir hvite prikker. Årsaken er som regel fysisk - man har vært sjuk, og/eller psykisk - som stress. Striper (nedover) tyder på sykdom og striper på tvers er som regel alltid slag/dunk på neglene. Alle disse går vekk når neglen vokser ut.

Nøtta !! Har du sterke hvite negler er du heldig - det har jeg også, og får alltid kommentarer om jeg har falske negler. Nå legger jeg fransk manikyr innimellom da......

Har man tynne svake negler som bøyer seg, som deler seg - eller sprø som knekker før de rekker å vokse seg lange - DA er det snakke om mineral og vitamin mangel. Kalsium og B-vitamin er visst viktigst.......... også masse GRØNNSAKER !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 10:18   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Bare myte? Hvite prikker på neglene = kalsiummangel

Opprinnelig lagt inn av Nille

Mofe !! I følge min "negletreapeut" (som også er sykepleier og utdannet fotpleier) så er hvite prikker på neglene ikke tegn på annet enn at celledelingen da neglen ble dannet var litt "på tur" - da kommer det luft i cellene som gir hvite prikker. Årsaken er som regel fysisk - man har vært sjuk, og/eller psykisk - som stress. Striper (nedover) tyder på sykdom og striper på tvers er som regel alltid slag/dunk på neglene. Alle disse går vekk når neglen vokser ut.

Nøtta !! Har du sterke hvite negler er du heldig - det har jeg også, og får alltid kommentarer om jeg har falske negler. Nå legger jeg fransk manikyr innimellom da......

Har man tynne svake negler som bøyer seg, som deler seg - eller sprø som knekker før de rekker å vokse seg lange - DA er det snakke om mineral og vitamin mangel. Kalsium og B-vitamin er visst viktigst.......... også masse GRØNNSAKER !

Hm.. mine striper er på tvers, men jeg har også noen felt som er ganske firkanta, men de er lengst på tvers, ja. Så da er det bare slag da?

Jeg har fått mye sterkere negler etter at jeg begynte med sterk b-vitamin (reseptbelagt) for to måneder siden, merker VELDIG forskjell.
Søster tar alle mulige multivitaminer (flinkere enn meg), og vi driver og skravler om negler hele tiden, og jeg kjente på neglene hennes før hun dro på mandag, og to av neglene var ganske lange, men HELT umulige å bøye.

Fikk forresten også tips om at det er lurt å file neglene littebitt hver kveld, for å unngå at det kommer hakk i dem, da er det mye lettere at man får de borti ting og river de opp.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 11:27   #6
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Bare myte? Hvite prikker på neglene = kalsiummangel

...øøh. Kalsiummangel? Den var ny. Jeg har hørt at det er et tegn på sink-mangel. Det er uansett ikke noen bevist sammenheng mellom dette.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 11:33   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Bare myte? Hvite prikker på neglene = kalsiummangel

Opprinnelig lagt inn av themonk

...øøh. Kalsiummangel? Den var ny. Jeg har hørt at det er et tegn på sink-mangel. Det er uansett ikke noen bevist sammenheng mellom dette.

Øh, ja. Kalsiummangel. "Alle" jeg spør sier det er det.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 11:36   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Bare myte? Hvite prikker på neglene = kalsiummangel

Men nå vet vi jo at de tar feil !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-01-06, 11:39   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Bare myte? Hvite prikker på neglene = kalsiummangel

Mmhm.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 23-01-06, 02:23   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Bare myte? Hvite prikker på neglene = kalsiummangel

Jeg har hørt det sammme som deg, mofe. Vet ikke om det stemmer - men jeg har observert at jeg får hvite flekker på neglene etter at jeg har slurvet med kosttilskudd en periode... Og det har skjedd mange ganger, så det er ganske sannsynlig for meg at det skyldes mangel på ett eller annet mikronæringsstoff (vitamin eller mineral). Hadde for øvrig hvite flekker på neglene store deler av barndommen/ungdomsårene, men drakk masse melk da... Så jeg tror nok det er et annet stoff kroppen mangler

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 23-01-06, 17:25   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Bare myte? Hvite prikker på neglene = kalsiummangel

Som negle/fotterapeuten sier (hun har lang utdannelse og har lært om neglesykdommer etc):

Hvite prikker på neglene ikke tegn på annet enn at celledelingen da neglen ble dannet var litt "på tur" - da kommer det luft i cellene som gir hvite prikker. Årsaken er som regel fysisk - man har vært sjuk (skal ikke mer til enn en liten forkjølelse), og/eller psykisk - som stress. Striper (nedover) tyder på sykdom og striper på tvers er som regel alltid slag/dunk på neglene. Alle disse går vekk når neglen vokser ut.

Det finnes vel unntak, men der må vel spesialistene kunne skille mellom prikker og prikker og streker og streker - tror jeg....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no