Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Ta mer C-vitamin

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-12-04, 08:51   #1
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Post

Ta mer C-vitamin

mere C-vitamin. (ved: Ernæringsterapeut DET Frede Damgaard; 10-05-2002)



Hvis ikke kroppen får tilstrækkeligt med C-vitamin, bliver kroppens bindevæv slapt, og blodårerne mindre elastiske og blodgennem strømningen reduceres. Det kan på sigt medvirke til at der udvikler sig til problemer med hjertesygdomme.

Et studie udført af forskere ved Boston University, viser at funktionen i blodårerne hos hjertepasienter blev normaliseret ved indtagelse af 2000 mg. C-vitamin dagligt. Men selv mindre doser viste sig at give en klar forbedring. Yderligere viste det sig at et dagligt indtag af 600 til 1000 mg. C-vitamin begrænsede skader og ujævn hjerterytme hos hjerte pasienter.

C-vitamin modvirker også virus og forkølelser samt sår i denne forbindelse. C-vitamin findes i frisk frugt, bær, grønsager samt nye kartofler, men det er i disse tilfælde nødvendigt med tilskud for at komme op de nævnte doser. C-vitamin, kan dog i høje doser belaste tarmfunktionen, på grund af syren, men når C-vitamin bindes til forskellige mineralsalte, bliver C-vitaminet syreneutralt, og derfor kan der indtages større doser, og når C-vitaminet er sammensat af forskellige mineral ascorbater giver det en bedre optagelse på grund af en større spredning af mineralsalte og dertil bundet C-vitamin. Tillige øger bioflavonoider optagelsen af C-vitamin betydeligt, hvorfor et C-vitamin pulver som Mixed Ascorbate med Bioflavonoider giver en god sikkerhed for optagelse.
Copyright Naturterapeut Frede Damgaard 2002

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 04-01-05, 04:33   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Ville bare si at C-vitamin bør/skal tas sammen med E-vitamin - de samarbeider.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-01-05, 00:20   #3
Ulex
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Aust-Agder
Alder: 56
Innlegg: 96
Ulex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjent

Legene som har skrevet Protein Power-bøkene, anbefaler kun 250-500mg C-vitamintilskudd pr. dag. De begrunner det med at C-vitamin øker opptaket av jern i kroppen, og for mye jern kan bl.a. gi leverskade og medvirke til utvikling av diabetes. Et helt kapittel i Protein Power Lifeplan er viet jern. Og tro det eller ei, det er spennende lesning!

Det er en arvelig sykdom som heter hemakromatose, og den fører til økt opptak og lagring av jern. I Norge er det sannsynlig at rundt en halv prosent av befolkningen har denne sykdommen i en eller annen grad, og over en halv million(!) nordmenn er bærere av genet for hemokromatose. Leddsmerter, trøtthet og slapphet kan være tidlige symptomer på hemokromatose.

En halv prosent er en av 200. Vanlig nok til at man bør være klar over det, ihvertfall...

Vennlig hilsen
Ulex

Ulex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Protein Power lifeplan Svar med sitat
Gammel 07-01-05, 11:39   #4
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Mye c-vitamin

Langvarig bruk av store doser c-vitamin gjør også at kroppen tappes for kobber, i tillegg til at jern tas opp bedre. Altså skal man være forsiktig med altfor store doser. Det er ikke nødvendig å ta flere gram om dagen med mindre man har en alvorlig sykdom... men 500 g nok greit tror jeg.

(Jeg har faktisk testet å ta 20 gram c-vitamin i en jafs. Det gikk helt fint. Men da hadde jeg kyssesyken. C-vitamin kan forresten gis intravenøst mot kyssesyken. Ikke vanlig praksis i norge, men jeg tror de gjør det på Balderklinikken i Oslo. Kult.)

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins Advantage Bars HP Atkins kosthold 9 18-02-11 11:20
Oljer - kaldpresset, extra virgin og ikke extra med mer ElinGH Generell ernæringsdebatt 19 05-03-09 16:58
C- vitamin istedet for antibiotika Begod Kosttilskudd 8 11-02-05 23:42
Mer energi, gladere, ryddigere hjerne ! Marianne Fysisk og mental helse 6 20-12-04 03:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no