Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Erstatning for potetmel som bindemiddel i kjøttkaker og karbonader

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-09-06, 13:43   #1
GINOK
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 58
Innlegg: 24
GINOK er på en erverdig vei

Erstatning for potetmel som bindemiddel i kjøttkaker og karbonader

Prøvde oppskfriften på kjøttkaker som har versert på reklamen fra matprat.no

I steden for potetmel brukkte jeg et egg som erstatninng, men ble ikke helt overbevist da jeg synes de ikke ble like faste som jeg er vant til. Kanskje vanskelig å oppnå det, de var uansett gode på smak. Er det noe annet som kan brukes som erstatning for potetmel. Har proteinpulver fra Ketolyse, men vet ikke om den er egnet her?

Har også tenkt å steke noen elgkarbonader og tenkte å bruke 50/50 med elgkjøt og medisterdeig. Noen som har gode oppskrifter på elgkarbonader?

Ginok

GINOK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 13:53   #2
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Erstatning for potetmel som bindemiddel i kjøttkaker og karbonader

Bakemiksen fra ketolyse.no er bedre smaksmessig enn soyaproteinpulver.
Jeg brukte også egg + en skvett med fløte for å binde det sammen før, men det ble mye bedre etter at jeg fikk bakemiksen.

__________________
Sneglen kommer også frem!


Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 14:01   #3
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Erstatning for potetmel som bindemiddel i kjøttkaker og karbonader

jeg har ladg masse kjøttkaker (med ost i blandt annet) da bruker jeg kjøttdeig,2 egg,3 ss soyamel,og litt fløte,syns de blir gode

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 14:07   #4
GINOK
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 58
Innlegg: 24
GINOK er på en erverdig vei

Sv: Erstatning for potetmel som bindemiddel i kjøttkaker og karbonader

Opprinnelig lagt inn av stinasol, her.

jeg har ladg masse kjøttkaker (med ost i blandt annet) da bruker jeg kjøttdeig,2 egg,3 ss soyamel,og litt fløte,syns de blir gode

Hvor mye kjøttdeig bruker du da, halvkilo omtrent eller?

Er bakemiks fra Ketolyse.no det samme som soyamel?

Ginok

GINOK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 14:11   #5
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Erstatning for potetmel som bindemiddel i kjøttkaker og karbonader

Opprinnelig lagt inn av GINOK, her.

Har også tenkt å steke noen elgkarbonader og tenkte å bruke 50/50 med elgkjøt og medisterdeig. Noen som har gode oppskrifter på elgkarbonader?

Ginok

Denne oppskriften bruker jeg på elgkarbonader
http://forum.lavkarbo.no/showthread....gkarbonader%2A
og det går fint an å steke de uten mel" av noe slag...egg er helt fint bindemiddel....jeg steker mye karbonader uten noen form for mel, bare fløte og egg. Kna inn saltet først det og binder deigen litt bedre.....

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 14:19   #6
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Erstatning for potetmel som bindemiddel i kjøttkaker og karbonader

ja en pakke på 400 g er det vel,soyamel og protein er vel ikke helt det samme,er en del som syns smaken på protein er bedre enn melet,men vet ikke om det er noen andre enn meg og tess81 som har smakt det melet her inne (som vi bruker) for den er det kun 3,1 karbo i pr 100 g og de typene som er nevnt her(i forskjellige tråder)er det mye mer karbo i...merket er iallefal spielbergh og fåes kjøpt på helsekosten i 250 g pakker til 27 kr..jeg lager kjempegod pizza bunn med dette melet også

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 15:08   #7
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Erstatning for potetmel som bindemiddel i kjøttkaker og karbonader

Ettersom min søster er jeger har jeg frysen full av elgkjøtt.. Når jeg lager elgkarbonader tar jeg bare pepper, litt salt og ett egg per kilo kjøtt. Knar de lit god sammen og freser de først på sterk varme til de blir brune, ettersteker en god stund under lokk på veldig lav varme.

De blir faste og fine og smaker akkurat slik de skal

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 15:25   #8
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Erstatning for potetmel som bindemiddel i kjøttkaker og karbonader

Opprinnelig lagt inn av GINOK, her.

Er bakemiks fra Ketolyse.no det samme som soyamel?

Nei. Det finnes både soyamel og soyaproteinpulver, og i tillegg har www.ketolyse.no til salgs noe som heter bakemiks. Det er en del som reagerer på soyasmaken i soyamelet og proteinpulveret, mens bakemiksen er mye mer nøytralt enn dette.

I tillegg så pleier jeg å ha i litt finhakket stangselleri, paprika og/eller løk for å gi karbonadene mer smak. Da blir de litt løse i konsistensen igjen, men de blir såååååå kjempegode på smak

__________________
Sneglen kommer også frem!


Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 15:32   #9
Gamlekona
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2013
Innlegg: 3
Gamlekona er på en erverdig vei

Sv: Erstatning for potetmel som bindemiddel i kjøttkaker og karbonader

Kan jeg bruke sojamel til en som ikke tåler gluten?

Gamlekona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 15:34   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Erstatning for potetmel som bindemiddel i kjøttkaker og karbonader

Opprinnelig lagt inn av Gamlekona, her.

Kan jeg bruke sojamel til en som ikke tåler gluten?

Det må du spørre vedkommende om.

Noen som ikke tåler gluten kan også reagere på soya, ikke uvanlig.

Har du fiberhusk eller kokosmel, så funker det fint med 1ss av en av de i en pakke med kjøttdeig til kjøttkaker.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 19:00   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Erstatning for potetmel som bindemiddel i kjøttkaker og karbonader

Gamlekona: Jeg bruker ca ett egg pr 500 gram kjøttdeig, og en skvett farris (mest fordi det gjør dem saftigere), kanskje fiberhusk, men det er ikke kjeeempenødvendig. Lar farsen stå minst en time i kjøleskapet til den er seig og god. Blir ganske så faste synes jeg, har aldri fått klager på elgkakene mine i hvert fall!
Ellers, dersom vedkommende ikke spiser lavkarbo, kan du jo bare bruke potetmel eller noe sånt. Det er jo ikke gluten i det.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-08-14, 19:54   #12
væren85
Juniormedlem
 
væren85 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Hordaland
Innlegg: 13
væren85 er på en erverdig vei

Sv: Erstatning for potetmel som bindemiddel i kjøttkaker og karbonader

Hei jeg bruker egg og litt fiberhusk .. funker veldig fint

__________________


væren85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diabetes type 2 Marianne Fysisk og mental helse 19 22-03-12 20:59
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 20:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no