Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Black Magic sjokoladekake

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-04-10, 12:10   #1
Aggatuss
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 56
Aggatuss er på en erverdig vei

Black Magic sjokoladekake

Denne kaken er veldig god, jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke. Med sjokoladen "Premium (86%)" og Tine smør, får et kakestykke 6 g karbo, 60 gr fett og 8 gr proteiner. (Hvis kaka deles i 6 biter ...)
(1 bit = 612 kcal)

Black Magic sjokoladekake

250 gram smør
250 gram kokesjokolade/mørk sjokolade (gjerne sukkerfri)
1 dl kaffe
1 ts vaniljesukker (valgfritt)
150 g Sukrin
4 egg

Slik gjør du:
Smelt smør og kokesjokolade sammen med kaffe i en kjele på svak varme. Rør blandingen jevn. Ta kjelen av platen og la avkjøle noe. Pisk egg og Sukrin til eggedosis, og bland sammen med sjokoladen. Hell deigen i en liten, rund form (20 cm) med bakepapir i bunnen. Stek kaken på rist midt i ovnen ved 175 grader i 1 time. Den lange steketiden er nødvendig fordi kaken ikke inneholder mel.

Avkjøle kaken i formen, og gjerne i kjøleskapet til dagen etter. Løsne kaken fra formen ved å skjære rundt kanten på kaken med en skarp kniv, ta kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende fat og nyt den!

Om ønskelige kan man legge et lag med sjokoladekrem på toppen, litt tynt lag av smeltet kokesjokolade og smør. Vil du ha en større kake, kan du doble porsjonen og steke kaken i en rund form som er 24-26 cm i diameter. Merk at du da må øke steketiden en god del, til ca 2 timer.

Kaken er holdbar i kjøleskapet, men smaker aller best romtemperert.


Hentet 15. april 2010 fra http://www.funksjonellmat.no/oppskrifter.php


Sist redigert av Aggatuss : 15-04-10 kl 13:15.
Aggatuss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Lutz Svar med sitat
Gammel 19-04-10, 00:53   #2
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Black Magic sjokoladekake

Er jeg den eneste på forumet som reagerer på at Sukrin og maaaaange andre såkalt "sukkerfrie" produkter er søtet med sukkeralkoholer, som så fort du spiser dem blir brutt ned til.. *trommevirvel* karbohydrater!

Sjekk innholdsfortegnelsen på Sukrin-boksen din, ~97% karbohydrater. Det samme gjelder all "sukkerfri" sjokolade jeg har sett, 50-60++ prosent karber!

Nå skal de jo ha det at de har sitt på det tørre, for de er faktisk SUKKERfrie, men sukkeralkoholer er like fullt karbohydrater.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 13:59   #3
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Black Magic sjokoladekake

Sukkeralkoholer påvirker ikke blodsukkeret slik som sukkerarter gjør, og på et karbokontrollert kosthold kan man derfor trekke fra antallet sukkeralkoholer i matvarer.

Arrester meg om jeg har forstått dette feil.

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 19:37   #4
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Black Magic sjokoladekake

Da må jeg desverre arrestere deg. Jeg har diabetes type 1 og spiser jeg ting søtet med sukkeralkoholer øker blodsukkeret.

Se tabellen på wikipedia.org for oversikt over hvor mye karbohydrater sukkeralkoholer inneholder, samt søthetsgraden sammenlignet med sukker.

Til opplysning inneholder rent sukker ca 4 kcal/g så bruk av f.eks. maltitol vil gi deg halvparten så mye karbohydrater for samme søtheten og endel lavere glykemisk indeks. At man kan ignorere det er åpenbart fullstendig feil, og dette tullet er helt sikkert opphavet til myten om at kunstig søtning på mystisk vis er en "partystopper" for mange. Regnestykket er rimelig enkelt.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 19:40   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Black Magic sjokoladekake

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Er jeg den eneste på forumet som reagerer på at Sukrin og maaaaange andre såkalt "sukkerfrie" produkter er søtet med sukkeralkoholer, som så fort du spiser dem blir brutt ned til.. *trommevirvel* karbohydrater!

Sjekk innholdsfortegnelsen på Sukrin-boksen din, ~97% karbohydrater. Det samme gjelder all "sukkerfri" sjokolade jeg har sett, 50-60++ prosent karber!

Nå skal de jo ha det at de har sitt på det tørre, for de er faktisk SUKKERfrie, men sukkeralkoholer er like fullt karbohydrater.

Dette kan du vel lage en tråd om isteden for å begynne å legge ut om det i en oppskrift....

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Black Sunday quebec Festmat 237 11-02-15 00:13
Black magic sjokoladekake ThereseA Kake/dessert og snacks 17 17-08-09 06:53
Tacokrydderet fra black boy mette_moj Ketolysekuren 10 14-08-09 12:14
Black boy Rub-a-dub Madamim Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 03-04-08 01:35
Black Tower Riesling Dolly Lavkarbo generelt 2 03-04-07 14:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no