Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Må jeg spise mye fettrik mat?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-06-14, 16:52   #1
torjoerg
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2014
Alder: 41
Innlegg: 1
torjoerg er på en erverdig vei

Må jeg spise mye fettrik mat?

Hei.
Har for første gang forsøkt meg å komme i ketose, det gikk fint det, harvet av meg ca 5 kg første uken.

At vekten har stagnert noe i uke 2 har jeg skjønt at er helt normalt, men det jeg lurer på er;
Er det SÅ veldig viktig at jeg spiser mye fett underveis?

torjoerg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF (atm) Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 17:37   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Må jeg spise mye fettrik mat?

Hvorfor fett er viktig: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23555

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-07-14, 11:33   #3
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Må jeg spise mye fettrik mat?

Mye fett, og mye vann! Og plenty med grønnsaker. Da har du menyen din;-)

Når du mistet hele 5 kg første uka så er det ikke uvanlig at du står stille de neste par ukene. Egentlig helt greit, man bør helst ikke gå ned mer enn 0,5-1 kg i uka i snitt om huden skal følge med og trekke seg sammen som den skal. Men vi kan jo ikke "bestemme" hvor mye eller hvor fort vi skal gå ned, dette må kroppen selv ta seg av. Spis riktig mat og nok mat, så ordner resten seg helt av seg selv. Noen går sakte ned, andre fort. Og som regel rykkvis. Men over tid vil du se store resultater både på vekt og helse/velvære.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 02-07-14, 00:22   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Må jeg spise mye fettrik mat?

"Mye fett" er jo relativt. Det er jo ikke snakk om å drukne maten sin i fett, men spise mat som er naturlig fet - som fettrike kjøtt- og fiskesorter, hele meieriprodukter fremfor lettvariantene, steke maten i smør e.l., gjerne bruke dressinger og sauser. Du må ikke pøse på, det er aldri snakk om å spise mer enn du trenger for å bli mett, men det er ikke noe poeng i å gå kategorisk for de magreste produktene som du ville ha gjort på en lavkaloridiett. Fett er over dobbelt så energirikt som karbohydrater (9 vs. 4 kcal per gram), så selve mengden med mat vil jo også gå ned for de fleste. Så glem lavkarbomyten om bacon med smult som skylles ned med kremfløte (satt litt på spissen. ), og spis naturlig fet mat, og godt med grønnsaker.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-07-14, 06:50   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Må jeg spise mye fettrik mat?

Som Photobscura sier - og jeg tipper misforståelsen ofte oppstår fordi en del av presentasjonene av ketogene dietter er skrevet for folk som allerede har "lavfettdietthjerne". Om man har bestrebet nullfett i noen år høres det gjerne ut som "masse fett, kjempemye fettrik mat!" å ha saus til kyllingfileten sin og steke i vanlig smør.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 02-07-14, 12:00   #6
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Må jeg spise mye fettrik mat?

Med "mye fett" mener jeg selvsagt mye i forhold til lavkalori der man har panikk for alt som minner om fett. Jeg velger f.eks naturlig marmorerte kjøttstykker for å få i meg nok fett, men tykke fettrander skygger jeg unna. Fløte bruker jeg også lite av, bortsett fra i sauser og på jordbærene og denslags. Jeg spiser mye egg og naturlig fete kjøttstykker/fisk, men pøser absolutt ikke på med fett for å "fete opp" maten. Og som Photobscura sier, du spiser mindre mengder mat totalt med en slik sammensetning.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fettrik, men fattig på proteiner - mat torgn Generell diskusjon 14 25-07-11 23:44
Fettrik mat over flere dager Anos Lavkarbo generelt 10 26-05-11 18:59
Får bakrus av fettrik mat ... Nerthus Nyheter / media 4 24-06-10 16:05
Dum og lat av fettrik mat (VG nett i dag) LenaBeatrice Fysisk og mental helse 3 16-08-09 19:50
uren hud med fettrik kost Siljevanilje Fysisk og mental helse 6 09-02-06 13:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no