Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Velkommen til Karbojunkie > Informasjon

korrekt utregning av karbohydrater

Informasjon Informasjon fra administrasjonen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-07-16, 10:00   #1
Heidi1971
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 3
Heidi1971 er på en erverdig vei
Question

korrekt utregning av karbohydrater

Hei!
Er ny her, så dette spørsmålet er sikkert spurt om mange ganger, men ... Er på under 20g , så da har jeg et lite spørsmål:
nøtter: 7g pr 100g, hvorav 2,5 er sukkerarter.
Hvis jeg spiser 100 g, har jeg da fått i meg 7g eller 2,5 g?

Heidi1971 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen.. Svar med sitat
Gammel 27-07-16, 12:51   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: korrekt utregning av karbohydrater

Antakeligvis 7 gram. Aldri sett nøtter med bare 2.5 gram kh per 100 gram. Men må nesten se sammenhengen da

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-07-16, 03:00   #3
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: korrekt utregning av karbohydrater

7g med karbohydrater totalt.

Vanlig næringsinnhold må spesifisere andelen som er sukkerarter så siden det står 2,5g sukkerarter så betyr det at resterende 4,5g er polysakkariner, også kalt stivelse.

Med så lavt karbohydratinntak bør du velge andre nøtter som har færre karbohydrater. Jeg anbefaler paranøtter eller mindre porsjon. Hvilken nøtt er det du spiser?

Med 13g karbohydrater igjen så er det vel bare salat og veldig lite farger. Du skal tross ha i deg 500g om dagen (5 om dagen))

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 28-07-16, 10:46   #4
Heidi1971
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 3
Heidi1971 er på en erverdig vei

Sv: korrekt utregning av karbohydrater

det er valnøtter fra Eldorado, ser at jeg har skrevet 2,5, det er visst 2,6...
Så det dere sier er at jeg kun skal regne meg fram på "sukkerarter"? jeg trodde karbo var karbo jeg på næringsinnholds-etiketten....Fant en Jasmin-ris som har 79 karbohydrater, hvorav sukkerarter er 0.....så da kan jeg spise den risen med god samvittighet da eller? .....

Heidi1971 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen.. Svar med sitat
Gammel 28-07-16, 11:00   #5
Heidi1971
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 3
Heidi1971 er på en erverdig vei

Sv: korrekt utregning av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

7g med karbohydrater totalt.

Vanlig næringsinnhold må spesifisere andelen som er sukkerarter så siden det står 2,5g sukkerarter så betyr det at resterende 4,5g er polysakkariner, også kalt stivelse.

Med så lavt karbohydratinntak bør du velge andre nøtter som har færre karbohydrater. Jeg anbefaler paranøtter eller mindre porsjon. Hvilken nøtt er det du spiser?

Med 13g karbohydrater igjen så er det vel bare salat og veldig lite farger. Du skal tross ha i deg 500g om dagen (5 om dagen))

Heidi: nå spiser jeg da ikke hele boksen, det var kun ment som et eksempel

Heidi1971 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen.. Svar med sitat
Gammel 28-07-16, 11:07   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: korrekt utregning av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Heidi1971, her.

det er valnøtter fra Eldorado, ser at jeg har skrevet 2,5, det er visst 2,6...
Så det dere sier er at jeg kun skal regne meg fram på "sukkerarter"? jeg trodde karbo var karbo jeg på næringsinnholds-etiketten....Fant en Jasmin-ris som har 79 karbohydrater, hvorav sukkerarter er 0.....så da kan jeg spise den risen med god samvittighet da eller? .....

Nei, det er ikke bare sukker som er karbohydrater. Stivelse må også regnes med.

Det eneste du kanskje kan se på er sukkeralkoholer/polyoler. De kan til en viss grad trekkes ifra.

Og på utenlandske matvarer kan dietary fiber trekkes ifra. På norske er de allerede tatt vekk.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-16, 03:57   #7
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: korrekt utregning av karbohydrater

DU må regne med alt og du må nesten regne med å komme opp i 20g hver eneste dag siden det er karbohydrater i absolutt alt. Husk og at 0.1g er mye mindre enn 0g. Med 20g karbo så er du på noe ala Ketolysekuren evt. Atkins induksjon. Du skriver Egen i kostholdsfilosofi, men jeg våger å påstå at det du i realiteten spiser vil være ganske likt de filosofiene.

Som jeg skrev tidligere så bør de 20g gå til grønnsaker, som vil være det som erstatter stivelse på tallerkenen din. Prøv å fordel det jevnt ut over måltidene. F.eks. er det ikke bra om du tar alle 20g på en gang i ett måltid.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karbohydrater (utregning) Siiv Spis deg ned i vekt med Skaldeman 8 04-01-10 10:23
Enda et spørsmål (om utregning av karbohydrater) sara Lavkarbo generelt 2 08-05-09 10:58
Riktig utregning av karbohydrater karbokristina Ketolysekuren 15 11-01-09 17:57
Hjelp til utregning av karbohydrater :) vivvi Ketolysekuren 4 13-03-08 20:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no