Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

DB 25/2-2012; Lavkarbo: Pølsebrød og pizzabunn er enkelt

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-02-12, 17:30   #1
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

DB 25/2-2012; Lavkarbo: Pølsebrød og pizzabunn er enkelt


Lavkarbo: Pølsebrød og pizzabunn er enkelt

Deigene kan også formes til burgerbrød, loff og focaccia.

Staten har i litt over ett år sagt ja til lavkarbo om du vil ned i vekt, fordi det i en begrenset periode kan det være gunstig å kombinere fysisk aktivitet med begrenset inntak av fett eller karbohydrater for å få ned energiinntaket.



Lavkarbo hamburgerbrød eller pølsebrød
En sunn erstatning for de vanlige pølsebrødene fra butikken.

DETTE TRENGER DU:

2 ½ dl glutenmel
2 ½ dl kruskakli
2 ½ dl proteinpulver, myse- eller soyabasert
1 pk. gjær
1 ts sukker (blir spist opp av gjæret)
1 bs jbk-mel (johannesbrødkjernemel, kan varieres fra 1 ts til 1 ss alt etter behov)
3 ss oliven - eller rapsolje
2 ts salt
ca. 4 ½ dl lunkent vann (kan trenge fra 4,0 til 5,0 dl vann alt etter ingrediensene)

FREMGANGSMÅTE:
Løs opp sukker og gjær i ca. 4 ½ dl håndlunkent vann, og la det stå og utvikle seg i ca. 5 minutter. Bland alle de tørre ingrediensene i en bakebolle.
Tilsett gjærblandingen, og elt det hele sammen til en deig. Om Hamburgereller pølsebrød deigen synes for tørr, tilsetter du ½ dl mer vann eller mer. Den skal bli en glatt, elastisk deig.
Kna deigen sammen i ca. 10 minutter.
Du kan også bruke en eltemaskin til dette, om du har det.
Etter eltingen deler du opp deigen i 8 til 10 leiver, som du så enten former til pølsebrød eller hamburgerbrød, alt etter hva du ønsker å lage.
La dem heve på en lun plass under klede i ca. 1 ½-2 timer. De vil ikke heve til dobbelt størrelse, men de vil heve en del.

Stekes på 200 grader i ca. 25 minutter. Avkjøl, og del opp hamburgerbrødene, eller skjær snitt i pølsebrødene. Deretter er de klare til bruk. Kan godt fryses.

Næringsinnhold, pr. 100 g deig:
Kcal: 174 Protein: 24,3 g
Fett: 5,4 g
Karbohydrat: 5,5 g
Kostfiber: 2,8 g
Næringstabell ved klinisk ernæringsfysiolog Vibeke Landaas


Lavkarbo-deig til pizza, loff eller focaccia
Deig med bakemiks - til pizza, loff eller focaccia

Denne deigen kan du bruke til ulikt lavkarbobakverk.
Her er det brukt bakemiks som er laget av melkeprotein og glutenprotein fra hvete. Det har noe bedre bakeegenskaper enn soyaproteinet på grunn av litt høyere stivelses-innhold.
Mengden av karbohydrat er i underkant av 8 gram pr. 100 gram bakemiks. Med miksen kan du lage brød, lapper, vafler, bløtkakebunn, pizzabunn, muffins m.m.

DETTE TRENGER DU:

3 dl glutenmel
2 dl bakemiks av melkeprotein og glutenprotein
½ ts salt
12½ g gjær
½ ss fiberhusk
2 ½ dl vann
1-2 ss smør

FREMGANGSMÅTE:
Bland det tørre (bruker du tørrgjær kan du ha det i på dette stadiet). Smelt smøret og tilsett vann og smør, rør kjapt sammen. Deigen bør heve i ovnen på 40 grader, varmluft. Du har nå en ganske løs og seig deig som ser liten ut.
Ha den i en smurt brødform eller trykk den ut på en smurt bakeplate til en pizzabunn.
For å få den helt ut må deigen hvile litt. Ta det etappevis, ellers vil den bare «sprekke». Sett i ovnen til heving.


Loff steker du på 200 grader i anslagsvis 30 minutter.

Pizza steker du på 225-250 grader i ca. 20 minutter.

Karbohydrat: 8 g pr. 100 g bakemiks

Tips! Has deigen i en liten langpanne kan det bli focaccia uten problemer.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 19:36   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: DB 25/2-2012; Lavkarbo: Pølsebrød og pizzabunn er enkelt

Bakte pølsebrødene i dag, de er veldig grove! Smakte godt også

Har fryst ned mesteparten, men skal ha et par som vanlig rundstykke, tenkte jeg!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 19:56   #3
Disen
Medlem
 
Disen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østlandet
Innlegg: 222
Disen er på en erverdig vei

Sv: DB 25/2-2012; Lavkarbo: Pølsebrød og pizzabunn er enkelt

Dumt spørsmål kanskje, men proteinpulver er det det samme som bakepro?

__________________


Midtsommermål - 7 kilo
Disen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/atkins innspirert. Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 20:11   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: DB 25/2-2012; Lavkarbo: Pølsebrød og pizzabunn er enkelt

Vet ikke, jeg har ikke bakepro.
Jeg har proteinpulver med nøytral smak som jeg bruker.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 20:16   #5
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: DB 25/2-2012; Lavkarbo: Pølsebrød og pizzabunn er enkelt

Bakepro er et proteinpulver av myseprotein. Skulle tro at du kunne bruke det i stedet

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 21:15   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: DB 25/2-2012; Lavkarbo: Pølsebrød og pizzabunn er enkelt

Jeg er litt skeptisk til glutenmel, jeg.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pølsebrød ... Snuppeline74 Bakst 3 25-02-12 13:17
Aftenposten 15/2-2012; Hva med litt mer anstendighet i debatten om lavkarbo? arnakristin Artikler 3 16-02-12 09:30
Aftenposten 3/2-2012; Lavkarbo er svaret arnakristin Artikler 10 05-02-12 21:28
BA 3/2-2012; Ny Toro-sjef vil satse på lavkarbo arnakristin Artikler 3 05-02-12 19:33
Lavkarbo pizzabunn Pirtsi Middag 12 08-02-10 17:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no